Unghäst islandshäst

Hastigatjejen

Trådstartare
Hej! Är det någon som vet övningar/vad man kan göra för att få en unghäst på 4 år att inte stanna såfort man går förbi hagen osv. Hon har en envis mamma oxå men när hon rider ut tillsammans med andra hästar funkar det bättre. Bör jag vara snabb med att fixa detta?😅
 
Vi har en ungponny som gärna har stannat när hon gått förbi hagen. Dottern som rider är varken särskilt erfaren eller stark på något sätt och vi vill ge ponnyn en positiv upplevelse för att hon ska tycka det är roligt att bli riden.
Så vi har gjort så att när hon stannat så har dottern försökt styra över henne till andra sidan vägen i stället för att skänkla på och hålla på ”bråka”. Oftast flyttar sig hästen om man tar ett ledande tygeltag åt sidan, speciellt en unghäst som inte riktigt har balansen ännu. Och när ponnyn då rört sig så har vi berömt massor. Börjar hon backa så låter vi henne backa å inväntar att hon står lugnt och stilla innan vi försöker få henne att röra sig framåt. Allt går lugnt till utan tvång eller bråk. Tillslut väljer hon själv att gå och får då jätte mycket beröm.
Nu mera är det sällan hon stannar, endast om det är något läskigt efter vägen. Så vi har gått från att dottern inte kunde få henne från gården till att de nu kan rida ut själva och ponnyn glatt traskar iväg.
Kanske du kan leda din häst förbi hagen och berömma när den går. Och sedan successivt sitta upp tidigare och tidigare för att få en trygg och positiv häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp