Unghäst blir rabiat i transporten under resa

kapten-kuse

Trådstartare
Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går berserk i transporten. Han har åkt 3 gånger och varje resa har slutat med veterinär och omplåstring. Han går på och står som ett ljus varje gång vi ska lasta. Han är lugn till en början mem efter ett tag är det som att han blir otålig och förbannad av att sitta fast. Vi har åkt vanlig transport, det slutade med att han kom över bommar och höll på att riva allting. Vi har även provat hästbuss som är stängd likt en box och då även haft sällskap till honom. Då tar han sats och reser sig, sen stångar han in huvudet allt han kan, både upp i taket och framåt. Provat halsring. Jag håller på att bli gråhårig då jag inte vet hur jag ska handskas med denna stenhårda kallblodshingst. Han verkar liksom inte stressad när han åker utan blir med flyförbannad av att sitta fast och att stå still en längre stund. Han kan få liknande utfall när han står på gången och man gör något han inte gillar. Tex veterinären skulle ge honom lugnande, då blir han galen och reser sig och kastar sig framåt. Slåss med frambenen en del. I övrigt är han ganska klok. Inkörd och klar utan problem. MEN det stora problemet är just transportdelen. Hur bär jag mig åt för att han ska acceptera att resa utan att han river hela transporten?
 
Kamera i transporten, är han likadan med sällskap? Har han endast åkt 3 gånger i sitt liv?

Beter han sig samma i någon annan situation? :)
 
Ja kamera ska vi sätta in är tanken. Han är lika med sällskap och har liknande utfall i andra situationer när han blir vrång. Han har som sagt bara åkt 3 gånger.[/QUOTE]
 
Iofs Har han inte sett den andra så mycket då det har varit vägg emellan, men man tycker ju att han borde märka att de är 2 i bussen 😳
 
Om hästen är 1 år gammal och åkt transport bara 3 gånger med dessa beteenden så behöver du backa bandet . Det finns otaliga möjliga anledningar till varför hästen agerar som den gör, men det handlar aldrig om att de enbart är dumma och egensinniga.

Ta dig tid att lastträna hästen . Åk kort sträcka. Den kanske har klaustrofobi och vill åka brett tex?

Om den krånglar i gången ang att stå uppbunden osv, har du även där ett grundproblem att jobba med.
 
Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går berserk i transporten. Han har åkt 3 gånger och varje resa har slutat med veterinär och omplåstring. Han går på och står som ett ljus varje gång vi ska lasta. Han är lugn till en början mem efter ett tag är det som att han blir otålig och förbannad av att sitta fast. Vi har åkt vanlig transport, det slutade med att han kom över bommar och höll på att riva allting. Vi har även provat hästbuss som är stängd likt en box och då även haft sällskap till honom. Då tar han sats och reser sig, sen stångar han in huvudet allt han kan, både upp i taket och framåt. Provat halsring. Jag håller på att bli gråhårig då jag inte vet hur jag ska handskas med denna stenhårda kallblodshingst. Han verkar liksom inte stressad när han åker utan blir med flyförbannad av att sitta fast och att stå still en längre stund. Han kan få liknande utfall när han står på gången och man gör något han inte gillar. Tex veterinären skulle ge honom lugnande, då blir han galen och reser sig och kastar sig framåt. Slåss med frambenen en del. I övrigt är han ganska klok. Inkörd och klar utan problem. MEN det stora problemet är just transportdelen. Hur bär jag mig åt för att han ska acceptera att resa utan att han river hela transporten?
Har du tränat honom på att åka transport? Jag tänker att en häst både skall lasttränas och träna på själva åkandet. Förstå gången bara stänga luckan och starta bilen, stänga av bilen. Berömma hästen och sedan lasta ur. Om allt går bra länger man sträckan successivt. En del hästar är lugna och då kan man öka medans en del hästar är klaustrofobiska och de behöver mycket träning där man går lååångsamt fram.
 
Den behöver kunna vara uppbunden. Försök lös det nu innan den blir ännu starkare. Hästen verkar ha samma problem i stallet, så länge den inte pallar vara uppbunden där har jag svårt att tro att det kommer funka i transporten av sig själv. Kanske fixa bindning i boxen och något bra uppbindningsgrimskaft som flexar lite så får ni träna så?
 
i boxen kan han stå uppbunden hur länge som helst utan att göra det minsta. Står han på gången en längre stund börjar han dansa lite i sidled. Själva utfallen när han reser sig och slår med frambenen gör han när han tycker något blir obehagligt. När man ska tvätta sår exempelvis. Han säger ifrån ordentligt. Känns som att man får något att bita i där. Haft och göra med mycket unghästar tidigare men aldrig någon som har varit så här hysterisk i sina ryck.
 
i boxen kan han stå uppbunden hur länge som helst utan att göra det minsta. Står han på gången en längre stund börjar han dansa lite i sidled. Själva utfallen när han reser sig och slår med frambenen gör han när han tycker något blir obehagligt. När man ska tvätta sår exempelvis. Han säger ifrån ordentligt. Känns som att man får något att bita i där. Haft och göra med mycket unghästar tidigare men aldrig någon som har varit så här hysterisk i sina ryck.
Ja då vet du ju att han tycker att det är klart obehagligt att åka transport. Bryt ned lastning och resa i små hanterliga bitar med mycket beröm och godis så kanske han inte tycker det är så obehagligt.
 
självklart är det inte för att vara dum han gör så. Han tycker nog hela situationen är obekväm och därför säger han ifrån också. Vi ska verkligen lägga ner tid på att försöka få honom bekväm med hela transportgrejen, men är skönt att få dela lite tankar med andra som har erfarenheter av liknande. Han verkar vara en ganska hård häst i psyket, bestämd och dominant. Det fick vi se på betet också. Funderar om kastrering framöver kan mildra en del av hans intensiva utfall han gör?
 
Senast ändrad:
självklart är det inte för att vara dum han gör så. Han tycker nog hela situationen är obekväm och därför säger han ifrån också. Vi ska verkligen lägga ner tid på att försöka få honom bekväm med hela transportgrejen, men är skönt att få dela lite tankar med andra som har erfarenheter av liknande. Han verkar vara en ganska hård häst i psyket, bestämd och dominant. Det fick vi se på betet också. Funderar om kastrering framöver kan mildra en del av hans intensiva utfall han gör?

Släpp lite av tänket att hästen är hård i psyket osv. Ta det lugnare med allt inkl då ffa transporten. Där har du tyvärr ett riktigt stort problem när hästen initialt de 3 gånger den åkt, lärt sig att det är traumatiskt och skrämmande deluxe (den har skadat sig/näst intill slagit sönder transporten osv).

Du behöver som sagt tyvärr, backa bandet jättemycket .
 
Efter som hästen bara är 1år så går mina tankar till balansen, balansen kan ju vara lite si och så med under tiden dom växer.
Ja jag har också tänkt den tanken, om han kanske behöver åka brett? Han är så olik i beteendet mot alla andra knattar man jobbat med så man kanske får tänka lite outside the box.
 
Ja jag har också tänkt den tanken, om han kanske behöver åka brett? Han är så olik i beteendet mot alla andra knattar man jobbat med så man kanske får tänka lite outside the box.


Det är jättevanligt stt oerfarna hästar behöver åka brett . Åven många vana hästar gillar inte att stå smalt i transporten, men står helt lugns när de får åka brett.

Du har nog tyvärr oavsett en del att jobba med nu utifrån så dåligs erf för hästen . Men se till att låta den åka brett när du backar bandet för att tråna den att åka lugnt framöver .
 
Senast ändrad:
Har han något att tugga på (typ hö/halm)? Brukar väl hjälpa tänker jag.
Min häst måste få lugnande av vet innan.
 
Det är jättevanligt stt oerfarna hästar behöver åka brett . Åven många vana hästar gillar inte att stå smalt i transporten, men står helt lugns när de får åka brett.

Du har nog tyvärr oavsett en del att jobba med nu utifrån så dåligs erf för hästen . Men se till att låta den åka brett när du backar bandet för att tråna den att åka lugnt framöver .
Hade jag fött upp honom själv så hade jag börjat träna honom i tid och lagt upp det på ett helt annat sätt än vad som blivit nu. Vi köpte honom relativt ohanterad och det är ju såklart en chansning. Man får väl försöka göra det bästa trots de här förutsättningarna och hoppas på att det blir bättre med lite tid och träning. Vi behöver ju inte iväg på några långresor nu på ett tag då bete och så är avklarat. Men såklart har man ju en känsla av misslyckande som hänger över just nu 😔
 
Har han något att tugga på (typ hö/halm)? Brukar väl hjälpa tänker jag.
Min häst måste få lugnande av vet innan.
Jo våran har fått lugnande också och då får de ju inte äta heller tyvärr 😔 jag ska prova det hemma med lite mat och kortare sträckor i transporten och se om det går bättre.
 
Bryt ner de faktorer som uppstår vid lastning och resa och träna dem separat innan ni åker. Kan han inte vara uppbunden har ni ju ngt att jobba med där. Kan hästen behöva träna på att göra ingenting längre och längre stunder, att vara själv, liten yta, balansen, hantera stress/press/sitta fast genom att ge efter och coola ner/stanna etc. Det finns hur mkt som helst som man måste ha fungerande innan man lastar.
Problemet är inte vad som sker under färd. Det är allt man missat innan, problem som finns annat.
 
Bryt ner de faktorer som uppstår vid lastning och resa och träna dem separat innan ni åker. Kan han inte vara uppbunden har ni ju ngt att jobba med där. Kan hästen behöva träna på att göra ingenting längre och längre stunder, att vara själv, liten yta, balansen, hantera stress/press/sitta fast genom att ge efter och coola ner/stanna etc. Det finns hur mkt som helst som man måste ha fungerande innan man lastar.
Problemet är inte vad som sker under färd. Det är allt man missat innan, problem som finns annat.
Tack för bra tips. Hade jag fött upp honom själv hade jag lagt upp allt på ett helt annat sätt och gett honom den tid han behövde. Nu gick allt rätt fort med köp och resa osv och det var ju inte de bästa förutsättningarna, men man valde att chansa och hoppas på det bästa. Nu ska jag verkligen ge honom den tid han behöver och hoppas på att det inte är för sent.
 

Liknande trådar

Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 813
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 693
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 218
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp