Unga mammor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Reykur

Trådstartare
Har vi sånna här på buke?
Som fått knoddar i tonåren? eller som typ 20 åring?
Jag har gått och dragit på mig en sån extrem barnlängtan...
Som inte släpper.
kan ni inte dela med er av era erfarenheter? om graviditeten, förlossningen och "Konsten att vara mamma"? ;)
 
Sv: Unga mammor?

min mamma fick min storasyster när hon var 22, och mig när hon var 26. min syrra är 17 och jag 13 .. ;) Nu är mamma 39 och jag tycker det är ganska lite för att ha barn i den åldern.. iofs så har vi en halvsyrra som är 2 år ;)

Min kompis mormor fick min kompis mamma när hon var 14 ! :eek: :crazy: !
 
Sv: Unga mammor?

Jag har nyss fyll 25 och har två barn, Lucas 3½ och Maja 15 mån. Inte så jätteungt men jag har inga jämnåriga som har barn i min bekantskapskrets iaf. Lite trist kan det vara ibland, kompisarna pluggar eller så, är ute och härjar på helgerna. Inget jag saknar men att vi har så skilda liv innebär ju att vi inte umgås på samma sätt som tidigare. Annars tycker jag det toppen att vara mamma och ung, jag har framtiden för mig om några år när barnen är lite äldre, vet ännu inte vad jag vill göra som "vuxen" och dessa år hemma med barnen kanske gör att jag hinner bestämma mig.
Graviditeterna har varit okomplicerade och förlossningarna är väl inte underbara men "plaesure thru pain" som jag säger. L föddes vaginalt och det gjorde väl så ont som jag trott, M blev det akut kejsarsnitt, inte så kul att det blev akut men det gick ju bra och var mycket lindrigare för min del så jag har inte funderat så mycket över det, de har ju kommit ut och varit friska och snälla barn.
Att vara mamma är enkelt, tycker jag, man hittar på lösningar på "problem" och att lära sig förstå sina barn går snabbt, iaf. för mig. Nu vaknade Maja från sin middagslur så jag måste gå.

God jul!
 
Sv: Unga mammor?

Har du ett fast förhållande med barnens pappa?
Vet inte vad min barnlägntan har kommit ifrån..
Jag vill bara vara gravid.. har försökt slå tanken ur huvudet, eftersom att jag är så pass ung.. men den släpper inte.. :crazy: Varje gång jag ser ett barn som är några månader eller så tänker jag "Den där skulle kunna vara min" Det är som om jag är förälskad i sjävla tanken på att ha barn..
Jag vet inte om man som 17 åring ska ha en längtan efter ett fast liv, barn, hus och en underbar karl :crazy:
Det känns som om jag har haft mitt "strul" i livet..
Men ändå, skulle jag skaffa barn blir man ju lite "avskärmad" från umgängeskretsen som är ute på vilda fester, osv.. men jaja.. Blev lite struligt skrivet? ;)
så du är en Dalkulla du å? Varifrån? :)
 
Sv: Unga mammor?

Jag fick mitt första barn när jag var knappt 19, andra vid 21.
Visste finns det fördelar; man har rätt nära till sina egna barnupplevelser, man kanske inte hunnit inrätta sitt eget liv utanbarn m.m.
Det finns också nackdelar; man har förmodligen ingen vidare utbildning/inkomst, många tittar på en som att man inte kan någonting, man får ständigt förklara varför, när man kommer med barnen som större undrar folk om det verkligen är ens eget m.m.

Men, och ta detta på rätt sätt nu, de flesta som bara är tonåringar och vill ha barn har haft det svårt själva och vill på detta sätt bli älskade. Ett barns villkorslösa kärlek, och det är INTE ett bra skäl till att skaffa barn. Det är bättre att bli älskad om älska sig själv för sin egen skull FÖRST.
Skaffa gärna en underbar karl, hus m.m. Men vÄnta med barn tills resten är ordnat så att du har bra förutsättningar att skaffa OCH ta hand om ett barn. (ursäkta om jag reagerar starkt men jag har haft denna diskussion med min alltför unga svägerska...).
 
Sv: Unga mammor?

jag hade också en stark barnlängtan ända tills jag sommarjobbade på fritids... har hatat barn sen dess :p
 
Sv: Unga mammor?

Jag bor med min sambo (som är barnens far) sedan fem år tillbaka. Vi planerad inte barn men trots p-piller blev jag gravid och jag upptäckte det inte förrns i femte månaden, en mardröm kan jag lova, jag skulle inte ha barn och jag har aldrig tyckt särskilt mycket om barn. Menmen det var bara att göra det bästa av situationen och idag är jag oerhört glad att det blev som det blev, nu när jag vet hur det är skulle jag för allt i världen inte vilja avstå mina gullungar!
4f19cba3.jpg


När jag var lika gammal som dig hade jag allt du beskriver en längtan efter, utom barn och längtan efter dem. Det gjorde att vi valde att gå skilda vägar då hans högsta önskan var barn. Jag flyttade hemifrån vid 15år och hade väl inte någon enkel uppväxt heller, jag har alltid umgåtts med äldre människor och alltid blivit tagen för äldre än jag är. Mitt ex och min sambo är båda födda -69 dvs. tio år äldre än mig. Min mamma var 18 när hon fick min syster, min mormor var oxå 18 när hon fick mamma....innan jag blev gravid så kunde jag gå ut på krogen med dem och ingen trodde att min morsa var min mamma, de var säkra på att det var min syster, tyvärr så är det lite så oxå för hon har haft sina "mammaår" och tar nu igen sina "förlorade ungdomsdagar" villket jag tycker är lite tråkigt då hon knappt har tid att hälsa på oss, men det är ju hennes liv och hon gör hur hon vill.

Börja du med att hitta en underbar karl, det är kanske inte det lättaste alltid. :idea:

Jösses vad jag sladdrar...nåväl, du kan ju få komma hit och "bota" din barnlängtan lite ;) Jag bor tre mil NNV om Blge.
 
Sv: Unga mammor?

Jag är 23 och gravid med mitt första barn.
Men barlängtan har jag haft sen jag var i typ 16-års åldern :crazy:
 
Sv: Unga mammor?

nord väst? vart blir det då?
Får väl komma och bota den lite då ;) :)
 
Sv: Unga mammor?

Har inte med mig att göra, men en kompis till mig är gravid och hon är 16 år (blir 17 i juni). Hon visste inte om att hon var gravid förrens det var försent att göra abort så hon är beräknad att få runt februari.
 
Sv: Unga mammor?

Min syrra fick sin första när hon var 19 år och sin andra när hon var 23..Vid 23 var hon gift hade 2 barn, volvo o villa.!
Hon tycker det är bra nu, för barnen är stora och hon är en relativt unga mamma som ändå har "livet framför sig".
Visst tyckte väl hon det var tråkigt ibland när kompisarna skulle iväg på partaj och hon var hemma och ammade..men hon ångrar sig inte.
Det är samma pappa till båda barnen och dom har varit ihop hela tiden.
Min granne har precis fått barn, hon har precis fyllt 20 och han är 24..Dom kunde bara inte vänta längre sa dom..Dom höll på att längta ihjäl sig båda två. Hon fyllde 20 när bäbisen vaar 2 månader.
 
Sv: Unga mammor?

Jag är 24 och har en son som är 2. Inte tonårsmamma direkt :smirk: men ändå tidigt ute. Kompisarna är fortfarande singlar och festar runt...
Var inte alls planerat att vi skulle ha barn. Men det går bra. Lever nästan samma liv som innan fast vi har en till som bor hemma :)
Har en jättebra sambo/pappa som ställer upp och vi delar lika på det mesta. Just nu drar nog han tyngsta lasset eftersom jag bor borta och pluggar må -tors. :love:
 
Sv: Unga mammor?

jag är 24 och har två barn, fick första då jag var 19....
Ser väl inge större nackdelar med det men så här i efterhand så hade jag väntat om jag hde kunnat...vill självklart ha dem men skulle vilja fått första runt nu...
 
Sv: Unga mammor?

Jag fick min flicka två veckor innan jag skulle fylla 20.
Det är underbart att vara mamma, jag har aldrig ångrat mig en sekund, men det är inte en dans på rosor heller!
Min graviditet och förlossning gick bara fint, det var inga problem, däremot kunde jag inte amma särskilt länge, och i dagens "alla-måste-amma-samhälle" var det ett ganska hårt slag, man kände sig som en dålig mamma. Fast det har jag kommit över nu för länge sedan, lillan är 2½ år gammal nu.
Något som jag tror är viktigt när man blir ung mammaär att man har ett starkt socialt skyddsnät så att man har någon man kan vända sig till när man behöver råd och stöd!
 
Sv: Unga mammor?

Jag fick min son när jag var 19 år.
Detta var för 9 år sedan,snart 10 år, och då var det inte så vanligt att så unga fick barn.

Jag ångrar absolut ingenting.

Tyvärr så hade många äldre en annan syn på det hela.
Man kunde gå på stan och höra kommentarer bakom ryggen osv.

Om någon idag frågar om man har barn och undrar hur gammal han är så säger de oftast ; " ojdå, är han så gammal, då var du inte så gammal när du fick han" .

Till saken hör att jag ser inte så gammal ut , fick typ visa leg när jag skulle köpa ciggaretter när jag var 25.....hmmmm.

Men som sagt, jag ångrar inget och jag älskar min son över allt annat.

Jag tycker du ska vänta. Det är en sak att längta efter barn och en sak att skaffa barn.

Man får ändra hela ens tillvaro, det kostar pengar osv.
Ekonomiskt sett så skulle jag kanske väntat med att bli gravid.
Du hinner få barn ska du se , så passa på att lev ditt liv barnlöst en tid till.
 
Sv: Unga mammor?

Då måste vi vara nästan precis lika gamla och ha nästan precis lika gammalt äldsta barn...bara en liten iakttagelse...
 
Sv: Unga mammor?

Jag har samma tankar som dig ungefär.
Älskar småbarn och får ibland extrem barnlängtan. Är 16 år, har haft det i ett halvår i alla fall.
Det värsta för mig var när jag blev gravid för några månader sen. Jag velade otroligt, men det som framförallt fick mig att backa var att jag i dagsläget inte ens kan ta hand om mig själv (har haft problem med umgäng och droger flera år som nu börjar rätta till sig lite smått), och framförallt att jag inte ens visste vem som var pappan.
Visst kan man kolla det, men tanken på att säga till sitt barn att jag inte vet vem pappan är,. Ne. Ingen jag haft stadigt förhållande med.

Dessutom tror jag det blir så för de som får barn i min ålder att det blir lite som ett till barn till föräldrarna också. När man bor hemma och pluggar och så. Jag vill inte pracka på dem ett till barn, även om de inte skulle se det så.

Ibland ångrar jag min abort, men för det mesta känns det ändå som jag gjorde rätt beslut, sätt från barnets synpunkt i varje fall. Bara för att jag gärna skulle vilja ha ett barn att älska och ta hand om, så betyder det inte att jag är lämplig för den uppgiften just nu.
Så resonerar jag i alla fall.
 
Sv: Unga mammor?

En vän till mig blev gravid och fick sitt första barn i September 2004. Hon gick sista året på gymnasiet, skulle ha tagit studenten nu till sommaren. Hon kunde inte fortsätta sina studier etc.

Hon ville verkligen ha ett barn, precis som du, men tyvärr, så ångrar hon det nu.. Hon har tappat kontakten med alla sina vänner då hon var en riktig partynisse förr, hon bor fortfarande hemma hos sina föräldrar då föörhållandet med barnets pappa tog slut efter att pojken vart född..

Mitt råd till dig är att vänta!

Jag längtar också efter barn, har ett väldigt bra förhållande till min pojkvän, men jag anser att jag fortfarande är alldeles för ung för ett eget barn.


En annan vän till mig föddes när hennes mamma var 15 år. Idag är hennes mamma 4 barnsmor vid 33 års ålder - och hon beter sig som om hon vore 15 igen. Ute och festar var och varannan helg etc, hon tar helt enkelt igen sina förlorade tonårsliv.. Min kompis tycker det här är väldigt jobbigt, hennes mamma är mer som en syster eller en bästa vän..

Så tänk dig för, twice, innan du gör något förhastat.
 
Sv: Unga mammor?

lakrits skrev:
Jag fick min son när jag var 19 år.
Detta var för 9 år sedan,snart 10 år, och då var det inte så vanligt att så unga fick barn.

Jag ångrar absolut ingenting.

Tyvärr så hade många äldre en annan syn på det hela.
Man kunde gå på stan och höra kommentarer bakom ryggen osv.

Om någon idag frågar om man har barn och undrar hur gammal han är så säger de oftast ; " ojdå, är han så gammal, då var du inte så gammal när du fick han" .

Till saken hör att jag ser inte så gammal ut , fick typ visa leg när jag skulle köpa ciggaretter när jag var 25.....hmmmm.

Men som sagt, jag ångrar inget och jag älskar min son över allt annat.

Jag tycker du ska vänta. Det är en sak att längta efter barn och en sak att skaffa barn.

Man får ändra hela ens tillvaro, det kostar pengar osv.
Ekonomiskt sett så skulle jag kanske väntat med att bli gravid.
Du hinner få barn ska du se , så passa på att lev ditt liv barnlöst en tid till.

:bow: :bow:
Kunde ha skrivit det själv! Förutom att min äldsta snart fyller 17...
Längtade inte efter barn, men nu det blev så. Man ångrar aldrig de barn man fått, snarare de man av olika anledningar inte fått eller fått behålla :cry:

Vad gäller kontakt med pappan så finns han där, men vi är mycket olika och får jobba på det hela tiden... men det går!

Ett gott råd är dock: ensam är inte alltid stark då det gäller att ta hand om barn!
 
Sv: Unga mammor?

Min mamma fick mig när hon var 18, jag är 16 år (blir 17 nästa..) min mamma är 34 ;)
Har två mindre brossor en på 14 år och en på 11 månader :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 385
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 458
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 381
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp