Unghäst - enmans häst?

Quin86

Trådstartare
Behöver lite råd och ideer.

Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto.

Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya människor.

Mig är hon numera snäll mot. Men så fort någon annan ska ta på henne så ser jag hur skeptisk hon blir. Hovslagaren var ut förra onsdagen och när hon böjde sig fram för att lyfta ett framben så ser jag hur hon lägger öronen bakåt och hugger mot henne.

Hur skulle ni hantera detta? Jag vill inte ha en enmanshäst men vill inte riskera andra människor får att "få henne snäll mot andra än mig".

Hon är orädd och lättlärd. Hänger på henne utan problem och har även setat på henne vid 2 tillfällen.Många plus har hon men just nu står vi lite still då jag inte vågar gå längre utan hjälp på backen.

Vet inte vad jag ville med detta inlägg mer än att få lite tankar och ideer. Kanske någon mer har en häst som inte accepterar beröring från okända människor.
 
Ibland kanske jag förmänskligar men jag vill ju inte heller att random människa ska ta på mig?
Vissa individer behöver väl mer tid?

Mitt sto är väldigt snäll i hantering men ridning märker jag nu att hon lättare stressar upp sig t.ex.
Sen vet jag att hon inte är så glad i människor som är stressade, kommer de fram o ska lyfta en hov så gör hon de inte helt enkelt. Blir de då arga så blir de svårare vilket resulterade i att min kompis inte kunde kratsa hennes hovar.

Det är bara träna :) Ser du nått hovslagaren kunde gjort annorlunda?
De har ju rätt att reagera men att agera, bitas får man som ägare se till att de inte gör så de skadar andra människor.

Kanske ha ute vänner som kan hantera henne lite så hon vänjer sig? Ser att de är snälla
 
Om hon är så ung har hon antagligen inte så många människor och är därför skeptisk mot nya människor.
Jag skulle långsamt exponera henne för andra människor, börja med att någon leder henne eller borstar.
 
Jag har en häst som är skeptisk till främmande människor. Med hovslagaren har vi helt enkelt gjort så att jag lyfter hovarna och lämnar över till hovslagaren när den är i luften. Sen står jag mellan hästens huvud och hovslagaren. På så sätt minskar vi spänningen och oron för hästen, så då får det helt enkelt vara så.
 
Jag har också en unghäst som försöker bita hovslagaren. Jag försöker att inte göra så stor affär av det, har jag min hand emellan så låter han bli. Min kille är också cool och tuff, men jag tänker ändå att beteendet hänger ihop med osäkerhet. Så genom att själv vara lugn och klappa fint i situationer där han går i försvar så tänker jag att det blir bättre och bättre.

Hans mamma är lite likadan, går man en promenad med henne och hon blir stressad av något läskigt kan hon nafsa en i armen. Jag tolkar inte det som att hon är aggresiv mot mig utan osäker, trots sin annars stentuffa attityd.
 
Behöver lite råd och ideer.

Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto.

Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya människor.

Mig är hon numera snäll mot. Men så fort någon annan ska ta på henne så ser jag hur skeptisk hon blir. Hovslagaren var ut förra onsdagen och när hon böjde sig fram för att lyfta ett framben så ser jag hur hon lägger öronen bakåt och hugger mot henne.

Hur skulle ni hantera detta? Jag vill inte ha en enmanshäst men vill inte riskera andra människor får att "få henne snäll mot andra än mig".

Hon är orädd och lättlärd. Hänger på henne utan problem och har även setat på henne vid 2 tillfällen.Många plus har hon men just nu står vi lite still då jag inte vågar gå längre utan hjälp på backen.

Vet inte vad jag ville med detta inlägg mer än att få lite tankar och ideer. Kanske någon mer har en häst som inte accepterar beröring från okända människor.
Vår ponny var också så som du beskriver när vi köpte henne som 3-åring. Hon var nyss inriden och åkt i två dagar för att komma till oss. Hon var väldigt skeptisk till oss och framförallt min sambo som hon inte träffar lika ofta. Samma med hovslagaren. Men hon har inte huggit mot någon, däremot velat backa undan och lägger bak öronen och visat att hon inte känner sig bekväm med situationen. Hon kom i slutet av februari och det tog ca 6 månader innan hon hade landat helt hos oss.

Det har blivit mycket bättre ju mer vi hållit på med henne. Men vi har hela tiden valt att förstärka det positiva beteendet genom positiva ord, godis och kli på ställen hon uppskattar osv. Och verkligen massor med beröm så fort hon gjort något bra.
Nu är hon väldigt nyfiken av sig och här om veckan när vi var ute och red så ville hon gå fram till grannen som vi mötte efter vägen. Tidigare har hon inte velat gå fram till de vi möter. Nu går hon även fram till min sambo och vill gärna vara med och se vad som händer. Vi har nu haft henne i två år och hon är nu den mest nyfikna häst jag haft. Hon skulle utan tvekan kunna gå lös på gården, enda anledningen till att hon inte får det är att hon kommer att vara för nyfiken och därmed utgöra en säkerhetsrisk för både sig själv och barnen 😆
Så för vår del så har det gått att ”träna bort”. Men personligheten att hon ändå inte alltid är helt nöjd över beröring från okända finns där. Men hon accepterar ändå situationen nu och kastar sig inte baklänges eller hotar eller liknande. Utan visar lite lätt missnöje, men inser sedan att det inte var så farligt och slappnar av.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 449
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp