Bukefalos 28 år!

Ungen med stålvilja

vindvissla

Trådstartare
Vad hade ni gjort i följande situation:

Sam, 3.5 och Isaac 1.5 tittar på teve tillsammans. Det är lugnt och fint och helt plötsligt vänder sig Sam om och biter Isaac i armen skithårt.

Om ni hade tagit tag i honom, pratat allvar en stund och bett honom be om ursäkt och han inte hade gjort det, hur hade ni fortsatt då?

Om det hade gått två timmar av gallskrik från Sams sida för att han inte vill säga förlåt, vad hade ni gjort då?

Efter drygt två och en halv timme sa han äntligen förlåt och gav Isaac en kram, sen blev han jätteglad och lättad. Jag är helt slut.
 
Sv: Ungen med stålvilja

Jag hade inte hållt på så länge, bara lyft ut den bitande killen, talat om att det är ett mindre bra sätt att behandla sin bror och sen väntat på ursäkt. Ingen ursäkt - ingen TVsoffa.

Jag själv hade nog fortsatt med det jag höll på med vid bitandet, bara sett till att den som bet håller sig undan, vid den åldern tror jag nog att de förstår varför de inte får favören att se tv om de bits.
 
Sv: Ungen med stålvilja

Ja vi var inte kvar på samma ställe men det blev ingen teve, inget gos och ingen välling innan han sagt förlåt.
 
Sv: Ungen med stålvilja

Jag hade nog inte tvingat fram ett förlåt, känns som att inbjuda till en maktkamp som är jobbig för alla. Det blir så lätt prestigekamp av det, som det blev nu, och det som man lär sig är väl mest att mamma är starkare än jag och vinner alltid.
 
Sv: Ungen med stålvilja

Ja det var ju det som blev så jobbigt. Jag brukar välja mina fajter väl, och brukar se till att jag har en utväg. Han brukar kunna säga förlåt, men denna gången tyckte jag det var alldeles för mycket smärta inblandat, helt oprovocerat, för att lämnas.

Han ska även börja förskolan om två veckor och jag vill att han fattar att om man bits får man inte gå i skolan. Jag skulle känna mig som världens sämsta förälder om han bet någon där.

När jag tänker efter har jag bara haft såna här maktkamper typ tre gånger med honom någonsin, men just idag kändes det jätteviktigt att han bad om ursäkt och erkände att han hade gjort något dumt.
 
Sv: Ungen med stålvilja

Jag tvingade inte mina barn att be om ursäkt (nu är de ju vuxna och gör som de vill). En ursäkt ska komma från hjärtat tycker jag och ska inte bli framtvingad för att barnet vill se på tv eller vad det nu är igen. De vet ju att ber de om ursäkt så får de återgå och jag ville inte att de skulle kunna komma undan med en ursäkt som inte var uppriktig. Visst kunde jag säga att -nu får du säga förlåt, men jag väntade liksom inte på en ursäkt utan den fick komma när den var ärlig och tills dess men ibland även efter så gällde den ev. sanktionen. (Att det var slut med tv-tittande för ikväll tex.)

I ditt läge hade jag tagit bort barnet som bet, tröstat syskonet som blev biten och sedan förklarat väldigt ingående varför man inte bits och vad konsekvenserna blir. Både direkt av hans bitande, att syskonet får ont, men även att han inte får titta på tv mer när hen gjorde så. Hade barnet skrikit så hade jag med jämna mellanrum frågat om hen vill bli tröstad men fortsatt med mitt och gett det bitna barnet uppmärksamheten istället. Min tanke är att ger man ett barn uppmärksamhet när det gör dumma saker så gör barn fler dumma saker. Jag ville ge uppmärksamhet för bra saker i största möjliga mån istället för åt dåliga saker. Jag försökte därför ge så lite uppmärksamhet så möjligt när de gjorde dumma saker och istället ge den utsatta uppmärksamheten.
Min tanke var att ge uppmärksamhet över huvudtaget i så stor utsträckning att de aldrig gjorde dumma saker för att få uppmärksamhet om du förstår hur jag tänker.

Nu tror inte jag att Sam bet sin bror för att få din uppmärksamhet. Han bet för att han kan och för att han hade lust med det just då. Barn har ju inte den impulskontrollen helt enkelt. Barn bråkar om än det ena och än det andra med sina syskon (eller andra) när de växer upp. Det är ett sätt att växa och prova sina färdigheter även om man som förälder ju aldrig får acceptera att de skadar varandra så tycker jag att det är viktigt att inse att barn slåss eller bits inte bara för att man är dålig förälder. De provar sig fram vad som är okej att göra och inte och ibland är det bara en tanke som kommer farande som de provar. De vet egentligen att de inte får göra så och kanske ångrar de sig i samma sekund som de har utfört det men de gör det iallafall. Därför är det viktigt att verkligen prata med barnet efteråt när allt har lugnat sig vad det egentligen var som hände och varför. Ofta vet ju inte barnet varför de gjorde si eller så, det bara hände och så är det ju med barn.

Det viktiga är att det inte håller på och upprepas. Hade Sam bitit varenda gång han tittade på tv, ja då hade du haft problem. Då hade du fått fundera på varför han måste göra sådana saker för att få din uppmärksamhet. Varför han inte får den ändå.
Skulle han bita någon i skolan så är det faktiskt inte hela världen. Han är 3,5 år, han är liten och man kan inte kräva att han ska uppföra sig perfekt eller ens i närheten av perfekt hela tiden. Men att han i efterhand ska veta att man inte gör så, det ska han veta och det vet han ju.

Självklart var han lättad när han hade bett om ursäkt. Han hade ju gjort dej arg och han hade följt en impuls som var ett dumt val och det vet han men han måste ju ändå stå upp för sig själv. Han vet att han gjorde fel och känner sig obekväm för det, han vet att du är arg och lillebror har ont och han är ledsen och känner sig obekväm för det. Allt blev väldigt jobbigt och han visste inte hur han skulle hantera alla jobbiga känslor så istället skrek han.

I det läget är det hjälp att hantera känslorna och tröst man behöver. Inte skäll eller krav på att be om ursäkt. Det får komma senare när allt har lugnat sig och man kan tänka klart igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ungen med stålvilja

Brukar han bitas en del barn bits ju jämnt?
Om inte så kanske detta är anledningen?
Han ska även börja förskolan om två veckor och jag vill att han fattar att om man bits får man inte gå i skolan. Jag skulle känna mig som världens sämsta förälder om han bet någon där.
Det kanske är för spännande helt enkelt och någonstans måste han lätta på trycket.
 
Sv: Ungen med stålvilja

Nja, brukar skulle jag nog inte saga. Det har hant ett par ganger, senast forra veckan. Men aldrig sa har hart.

Det kan handa att jag lagger mina egna kanslor i det har, jag hade sjukt svart att be om ursakt nar jag var liten och langt upp i tonaren. Jag onskar sa att han blir med involverad i det sociala samspelet an vad jag var (jag var helt malplacerad det enda aret jag gick pa forskolan) och det kanns som att visa kanslor som anger ar en del av det sociala samspelet.

Om jag inte aktivt hade vantat pa ett forlat hade han garanterat aldrig sagt det. Jag kanske undervarderar honom nu men jag tror inte han forstar att han ska borja forskolan heller. Han har sagt att han vill/ska hur lange som helst men vi har liksom inte prantat in i honom att nu ar det 18 dagar kvar eller sa. Jag har daremot sagt till honom att man absolut inte kan kissa i muggar mm om man vill ga i skolan, och inte heller bitas.
 
Sv: Ungen med stålvilja

Är det inget vanligt beteende så är mitt stalltips att det är spänningen inför vad som väntar.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 969
Senast: Motacilla
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 968
Senast: Exile
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 570
Senast: Linda_A
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 217
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp