Ungdom social fobi, hjälp?

Min lillasyster fick diagnosen selektiv mutism när hon var liten och gick ej i skolan utan fick göra skolarbetet hemma en period vet jag. Men fram tills kanske övre tonåren så gick hon ej i skolan.
Kunde prata och träffa folk hon redan känner, men nya var det tyst med.
Men red på ridskolan 1 kväll i veckan. Nu i vuxen ålder är det inget man hade kunnat ens gissa att hon haft utan hon har rest runt ensam i asien, åkt själv till usa, England osv. Jobbat och jobbar i matbutik och nu pluggat upp alla betyg och läser till ssk.
 
Vad jobbigt..
Jag kanske missat något.. men om man är utfryst/mobbad i klassen och inte har så många vänner där är det väl inget konstigt att man känner sig ledsen och i en sådan känslig ålder. Jag tror byta miljö/flytta/byta klass igen och så fort som möjligt är det enda som hjälper och någon ny hobby med andra kanske. Självförsvar/kampsport. Köpa en egen hund/häst och gå på träningar med. Någon gemenskap där man känner sig accepterad och duktig precis som man är av alla andra som är där, ha roligt, få känna sig normal som hen helt säkert är utifrån vad jag läser. Hålla på med något man tycker är roligt och som bygger självförtroende. Umgås mer med släkt och familjevänner om ni har. Resa. Vad som helst att hen förstår att hen är älskad, värdefull och bra som hen är så att man kan bry sig mindre om andra som inte är snälla, så man inte tror på det. Men sådana människor mår man bäst av att komma bort från. Kolla synen att hen inte behöver linser/glasögon.

Hen har varit väldigt aktiv m hobbys förut bla lag sport och kampsporter. Men ledsnar när det blir för svårt/ höga krav.
Och som lägetr nu skulle hen aldrig gå till ngt sådant. Fick slut på senaste grejen då hen fick panik i bilen dit varje gång pga ångesten.

Byta skola har vi som sagt funderat på men det skrämmer hen plus att alternativen inte är så många. Går i en väldigt bra skola och närområdet finns bara en till men mkt dåligt rykte.
Som sagt läst o resursskolor men de harvöldigt långa köer och vet inte om hen kvalificerar sig till en sådan plats med "bara" ångest problematik? Försökt läsa mig till det men står mkt om funktionshinder, npf mm.

Och problemet är inte specifikt folk i skolan, enligt hen hatar ALLA hen... Och att hen har rätt annorlunda intressen o känner inte att de i samma ålder har samma intressen, klär sig inte som alla andra..... Klart hen känner sig utanför då med.....
 
Min lillasyster fick diagnosen selektiv mutism när hon var liten och gick ej i skolan utan fick göra skolarbetet hemma en period vet jag. Men fram tills kanske övre tonåren så gick hon ej i skolan.
Kunde prata och träffa folk hon redan känner, men nya var det tyst med.
Men red på ridskolan 1 kväll i veckan. Nu i vuxen ålder är det inget man hade kunnat ens gissa att hon haft utan hon har rest runt ensam i asien, åkt själv till usa, England osv. Jobbat och jobbar i matbutik och nu pluggat upp alla betyg och läser till ssk.
Härligt att höra!
Barnet har stora drömmar, Sydkorea vill hen bo i med massa hundar :D
Så glad att det finns drömmar, att hen inte gett upp!
 
Kolla med skolan de kan göra något. Beroende på vad man misstänker att barnet har så kan skolan göra egen initial utredning (skolpsykolog) som sen lämnar in till bup om att utredning behöver göras. Jag hade börjat där och se vad skolpsykologen kan hjälpa till med på den fronten.
Vi själva misstänkte social ångest och skolan har haft kontakt med läkaren på vc. De har inga misstankar av annan diagnos. De rekomme derade bup men som sagt fick vi avslag.
 
Vad säger vc om det? Ett tips är att byta vc om den nuvarande inte hjälper. Jag bytte till en privat vc och fick mycket bättre hjälp!
Nuvarande psykolog ska sluta sedan tar en annan över, tänkte ge hen en chans.
Nuvarande tyckte vi ska köra på ett tag till (med nya) och se hur det går...

Hört att vi ska vara glada att vi fått hjälp så fort, så vet ej hur det ser ut på övriga vc men tål ju att tänkas på faktiskt...
 
Mitt stora barn som nu är 18 år och fungerar i alla situationer (så stolt ❤️) hade väldigt stora problem med bland annat just social fobi när hen gick i mellan- och högstadiet. Jag berättar gärna om våra erfarenheter men du får gärna skicka ett PM isf eftersom jag inte är anonym här och inte vill ”hänga ut” mitt barn 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Tjatter Jag går i 8an, förra året när ja börja 7an så kände jag ingen. Blev sen vän med en. Hon och jag är i skolan varje dag bara vi, vi är...
Svar
6
· Visningar
1 295
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp