Unghäst med hovledsinflammation

Evelinaanna

Trådstartare
Hej!
Är i hästköpar-svängen och har fastnat för en fin femåring. Denna femåring hade dock reaktion i båda fram i september 2019 (importerades i juni 2019). Efter att ha pratat med ansvarig veterinär så framkommer det att hästen då var överbyggd, sned i bäckenet och troligtvis därför snedbelastat. Ägarna söker för att hästen är kort i steget och man hittar hovledsinflammation i båda fram men framförallt höger. Hästen behandlas två gånger med kortison och vid sista återbesöket i november så är hästen ohalt. Veterinären påpekar också att hästen har stora, platta hovar av ”fullblodstyp” och att det är viktigt att sköta dessa ordentligt. Veterinären kan inte säga om hovledsinflammationen kan vara något återkommande.
Hästen har inte haft någon reaktion efter i höstas och ägaren har fokuserat på att bygga upp hästen.

Vad säger ni om denna häst? Är det något ni hade köpt? Jag fick en dålig magkänsla när det inte var framkotorna utan hovlederna som haft påverkan, efter lite googling verkar det som att de sällan blir bra. Hästen ska hålla för hoppning 100-110 och lättare dressyrklasser. Tacksam för hjälp :)
 
Hej!
Är i hästköpar-svängen och har fastnat för en fin femåring. Denna femåring hade dock reaktion i båda fram i september 2019 (importerades i juni 2019). Efter att ha pratat med ansvarig veterinär så framkommer det att hästen då var överbyggd, sned i bäckenet och troligtvis därför snedbelastat. Ägarna söker för att hästen är kort i steget och man hittar hovledsinflammation i båda fram men framförallt höger. Hästen behandlas två gånger med kortison och vid sista återbesöket i november så är hästen ohalt. Veterinären påpekar också att hästen har stora, platta hovar av ”fullblodstyp” och att det är viktigt att sköta dessa ordentligt. Veterinären kan inte säga om hovledsinflammationen kan vara något återkommande.
Hästen har inte haft någon reaktion efter i höstas och ägaren har fokuserat på att bygga upp hästen.

Vad säger ni om denna häst? Är det något ni hade köpt? Jag fick en dålig magkänsla när det inte var framkotorna utan hovlederna som haft påverkan, efter lite googling verkar det som att de sällan blir bra. Hästen ska hålla för hoppning 100-110 och lättare dressyrklasser. Tacksam för hjälp :)
Jag hade nog backat, problem och skador kan man få ändå. Bara att ha hovar av "fullblodstyp" är ju en svårighet, men har du en kunnig hovslagare borde det inte bli något större problem. Jag har dock råkar ut för hovslagare som backat bara av att vi har ett fullblod, och han har relativt bra hovar.

Det går ju säkert att få hästen frisk, men du vill ju ha en häst att ha roligt med, inte ha massa skador/ sjukdomar :)
 
5-åring med hovledsinflamation bägge fram, ALDRIG.
Jag har haft en häst med hovledsinflamation vf som blev frisk (tävlades i distans) men där ägde jag hästen och jag vet med 99% sannolikhet exakt tillfälle när hon drog på sig skadan.
 
Nej inte köpa. Däremot hade jag en egen hade jag rehabiliterat genom lång vila. Nu har flera skrivit att de fått friska hästar genom modernare behandling och kort, väldigt kort vila, typ två veckor, men jag vet ju inte vad de menar med frisk häst? Jag är tveksam. Nu kan ju ryttarbyte vara förmånligt för dessa skador jag är stel så jag måste förhålla mig till det.
 
Senast ändrad:
Hovhältor är ju lite svåra på så vis att det ibland är oklart exakt vad som är fel. Det finns en massa saker i hoven som kan bråka och det är svårt att ställa säkra diagnoser, jag skulle tro att det är därför just dessa hältor har ”dåligt rykte” eller hur man ska säga.
Egentligen tror jag inte är just hovled skulle ha sämre prognos än kotled. Det man läser på internet handlar säkert mycket om feldiagnosticerade hältor som då såklart aldrig blir bra.

Jag hade velat veta hur man ställt diagnosen, hur säker man är på att det är just hovledsinflammation och om man vet att det inte var tex något ligament eller annat som strulat.

Gällande hovar av ”fullblodstyp” kan man ju konsultera sin hovslagare. Det är sjukt jobbigt med hästar som har dåliga hovar, det hade jag varit mer oroar för än en utläkt hälta.

Dock! Kolla alltid med hästens försäkringsbolag så att det inte finns eller kan bli reservationer på grund av hältan! Be att ägaren skriver fullmakt så att försäkringsbolaget får lämna ut info till dig. Viktigt att inte bara fråga om det finns reservationer idag utan också om du kan höja/ändra försäkringen utan reservationer.
 
Jag har förövrigt köpt en unghäst som haft dubbelsidig hälta i framhovarna. Det var en himla lång resa för att ställa rätt diagnos (inklusive MRI) men sen blev hästen bra snabbt bara man hittade rätt fel och kunde sätta in rätt behandling. Jag är inte alls orolig för att det ska komma tillbaka.
Jag har dock varit med under resans gång så jag hade full insyn i historiken, det underlättade.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ida94
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 092
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 604
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp