Unghäst blir rabiat i transporten under resa

Tack för bra tips. Hade jag fött upp honom själv hade jag lagt upp allt på ett helt annat sätt och gett honom den tid han behövde. Nu gick allt rätt fort med köp och resa osv och det var ju inte de bästa förutsättningarna, men man valde att chansa och hoppas på det bästa. Nu ska jag verkligen ge honom den tid han behöver och hoppas på att det inte är för sent.

Det är inte för sent. Det går att träna bort på betydligt äldre hästar. Din är så ung att han inte format sin grundläggning så att säga än på några år.
Men sätt grunderna.
Ingen drömmer ju om att ex bara spänna på en vagn på en oinkörd/ej förberedd häst och bara ut och köra. Eller hoppa 150 utan träning etc.
Man måste grunda hästarna rätt för att åka trailer med. Gör man det får man aldrig lastproblem om man kör vettigt och hästen inte har ont.
 
Vi brukar köra åringar lösa första gångerna, och endast 10-20 minuter första gångerna om de inte åkt tidigare, men även om de har åkt tidigare. Det är ju inte samma sak att åka utan mamman som der var med när de var små.
 
Alltså jag fattar inte vitsen med att ha en ettåring uppbunden så länge som "hur länge som helst" eller " en längre stund"?

Hovslagaren kan ju behöva se över hovarna och då är det bra om de kan vara uppbundna. Eller veterinären. Min skadade sig som åtta månader gammal och då underlättade det klart när veterinären behövde sy ihop den att den kunde vara uppbunden (då kunde jag hjälpa veterinären). Däremot behöver man ju inte binda upp dem varje dag och lämna länge utan någon gång för tränings skull.

@kapten-kuse jag tycker att du fått många bra råd, att lära den att vara uppbunden är en bra början.
 
Min erfarenhet är att det nära nog aldrig är en vet eller hovis som arbetar i boxen, och uppbunden är för mig uppbunden det skulle jag aldrig göra med en ettåring oavsett händelse, självklart håller man i hästen o tränar utan att binda fast särskilt som här nyinköpt.
Och man ska sätta bra grunder.
Om HEMRESAN slutar som här dumt är det bara idioti att fortsätta köra längre sträckor och inte träna annan grund, ( ursäkta fel o stora bokstäver men plattan lever ett eget liv)
 
I princip första jag lär mina små är att stå stilla längre stund och att stå uppbunden. Jag har heller aldrig haft en häst som inte som åring kunnat stå uppbunden "hur länge som helst". Det är tusen gånger bättre de lär sig det innan de blir stora och starka. Det är även jättebra ha hästar som tränat på att "ha tråkigt" och vara trygga i det genom att vila.

Så jag ser inte att TS lärt hästen stå uppbunden längre tid som åring på minsta vis har med transportproblemen att göra. Däremot att hästen inte lärt sig stå uppbunden längre tid på gången och acceptera att "inget händer jag ska bara stå här" spelar säkerligen in. I övrigt har andra svarat bra redan. Backa bandet och lasta inte förrän allt utanför fungerar väl. Och transportträna sen ett pyttesteg I taget.
 
självklart är det inte för att vara dum han gör så. Han tycker nog hela situationen är obekväm och därför säger han ifrån också. Vi ska verkligen lägga ner tid på att försöka få honom bekväm med hela transportgrejen, men är skönt att få dela lite tankar med andra som har erfarenheter av liknande. Han verkar vara en ganska hård häst i psyket, bestämd och dominant. Det fick vi se på betet också. Funderar om kastrering framöver kan mildra en del av hans intensiva utfall han gör?
Jag skulle byta ut hård mot tydlig. Han är uppenbarligen en häst som är väldigt tydlig med sina känslor inför saker och berättar för andra hur han vill ha det. Det är ju positivt, mycket mindre risk att ni går över hans gränser utan att veta om det.
 
Jag skulle byta ut hård mot tydlig. Han är uppenbarligen en häst som är väldigt tydlig med sina känslor inför saker och berättar för andra hur han vill ha det. Det är ju positivt, mycket mindre risk att ni går över hans gränser utan att veta om det.

Jag skulle inte använda nåt av uttrycken utifrån situationen faktiskt.
Hästen har panik i transporten, skadat sig i de sambanden, åkt totalt 3 gånger . Snäll och vettig i övrigt.

Det är helt missvisande att tillskriva hästen egenskaper som ”hård” ”tydlig” osv utifrån det. Hästen blir rädd och får panik i sammanhanget helt enkelt.. Kort och gott.

Det finns få saker mer onaturligt vi kräver av hästarna - våra extrema flyktdjur- än att lasta in dem i en transport - trångt, ensam osv.

Om hästarna dessutom inte fått möjlighet att vänjas vid transporten på ett lugnt pedagogiskt sätt så kan man inte tillskriva den häst som får panik att det är pga att den är hård i skallen rent generellt osv. Hästen är bara rädd och har panik i det läge den befinner sig i! Varken mer eller mindre.
 
Senast ändrad:
Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går berserk i transporten. Han har åkt 3 gånger och varje resa har slutat med veterinär och omplåstring. Han går på och står som ett ljus varje gång vi ska lasta. Han är lugn till en början mem efter ett tag är det som att han blir otålig och förbannad av att sitta fast. Vi har åkt vanlig transport, det slutade med att han kom över bommar och höll på att riva allting. Vi har även provat hästbuss som är stängd likt en box och då även haft sällskap till honom. Då tar han sats och reser sig, sen stångar han in huvudet allt han kan, både upp i taket och framåt. Provat halsring. Jag håller på att bli gråhårig då jag inte vet hur jag ska handskas med denna stenhårda kallblodshingst. Han verkar liksom inte stressad när han åker utan blir med flyförbannad av att sitta fast och att stå still en längre stund. Han kan få liknande utfall när han står på gången och man gör något han inte gillar. Tex veterinären skulle ge honom lugnande, då blir han galen och reser sig och kastar sig framåt. Slåss med frambenen en del. I övrigt är han ganska klok. Inkörd och klar utan problem. MEN det stora problemet är just transportdelen. Hur bär jag mig åt för att han ska acceptera att resa utan att han river hela transporten?


Vi har alltid kört ett- och tvååringarna ihop med någon trygg häst och utan mellanvägg så att de haft kroppskontakt, om de varit tvungna att åka själv har en person åkt med i transporten, visserligen olagligt och antagligen livsfarligt men att köra en så ung häst ensam känns som att be om problem.

Jag hade kört kortare turer och försökt få honom att associera åkandet med något positivt. Viktigt att det inte går över gränsen för vad han klarar för då tappas den pos. inlärningen och befäster problemet istället.
 
Jag skulle inte använda nåt av uttrycken utifrån situationen faktiskt.
Hästen har panik i transporten, skadat sig i de sambanden, åkt totalt 3 gånger . Snäll och vettig i övrigt.

Det är helt missvisande att tillskriva hästen egenskaper som ”hård” ”tydlig” osv utifrån det. Hästen blir rädd och får panik i sammanhanget helt enkelt.. Kort och gott.

Det finns få saker mer onaturligt vi kräver av hästarna - våra extrema flyktdjur- än att lasta in dem i en transport - trångt, ensam osv.

Om hästarna dessutom inte fått möjlighet att vänjas vid transporten på ett lugnt pedagogiskt sätt så kan man inte tillskriva den häst som får panik att det är pga att den är hård i skallen rent generellt osv. Hästen är bara rädd och har panik i det läge den befinner sig i! Varken mer eller mindre.
TS uttalar sig ju om hans psyke i allmänhet inte bara när det gäller transporten.
 
Tack för väldigt många och bra tips! Jag har nu ringt ett proffs som arbetar med horsemanship och ska hjälpa mig att ta mig an den här lilla busen. Så får vi hoppas på att han kommer till ro med att bli transporterad till slut ☺️ Han är som sagt väldigt duktig med allt annat och det gäller väl att göra om och göra rätt och att han får den tiden han behöver.
 
Vi brukar köra åringar lösa första gångerna, och endast 10-20 minuter första gångerna om de inte åkt tidigare, men även om de har åkt tidigare. Det är ju inte samma sak att åka utan mamman som der var med när de var små.
Funderade om man skulle göra det, har det funkat bra när du gjort så?
 
Vi har alltid kört ett- och tvååringarna ihop med någon trygg häst och utan mellanvägg så att de haft kroppskontakt, om de varit tvungna att åka själv har en person åkt med i transporten, visserligen olagligt och antagligen livsfarligt men att köra en så ung häst ensam känns som att be om problem.

Jag hade kört kortare turer och försökt få honom att associera åkandet med något positivt. Viktigt att det inte går över gränsen för vad han klarar för då tappas den pos. inlärningen och befäster problemet istället.
Min sambo åkte med honom första resan. Blev tyvärr ingen succé, mest farligt. Men om han åker med någon annan utan mellanväggen blir det inte farligt om det svänger och de trampar upp i varandra? Jag tror absolut på det där med sällskap men är rädd för vad som kan hända om han får frispel när en annan häst åker med.
 
Jag skulle byta ut hård mot tydlig. Han är uppenbarligen en häst som är väldigt tydlig med sina känslor inför saker och berättar för andra hur han vill ha det. Det är ju positivt, mycket mindre risk att ni går över hans gränser utan att veta om det.
Med hård menar jag bestämd/tydlig. Det är lite bonde slang man använder sig av ibland 😂
 

Liknande trådar

Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 804
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 687
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 137
Senast: Liten
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 175
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp