Ungdom som ljuger

Sporthorse

Trådstartare
Jag har en tjej i 15 års åldern som brukar komma och hjälpa mig ibland på helgerna med att motionera hästarna.
Jag har märkt att hon väldigt ofta ljuger om att hon har gjort saker som hon egentligen struntat i.
Det hände idag igen, jag var med henne på när hon skrittade och travade lite på den ena hästen, sedan innan jag lämnade stallet så frågade jag om hon ville skritta 50 minuter på en till häst eftersom hästen blivit vaccinerad och det räcket med skritt idag samt att det hade hjälpt mig att sluta tidigare eftersom jag redan ridit 3 hästar. Hon sa att det ville hon, men under tiden som jag fixade med saker i stallet så tog hon en paus och satt i cafét som vi har " i " ridhuset och sen gick jag dit och frågade om hon verkligen vill rida? Ja, det ville hon, men senare.

Så jag gick hem och sov middag vid 15 00 (nej, jag är inte pensionär, men jag var trött), när jag kommer ner klockan 8 på kvällen så ser jag att hästen hon skulle ha ridit varken är borstad, täcket sitter precis som jag lämnade det, hästen hoppar och bockar i boxen (det är tävlingshästar i kondition, så det fungerar verkligen inte att man struntar i motionen). Tränset hänger exakt som jag lämnade det dagen innan osv.

Jag ifrågasätter det och hon säger förlåt, men jag red 15 min!? Vilket INTE stämmer, så jag fick själv rida nu fram till tio på kvällen istället för att bara kolla till hästarna....


Tidigare har samma sak hänt, fast i större omfattning, Jag förklarade att hon måste säga till om hon inte orkar eller vågar rida någon häst, för då blir jag inte arg, men om man ljuger om saker så blir jag arg. Hon påstår fortfarande att hon red i 15 minuter, men det stämmer som sagt inte. Varför ljuger hon? Hur hade ni hanterat det? Nu vågar jag inte lägre gå ifrån när hon har någonting kvar att göra. Det känns som att jag måste kolla till henne hela tiden nu.

Tjejen får inte galoppera när hpn rider 5 utav hä'starna, det finns dock 1 hon får galoppera med eftersom det lätt blir okontrollerat och hästarna kan bli väldigt pigga och starka , samt att vi inte vill att någon annan "jobbar" med hästarna och att dom går i fel form osv, kan jag lita på att hon följer våra instruktioner nu efter det här? :(

Den hästen som hon får galoppera på och jobba lite mer med, det är en häst som inte tävlar längre och är pensionär, så den hästen är inte lika viktig att hålla i konditon, men hon rider hellre den och struntar i det som egentligen är viktigt så fort man vänder ryggen till....

Hon är en jätte go tjej förövrigt.
 
Senast ändrad:
Spontant känns det som att det borde vara enkelt att hitta en normal och pålitlig människa som kan motionera hästarna ordentligt. En som inte kan rida ordentligt och ljuger hade jag inte velat ha på mina hästar.

(Fast jag tvivlar lite på att en häst, oavsett typ, inte bockar i boxen bara för att den blivit skrittad 50 minuter. Men det är ju en annan diskussion :p)
 
Spontant känns det som att det borde vara enkelt att hitta en normal och pålitlig människa som kan motionera hästarna ordentligt. En som inte kan rida ordentligt och ljuger hade jag inte velat ha på mina hästar.

(Fast jag tvivlar lite på att en häst, oavsett typ, inte bockar i boxen bara för att den blivit skrittad 50 minuter. Men det är ju en annan diskussion :p)
Jag arbetar som beridare, så min chef vill inte ha fler som jobbar hästarna, utan det räcker med 2 personer (dvs jag och chefen), däremot är det skönt att ha en till som ibland kan skritta och jogga lite på hästarna eftersom dom går ut 2 gånger om dagen, en gång ridning och en gång för hand (eller om jag har hjälp så får tjejen skritta och trava 40-60 min till när hon kommer). Samt paddock/hage.

Hon är duktig när man "kollar" att saker blir gjorda, dvs närvarar, annars så struntar hon i vissa saker av någon anledning, men säger aldrig att hon inte orkar eller inte vill??

Jag tycker att det är lite för elakt att göra sig av med henne, det är faktiskt näst intill omöjligt, eftersom vi har en bra relation utöver det här.
 
Senast ändrad:
Just det, chefen var först med att säga att jag måste kolla till när hon är här och inte lita på att saker blir gjorda, för då görs inget och jag trodde faktiskt inte honom. Men det har hänt många gånger innan, bla när vi varit på tävling och 3 hästar var kvar hemma som behövde gå ut, vilket hon struntade i helt. Så chefens fru fick åka ut 30 min enkelväg till stallet efter jobbet...

Det här är första gången hon ljuger för mig, ¨vad jag vet. Så nu vart hon tagen på bar gärning, och hon tycks ta till sig kritiken, trots att hon ljuger och säger att hon red 15 min..... Jag ber aldrig någon rida 15 min, det är bättre att i så fall gå ut och beta med hästen vid han den korta tiden. Samt att jag som sagt vet att hästen varken blivit borstad eller att tränset använts.
 
Hon är duktig när man "kollar" att saker blir gjorda, dvs närvarar, annars så struntar hon i vissa saker av någon anledning, men säger aldrig att hon inte orkar eller inte vill??

Jag tycker att det är lite för elakt att göra sig av med henne, det är faktiskt näst intill omöjligt, eftersom vi har en bra relation utöver det här.

Nä men då förstår jag inte vad problemet är? :p Det enda du kan göra är ju antingen att låta henne fortsätta eller att be henne sluta. Om du inte vill be henne sluta så återstår det ju bara att gå efter och kolla allt hon gör.

Det är väl ändå bättre att göra saker själv än att behöva gå och kolla någon som inte gör dem eller gör dem på fel sätt? Som sagt känns det inte så svårt att hitta någon som är i alla fall pålitlig. Hade ju tagit det över skicklighet alla dagar i veckan.
 
Nä men då förstår jag inte vad problemet är? :p Det enda du kan göra är ju antingen att låta henne fortsätta eller att be henne sluta. Om du inte vill be henne sluta så återstår det ju bara att gå efter och kolla allt hon gör.

Det är väl ändå bättre att göra saker själv än att behöva gå och kolla någon som inte gör dem eller gör dem på fel sätt? Som sagt känns det inte så svårt att hitta någon som är i alla fall pålitlig. Hade ju tagit det över skicklighet alla dagar i veckan.
Ja, jag får kanske ta upp den frågan med chefen, det är faktiskt oerhört jobbigt att behöva springa och kolla vad hon gör och inte gör. Men det är trevligt med sällskap och skönt att få klart saker tidigare NÄR det fungerar.

Min förhoppning är dock att hon efter att han blivit ordentligt konfronterad slutar upp med att ljuga.
 
Jag tål inte sån attityd, men det är något jag jobbar på.

jag tror att det enda rätta är att prata om det och vara väldigt noga själv med att inte bli arg. Blir man arg på tjejer som har den attityden jag tolkar att hon har blir det ett rejält försvarsläge, kanske så stort att de går därifrån. Det ville man ju inte.

Jag tror att du antingen får vara hård och tjatig i början för att sätta dig i respekt (det är fel ord), men vikten av att rutiner följs och att löften uppfylls är stor i stall. Eller, ta reda på varför det är som det är, utan att sätta henne iförsvarsläge. Man behöver inte gå in på detaljer (hallå kusen var ju lerig fastän du ridit, du rider väl inte skitiga hästar) utan kan gå till "ok, men OM det skulle hända att du missar/glömmer/struntar i att göra något, vad gör vi då?"

Eller så slutar du ge henne ansvar, eller bara så små saker att det inte är hela världen om det blir gjort eller ej, och jobbar er uppåt därifrån

Får hon lön eller hjälper hon bara till för att det är kul?
 
Jag tål inte sån attityd, men det är något jag jobbar på.

jag tror att det enda rätta är att prata om det och vara väldigt noga själv med att inte bli arg. Blir man arg på tjejer som har den attityden jag tolkar att hon har blir det ett rejält försvarsläge, kanske så stort att de går därifrån. Det ville man ju inte.

Jag tror att du antingen får vara hård och tjatig i början för att sätta dig i respekt (det är fel ord), men vikten av att rutiner följs och att löften uppfylls är stor i stall. Eller, ta reda på varför det är som det är, utan att sätta henne iförsvarsläge. Man behöver inte gå in på detaljer (hallå kusen var ju lerig fastän du ridit, du rider väl inte skitiga hästar) utan kan gå till "ok, men OM det skulle hända att du missar/glömmer/struntar i att göra något, vad gör vi då?"

Eller så slutar du ge henne ansvar, eller bara så små saker att det inte är hela världen om det blir gjort eller ej, och jobbar er uppåt därifrån

Får hon lön eller hjälper hon bara till för att det är kul?
Nej, hon får ingen lön, just därför vill jag inte vara på henne för mycket med sysslor i stallet, jag ber heller aldrig henne komma till stallet, utan frågar istället när hon vill komma nästa gång och ibland när det är väldigt mycket att göra så frågar jag om hon planerar att komma den dagen.

Nu (vid upptäckten) frågade jag henne varför hon inte sa till mig att hon inte hade ridit hästen, för att jag såg att han inte varit ute efter att jag lämnat, varpå hon kommer av sig och säger något i stil med "Oj, förlåt, men jag red 15 minuter!" jag säger att det är viktigt att du talar om för mig om du inte hinner med eller orkar/har lust att rida, och förklarar varför det är så viktigt. Men hon upprepar säkert 5 gånger att hon red i 15 min. Jag tog inte upp att tränset var orört (jag har bra bildminne och memorerade exakt hur det hängde innan jag gick upp, just för att kolla det när jag kom ner senare) och hans förbygel hängde allra längst in, dvs den har inte tagits ut alls idag, och hovrna var grusiga och leriga, samt hästen var obostrad och täcket var knäppt som jag alltid gör det med skavskydd som jag fäster på ett speciellt sätt.

Det jag sa till henne var enbart att han var smutsig och att jag var tvungen att rida och borsta samt tvätta benen.

Ja hade sagt till henne idag att hon måste tvätta benen och torka dom, samt kratsa hovarna, trots det så "glömde" hon det på första hästen, så jag fick säga till henne att göra rätt, dvs hon hade tvättat benen, men inte torkat och inte kratsat hovarna efter ridning på första hästen. Suck!!!

Hon blir tyst när man påminner henne om saker, och säger typ "oj, ok",jag säger det med ett leende, för att inte vara för "elak", och annars så fungerar kommunikationen bra, men jag var faktiskt lite irriterad idag när vi red upp i skogen och kallpratade bara eftersom hon även slarvade med en grej redan på morgonen när hon trodde att jag inte såg.

Det är ganska jobbigt att kolla efter henne och ibland måste jag vänta med att rida eftersom jag vill se att hon verkligen tvättar benen, kratsar hovarna osv, men utöver det så hjälper hon alltid med att putsa tränsen, även mina, och att kunna ta med henne upp i skogen för backträning underlättar enormt efter ridning tex. Jag sparar ibland 3 timmars ridning och har sällskap, vilket gör det till ett känsligt läge. Det är svårt att då bara kasta ut henne, när hon dessutom bara kommer ibland, och inte är en daglig börda att kontrollera så att säga ;)
 
Jag undrar om jag kanske ber om för mycket? Kanske ska jag bara be henne rida en häst när hon är här, trots att det är så frestande att om hjälp med två. Jag tror att hon tycker att det är tråkigt att borsta, rengöra och fixa med hästarna. Men det är ingenting som man får strunta, så om hon vill rida så måste hon göra även det tråkiga, dvs göra rent hästen, hovarna och utrustning, hästarna ska vara rena före och efter ridning.

Utrustningen fick jag tjata om mycket förr, men det fixar hon nu efter allt tjat.
 
Det låter som att du/ni behöver anställa någon istället för att krångla med en underårig gratisarbetare.
Nej, vi behöver inte anställa någon och hon är som en vanlig medryttare, förutom att hon inte behöver betala eller mocka och fodra. Hon kommer självmant när hon känner för det, ingen som tvingar henne!
 
Är lite inne på samma spår som andra här. Det är nog läge att ni faktiskt anställer någon istället för att hålla er med minderåriga småtjejer. Jag hade aldrig vågat lämna över min -hund- till en 15-åring, så hur du vågar låta densamma ha hand om dina tävlingshästar när du inte är där, det övergår mitt förstånd om jag ska vara ärlig.

Det finns många ärliga och bra ungdomar, men i ärlighetens namn, "anställer" man en 15-åring som dessutom jobbar gratis och därmed troligen inte känner någon vidare press att utföra arbetet för att få betalt, så får man räkna med att man får en del på köpet som inte är så roligt.

Så mitt råd är, slopa minderårig arbetskraft och anställ en vuxen person som jobbar för en lön och där ni har ett tydligt anställningsavtal med villkor kring vad som gäller. Vill du ha småtjejer som är och rider dina hästar, inga problem, men sätt dig inte i en sits där du är beroende av deras insats för att det ska funka.
 
Men vad är det du inte förstår?

Det behövs ingen hjälp egentligen, utan hon kommer max 2 dagar i veckan för att hon vill ha en häst att rida!!!
Hon betalar inte och behöver inte göra massa skitgöra som en medryttare får göra, jag klarar mig lika bra utan henne, men när hon vill komma och ber om en häst att rida så säger jag inte nej.

Att anklaga mig och min chef för att utnyttja minderåriga som gratis arbetskraft är helt jävla bisarrt!! Vad fan grundar du det på?

Är lite inne på samma spår som andra här. Det är nog läge att ni faktiskt anställer någon istället för att hålla er med minderåriga småtjejer. Jag hade aldrig vågat lämna över min -hund- till en 15-åring, så hur du vågar låta densamma ha hand om dina tävlingshästar när du inte är där, det övergår mitt förstånd om jag ska vara ärlig.

Det finns många ärliga och bra ungdomar, men i ärlighetens namn, "anställer" man en 15-åring som dessutom jobbar gratis och därmed troligen inte känner någon vidare press att utföra arbetet för att få betalt, så får man räkna med att man får en del på köpet som inte är så roligt.

Så mitt råd är, slopa minderårig arbetskraft och anställ en vuxen person som jobbar för en lön och där ni har ett tydligt anställningsavtal med villkor kring vad som gäller. Vill du ha småtjejer som är och rider dina hästar, inga problem, men sätt dig inte i en sits där du är beroende av deras insats för att det ska funka.
 
Nej, vi behöver inte anställa någon och hon är som en vanlig medryttare, förutom att hon inte behöver betala eller mocka och fodra. Hon kommer självmant när hon känner för det, ingen som tvingar henne!
Måste dock säga att det låter rätt mycket som att ni är ganska beroende av hennes insats för att det ska bli smidigt för er iom att du skriver att hon struntar i det som är "viktigt" och hellre rider den pensionerade hästen. Om hon är där helt kravlöst på eget bevåg utan att ha direkta arbetsuppgifter så torde det väl inte spela någon roll vilken häst hon helst rider?
 
Måste dock säga att det låter rätt mycket som att ni är ganska beroende av hennes insats för att det ska bli smidigt för er iom att du skriver att hon struntar i det som är "viktigt" och hellre rider den pensionerade hästen. Om hon är där helt kravlöst på eget bevåg utan att ha direkta arbetsuppgifter så torde det väl inte spela någon roll vilken häst hon helst rider?


Pensionären är hennes betalning så att säga, den får hon rida fritt och får ibland lektioner på den.
Hon får en utav tävlingshästarna tilldelad, vill hon inte rida dom så får hon säga det, men istälklet LJUGER hon. Jag har frågat innan om hon verkligen vill rida och hon svarar ja, sen skiter hon i det! LÄS TEXTEN.
 
Då är medryttare under 18 också gratisarbete för dig och utnyttjande av minderårig?? Du var ju bra rolig du. Den häör tjejen varken betalar eller måste komma ut någon specifik dag, hon säger själv hur länge hon kan vara i stallet och jag frågar alltid "vill du rida den hästen" -. PROBLEMET är att hon LJUGER.
Det låter som att du/ni behöver anställa någon istället för att krångla med en underårig gratisarbetare.
 
Måste dock säga att det låter rätt mycket som att ni är ganska beroende av hennes insats för att det ska bli smidigt för er iom att du skriver att hon struntar i det som är "viktigt" och hellre rider den pensionerade hästen. Om hon är där helt kravlöst på eget bevåg utan att ha direkta arbetsuppgifter så torde det väl inte spela någon roll vilken häst hon helst rider?
Dessutom är det farligt att låta en ungdom vara i stallet "kravlöst" som du kallar det, hästar är levande djur och måste tas om hand på ett bra sätt. Att skita i följa instruktioner hur man rider samt att borsta, kratsa hovar och torka ben finns inte i min värld. Då vill jag inte ha personen i stallet. Men iom att det är en trevlig tjej så har jag tålamod med att rätta henne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 863
Senast: Nox
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 121
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp