unghäst med extrem flyktinstinkt.

lovehorses

Trådstartare
Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar inte gå när de är snö/is pga halkrisk. Varit hos mig i ca 1½ år.

Jag har mer och mer noterat att han har stor flyktinstinkt. Har också två personer som nu konstaterat det, varav en tränar horsemanship.
Han tar till flykten direkt, tänker inte efter och sen blir han så ängslig att han inte lyssnar/ser mig vilket blir farligt.
Kan ge några exempel på situationer som hänt:
- vid stallet har min 3 åriga son en stor plastlastbil som han brukar springa runt med å köra på stallplan. Ibland är han me flera gånger i veckan. Varenda gång, jag överdriver inte, så sprättar han iväg, och han springer långt och vågar inte komma ner till stallplanen. Han har snusat/tittat på lastbilen när den står stilla, går lugnt förbi den när den är stilla. Men panik när det låter om den.
- I början av vårt "förhållande" när jag skulle longera honom så tappa jag honom, han slet sig med linan efter sig. Han fick panik de lux över att den fladdra runt benen, han sparka mot den och sprang sig svettig runt ridbanan. Jag stod i mitten lugnt , men de sluta med att jag måsta få tag på linan å bromsa honom för han titta inte på mig. De är först nu i vinter som han har börjat förstå att de är bättre att stå still då rör sig inte linan.
Han kunde till och med få panik i stallgången om grimskaftet hamna på golvet och han rörde sig.
- Härom veckan sprang han över mig, ordagrant, jag flög på marken och tappa honom. Hade tränat honom på banan och skulle gå ut från banan, allt var lugnt och stilla, han var lugn före. Mitt i allt flygger han på mig, jag har ingen aning om av vad. Han springer hysteriskt runt på gården efter en stund stannar han.
- Igår skulle jag hoppa upp på honom, gjorde allt i samma ordning som tidigare. han var lugn hela tiden. Hade en medhjälpare som är erfaren kring häst.Runt oss en bit från ridbanan lekt mina barn, han hade sett och hört dem och de var en bra bit ifrån, vilket jag sagt till att hålla sig lite längre bort. Jag longera honom före jag hoppa upp. Vi börja gå sakta men säkert, han va misstänksam men inte stressad. Mitt i allt blir han en ostbåge och kastar/bockar/snurrar i panik, Jag glider av för vi närmar oss staketet. efter händelsen skrittar medhjälparen runt en stund med honom, han är nu otroligt ängslig, jag brukar säga att han får tunnelseende och ser inte ledaren på marken. Han stressar bara upp sig själv, de tog en bra stund innan jag kunde hoppa upp igen och skritta runt på en volt. Och då slappna han först av och allt gick bra. Avslutade possitivt.

Tips på vad jag kan göra för att arbeta bort detta?
HUr gör ni som har såna hästar med stor flykt instinkt?
Tips och råd!

Jag jobbar honom mycket från marken och han lyssnar på mig när han är lugn men det är när han stressar som han blir okontaktbar.
ska ta hjälp av en som har lite mera horseman shiptänk men tänkte om jag kan få tips härifrån.
Tack för att ni orka läsa detta långa.
 
Det första jag tänker på är hur hagar ser ut, utevistelse, lösdrift, hur ser ev flock ut? Foder och värden på de, kraftfoder etc? Spontant låter det som han har mycket överenergi och lätt till stress samt liten tillit och respekt till dig, han låter inte extrem på nåt vis. Sätt ut på lösdrift om du inte gjort de, med en bra trygg flock (gör otroligt mkt för en unghäst), se över kraftfoder och mängd Hö, gärna fri tillgång om möjligt, aktivera han fysiskt och psyskiskt innan du hanterar i tex stallet. Inridning skulle jag avvakta med tills han är tryggare. :)
 
Han går inte på lösdrift, kan inte ha det pga andra hästen som inte kan gå på lösdrift. Men de går ute ca 10-14 timmar/dag, beroende på väder. Stor kuperade hage på ca 1 ha. De springer/leker ofta. Får ca 10 kg hö uppdelat på 4 givor. Vill itne ha fri tillgång. Han får rs mustangs fiber orginal som inte är någon energi i, det får han 1 liter av.
De trivs bra i hop hagkompisen, inga bråk eller onödig stress,eller jagande. Han blir aktiverad så ofta jag kan med uppgifter från marken.
 
Jag tänker att det "helt enkelt" är en känsligare häst som kommer behöva extra tid på sig och att man tänker till lite extra runt den. Inte så att man ska "smyga" runt hästen men ett mer medvetet tänk om att den är känslig och reagerar snabbt.

Jag hade en häst hemma för utbildning som hade väldigt mycket närmare till flykt än mina egna hästar och han var en sån som blev rädd lätt, och sen när han blev rädd så blev han rädd för sig själv och det blev en mycket större grej än det hade behövt bli. Hans flykt visade sig mest vid ridning och det som för honom var mest obehagligt var om ryttaren tappade balansen när han kastade sig för något - då stack han. Satt man kvar i balans och hann "få tag" på honom i första steget så lugnade han sig igen.
Jag upptäckte även den hårda vägen att han tex var rädd för tömmarna när man tömkörde, det fungerade först men han blev jätterädd när man bytte varv och tömmarna gled över ryggen.
Denna häst var otroligt känslig och krävde att man som människa (både på marken och från ryggen) tänkte till. En gång gjorde jag en grov miss från marken och det gav mig två nätter på sjukhus.

Ska säga också att det blev en jättefin häst av denna, det tog bara lite mer tid.

Jag tänker med din tex att det som nu under inridningen är viktigt att de gånger som du ska upp på honom "får" det inte hända saker, nu i början ska det vara lugnt runt omkring för att inte riskera att han blir skrämd - och då kan bli skrämd för tex uppsittningen (även om det egentligen var en plastpåse som skrämde honom osv). Alltså ett moment i taget - är det ridning på gång så är det bara ridning i fokus, utan störningsmoment.
Du får ju såklart jobba med att vänja honom vid olika saker, men samtidigt bädda för att situationerna ni tränar på är sådant som du vet att ni kommer klara, alltså situationer som är en liiten utmaning men du vet att detta kommer ändå funka. Och bygg vidare på det sättet. Detta för att inte riskera att skrämma honom
 
Jag har en likadan, han är sex nu och vi har börjat lära oss varandra. Men det har varit supersvårt, han har även varit bortlämnad till proffs då han är uppmärksam till hundra och reaktiv som en spottkobra. Det smäller direkt. Röven åker ner ett hack, sen är han på väg.
Som treåring hade han aldrig fixat en plasttraktor på stallplan. Han hade heller inte fixat lekande barn vid sidan av ridbanan som fyraåring.
Jag håller med @mooi , har nån julpyntat ridhuset så kan jag inte rida igenom mitt dressyrprogram som jag först tänkte, utan jag måste först "göra upp" med dekorationerna.
Har jag tänkt att "en mysig skritttur i skogen ska det bli", sen möter vi en skidåkare så blev den skritturen nåt helt annat.
Jag har faktiskt vant mig, det är mest mina kompisar som får puls vid uteritter då han hoppar och far. Sen har jag lärt mig att han kan faktiskt övervinna det mesta, julpynt, ensilagebalar på fel ställe bara jag tar honom på rätt sätt.
 
Jag tänker att det "helt enkelt" är en känsligare häst som kommer behöva extra tid på sig och att man tänker till lite extra runt den. Inte så att man ska "smyga" runt hästen men ett mer medvetet tänk om att den är känslig och reagerar snabbt.

Jag hade en häst hemma för utbildning som hade väldigt mycket närmare till flykt än mina egna hästar och han var en sån som blev rädd lätt, och sen när han blev rädd så blev han rädd för sig själv och det blev en mycket större grej än det hade behövt bli. Hans flykt visade sig mest vid ridning och det som för honom var mest obehagligt var om ryttaren tappade balansen när han kastade sig för något - då stack han. Satt man kvar i balans och hann "få tag" på honom i första steget så lugnade han sig igen.
Jag upptäckte även den hårda vägen att han tex var rädd för tömmarna när man tömkörde, det fungerade först men han blev jätterädd när man bytte varv och tömmarna gled över ryggen.
Denna häst var otroligt känslig och krävde att man som människa (både på marken och från ryggen) tänkte till. En gång gjorde jag en grov miss från marken och det gav mig två nätter på sjukhus.

Ska säga också att det blev en jättefin häst av denna, det tog bara lite mer tid.

Jag tänker med din tex att det som nu under inridningen är viktigt att de gånger som du ska upp på honom "får" det inte hända saker, nu i början ska det vara lugnt runt omkring för att inte riskera att han blir skrämd - och då kan bli skrämd för tex uppsittningen (även om det egentligen var en plastpåse som skrämde honom osv). Alltså ett moment i taget - är det ridning på gång så är det bara ridning i fokus, utan störningsmoment.
Du får ju såklart jobba med att vänja honom vid olika saker, men samtidigt bädda för att situationerna ni tränar på är sådant som du vet att ni kommer klara, alltså situationer som är en liiten utmaning men du vet att detta kommer ändå funka. Och bygg vidare på det sättet. Detta för att inte riskera att skrämma honom

Jag tycker också det låter som rätt normalt unghästbeteende, inte något extremt, för en häst som står lite högre i blod och har lite nerv. Det man kan göra är väl att försöka ligga steget före i tanken hela tiden, så man kan förutse problemen innan hästen exploderar. Att låta en treåring köra runt på en i hästens ögon läskig lastbil på gårdsplanen, eller ens springa runt där man hanterar en unghäst skulle jag undvika, av säkerhetsskäl. Även om unghästen är snäll, men definitivt om det är en lite reaktiv unghäst.

Det blir ju bättre med tiden, om man lyckas undvika att skrämma hästen , så att den blir mer och inte mindre trygg ju mer erfarenheter den får.
 
Jag tycker inte heller att det låter särskilt anmärkningsvärt. Jag har också såna.

Det jag har gjort är att bygga upp relationen med hästen. Jag har varit tydlig och haft rutiner så att hästen vet vad den kan förvänta sig och vad som förväntas av den. När detta är gjort kan man börja utöka komfortzonen. Du ska stå för hästens trygghet.

När vi kommer till nya ställen alternativt något har förändrats på det invanda stället leder jag först hästen för att visa, och eftersom den är trygg med mig på marken följer den med även om den helst inte vill.
Jag har numera som rutin att jag leder runt tre varv på ridbanan innan jag sitter upp. Då har mina hästar hunnit titta på allt nytt runt omkring och de slappnar av.

Om din treåring ska med tycker jag att han ska ägna sig åt andra aktiviteter än att springa runt där hästarna ska vara. Även min 27-åring skulle reagera på ett barn som springer runt som du beskriver. Jag skulle inte våga ha någon häst i närheten av ett barn som rör sig sådär.
 
Har tränat endel såna här typer av hästar, med mycket flykt.
Det gäller då att sätta sig i situationer som man klarar av.
Små ytor ex rundkorall är bra: skulle han slita sig kommer han inte undan ifrån dig. Sedan mycket tolerans träning och låt det ta tid!
Känsliga hästar med mycket flykt behöver timmar och en tränare som lägger ned sin själ i hästen.
Jag hade ex en valack från Island som var mycket spänd och rädd. La ungefär 2-5h om dagen på honom. Slutade inte först han slappnade av. Vissa dagar kunde jag inte rida alls och andra dagar var han lugnare och man kunde skritta lite i rundkorallen.

Låt det ta tid, tolerans träna, var på små ytor och ställ "lagom" med krav: så att ni klarar av uppgifterna.
 
Min första tanke är - är det här rätt häst för dig? Alltså gillar du känsliga, reaktiva hästar? För vissa hästar, främst tävlings-/prestationshästar ÄR så, det kan gå att träna "bort" till viss del, men inte helt. Och det kommer bli jättemycket jobb, så om du inte tycker det är kul att jobba med sådana hästar så skulle jag nog fundera på att sälja den innan du eller hästen (eller någon annan) kommer till skada.

Mina egna tävlingshästar på 10 och 15 år kan jag inte rida ut hursomhelst, eller träna på utebanan om det blåser för mycket, om grannen klipper gräset, om deras hästar stökar i hagen etc... (eller - jag kan, men det blir snarare rodeo än dressyr). Det är skitjobbigt ibland, så man måste verkligen gilla den typen av häst för att stå ut. :angel:


Om svaret är ja så skulle jag gå igång med desensitivering. Kolla upp att den/de tränare du anlitar inom NH är bra på det. Numera fins även TRC(?)-metoden som det nyss gjordes en tråd om, fast det är nog inga instruktörar i Sverige som undervisar i den vad jag vet.
 
Jag tänker också att det är en helt normal unghäst, bara att han reagerar genom att ta till flykt (spring först, tänk sen) och är känsligare utåt. Det finns olika sorters hästar, och man måste hantera de olika beroende på hur de reagerar men något man alltid måste göra är att prioritera säkerheten. Det låter inte inte sådär superkul i de exempel du tar upp.

Håller med Sorbifolia om att du måste fråga dig själv om det är en häst för dig? Jag tror inte han kommer ändras, han kommer säkert bli lugnare ju mer han lär sig men han kommer alltid reagera i grunden på samma sätt (unghästar visar det bara lättare).

Jag har en unghäst som jag red in själv. Det är typiska unghästsaker du tar upp, men skillnaden är att jag var OTROLIGT noga med att min häst skulle vara typen som hellre stannar än springer när något händer. Jag lyckades hitta en perfekt häst med ett otroligt temperament, vilket har gjort allt MYCKET lättare än om jag hade haft en häst som springer för minsta lilla (jag hade den sorten innan, ett ponnyfullblod, och jag orkade verkligen inte med att alltid vara på spänn). Min häst kan hoppa till, men sen vänder han om och vill undersöka det som skrämde honom. Det är otroligt skönt.
 
Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar inte gå när de är snö/is pga halkrisk. Varit hos mig i ca 1½ år.

Jag har mer och mer noterat att han har stor flyktinstinkt. Har också två personer som nu konstaterat det, varav en tränar horsemanship.
Han tar till flykten direkt, tänker inte efter och sen blir han så ängslig att han inte lyssnar/ser mig vilket blir farligt.
Kan ge några exempel på situationer som hänt:
- vid stallet har min 3 åriga son en stor plastlastbil som han brukar springa runt med å köra på stallplan. Ibland är han me flera gånger i veckan. Varenda gång, jag överdriver inte, så sprättar han iväg, och han springer långt och vågar inte komma ner till stallplanen. Han har snusat/tittat på lastbilen när den står stilla, går lugnt förbi den när den är stilla. Men panik när det låter om den.
- I början av vårt "förhållande" när jag skulle longera honom så tappa jag honom, han slet sig med linan efter sig. Han fick panik de lux över att den fladdra runt benen, han sparka mot den och sprang sig svettig runt ridbanan. Jag stod i mitten lugnt , men de sluta med att jag måsta få tag på linan å bromsa honom för han titta inte på mig. De är först nu i vinter som han har börjat förstå att de är bättre att stå still då rör sig inte linan.
Han kunde till och med få panik i stallgången om grimskaftet hamna på golvet och han rörde sig.
- Härom veckan sprang han över mig, ordagrant, jag flög på marken och tappa honom. Hade tränat honom på banan och skulle gå ut från banan, allt var lugnt och stilla, han var lugn före. Mitt i allt flygger han på mig, jag har ingen aning om av vad. Han springer hysteriskt runt på gården efter en stund stannar han.
- Igår skulle jag hoppa upp på honom, gjorde allt i samma ordning som tidigare. han var lugn hela tiden. Hade en medhjälpare som är erfaren kring häst.Runt oss en bit från ridbanan lekt mina barn, han hade sett och hört dem och de var en bra bit ifrån, vilket jag sagt till att hålla sig lite längre bort. Jag longera honom före jag hoppa upp. Vi börja gå sakta men säkert, han va misstänksam men inte stressad. Mitt i allt blir han en ostbåge och kastar/bockar/snurrar i panik, Jag glider av för vi närmar oss staketet. efter händelsen skrittar medhjälparen runt en stund med honom, han är nu otroligt ängslig, jag brukar säga att han får tunnelseende och ser inte ledaren på marken. Han stressar bara upp sig själv, de tog en bra stund innan jag kunde hoppa upp igen och skritta runt på en volt. Och då slappna han först av och allt gick bra. Avslutade possitivt.

Tips på vad jag kan göra för att arbeta bort detta?
HUr gör ni som har såna hästar med stor flykt instinkt?
Tips och råd!

Jag jobbar honom mycket från marken och han lyssnar på mig när han är lugn men det är när han stressar som han blir okontaktbar.
ska ta hjälp av en som har lite mera horseman shiptänk men tänkte om jag kan få tips härifrån.
Tack för att ni orka läsa detta långa.

Jag tycker inte det låter som ett extremt beteende av en ung högblodig häst. Däremot verkar du inte riktigt veta hur du ska hantera den. Så bäst är nog att du tar hjälp på plats.
Tar man inte såna här individer rätt kan det bli bökigt längre fram.
 
Jag tycker inte det är ett jättenormalt beteende. Ingen av mina unghästar skulle kasta sig eller flyga i luften över minsta lilla. Mina unghästar har alltid varit trygga individer. Busiga ibland men absolut inte så som det beskrivs i texten.
 
Just lekande barn tycker en del hästar är jätteläskigt. Samma med den typen av leksaker som låter väldigt mycket, det blir ju ganska mycket ljud när en plasttraktor rullar på grus.
Jag hade inte tagit med barnen när en sådan lite mer känslig häst ska ridas. Inte så unga barn som gärna hoppar och låter. Det lät ju som det löste sig bra sist när hästen spände till, ni kunde avsluta bra :) Var tacksam för det och försök få till bra pass där inget konstigt/ovanligt händer. Skulle det vara någon ovanlig aktivitet på gång på ridbanan så skippa ridningen den gången.
 
Det tar tid att bygga upp förtroendet mellan häst och människa och man får inte ha för bråttom. Varje gång hästen blir ordentligt skrämd får man börja om från ruta ett, det är därför bra att skydda hästen från störande moment såsom lekande barn så att den kan finna sig till ro och känna förtroende för sin ledare. Så småningom kan man utsätta hästen för allt större störningar men man får inte ha för bråttom.

Min tyska häst var livrädd för grannens busiga (vita) kvigor när hon kom till mig. Första gången fick hon hjärtklappning, hoppade upp på grannens gräsmata, gick i passage och bajsade utanför hans dörr. Men efter att ha släpat med en joggande sambo några gånger vande hon sig. Hon stod bakom ryggen på sambon och kunde iaktta kossorna i sin egen takt tills hon vande sig.
 
Jag förstår att sånt här beteende tar tid, jag tänker inte kasta in handduken än. Därför tänkte jag söka tips och råd här för jag har ingen i min närhet som har så flyktbenägna hästar. Därför tog jag tillfälle i akt att skriva här. Jag har en liknande häst till som har mycket flyktinstinkt så jag vet vad det handlar om men denna grad är så pass mycket och jag vill kunna bolla ideer.

Jag försöker hålla samma rutiner när jag gör något med honom, vid insläpp och utsläpp så han vet vad som händer. Och lika vid borstning.

Jag har inte barnen me till stallet så ofta men är mannen borta eller hanhar annat att göra så måste de komma med. Ibland är det hela tiden vissa gånger kan de ta flera veckor. De är ett evigt pusslande.

Jag försöker att tänka till när jag tränar hästarna,att det inte blåser för mycket. denna vinter känns som det blåsigt konstant.:mad: Är det något nytt någonstans så får de titta på det i lugn och ro. Men man kan ju inte förutspå om en katt kommer smygande i gräset eller tränar man på banan på kvällen å det går fotgängare förbii på vägen som han ser men inte hör. Det är såna aspekter också. Försöker va steget före och kolla runt omgivningen. Är det hispiga i hagen/stallet då blir det ingen träning.

Jag har funderat fram och tillbaka med hur jag ska bygga upp det. Prata med hon som kan NH men de lät lite på henne som det är tokigt att fortsätta om han inte tar in sig det nu Han kanske blir mer stressad. Att man skulle försöka hitta något annat.
Pratade med en annan tränare som kör mycket ttouch och långtyglning. Tänkte prova ttouch på honom för att hitta ett lugn och ett förtroende på annat vis.
Sen ranskaka mig själv lite. Kom på i funderande att jag använder både kroppsspråk och verblatspråk när jag håller på. Med mitt sto funkar det men det kanske inte funkar för honom att det blir förmycket för honom. så nu i vardags hanteringen, in och utsläpp så försöker jag hålla käften.:rofl: se om man kan "lära en gammal hund sitta".:sneaky:

Hoppas kunna fortsätta bolla ideer.:D
 
Bolla tankar är bra! Jag har en sådan unghäst, en treårig hingst, som är hyperkänslig och reagerar blixtsnabbt när det händer något nytt. Jag har fött upp honom, så jag känner honom väl.
Som liten blev han våldsamt rädd när han chipmärktes, och sprutskräcken sitter benhårt, trots förstående och inkännande veterinärer. Han reagerar mycket starkare än någon annan häst jag haft.
Plötsliga ljud eller rörelser får honom alltid att hoppa till, men som väl är springer han inte iväg utan stannar och tittar.
Tillsägelser tar han åt sig mycket starkt. Jag behöver bara peka med spöet så backar han undan eller flyttar på sig. De ytterst få gånger jag har hutat åt honom har han blivit synbart upprörd.
Jag funderar så här: Den här känsligheten kan man utnyttja i kommunikationen med hästen. Kommunicera med små signaler, berömma mycket, använda ett lugnande kroppsspråk. Jag är noga med att inte använda stora gester och rörelser mot honom. Tänker också på att andas djupt och långsamt och ofta gnugga honom i pannan eller stryka längs mankammen.

Jag går ofta små promenader med honom där vi går runt och tittar på sådant som kan verka lite farligt för honom. Jag går fram och tar lite i den där brevlådan eller vad det nu är som är läskigt, står stilla och andas djupt och långsamt, lockar på honom, berömmer när han går fram och tittar och går sedan därifrån som om inget hänt. Försöker göra allt sådant så odramatiskt som möjligt.

Ska vi prova något nytt så ser jag alltid till att miljön är så lugn som möjligt.
Jag hade undvikit allt som kan vara lite utmanande de dagar som barnen måste vara med i stallet.
Man kan aldrig undvika att saker händer runt omkring, men man kan försöka ha en lugn miljö när man arbetar på att bygga upp kommunikationen.

Med en sådan häst handlar det om kommunikation, finstämd kommunikation. Han är nu så trygg med mig att han försöker sig på allt jag ber honom om, utan att stimma eller jaga upp sig. Men jag måste alltid ligga steget före i tankarna.
Personligen gillar jag den typen av hästar väldigt mycket. Kan bli otroligt bra om man får till det!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp