Unghäst med svag framåtbjudning

Roheryn

Trådstartare
Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock inte så långt kommen i sin utbildning och ganska osäker med en liten tendens att spänna sig. Aningen bakskygg och något rädd för spön. Född och inriden på Island, kom till Sverige för knappt ett år sedan. Som sagt tämligen grön och fortfarande lite "unghästvinglig", men med fyra rena välseparerade gångarter och som sagt mycket mjuk och fin, kan ridas med mjuka lätta hjälper. Så långt allt väl. Mitt problem är dock avsaknaden av egen framåtbjudning hos hästen. Hon svarar framåt för skänkeln och kan till och med överreagera för den ibland (tar då ett "skutt" framåt), men efter en kort stund i högre tempo känns det som om "bensinen tar slut". Jag tolkar det som en blandning av lite dålig ork (hon har verkligen ingen superkondis...) och en osäkerhet i hästen. Jag vill ogärna sitta och driva precis hela tiden, och vill inte heller använda spö (eftersom hon är rädd för det, och jag vill inte "skrämma henne till att springa"). Så jag är ute efter tips på hur jag kan hjälpa den här lilla hästen att hitta sin egen vilja, lite mer mod och tycka att det är kul att springa! Hon kan visa glimtar av mer energi - precis i galoppfattningar eller om man rider ut - men "tappar sugen" efter typ 50 m. Jag har hittills försökt hålla ridpassen korta och med fokus på energi (korta, lite snabbare, sträckor i galopp/trav/tölt), men tar gärna emot fler tips och råd!
 
Låter rätt typiskt unghäst. Har du möjlighet att rida ut ihop med flera hästar?

Annars prata med hästen och visa med rösten att hon gör rätt de stunder hon bjuder fram. Det har hjälpt på de flesta av mina unghästar. :)
 
Låter rätt typiskt unghäst. Har du möjlighet att rida ut ihop med flera hästar?

Annars prata med hästen och visa med rösten att hon gör rätt de stunder hon bjuder fram. Det har hjälpt på de flesta av mina unghästar. :)

Ja, jag kan oftast få sällskap ut. Problemet såhär års är väl mörkret - rider inte gärna ut på en lite grön o osäker häst i beckmörker, liksom, alldeles oavsett sällskap... (jobbar dagtid vardagar) Men kan nog försöka få till någon uteritt per vecka med andra iaf! Och ja, hon blir piggare när vi kommer ut med sällskap! Upplever också att hon i nuläget behöver tryggheten av en annan häst för att inte bli för spänd ute (hennes ägare är också rädd/spänd, så rider aldrig ut, tyvärr).

Och jodå, massa glada hejarop blir det när hon går fram! "Jaa! Duuuktig!!" (folk tror inte jag är klok, förmodligen...:angel:)
 
Låter rätt typiskt unghäst. Har du möjlighet att rida ut ihop med flera hästar?

Annars prata med hästen och visa med rösten att hon gör rätt de stunder hon bjuder fram. Det har hjälpt på de flesta av mina unghästar. :)

...och som det ofta är med unghästar var det helt annorlunda idag - hon var helt fantastisk! Töltade på jättefint! :) Hoppas det håller i sig!
 
Ja, jag kan oftast få sällskap ut. Problemet såhär års är väl mörkret - rider inte gärna ut på en lite grön o osäker häst i beckmörker, liksom, alldeles oavsett sällskap... (jobbar dagtid vardagar) Men kan nog försöka få till någon uteritt per vecka med andra iaf! Och ja, hon blir piggare när vi kommer ut med sällskap! Upplever också att hon i nuläget behöver tryggheten av en annan häst för att inte bli för spänd ute (hennes ägare är också rädd/spänd, så rider aldrig ut, tyvärr).

Och jodå, massa glada hejarop blir det när hon går fram! "Jaa! Duuuktig!!" (folk tror inte jag är klok, förmodligen...:angel:)
Tyvärr är det ofta så att när ryttaren är osäker så rider hen med ”handbromsen i”och hästen förlorar framåtbjudningen. Jag tror också att uteritt med kompis är bra och vara noga med att separera hjälperna. Fram betyder fram, och då skall hästen få eftergift och beröm, stopp betyder stopp och då skall ingen skänkel ligga intill. Jobba gärna hästen från marken för att variera och låt hästen känna att den lyckas!
 
Tyvärr är det ofta så att när ryttaren är osäker så rider hen med ”handbromsen i”och hästen förlorar framåtbjudningen. Jag tror också att uteritt med kompis är bra och vara noga med att separera hjälperna. Fram betyder fram, och då skall hästen få eftergift och beröm, stopp betyder stopp och då skall ingen skänkel ligga intill. Jobba gärna hästen från marken för att variera och låt hästen känna att den lyckas!

Ja, både jag och ägaren tror att det kan vara orsaken - att hon (ägaren) varit osäker och därför bromsat när hästen varit osäker istället för att rida fram! Glad för dagens framsteg i alla fall!

Vid jobb från marken har vi bara kommit till att jag hittat en drivande position där hästen faktiskt går fram (är jag det minsta lilla för långt fram så blir hon superseg). Kan inte jobba henne någonting annat än att bara gå fram, men kanske får nöja mig med det i nuläget?

Tror det är ett bra tips det där att renodla hjälperna, för jag tycker hon är lite seg i responsen på både skänkel och hand (om hon inte blir rädd, för då blir det ett skutt). Skall försöka tänka på det! Tack!
 
Ja, både jag och ägaren tror att det kan vara orsaken - att hon (ägaren) varit osäker och därför bromsat när hästen varit osäker istället för att rida fram! Glad för dagens framsteg i alla fall!

Vid jobb från marken har vi bara kommit till att jag hittat en drivande position där hästen faktiskt går fram (är jag det minsta lilla för långt fram så blir hon superseg). Kan inte jobba henne någonting annat än att bara gå fram, men kanske får nöja mig med det i nuläget?

Tror det är ett bra tips det där att renodla hjälperna, för jag tycker hon är lite seg i responsen på både skänkel och hand (om hon inte blir rädd, för då blir det ett skutt). Skall försöka tänka på det! Tack!
Kul att det går framåt och att du och ägaren har en bra dialog. Gällande arbete från marken så tänk på att du inte fastnar i en drivande position utan att du ber om framåtbjudning och när hon går fram berömmer du och intar en mer neutral position, du får säker upprepa flera gånger innan hon förstår. Målet är även i markarbetet att hon skall bli trygg i när du begär något och när du är nöjd.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 197
Senast: Ramona
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp