Unghäst frågor

Jag var 16 när jag köpte min första storhäst, och hade tänkt mig en utbildad läromästare. Men det blev en outbildad 5-åring som var inriden men inte så mycket mer. Jag fick höra på omvägar att folk tyckte att jag aldrig skulle klara av den hästen.

Det gick superbra. Såklart var det inte alltid lätt, jag ramlade av en miljon gånger och så, men jag hade bra hästfolk runt mig och ställde mycket frågor (precis som du, det är jättebra). Vi startade internationell fälttävlan ihop. Och framförallt var han Hästen med stort H.

Jag tycker det viktigaste är att man är ödmjuk och vågar fråga om hjälp. Och att det får ta tid. Man utvecklas jättemycket och lär sig massor av att ha en ung häst. Man måste ju liksom börja nån gång, jag håller inte med om att det bara är proffsen som kan utbilda hästar. Visst tar det längre tid för oss amatörer, och det blir kanske inga hästar som går världscupen. Men resan tillsammans med sin häst är mycket värd. Du har ju också din mamma som är hästvan.

Om några år kanske det är du som svarar på frågor på Buke om hur det är att skaffa unghäst, då har du egen erfarenhet som du kan dela med dig av!
 
Generellt om man ska klara att utbilda en unghäst så behöver man till att börja med vara en stadig, stabil ryttare och man behöver viss känsla för hästen och hur den reagerar så att man kan anpassa utbildningen individuellt. Både att gå för fort fram och att gå för långsamt fram kan bli mindre bra 😊 Det är också viktigt att tänka på att unghästutbildning innefattar en del moment som kräver att man är två personer, samt att det verkligen är GULD värt att också ha tillgång till en stabil äldre häst att t.ex. rida ut tillsammans med. Jag tror att man också behöver vara road av utbildningen i sig och att ta sig an de problem som uppstår, så att man inte bara väntar på resultatet i form av en ”färdig häst”.

Jag gillar inte riktigt tumregler vad gäller antal träningsdagar i veckan och längd på passen - jag tycker t.ex. att det skulle kännas orimligt länge att rida vår 4-åring på ridbanan i 40 minuter, men han kan utan problem ridas ut i en timma, och arbetas normalt 5 dagar i veckan. Det beror ju också på vad man gör, inte enbart hur ofta och hur länge. Min sjuåring skulle DÖ av tråk om jag red timslånga träningspass på bana, men kan ju lätt gå en 2-timmars tur i ganska högt tempo med kul sällskap 😊

Jag tycker absolut att det är skillnad på hur mycket en nyss inriden häst och en som varit ridhäst i ett par år orkar bära (och konstigt vore det ju annars). För de första uppsittningarna vill jag gärna ha en liten, sadelfast ryttare som är bra på att ”bara åka med”. Och i den fortsatta träningen tycker jag man får ta med även ryttarens vikt i avvägningen om antal ridpass och ridpassens längd.

Det kan också vara bra att träna hästen utan ryttare ibland. Jag känner till ett par större träningsstall som har en inhägnad ”springrunda” på en eller ett par kilometer där några hästar i taget kan motioneras genom att vallas/drivas runt tillsammans. Superbra och kul förde flesta hästar. Att få följa med som handhäst när man rider en annan häst är också suveränt, tycker jag! Longering använder jag sällan/aldrig som motion, utan för att lära hästen saker.
 
Jag tror inte att det skulle vara några problem för er med en unghäst.

Jag fick min första unghäst och storhäst när jag var elva och hon tre, gick knappt att leda då och än mindre borsta. Lättskrämd och noll intresse av att lyssna på någon tråkig människa. Svårhanterad även för de med mycket vana.
Och så jag då, som hade en lugn shettis innan och ridit lite på ridskola. Ungefär självlärd på ovan nämnda shettis i grimma och grimskaft. Kan inte säga att min mamma är hästkunnig alls.

Det har gått mycket långsammare än vad det kan för de mer kunniga, men nu fyra år senare ångrar jag det inte alls. Sen rekommenderar jag väl inte just den kombinationen heller, men du verkar inte sikta på en problemhäst eller en helt orörd heller. Nu är den hästen den roligaste jag ridit, alltid sammarbetsvillig och känslig för hjälperna. Bara utbildad ca lb (dressyr) än så länge pga skador, men mycket kapacitet och vi behöver inte stressa fram.
Jag har lärt mig väldigt mycket med henne även om det inte var optimalt. Är nu inne på min tredje unghäst, det har gått betydligt mycket snabbare med de senaste två och varit en rakare väg.

Du har ju också O som trygg förebild, så jag tycker att du verkar ha bra förutsättningar till en ungponny :)
 
Okej tack för svaret!
Men om en fyra åring får tävla upp till lb så är det väl inte konstigt eller dåligt om dom ändå har kommit lite längre än liksom bara upp värmning i ridningen eller?
Jag tycker det är toppen att du frågar och ställer följdfrågor! Det visar att du verkligen är intresserad och vill veta, och jag svarar gärna!
När det gäller att tävla Lätt B på en fyraåring så kan jag tänka mig att göra det på en häst som har lätt för sig, och i slutet av året. Lätt B är egentligen inte så himla mycket mer än "uppvärmning", det kräver en god grundridning och ett bra svar på hjälperna. Det är viktigt för hästen att lära sig, men behöver inte vara så ansträngande egentligen. Men andra halvåret som fyraåring rider jag gärna lite längre pass, men absolut inte en timme på banan.
En annan sak som inte nämnts tidigare är att jag tycker det är viktigt att ge den unga hästen en bra grundkondition. Jag upplever att de hästar som fått god kondis som unghästar har lättare att återhämta sig om de måste stå en längre tid som äldre, t ex efter en skada. Den konditionen skaffar man bäst på uteritter. Den nyinridna treåringen brukar bli ganska trött av en kort runda i skogen på 20-30 minuter. Detta tycker jag är viktigt att träna upp under hösten som treåring och under året som fyraåring - successivt ökar jag belastningen, rider mycket i backar om det finns möjlighet, ökar sträckorna med trav och galopp och ökar längden på passen. En fyraåring kan gå långa pass i skogen om man ökat längden och intensiteten hela tiden och de får lagom med återhämtning i skritt.
 
Såhär går mina unghästar på ett ungefär. Dom rids in mellan 2,5-3,5 år ca beroende på hur färdiga dom är i kroppen och redo för det. Hästarna som är färdiga för det matchas mot 4,5 och 6 års klasser. Oftast vänjer jag bara dom vid sadel, träns och har suttit på dom som 2,5 åringar samt att dom börjar att få löshoppa. Beroende på hur känsliga dom är så får det ta den tiden det tar. Vissa behöver smälta vad man gör med dom ett par dagar innan man tar nästa steg. I feb när dom är 3 år så upprepar jag men fortsätter även med att dom tömkörs samt ridas i alla 3 gångarterna. Detta görs under en månad 2-3 gr i veckan så totalt uppsuttet max 12 gr. Sen får dom vila helt tills det är dags för 3 års test. Detta vill jag gärna att dom går i maj/juni. En månad innan rids dom 2-3 gr i veckan samt löshoppar. Efter testet är det sommarlov till oktober ungefär. Då tas dom in på stall. Hanteras lite och efter ca 2 veckor börjar dom att ridas lite igen 2-3 gr i veckan. Är dom redo för det hoppas dom in i nov-dec. Sen får dom vila igen till slutet av feb-början på mars då det återigen är dags att börja rida dom. Dom fortsätter att hoppa lite grann efter hand som dom kommer igång. Är dom redo så får dom börja åka på öppna banor samt börja tävla i maj månad ca. Då rids dom 3-4 gr i veckan som 4 åringar. Mest uteritter och det görs redan som 3 åringar med en äldre trygg häst. Jag rider inte länge på dom och helst inte på banan eller så mkt i ridhus. När dom börjar ridas tömkör jag eller longerar innan och då sitter jag uppe på kanske max 10 min åt gången och "passen" är kanske totalt 20 min.

Med andra ord så är det inte så jätteroligt som man kanske kan tro med bebisar. Det är mkt vila och korta pass och dom behöver smälta intrycken. Även en häst som är redo och har lätt för sig är det väldigt viktigt att låta den vila så man inte bränner den för tidigt och tar glädjen ur den bara för att man plocka vad man kan från den.
5 åringar går 120/125 om de följer sin årgång och det är rätt så normalt men viktigt att inte stressa och plocka upp på en nivå den inte är färdig för och samma gäller såklart ponnier.

Man bör absolut ha tillräcklig erfarenhet och möjlighet till hjälp av tex tränare eller annan om man vill börja utbilda unga hästar. Känsla för att förstå hästen så man inte tar för mkt utav den. Alldeles för många bränner sina hästar.
Jag rekommenderar dig att läsa boken "Utbildning av den unga hästen" av Jens Fredricson. Väldigt nyttigt om man är intresserad av att lära sig unghästar tycker jag.
 
Men förlåt att jag frågar för jag vill lära mig saker INNAN jag KANSKE skaffar en unghäst då. Men det är ju tur för dig och alla andra experter att ni bara visste ALLT om unghästar utan att fråga saker eller läsa på eller nånting. Men tror faktiskt inte dom flesta är såna proffs utan även dom som kanske är proffs NU behövde antagligen lära sig OCH fråga saker i början eller?
Men okej då ska jag aldrig nånsin ha nån unghäst då bara för jag inte kan allt NU så ursäkta att jag frågade då.
Du frågade ju vad man behöver veta innan, jag har inte menat att du aldrig kan skaffa unghäst utan bara att de saker du frågar om är sånt man behöver kunna eller ha någon annan som kan och som ansvarar för hästens utbildning.
 
På mitt förra jobb (utbildningsstall) så arbetade tre- och fyraåringarna ca 4 dagar i veckan. Då var ju de där en intensiv period och åkte sedan hem på vila efter det. En normal vecka för dem var kanske 2 pass tömkörning/longering och 2 pass med uppsutten träning (alltid longering först på treåringar och oftast även på fyraåringarna). Passen från marken var kanske 25 min totalt (10 min framskrittning, 10 min jobb och 5 min avskrittning). Ridpassen för nyinridna treåringar kunde vara bara ett par minuter uppsuttet, typ skritta, trava och galoppera i båda varven och sen hoppade man av igen. Naturligtvis byggs det gradvis på så småningom, och på hösten som fyraåringar gick nog de flesta cirka 30-minuterspass, men det beror ju också på individen. De skrittades då fram för hand i cirka 10 min och reds väl typ 15 min, kanske. Någon gång när någon skulle filmas blev det längre pass, men inte varje dag. Uteritter däremot kunde bli bra mycket längre. Samma sak där, det byggs på från ett varv runt gården till rundor på ungefär en timme.
 
Du frågade ju vad man behöver veta innan, jag har inte menat att du aldrig kan skaffa unghäst utan bara att de saker du frågar om är sånt man behöver kunna eller ha någon annan som kan och som ansvarar för hästens utbildning.
Ja men då menade jag ju inte att nån som inte vet nånting vad jag kan ska säga att bara för jag frågar om saker så är jag inte redo att ha en unghäst. Och finns ingen andledning att vara så neggativ bara för jag enligt dig kanske har dumma frågor. Men du kanske inte tycker man ska fråga om saker för man vill lära sig mer utan att om man inte redan är ett proffs som kan allt så är man för dålig och borde inte ens fråga saker. Men då kan ju du tänka på att INGEN kan allt från början utan alla lär sig nångång. Och att man lär sig mer om man frågar saker än om man inte ens försöker lära sig nånting.
Men du behöver inte oroa dig att jag ska förstöra nån stackars unghäst för att jag kan så lite och är så dålig så du kan ju vara nöjd då iallafall.
Förresten så vet jag en tjej som fick sin ponny när hon var 9 och ponnyn var typ 5 eller nåt sånt. Så en unghäst fast hon bara var 9 och hon kunde MYCKET mindre än mig då. Så enligt dig då och andra neggativa glädje dödare så skulle det ha blivit skit dåligt då men kan säga att dom är bland dom BÄSTA i hela Sverige nu.
 
Ja men då menade jag ju inte att nån som inte vet nånting vad jag kan ska säga att bara för jag frågar om saker så är jag inte redo att ha en unghäst. Och finns ingen andledning att vara så neggativ bara för jag enligt dig kanske har dumma frågor. Men du kanske inte tycker man ska fråga om saker för man vill lära sig mer utan att om man inte redan är ett proffs som kan allt så är man för dålig och borde inte ens fråga saker. Men då kan ju du tänka på att INGEN kan allt från början utan alla lär sig nångång. Och att man lär sig mer om man frågar saker än om man inte ens försöker lära sig nånting.
Men du behöver inte oroa dig att jag ska förstöra nån stackars unghäst för att jag kan så lite och är så dålig så du kan ju vara nöjd då iallafall.
Förresten så vet jag en tjej som fick sin ponny när hon var 9 och ponnyn var typ 5 eller nåt sånt. Så en unghäst fast hon bara var 9 och hon kunde MYCKET mindre än mig då. Så enligt dig då och andra neggativa glädje dödare så skulle det ha blivit skit dåligt då men kan säga att dom är bland dom BÄSTA i hela Sverige nu.
Jag har bara svarat på dina frågor. Du verkar tolka mina inlägg väldigt negativt, jag har definitivt inte menat eller uttryckt det du skriver. Andas 😊
 
Jag tycker att antalet dagar med jobb och längd på ridpasset är vettigt att ha riktilinjer för men sedan måste man utgå från individen. Min erfarenhet av 2 halvsyskon är att den första kunde jobba hur mycket som helst utan att det blev problem. Där fick jag bromsa. Hennes halvbror var tvärtom. Hans hjärna sa upp sig efter bara några varv på banan, de är helt olika mentalt även i övrigt. Givetvis la jag upp träningen på olika sätt för dem. Den första fick utmaningar den andra fick jag försöka att få trygg i rutiner och korta pass.
Angående hur mycket mans ka kunna så tror jag det beror lite på hur bråttom man har och vart man siktar. Man kommer långt med god balans och en känsla för individen, samt givetvis bra ridkunskaper. Vill man ligga i framkant så behöver man mer. Självklart ska man oavsett vart man siktar se till att ta hjälp utifrån så man får hjälp med att se vad man gör fel och får andra perspektiv på saker man gör.
Jag tror att du med sin ödmjukhet skulle klara av en unghäst fint bara du ser till att inte låta andra köra över dig med sina idéer, folk kan bli väldigt påstridiga :heart
 
Vad gäller vila har jag lagt upp det så att mina har haft ledigt i minst en månad 3-4 gånger om året. De månaderna har det varit hästliv som har haft störst prio men de har också fått den dagliga visiteringen och hanteringen.

Alla hästar är ju inte redo för något bara för att de är i en viss ålder men med tanke på din känsla för hästarna du har så tror jag att du kommer märka det och anpassa efter det. Min ena gick jag mycket med som unghäst, red korta pass på 10-15 minuter, gick i 20 och satt upp och red i 10-15 minuter till. Detta för miljöträningens skull, jag vill att mina hästar ska lära sig att det är okej att jag sitter upp var som helst och att de kan lita på mig om de tycker något är otäckt eller jobbigt men också för att jag bor mycket kuperat och det blev helt enkelt för tufft att rida uppför och nedför så mycket. Jag tycker alltså att man rider ut det mesta med en unghäst. Det ska vara roligt att bli riden och att komma ut ger naturlig framåtanda och man kan göra i stort sett allt även på uteritt. Träna på bana har jag bara gjort när jag ridit för tränare.

En fyraåring som är 147 cm hög hade jag inte köpt om det hade varit viktigt för mig att hästen förblev ponny. Min ena växte 15 cm över rumpan och nästan 10 över manken första året här. Då var hon fem år gammal. Det är såklart extremt. Hon var mager och eländig när hon kom så hon växte iväg när hon fick mat men några cm är inget konstigt att de växer när de är fyra-fem år. Det finns ju en anledning till att slutmätningen sker först vid åtta års ålder.
 
När jag köpte min nuvarande häst var det min första egna unghäst och det jag inte visste eller ville ha lite tips om (har ridit och hållt på med hästar i över 20 år men som sagt hade ingen egen unghäst innan, ja jo förutom mammas då men då var jag inte så gammal och det var hennes häst som hon stod för skötsel och träning) har jag dels skaffat böcker kring unghästar samt hämtat lite tips/vänt mig till min hästs uppfödare- de få funderingar jag haft :).
Det där med att följa unghästregeln tycker jag är ett jättebra tumregel! Finns de i min omgivning som sagt att jag varit onödigt försiktig med min häst när hon var 4-5 år att asch skit i den och rid i timmar om du vill. Aldrig i livet att jag lyssnat på det! Jag har hållt mig till unghästregeln till min blev vuxen! Och då inte enbart ridning tex 5 dagar när hon var 5 utan då var det även avsutten motion medräknat :).
 
Jag har nästan bara haft unghästar, min första häst var en knappt (dvs. dåligt!) inriden 4-åring som jag fick då jag var 14,5. Min nästa var en jättetalangfull men tuff och svår 5-åring, som även den inte var särskilt mycket riden då den haft föl. Med facit i hand så var jag inte tillräckligt duktig för att äga/utbilda någon av dessa hästarna, men jag lärde mig mycket och hästarna lärde en hel del de med, även om det tog tid och de inte blev så bra som de kunnat bli med en bättre ryttare. Nu föder jag upp mina egna hästar och har jobbat med unghästar i olika stall, red Breeders förra året på min första egna uppfödning och ska snart rida in hans lillasyster. :)

Det jag tycker är det viktigaste att tänka på när man tränar unghästar, är att lägga upp träningen så att man hela tiden gör det enkelt för hästen att lyckas, och låter den bygga upp sitt självförtroende. Jag tycker att tummreglarna om dagar och minuter är MAX för en unghäst, rider man t.ex. på banan och den är jättefin och gör allt som den ska är det bättre att avsluta och berömma efter 10-20 minuter. Less is more gäller verkligen i unghästutbildning, de får alldrig bli uttråkade eller jättetrötta. Ofta så orkar dessutom huvudet mindre än kroppen. En annan grej man kanske inte tänker över, är att de behöver mycket mindre uppvärmning än vuxna hästar, därför att de är mjukare i kroppen, precis som barn är mjukare än vuxna. Att skritta på ridbanan i 10 minuter (uppsuttet) med en 4-åring kan riskera att göra den uttråkat innan man ens börjat ridpasset. Leda några varv, hoppa upp och skritta ett varv och sedan gå i gång att trava brukar funka bättre på de flesta hästar.

Angående hur långt hästen kommit ift. ålderen, så säger det oftast noll och inget om hur stor kapacitet den har, åtminstonde vad gäller 4- och 5-åringar. Men det kan (KAN - men behöver inte) betyda att den är relativt okomplicerat, om den "hänger med" ift hur högt den får gå enligt TR. Det viktigaste tycker jag är att fråga varför den evt. kommit kortare, har den varit skadat, eller var den svår att rida in/lära någon speciell sak? Om det inte ligger något sådant bakom utan ägaren bara velat ge hästen lite extra tid så skulle jag endast se det som positivt.

Tror du kommer lyckas bra med en unghäst-/ponny, du kan ju redan mycket mera än vad jag kunde i din ålder, och har bättre förutsättningar med tränare och så. :) Men som någon sa så ska man generellt kanske inte sikta på att den första häst man utbildar blir en världsstjärna (då måste man ha en del tur och inte bara talang tror jag). Utan man får se det lite som en kul grej och ett sätt att lära sig något nytt, och att fokuset ligger på att utvecklas tillsammans med hästen, framför att man SKA tävla den och den klassen inom en viss tid. Även hos proffsryttarna, som är superduktiga på unghästutbildning och bara har talangfulla hästar, så är det nog mindre än hälften av hästarna som kommer ut och tävlar i de "rätta" klasserna enligt sin ålder, varje år.
 
Förutom en massa klokt som andra har kommit med skulle jag vilja lägga till en sak, speciellt om det är "första" gångerna man är ansvarig för unghäst.

Från oinriden till 'träningsbar' finns 3 steg (i alla fall i mitt huvud):
1, förberedelserna - hästen skall longeras in, vänjas vid sadel + träns och en massa andra saker, gärna träna röstkommandon osv
2, Insittning - hästen skall vänja sig vid att någon sitter på den
3, Inridning - hästen skall (hjälpligt) gå att styra och rida i alla 3 gångarter.

Om man inte gjort det själv innan/ har vettig hjälp så kan det vara så att man behöver lämna bort hästen, något av stegen. Vilket absolut inte är dåligt, utan snarare kan vara bra (man inser sina egna begränsningar). I övrigt kanske ni inte satsar på en så pass ung häst.

Men jag skulle rekomendera dig att läsa "årgångstrådarna" här på buke, då får du lite hum om var folk gör med sina unghästar (tex födda 18 är 3, födda 17 är 4 och födda 16 är 5 år just nu).
 
Sen också så har jag läst TR att fyra åringar får starta lc och fem åringar får starta msvb. Är det typ normalt eller vad man ska säga alltså att dom är på ungefär den nivån om dom har okej kappacitet och så? Eller är det vad man FÅR men att dom flesta kanske inte är på den nivån i den åldern även fast dom kanske kommer kunna gå höga klasser senare?

Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt att en 5-årig ponny hoppar MsvB, om du tittar på tex reglerna för olika ungponnychampionat så ser det ut såhär i SPAFs championat (för vissa renrasiga ponnyer) https://www.spaf.info/kvalreglerchamp21.pdf , där hoppar man alltså

5 år: LC
6 år: LB
7 år: LB

Det finns även ett 4-årschampionat men om jag minns rätt så kvalar man inte dit på tävling utan på en bedömning som kallas "kvalitetsbedömning", och där löshoppas ponnyn.

Sen finns det det som brukar kallas "Ungponny-SM", där får alla ponnyer vara med oavsett ras, eller om de har okänd härstamning. https://www.ridsport.se/globalassets/f76da9a2f4ea4b459e48edd5e30a6c36/svrf-ungponny-hoppning.pdf
Där är det alltså fler som kan (och vill) vara med, det brukar gå i samband med vanliga ponny-SM, så där är det lite högre krav.

5 år: kval+final LB
6 år: kval+final LA
7 år: kval LA+5, final LA, LA+5, de bästa går vidare till final i MsvB
 
Ja men då menade jag ju inte att nån som inte vet nånting vad jag kan ska säga att bara för jag frågar om saker så är jag inte redo att ha en unghäst. Och finns ingen andledning att vara så neggativ bara för jag enligt dig kanske har dumma frågor. Men du kanske inte tycker man ska fråga om saker för man vill lära sig mer utan att om man inte redan är ett proffs som kan allt så är man för dålig och borde inte ens fråga saker. Men då kan ju du tänka på att INGEN kan allt från början utan alla lär sig nångång. Och att man lär sig mer om man frågar saker än om man inte ens försöker lära sig nånting.
Men du behöver inte oroa dig att jag ska förstöra nån stackars unghäst för att jag kan så lite och är så dålig så du kan ju vara nöjd då iallafall.
Förresten så vet jag en tjej som fick sin ponny när hon var 9 och ponnyn var typ 5 eller nåt sånt. Så en unghäst fast hon bara var 9 och hon kunde MYCKET mindre än mig då. Så enligt dig då och andra neggativa glädje dödare så skulle det ha blivit skit dåligt då men kan säga att dom är bland dom BÄSTA i hela Sverige nu.
Vill bara säga hejja dig! Toppen att du frågar, jag önskar fler kunde fråga istället för att låtsas vara proffs. I min bransch ser vi upp till de som frågar, istället för de som allt "kan". Ingen är färdiglärd, och den som frågar är den som vågat ta steget att bli bättre! Och sen den gamla klyschan (eller sanningen): Ju mer man vet desto mer inser man att man inte vet!
Vad gäller unghästar vet jag i princip ingenting, även om jag var inne ett tag på att köpa en jättefin oinriden kallblodstravare en gång. Nu har jag bara ett rätt oskolat (och oförskämt) ardennersto. Men har lärt mig att ta allt med måtta -både vad gäller träning och tips från andra. Folk vill gärna slänga på en sina egna åsikter om precis allt, och man kan inte göra alla nöjda. Det absolut viktigaste imo är att hitta rätt individ, är det fel för dig så är det fel oavsett om den är oinriden eller en OS-häst.
Hoppas du får svar på dina frågor och att du fortsätter våga fråga - lycka till!
 
Jag skulle säga att gränserna för vad de FÅR gå för klasser är rätt optimistiskt lagda snarare än ett mått på vad de BÖR gå. Jag har bättre koll på dressyr än hoppsidan men de som går årgångsklasser (4-7 år) är mycket talangfulla och har lätt för sig, och det är heller inte givet att de fortsätter upp i klasserna i samma takt och går garanterat GP bara för att de gått unghästklasser, ibland snarare tvärtom! De blir lätt utbrända eller går sönder. Många fina hästar har mognat senare och var inte alls i fas att gå på max som unghästar. Det är inte dåligt att låta dem mogna långsamt om de behöver det, kan slå tillbaka rejält om man pressar för hårt för att man ”ska” rida unghästklasser.

Tumregeln om antal dagar och tid är bra! Väldigt rimligt, skulle vilja hålla med om att det nästan är max. De blir trötta snabbt både i huvud och kropp. Är de fyra så kan de inte mycket mer än vad som finns i LB så det som är uppvärmning på en vuxen häst är hela passet på en unghäst. Lite volter, serpentiner och övergångar sen är de liksom klara för dagen.

Vad ska man kunna då? Är man helt ensam ska man nog vara väldigt kunnig och van för hästens skull så den får en bra upplevelse, men har man bra stöd av tränare klarar man sig långt! Guld värt om man har en tränare som kan hoppa upp och kolla av läget ibland har jag upplevt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 382
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Senast: gulakatten
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp