Ungersk vizsla

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

LiviaFilippa

Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga där. För det kan ju även vara andra som har en eller har haft eller bara har mycket erfaren het av dom 🙂
Men ja jag skulle heltenkelt vilja veta lite mera om dom!
Dom är ju jakt hundar tillexempel men är det typ som border collie att dom måste få an vändas i jakt för att må bra? Eller kan dom vara nöjda med annat också? Alltså själv klart så är dom väldigt aktiva hundar så jag fattar ju att dom be höver göra mycket o avsett!
Jag har sett endel på youtube och så som har en ungersk vizsla som service hund eller sånt. Och nån sa att den tycker att dom passar väldigt bra för det för att dom är väldigt smarta och lätt lärda och vill vara nära sin människa och att dom trivs med att ha en upp gift. Skulle ni hålla med att dom är så?
Hur skulle ni säga att dom är om man jäm för med flatcoated retriever? Alltså både i personlig het och hur dom är att träna och vilka aktiviteter dom passar för och så.
Har dom några vanliga sjuk domar eller några andra fel? Somexempel HD eller allergier eller nånting.
Och nej ingen be höver tro att jag tänker köpa en ungersk vizsla utan jag har redan världens bästa hund som jag är jätte nöjd med ❤️ Men jag vill bara veta mera om dom!
 
Rent generellt så bör hundraser som avlats på drifter få göra det dom är avlade för. Jakt ffa är en väldigt stark drift.
Sen kan enstaka individer ha för liten drift så de inte funkar i jakt, vall, drag eller vad det kan vara för arbete som är rasens spjutspets. Då kan man se vad hunden passar till istället.

Vizla löper risk för Demodikos. Epilepsi finns också i rasen. HD finns också. De har en stort motionsbehov. Vad jag förstått av den enda som jag känner med rasen så finns problem med änglighet. Typ sepatationsångest och ljudrädslor.

Jag håller inte alls med om att de som ras skulle passa som servichund.
Det finns oändligt många raser som är lättlärda, vill vara nära sin människa och ha en uppgift. Tror merparten av hundraser passar in på det. Men det krävs mycket mer än så för att bli servicehund och ffa så finns det egenskaper som är direkt olämpliga. Tex hög jaktlust. Så att köpa en jakthund vore väldigt dumt.
Stabilt psyke är a och o hos en servicehund så om det är en ras med ängslighet så är det nog inget bra kort att satsa på.

Men de är väldigt vackra.
 
Jag är av åsikten att en Vizsla ska användas till det den är avlad för, alltså jakt (fågel ffa - även om de används till viss annan jakt också). Eftersom det är en numerärt liten ras i Sverige så kan det vara svårt att få tag på en valp om man inte är intresserad av jaktbiten, de seriösa uppfödarna vill ju bibehålla rasen som jatkhund.
Med det sagt så går det såklart att använda hunden till mycket mer också, utöver jakten.
Jag kommer till exempel köra canicross med min, och prova på lite andra grenar.

Det är en pigg och glad ras - rädslor ska inte finnas, men i vissa linjer dyker det upp viss reservation.
Viktigt att träffa uppfödare och tik för att se hur hunden/hundarna beter sig. Min valps mamma var väldigt trevlig, inbjudande och sällskaplig, utan att vara alltför påflugen. Jag kände mig väldigt välkomnad av henne när jag besökte dem i hemmet.

Vissa problem med allergier finns, och HD+ED status ska kollas. Men det är en generellt frisk och hälsosam ras.
Här kan du läsa om RAS för Vizslan: LÄNK
 
Det är en pigg och glad ras - rädslor ska inte finnas, men i vissa linjer dyker det upp viss reservation.
Viktigt att träffa uppfödare och tik för att se hur hunden/hundarna beter sig. Min valps mamma var väldigt trevlig, inbjudande och sällskaplig, utan att vara alltför påflugen. Jag kände mig väldigt välkomnad av henne när jag besökte dem i hemmet.
Tycker nästan alla vizlor jag träffat har verkat brista mentalt, ffa har de verkat väldigt försiktiga/nervösa. Jag har dock mest träffat hundar som är sällskapshundar sas och inte träffat särskilt många av dem.

Synd att så få utvärderas mentalt.
 
Rent generellt så bör hundraser som avlats på drifter få göra det dom är avlade för. Jakt ffa är en väldigt stark drift.
Sen kan enstaka individer ha för liten drift så de inte funkar i jakt, vall, drag eller vad det kan vara för arbete som är rasens spjutspets. Då kan man se vad hunden passar till istället.

Vizla löper risk för Demodikos. Epilepsi finns också i rasen. HD finns också. De har en stort motionsbehov. Vad jag förstått av den enda som jag känner med rasen så finns problem med änglighet. Typ sepatationsångest och ljudrädslor.

Jag håller inte alls med om att de som ras skulle passa som servichund.
Det finns oändligt många raser som är lättlärda, vill vara nära sin människa och ha en uppgift. Tror merparten av hundraser passar in på det. Men det krävs mycket mer än så för att bli servicehund och ffa så finns det egenskaper som är direkt olämpliga. Tex hög jaktlust. Så att köpa en jakthund vore väldigt dumt.
Stabilt psyke är a och o hos en servicehund så om det är en ras med ängslighet så är det nog inget bra kort att satsa på.

Men de är väldigt vackra.
Avlas inte iprincip alla raser på drifter? Alltså o avsett jakt eller valla eller drag eller vakt eller apport eller spåra eller allt sånt är väl o lika drifter som o lika raser ska ha?
Domenda vizslorna som jag vet om var inte ängsliga iallafall vad jag har hört men dom kanske var från bra linjer då!
Men somsagt så kommer jag inte köpa nån sån utan är bara intreserad av den rasen.
 
Jag som jagat med stående fågelhund och uppvuxen med settrar vi jagade med skulle inte alls rekomendera en sån ras som vizsla som servicehund.

Speciellt inte nu när jag själv har labrador och märker hur pass mer förarbundna denna ras är, stor vilja att lära sig med 🙂

Har tyvärr även jag upplevt dem lite osäkra mentalt. Lite som pointrarna. Nervöst lagda.
Bara vad jag sett på jakt och träning.
Vet inte hur stor avelsbasen är?
 
Jag är av åsikten att en Vizsla ska användas till det den är avlad för, alltså jakt (fågel ffa - även om de används till viss annan jakt också). Eftersom det är en numerärt liten ras i Sverige så kan det vara svårt att få tag på en valp om man inte är intresserad av jaktbiten, de seriösa uppfödarna vill ju bibehålla rasen som jatkhund.
Med det sagt så går det såklart att använda hunden till mycket mer också, utöver jakten.
Jag kommer till exempel köra canicross med min, och prova på lite andra grenar.

Det är en pigg och glad ras - rädslor ska inte finnas, men i vissa linjer dyker det upp viss reservation.
Viktigt att träffa uppfödare och tik för att se hur hunden/hundarna beter sig. Min valps mamma var väldigt trevlig, inbjudande och sällskaplig, utan att vara alltför påflugen. Jag kände mig väldigt välkomnad av henne när jag besökte dem i hemmet.

Vissa problem med allergier finns, och HD+ED status ska kollas. Men det är en generellt frisk och hälsosam ras.
Här kan du läsa om RAS för Vizslan: LÄNK
Tycker du det om alla raser eller tycker du det mera om vizslor motför tillexempel golden retriever eller dober man eller vadsomhelst?
Men ja efter som att det är en jakt hund så låter det ju ganska så själv klart att dom inte ska ha rädslor och så!
 
Tycker nästan alla vizlor jag träffat har verkat brista mentalt, ffa har de verkat väldigt försiktiga/nervösa. Jag har dock mest träffat hundar som är sällskapshundar sas och inte träffat särskilt många av dem.

Synd att så få utvärderas mentalt.
Dom jag har hört om som några i min släkt hade och dom jag har sett på youtube verkar inte ha en dålig mentalitet iallafall så det är ju bra att inte alla är så då!
 
Jag som jagat med stående fågelhund och uppvuxen med settrar vi jagade med skulle inte alls rekomendera en sån ras som vizsla som servicehund.

Speciellt inte nu när jag själv har labrador och märker hur pass mer förarbundna denna ras är, stor vilja att lära sig med 🙂

Har tyvärr även jag upplevt dem lite osäkra mentalt. Lite som pointrarna. Nervöst lagda.
Bara vad jag sett på jakt och träning.
Vet inte hur stor avelsbasen är?
Några i min släkt hade vizslor men dom som levde längst dog när jag var liten så jag kommer inte ens håg dom. Men jag har hört endel om dom iallafall och att dom var väldigt lätt lärda och smarta och väldigt lätta att ha lösa för att dom höll sig i när heten och så! Men dom kanske var från jätte bra linjer då!
Men somsagt jag har min hund som är helt perfekt för mig och jag kommer nog aldrig vilja ha nånannan ras motför flatcoated retriever ❤️
 
Avlas inte iprincip alla raser på drifter? Alltså o avsett jakt eller valla eller drag eller vakt eller apport eller spåra eller allt sånt är väl o lika drifter som o lika raser ska ha?
Domenda vizslorna som jag vet om var inte ängsliga iallafall vad jag har hört men dom kanske var från bra linjer då!
Men somsagt så kommer jag inte köpa nån sån utan är bara intreserad av den rasen.
Det finns gott om raser som klassas som sällskapsraser. De har inte arbetsdrifter.
 
Några i min släkt hade vizslor men dom som levde längst dog när jag var liten så jag kommer inte ens håg dom. Men jag har hört endel om dom iallafall och att dom var väldigt lätt lärda och smarta och väldigt lätta att ha lösa för att dom höll sig i när heten och så! Men dom kanske var från jätte bra linjer då!
Men somsagt jag har min hund som är helt perfekt för mig och jag kommer nog aldrig vilja ha nånannan ras motför flatcoated retriever ❤️

Ja alltså lätta är väl relativt 😁 där tycker en nog olika o jag har aldrig tränat en vizsla.
Men våra settrar har de varit väldigt olika med! Min engelska var inte lätt..
Min mammas sista irländska var lättare dock oc han va lös inne i stan med. Kunde skilja på jakt och promenad.
Men de ska ju söka av fält efter fågel och då ska de gå efter vinden.
Men går en på fjället finns ju inte de där naturliga gränserna fält/skog så då vill en ofta ha en som går större.
Min engelska fastnade en norsk dommare för 😉 han gick ”glimmrende!”
Passa inte lika bra nere på slätten här där han bara drog typ
 
  • Gilla
Reactions: Sel
De enda jag träffat som har vizsla köpte sina i Ungern, så jag vet inget alls om de svenska linjerna, och de hundarna hade inga mentala problem men däremot både stort motionsbehov och vilja att jaga och få jobba med nosen. Jaktinstinkten bör de få utlopp för, det är ju en jakthund först och främst. Tror inte de är optimala som servicehundar, det finns andra raser som passar mycket bättre för det och som inte har samma behov av jakt.
 
Ja alltså lätta är väl relativt 😁 där tycker en nog olika o jag har aldrig tränat en vizsla.
Men våra settrar har de varit väldigt olika med! Min engelska var inte lätt..
Min mammas sista irländska var lättare dock oc han va lös inne i stan med. Kunde skilja på jakt och promenad.
Men de ska ju söka av fält efter fågel och då ska de gå efter vinden.
Men går en på fjället finns ju inte de där naturliga gränserna fält/skog så då vill en ofta ha en som går större.
Min engelska fastnade en norsk dommare för 😉 han gick ”glimmrende!”
Passa inte lika bra nere på slätten här där han bara drog typ
Okej ja somsagt jag har väldigt liten när dom hundarna dog så jag vet bara som jag har hört!
Men det jag vet är att iallafall två av dom var väldigt bra på agility och lydnad och spår och så. Och att en av dom i min släkt tränade denena hunden när hon var kanske 10-12 år och den var väldigt lydig och duktig iallafall.
 
De enda jag träffat som har vizsla köpte sina i Ungern, så jag vet inget alls om de svenska linjerna, och de hundarna hade inga mentala problem men däremot både stort motionsbehov och vilja att jaga och få jobba med nosen. Jaktinstinkten bör de få utlopp för, det är ju en jakthund först och främst. Tror inte de är optimala som servicehundar, det finns andra raser som passar mycket bättre för det och som inte har samma behov av jakt.
Jag vet inte var dom som mina släktingar hade kom från om dom var födda i Sverige eller i nåtannat land. Men det kan ju vara att det är lite dåliga linjer i Sverige tillexempel om dom har mentala problem.
 
Finns gott om sällskapshundar utanför grupp 9.
Själv har jag Dvärgschnauzer. Grupp 2.
Okej men på wiki pedia så står det:
Genom sin härstamning från schnauzern är den till ursprunget en gårdshund med uppgift att jaga råttor, möss och andra skadedjur.
Men dom har inte avlat dom för att ha deras drifter då utan dom avlar bort dom egen skaperna som rasen var till för frånbörjan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 784
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp