Bukefalos 28 år!

Ungerska rashundar?

W

Whippenet

Finns det månne några Puli,Mudi- eller Pumi ägare här? Hur tycker ni att era hundar är? Var kommer de ifrån? Hur gamla är de? (Vet att det åtminstonne finns en med Pumi men minns inte namnet tyvärr.) Tacksam för svar!! :)
 
Känner en tjej som har en Komondor, de är ju också ungerska!
 
Vår familj har haft en puli. Det var en trevlig hund men den kræver vældigt mycket aktivering men det ær ju ganska typiskt før en vallhund. Vår familj bodde på landet och hade både hæstar och geter så det var inget større problem plus att min mammma ær hundinstruktør men bor man i lægenhet eller liknande ær det inte en húnd jag kan rekommendera.
 
Sv: Ungerska rashundar?

Hej!

Jag har puli, jag ser att du ställde frågan för ganska länge sen, men den poppade upp när jag gjorde en sökning på rasen.

Jag har i alla tiden haft BC och skulle eg gärna ha fortsatt med dom men pga att allt färre tar sej besväret att göra vallningsprov med dom så blir dom som är reggningsbara allt färre (trots att de egentligen är helt renrasiga) enl regelverket måste en BC ha avlagt minst vallningstest för att valparna ska få reggas.

Pulin är i princip (ok lite grovt tilltaget) samma hund, men med annan päls, den är oxå ngt mindre. För övrigt är jag lika nöjd med min "maffia" som jag har varit med BC i alla år.

Visst behöver dom aktiveras, viktigare att skallen får jobba än kroppen!!! Men jag tycker det är stor skam med dom som skaffar en hund och inte vill sysselsätta sej med den, då vore kanske en guldfisk bättre. Jag har haft andra raser oxå, men återkommer till "vallarna". De är smarta och snabba, det kanske är där det brister för dom som tycker att dom är jobbiga / svåra. Att vovve är smartare än matte känns inte alltid bra :) Pulin är oxå en väldigt frisk ras, inga kända, rasbundna sjukdomar eller defekter. Därmed inte sagt att det inte förekommer att en och annan puli blir sjuk eller avlider... men det är alltså inte bundet till rasen.

Det går säkert att ha dom i lgh oxå om dom vänjs vid det från början, men mina skulle nog ha svårt att anpassa sej eftersom vi bor på landet med hästar att valla... Hör gärna av dej med konkreta frågor om du fortfarande är intresserad.

/Råttan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
700
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 104
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 693
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 195
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp