unghäst med svår mage. Hjälp!

E

emmsi

2-årig kallblodstravare, tränas lätt-medelhårt, beräknas väga 500 kg som vuxen.

höet vi har ser ut såhär, per kg:
8,7 mj
32 smb.rp.
3,7 ca
1,4 p

jag tänkte ge honom
7 kg hö
0,7 kg kraffts lusern, stråhack
0,8 kg kornkross
0,4 kg soja
0,3 kg vetekli
50 g miner vit

Vi har börjat fodra upp med kraften nu, efter sommaren, och magen protesterar. Han äter just nu ungefär (per dag) 7 hö, 0,1-2 soja, 0,2 vetekli, 0,6-8 korn. Men! Lös avföring.. Inte diarré direkt, men lös. I våras hade vi problem med samma sak, då åt han hö, havre, korn, lusern.. Han har varit lite svår, blivit lös ibland helt plötsligt i några dagar sådär. Det funkade ett tag i vintras men som sagt så blev han dålig i 2 veckor i maj nån gång.
Problemet är att jag inte riktigt vet var problemet sitter. Hela sommaren, då han bara gått på lite gräs och hö (ytterst lite kraftfoder ibland), har magen mått bra. Men nu när gräset är slut, vi stallar in, och han måste (pga dåliga hövärden) äta en hel del kraftfoder så krånglar det.

Har funderat mycket på vad som är boven i dramat men vet inte riktigt.. Havre har han ätit i stort sett hela livet, men visst kan det va den då han egentligen aldrig under långa perioder haft en helt fast och fin avföring. I år tänkte jag så skippa havren iaf, men det verkar inte hjälpa..
Lusern är väl inte känt för att ge dålig effekt på magar?
Soja kan väl vara en nackdel med sin stärkelse, men samtidigt måste jag ge något för att få upp proteinet..

Som sagt så har han "alltid" krånglat lite hit och dit i magen, men i somras gick det ju bra, så det måste nästan bero på kraftfodret.

Vad tror ni??
All hjälp mottages tacksamt!!
Vi ska nu prova ta bort olika fodersorter i stötar och se om han blir bra på nåt vis. Men sånt tar ju relativt lång tid och eftersom han tränas inför premielopp så vill jag inte att han går miste om för mycket näring.
 
Om jag var ni skulle jag börja "allergitesta" hästen genom att ta bort allt utom lusernen, eftersom sannolikheten är ganska låg att det är den han inte tål. Öka i stället lusernen så att han får tillräckligt med energi och protein i sig. En viss obalans i foderstaten får du kanske leva med. Låt det sedan gå någon månad, och utvärdera därefter hur magen mår. Är han betydligt bättre så är det förmodligen frågan om att det är någon fodersort han inte tål. Då får du prova en kraftfodersort i taget, och se vilken han reagerar på.

Jag har själv fått göra så här med två hästar. Den ena tålde inte ren spannmål, men klarar lusernpellets, Krafft Breed och Krafft Sport. Den andra tål varken ren spannmål, inte heller melass eller betfor. Han kan inte äta lusernpellets eller lusernmix, men tål Krafft Sport och Krafft Breed, däremot inte Krafft Groov. Fråga mig inte varför, men så är det!
 
Min kallblodstravare reagerade likadant förra säsongen, när jag hade ett mycket dåligt hö och därför var tvungen att fodra med mycket proteinfoder. I år har jag ett bra hö och behöver därför lite kraftfoder och han mår betydligt bättre i magen.

mvh Jessica
 
mystiskt det där med kraffts olika produkter.. Är det ingen som vet något gemensamt ämne i fodren du nämnde, som hästar kan ha svårt för?

Vi får nog allergitesta honom, det är väl enda sättet att få klarhet i saken. Som sagt så gillar jag inte tanken på att ta bort en massa näring, men det är ju bättre än en ständigt lös mage.
Tack för svaren!
 
Du kan INTE ge hästen 0,4 kg soja! 100 g soja per 100 kg häst är maxgivan. Väger hästen verkligen 400 kg redan??

Jag skulle prova att ta bort veteklin först och se hur han blir, vänta i 1 vecka åtminstone. Fortf. ingen förbättring, bort med sojan också. Fortf. inte bättre, bort med kornet.

Jag skulle om jag var du, fodra med hö, lusern och krafft protein..

Sedan måste jag få ifrågasätta, du skriver "0,1-0,2 soja" och "0,6-0,8 korn"... Ger ni inte samma mängd varje dag? Annars kan du ju ha en orsak där till varför han är som han är i magen.

Har du gett honom något magmedel någon gång? Kraffts Magtarm t.ex..?

Vad har han för behovsvärden, och vad har du för Mg-innehåll på höet?

MVH Nina
 
Jag vet att maxgivan är så, och 400g är absolut max för honom! Vi har ingen våg, men enligt tabeller, måttband och ex. programmet Fatima så väger han över 400 kg.

Grejen med att ge honom hö, lusern och som du säger krafft protein är att kalcium-innehållet blir väldigt högt. för att rätta till det behöver han fosforbalans. Kostnaden för både Krafft protein och fosforbalans blir ju hiskelig.. Inte sant?

Jag skrev så om mängden pga att han är på uppgång.. Rel. nyligen installad och håller på att vänjas vid fodren.

Nej.. Har försökt med fil vid två tillfällen tror jag men det var inte populärt, åt inte. Funderade på t.ex. kraffts magtarm men har ingen erfarenhet av det. Vad tycker du? kan man köpa det och prova bara sådär liksom..? :)

De behovsvärden jag räknar på är (fatima) 84,5 mj, 538 smb.rp., 40 ca, 25,4 p. 9,6 mg.
Ang. mg i höet får jag återkomma, har inte analysen här.. kan för lite mg ha negativ effekt på magen?
 
Det där programmet Fatima verkar inte vara så bra.. Kvot på 6,36 till en unghäst är för lågt. Minst 6,5 är det. Dessutom så är ju energin jättehög, borde ligga på max 73 MJ om han är igång och är aktiv. Dessutom är det 0,5 g kalcium/MJ för unghästar, vilket blir 42 Ca, inte 40. Magnesiumbehovet är 8,45 g om han ska ha 84,5 MJ vilket jag anser är på tok för högt..

Prova du Kraffts Magtarm, värt ett försök!

Ja, krafft protein är dyrare än soja, men alla hästar klarar inte att äta soja. Att kalciumet stiger i höjden gör inget om överskottet beror på att grovfodret(även lucern) har högt kalciuminnehåll. Det är okej så länge du täcker fosforbehovet.

Ang fosfor så kostar ett fosfortillskott 156 kr för 2 kg, räcker länge.. Kraffts Magtarm kostar förresten 220 kr.
 
har varit lite slö och inte gjrt det där förut, men nu har jag kollat upp siffrorna. jag tänkte att han skulle väga lite drygt 500 som vuxen plus att han än så länge är hingst. Därför var Fatimas uträkning inte helt fel. Men jag drog ner till 75 mj nu. Sen så räknas ju unhästarna i christina plancks häfte till vuxna efter 24 månader vad gäller mineraler. Eller hur?

Att kvoten ligger på 6,36 tycker inte jag gör så mycket, lite felmarginal får man ha.

vad tror du om det här då:
(än så länge vet vi inte om det är sojan det beror på, det åt han inte förut, så förhppningsvis klarar han den. vi har en annan häst sm behöver soja och därför vill jag att han äter det, så säcken går åt..)
7 kg hö
0,8 kg lusern
0,4 kg soja (han ska som sagt väga lite drygt 400 kg)
sen var det det här med mineraler.. men jag tror det får bli så att vi skaffar fosforbalans ändå. fast de hade aldrig haft det inne på granngården hemma.. :(
tack för din hjälp, att du fick mig att uppmärksamma siffrorna! fatima ligger lite konstigt får jag hålla med om.
se upp med det alla andra!
 
Om kvoten ska vara minst 6,5 så ska den också vara det, inte lägre!

Prova du den foderstaten om den blir bra i siffrorna, och så ber du Granngården ta hem fosforbalans, för de är faktiskt återförsäljare till Eclipse Biofarmabs produkter. Men om hästen inte blir bättre bör du prova att fodra med krafft protein istället för soja, eftersom soja kan ge en hel del bieffekter, spec. om man ger så mkt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min 23 åringa storhäst är väldigt dålig i magen. Vi har testat olika saker för att få hennes mage i balans, de ända som funkade va när...
Svar
12
· Visningar
1 191
Senast: Soffan74
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 186
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Foder & Strö Vi har för ca 2 veckor sedan bytt från hö till hösilage utan invänjningsperiod. En häst blev dålig och lös i magen (svans och bakben är...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp