Unga tjejer i stallet?

E

Eem

På sistone har det börjat komma två tjejer till vårat travstall och hjälpt till lite 13 och 15 år. Dom är ju ute efter att rida förstås och det får dom men jag vill att dom ska få lära sig lite hästvett också och göra lite nytta. Så det heter "att dom får hjälpa mig att träna mina hästar". Jag säger till dom hur dom får rida den o den dagen och oftast så är jag med dom och kollar. För jag vill inte ha någon busridning. Iallafall inte med dessa två varmblod som är ganska heta av sig om dom får upp farten och dessutom är den ena inte i kondition. Dessa tjejer är inte alltför erfarna. Ena tjejen har ridit två terminer på ridskola och är ganska impulsiv av sig och den andra som verkar väldigt lugn har aldrig ridit på ridskola men rider visst mycket i ett annat stall. Men det syns på sättet när dom hanterar hästarna att dom är inte riktigt säker.
Nu i början har jag fått dom att hålla sig på ridbanan men efter ett tag så kan jag förstå att det blir lite tråkigt i längden. Så nu har dom fått börja rida ut på stigar och vägar som jag tycker är säkra. Nu känner dom ju hästarna också.

Men nu är det så att dom "pendlar" mellan mitt stall och ett annat travstall i närheten.
Och där får dom göra mycket mer saker som att ut o rida barbacka och kvällsritter. Det här är alltså med travare som är mellan 3-9 år.
Och en dag kom dom och berättade att dom varit ute och gått med en årings hingst. Jag höll på och slog på rygg men sen börjar man ju fundera:
Är man för överbeskyddande?
Den andra ägaren är av åsikten att dom lär sig av sina misstag.

MVH Eem
 
Nej, du är inte överbeskyddande.
Visst kan man lära sig av sina misstag- men då får man vara beredd på att man får betala med egen och andras hälsa!
Kanske är det den andra stallägaren som behöver just en sån läxa att lära sig av :devil:
 
Jag tycker inte du är överbeskyddande. Man ska tex vara 15 år för att få köra moped. Innan man fyllt 15 är mean heller inte straffmyndig eftersom man inte anses mogen nog att ta ansvar för sina handlingar.

Jag tror dina hästar har en högre maxhastighet och faktiskt kan kräva samma mognad, omdöme och utvecklig av tex synfält och liknade som mopedkörandet, även om riskerna är av lite olika natur.

Jag tror också men lär av misstagen, men är hästägare och föräldrar beredda att ta ev svinn (på både barn och hästar) under tiden?
 
Jag förstår ditt dilemma. Jag har själv flera hästar och föder upp ridponny och halvblod i liten skala. Till och från har jag haft "yngre medhjälpare" som kommit hit för att pyssla med hästarna och rida. Jag är jättedålig på att släppa till ansavar och det brukar sluta med att de tröttnar. :smirk:

Just nu har jag en 16-årig tjej som har en gammal ponny hos mig, hon är lite smått intresserad av att hjälpa mig med unghästarna men lite tafatt och tyst av sig. Jag känner inte att jag vill släppa henne ensam med någon av mina unghästar, möjligtvis att hon kan få longera eller promenera i paddocken. Risken är att hon tröttnar för att jag inte har tillräckligt med tid för att visa henne, vi får se.

Jag skulle inte släppt så unga tjejer med en ettårig hingst om han inte var väldigt pålitlig. Jag är lite för rädd om mina hästar för det.

Samtidigt tror jag att det är så att känner man förtroende för någon så faller det sig naturligt vad den personen klarar av. Jag tror inte du ska låta dina medhjälpare göra mer än vad du känner för, händer det något så kommer du att ångra dig.

Inte mycket till hjälp kanske, det är verkligen inte lätt..

Piggy
 
kanske kan vara en ide att sätta dig ner med dem och berätta att du vill "göra hästmänniskor" av dem, och kolla deras reaktion. om de bara gapar och reagerar typ vadåå, jag vill ju bara rida lite kanske du ska tänka om... om de är seriösa blir de tacksamma för din hjälp, trots deras ålder... du gör ju världen en tjänst om du fixar fram två kompetenta tjejer :D
 
*ahhhh* :eek:...duär inte överbeskyddande, har justnu 3st 2,5års hingstar i stallet, dom har en del hyss för sig...och INGEN annan tar in och ut dom utom jag eller domsom äger gården.
HAde n insident nu iveckan som kunde slutat illa då en av praoeleverna mistog sig och trodde de var en annan häst som försökte sätta i gången *ihhh*

Tyvärr så vet nog inte tjejerna vilken fara det kan medföra i hästvärlden, dom är ju så klart glada att dom får göra en massa saker ju.

Hoppas de löser sig, finns de ingen möjlighet att snacka med tjejernas föräldrar eller så?...eller dom i de andra travstallet?
 
Själv är jag en 16-årig tjej som just nu håller på med två åringar varav en av dom är våran egna.
Visst är jag ganska van med att vi har två andra hästar till, som jag haft sen jag var 11 år och att jag varit med om ganska mycket under dom här 5 åren.
men jag tycker inte du är överbeskyddande. I mitt fall så skulle jag vara glad ifall nån var det. :crazy:
 
nej jag tror inte du är överbeskyddande, du känner dina egna hästar bäst själv. Om nu dessutom de här tjejerna inte har ridit så mycket och inte är så jättevana vid hästar skulle jag tycka det vore oansvarigt att låta dem vara helt själv med t ex unghästar.
Själv är jag inte så gammal än (18år), men jag har hållt på med hästar ganska länge. Ungefär samtidigt som jag började rida på ridskola fick jag hjälpa till med en grannes häst, en islandshäst som hade gått på turridning. Trots att hästen alltid var jättesnäll att sköta och rida fick jag aldrig vara själv vid hantering i början. rida fick jag göra på ängen nedanför deras hus. Det upplägget funkade jättebra för mig.
Några år senare när jag var ca 13 fick jag börja hjälpa till i ett travstall i närheten där det fanns 5hästar. det var en åring där och sedan var det hästar på 3,4 och 5år. den sista var ett avelssto som var över 20. När ägaren var med for vi ut och körde eftersom jag inte fick fara ut själv med någon av hästarna. däremot fick jag vara i stallet när jag ville och borsta och sköta om hästarna, ägaren behövde inte ens vara hemma.
På visst sätt var kanske ägaren lite dum när han lämnade mig själv med hästarna, speciellt eftersom åringen var en hingst som var ganska ouppfostrad. Om jag kom till stallet på kvällen och hästarna fortfarande var ute fick jag ta in allihop, då var det inget prat om att han ville vara med som säkerhet. det kan förstås bero på att han visste att jag kunde hantera hästar eftersom han träffat mig och min egen häst och pratat med mina föräldrar.

Blev kanske lite svamligt men hursomhelst, jag tycker du gör rätt i att var LITE beskyddande. det är verkligen inte roligt om nåt skulle råka hända. Om du senare märker att tjejerna blir tryggare i hanteringen av hästarna och får mer vana kanske du kan låta dem få mer ansvar...
 
Jag tycker inte du är överbeskyddande snarare ansvarsfull vilket är positivt!

Som yngre var jag i ett travstall och idag inser man ju vilka misstag som begicks.

Det var inga problem att lämna oss 14 - 15 åringar och sköta ett helt stall dvs ta in och ut hingstar som var mer vilda än tama. Fick ut och köra hästarna och även rida. Vi var i stort sett alltid själva i stallet. Tror inte jag skulle göra det idag!
 
Exakt samma som mig, då...

Vi var 12 när vi började, och det var bara att hänga i från början. Hantera hingstar som gick på bakbenen, rida in unghästar, sköta stallet på helger osv. Tur att våra föräldrar inte hade så bra koll, de hade inte låtit oss vara kvar... ;)

Men jag tycker ändå att det var bra att lära sig hantera hästarna på ett odramatiskt sätt. Att inte vara rädd för unghingstarna t.ex. Från ridskolan var man ju "ilurad" att hingstar är mycket farliga och kräver speciell hantering. Nu fick vi på ett naturligt sätt lära oss att de inte är så hemska. :)

Men visst hände det olyckor, pga vårt ungdomliga oförstånd...

Om JAG var i den tränarens sits hade jag INTE låtit oss vara själva så mycket, även om vi var ansvarsfulla och duktiga för vår ålder!
 
jag tycker att det verkar kosntigt att säga att man lär sig sv sina misstag när det gäller någon annans häst, den kan ju också skada sig..
men jag tycker inte att du är för överbeskyddande..
 
Ja, det är väl så här det blir... Jag har en hästskötare som är 12 år och får rida min häst på ridbanan. Men nu börjar det bli fint ute i skogen och nu vill hon rida honom där... Till saken hör att man är tvungen att rida en bit längs en trafikerad väg för att ta sig till skogen och hästen är inte trafiksäker... Jag har sagt åt henne att jag inte vill ta ansvar för hennes säkerhet längs vägen på min häst, om någon av hennes föräldrar kan följa med så kan hon få rida ut i skogen... Dvs att de tar ansvaret för vad som händer... Hittills har de inte varit ute i skogen, eftersom ingen av föräldrarna har haft "möjlighet" att följa med :)
 
Du är inte för överbeskyddande, du är klok :)
Låt tjejerna göra så mycket som du känner dig bekväm med. Du ska inte behöva sitta och vara orolig för att något ska hända medan dom är ute och rider. Såsmåning om kanske du känner att det är dax för dom att få ett större ansvar... Varför inte ta kontakt med föräldrarna och höra med dem vad dom tycker är lämpligt?

Så länge yngre personer handskas med mina hästar anser jag att det är mitt ansvar. Visst kan jag låta dom rida ut, men då är det ju upp till mig att skicka ut dem på säkra hästar osv... jag skulle aldrig skicka iväg dom med unghingsten i alla fall... och det är väl inte vidare kul att stå där och förklara för föräldrarna varför ungen bröt armen mitt ute i skogen? :smirk:
 
Jag håller med alla andra. Du är inte ett dugg överbeskyddande! Jag tycker att dom får göra mycket jämfört med vad jag skulle tillåta tjejer med så lite erfarenhet göra. :crazy:

Jag tycker att den andre hästägarens åsikt att man lär sig av sina misstag är fel. Ett ordentligt misstag med en häst kan kosta dig rörelseförmågan eller till och med livet!
 
Det var skönt att höra!
Anledningen till att man funderar om man är för överbeskyddande är att den andra ägaren är 10 år äldre och har således hållt på med hästar 10 år längre än mig.
Men nu berättade en av tjejerna att det hade inte gått så bra när dom varit ute med unghingsten. Han hade ju stegrat sig och bitits och sparkat bakut o träffat en annan tjejen på höften ganska rejält.
Och en dag så hade en häst kommit hem utan ryttare och den andra hästen hittades efter en skogsväg. :o Tjejerna var OK men skakade och dom fick en rejäl utskällning.
Kanske det är ägaren som inte lär sig av sina misstag...

Föräldrarna verkar ha noll koll eller så bryr dom sig antagligen inte.
 
Det är väl oftast så att man inte alltid får höra hela sanningen, om hur det har gått när de har varit ute med hästen... Svaret på frågan "Hur gick det?" blir oftast "Bra", oavsett vad som egentligen har hänt...
 
När jag var yngre höll jag till i ett travstall och jag har för mig att för att nån försäkring skulle gälla var man tvungen att vara minst 16 år...minns inte vad det var för försäkring men bara en liten tanke.

Men nej, jag tycker absolut inte att du är överbeskyddande. Det kan hända både dom och hästarna något och att låta så unga tjejer gå ut med en årshingst som vilken dag som helst (nu när det är vår) kan kommja på att han är hingst är inte särskillt klokt...jag förutsätteratt de var själva och gick med den då(?).


Nåja, jag tycker du gör rätt.
 
När man har en häst så har man oxå ansvaret för vad den gör. Detta oavsett om det är någon annan som har hand om hästen just då.
Därför tycker jag att man har ett ansvar att se till att de som hanterar hästen klarar av det. Jag hade aldrig låtit någon som verkade osäker hålla på själv med min häst.
Vill man ha hjälp i stallet får man ta sig tid att lära upp den tilltänka hjälparen, annars är man oansvarig.

Jag har oxå varit tonårig hästtjej som for omkring i alla stall och skötte/red alla hästar jag fick, oavsett hur svåra de var. Rena turen att inget hände! Då var det såklart guld värt men idag hade jag inte velat vara hästägaren som får förklara för föräldrarna vad som hänt efter en eventuell olycka.

Att man lär upp någon innebär ju inte att man ska säga "så gör du och därmed basta!" utan man måste ge skäl som är hållbara för alla och komma överens om regler som är ok för båda parter. Framförallt förklara för oerfarna vad som KAN hända!

När jag ute och rider och det kommer barn som vill klappa säger jag så gott som alltid ja men de får då stå ut med att jag är enormt noga med att säga "Inte springa bakom hästen för den kan bli rädd och sparka dig!" "Inte skrika för hästen kan bli rädd och skada dig!" "Sträck fram handen så han får nosa för han vill hälsa på dig" "Stå snett framför hästen så han ser dig" osv

Inga ungar har hittills låtit bli att göra som jag säger och så har de fått klappa och samtidigt fått sig en dos med hästvett av kärringen :devil:

Att ha hjälp i stallet som inte vet vad de gör är som att släppa fram en drös ungar hejvilt till hästen och klappa, det är att be om olyckor!
 
Det dar ar svårt! Det beror ju på hur mycket man kanner personen ifråga & vad den klarar av eller inte. Tex min lillasyster får alltid hantera hingstarna jag tranar, hon ar 12 år, visserligen ar de runt 10års-åldern hingstarna, men jag vet att hon ar tuff och att hon klarar det.
Hastarna tar ju inte skada om en orutinerad ung ryttare skrittar ut en liten svang, det jag skulle vara orolig for ar om hasten skulle slanga sig och sånt. Vanliga trafik-situationer.
 
Tycker inte du är övearbeskyddande. Dina hästar -ditt ansvar.

Har haft medryttare på halvgalet fullblod. Ofta ville jag att hon skulle rida ut dagen innan jag red kurs (om hon hade hästen den dagen). MEN, om hon märkte att hästen var på väg att balla ur den dagen så sa jag att det var bättre att hon höll sig på ridbanan. Det funkade och hon föll aldrig av pga den sån sak. Jag ansåg att d var bättre OM d nu hade hänt en olycka att hon var på ridbanan där folk kunde se om d hände nåt. Önskar alla var som jag :cool:


Råkade ut för korkad hästägare när jag pluggade i en annan stad som ung. Han behövde nån som red en av hans hästar ett par dagar i veckan. Provade den på plan och ville sen prova att rida ut på den nån dag senare. Vilken dag... Först dänger hästen in mig i väggen och springer lös på plan i nästan en timme innan jag lyckas få in den i hagen iaf. När jag sen (med sällskap) skrittar ut tar hästen och DÄNGER av mig i backen. Jag klarade mig utan alltför stora skador men ägaren brydde sig inte om mig när vi kom tillbaka t stallet utan han stack för att köpa foder... :confused: Har senare fått höra att ingen i stallet ville hantera hästen för att den var "knäpp"

Inte så konstigt då att man vill tänka säkert efter en sån grej...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: BornAgain
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp