ungar som var nästan döda

M

Mithra

vår stallkatt, ( som äter p piller) fick en kull ungar, 4 st, för 3 v sedan i morgon. Hon måste ha kräkt upp ett piller. Hur som helst...de första två veckorna var hon hos dem hela tiden, men sedan började intresset avta mer och mer, hob satt hos dem men morrade åt dem, ena dagen, sedan var allt bra igen. Vi åkte bort ett dygn, med stallhjälp och tillsyn, men de har missat jut dessa ungarna, vi har 3 vuxna katter. När jag kom hem i går morse så var 2 av dem alldeles iskalla, helt stela, rörde sig inte alls, ögonen öppna, stirrandes, jag var helt säker att de var döda, de andra två var kalla, svaga men inte stela . Kattmamman har tydligen bara tröttnat på dem!
Vi tog in alla 4a i huset, masserade lade dem på värmemadrass, köpte mjölkersättning på djursjukhuset, tvångsmatade dem första ggr, nu suger de själva.
Vet inte om de klarar sig men vi gör vårt bästa. Hur vanligt är det att kattmammorna bara struntar i sina ungar efter2 v? Vilka skador kan ungarna fått? Är det ens lönt att försöka rädda dem. Har fött upp katter på flaska innan men det var inga som var så uttorkade eller...ja så gott som döda som 2 av dessa var! kan det ha gett bestående skador? Nu flaskmatas de varannan timme, men de äter så lite kanske bara 5.10 ml per ggr, de kommer ju inte upp i de 50 ml de ska ha enligt bruksanvisningarna, de väger runt 200 gr. De blir som sagt tre v i morgon. När kan de börja med fast föda, om de ens lever så länge? Minna att jag gav dem jag flaskmatade tidigare mosade fiskbullar mm, men minns inte riktigt från när. Nu försöker man ju bara få dem att klara sig, alla tipps mottages tacksamt!
 
Sv: ungar som var nästan döda

Min katt gick på p-piller hon med, men för fyra veckor sen födde hon en liten kattunge. Var rädd för att den skulle vara skadad, men det var den inte! I alla fall så började den äta när den var tre och en halv vecka!
 
Sv: ungar som var nästan döda

Om det finns livsgnista i kattungarna och de tar sig har de goda chanser att klara sig. De får sällan skador trots "vanvård", de är helt otroliga djur. Det är möjligt att de just nu är mer infektionskänsliga än andra kattungar i samma ålder, men då främst för att de inte få i sig några antikroppar via mammans mjölk.

Ni kan börja prova att ge dem fast föda redan nu eftersom de ändå inte får mat från sin mamma.
 
Sv: ungar som var nästan döda

Dom e lite knäppa ibland, mammorna. Mamman till min katt stötte bort sina ungar när de va 9 veckor, bara slutade bry sig helt plötsligt och blev jättearg på dem istället! Hon som hade dem var tvungen att lämna bort dem när de var knappt tio veckor istället för som rekommenderat 12.. Ungarna är pigga och friska bägge två så vet inte varför mamman helt plötsligt blev arg på dem:crazy:
 
Sv: ungar som var nästan döda

Hoppas, hoppas att alla fyra klarar sig!
Håller tummar och tassar här.
 
Sv: ungar som var nästan döda

Jag klarade kattungar som var i samma situation för några år sen. Jag matade upp två helt slaka kattungar med docknappflaska. Mamman var så mager att hon inte hade någon mjölk. Efter någon vecka kunde de börja lapa i sig ersättningenoch lite mjuk kattungemat. Om de inte hämtar sig riktigt skulle jag be vet titta på dem, de kan ju även ha mask.
 
Sv: ungar som var nästan döda

Just det beteendet är ju ganska naturligt..
Min kattmamma ger blanka rackarn i att mata sina kattungar från de är runt 9 veckor, så de sista 3 veckorna äter kattungarna endast kattmat och dricker vatten. Dock så är inte min katt elak mot ungarna..
 
Sv: ungar som var nästan döda

Jo, visst de ska ju bry sig mindre och mindre, men inte bli elaka. Hon kunde verkligen inte ha kvar dem eftersom mamman fräste och morrade och inte lät dem vara med alls.
 
Sv: ungar som var nästan döda

P-piller är inte mycket att lita på. Ta och kastrera katten istället.
 
Sv: ungar som var nästan döda

tack alla som svarar.jag kommer att sterilisera henne efetr detta, är medveten om att jag borde gjort det innan, men nu får man ju göra det bästa av det!:D
nu är det 2 dagar som de fått ersättning och de är pigga och äter, har börjat att gå på vingliga ben,
men de väger så lite 180 gr ,
ja jag får kolla med mask och så, mamman är ju regelbundet avmaskad,
nu hoppas jag bara att de inte fått några men av detta
 

Liknande trådar

Katthälsa Detta är långt men hoppas att någon orkar läsa. Jag vill gärna ha lite goda råd av er kattälskare. Själv har jag haft många katter i...
Svar
2
· Visningar
2 286
Senast: lis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp