Unghäst omöjlig att ha med andra hästar...

zoomzom

Trådstartare
Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat. Detta kan bli lite rörigt, men gör mitt bästa för att förklara.

Hage 1, efter att ha köpt honom släpptes han in i en hage tillsammans med 5 andra valacker i åldern 4-20, varav en tydlig ledare vilket inledelsevis fungerade bra. Två hästar flyttade. Den andra 4 åringen fick en otäck sparkskada och långtidskonvalence. efter skadan läkt släpptes de ihop alla igen och det gick bra.. I några veckor. Sedan fick samma häst en liknande skada på samma ben och ledarhästen kort därpå bröt griffelbenet. Dessa hästar fick sedan byta hage och allt går bra. Resterande valacker, min + två till går tillsammans, ålder 3-20 år på dessa och går bra. Vi märker efter ett tag att det blir mycket lek mellan unghästarna och skador kommer.. Avgörande var när vi hittade ena hästen med en sparkskada som skadat artären och det stod en stråle blod rakt ut= tur att hästen klarade sig. Min häst + 20 åring går tillsammans och min bossar rätt bra men det går bra. Snart börjar sparkskador återigen uppstå... Min häst får då gå själv i en hage med hästar kring sig i några veckor = tillfreds och lugn.

Hage 2, vill givetvis inte ha en unghäst ensam så testar med en annan tuffare vallack = jagar min häst ur hagen vid flera tillfällen. Får återigen ställa honom själv.

Hage 3, testar att tänka om och ställa honom med ston. Två veckor gick jättebra. Ett tydligt ledarsto som han fogade sig efter och höll sig i skinnet. Dock började han betäcka det andra stoet = går inte.

Nu går han återigen själv och vi börjar få slut på alternativ.. Vi tänker testa igen med "hage 2", denna gång en större hage, utan ston i hagen bredvid och låta de stå Box i Box med varandra innan. Om det inte går så vet vi inte vad vi ska göra... Jag vill inte ha en häst ensam men vet inte vad jag ska göra. Ston betäcker han och vallackerna blir alla skadade genom sparkar.. Hur hade ni gjort om det inte går med hage 2? Låtit honom gå själv med hästar kring sig där han är tillfreds och inga skador sker eller ev. flytta (vill verkligen inte) och hoppas det går bättre i ett annat stall.. Om inte, vara tillbaka på ruta ett?
 
Jag hade låtit honom gå ensam faktiskt.. och testat med en lugn harmonisk flock bestående av hästar han känner väl (dvs långvariga box och hag grannar) efter ett år.
Alla hästar kan inte gå med andra. Min häst t ex klarade inte av att det kom och gick hag kompisar hela tiden. Hon var sur och stressad mot allt och alla. Bet och sparkade Samt var väldigt dominant och aggressiv.
Först efter att hon fick en permanent hag kompis så blev hon lugn och trygg i hagen.
Hade dem bredvid varrandra i hagarna i några månader.
 
Jag hade också låtit honom gå själv inte minst för skaderisken på både honom och övriga hästar. Själv har jag väldigt stora hagar där hästarna själv kan välja om dom vill ha "kompisar" eller inte.
Visst flertalet väljer att gå i en stor flock ihop. Vissa väljer att ha en egen flock ibland och ihop med dom andra ibland. Till sist några väljer alldeles själv att gå för sig själv på långt avstånd ifrån övriga hästar. Så inte ens när hästarna får välja själv, väljer alla en flock och att gå i en egen hage med hästar runt om kan vara det som passar din häst. Det verkar ju så eftersom han då är lugn och tillfreds.
 
Jag hade aldrig vågat riskera att min häst skulle skada ännu fler, så jag hade nog låtit den gå själv. Alternativt om det fungerar i en större hage med den som jagade ut unghästen (hage 2), men jag hade låtit hästarna stå i boxar och hagar bredvid varandra några dagar först för att se om det verkar okej att släppa ihop.

Och vänder man på det hade jag inte viljat släppa ihop min häst med en sån häst.
 
Ibland är det nog bara så att man måste ha dem ensamma. Jag har ju bara två hästar på gården och min ena går ihop med vissa hästar men inte andra.

Eftersom jag köpt häst efter vad jag vill ha tävlingsmässigt så har det visat sig att de inte går att ha ihop.
De står box i box, har nät mellan sig så de kan ha mule mot mule och de söker närhet mellan där. Vi rider tillsammans nära, nära, står gärna i samma transport, inga problem.
Men i samma hage går bara inte. Det går bra ett tag, sedan får han spunk och anfaller den andra.

Skaderisken är alldeles för stor. De går i hagarna parallellt med varandra och har bara ca 1 meter mellan men båda är lugna, trivs och vill ha det så. Tyvärr bara att acceptera.
 
Låt honom gå ensam över vintern. Har du tur, när han får jobba ordentligt , blir lite fokuserad på annat, och lite trött i skallen så kanske han lugnar ner sig...
 
Vad säger övriga hästägare (förutsatt att ni inte äger alla?) om saken: finns det någon mer som är villig att prova med sin häst? Är det så illa som du beskriver hade jag som hästägare sagt nej om vi redan provat och det inte funkat. Om de andra säger stopp, så har ni heller inget annat val än att låta hästen gå själv (eller flytta honom).

Om ni ska försöka igen med en annan häst, hade jag delat av hagen eller haft dem i hagar intill varandra först. Tagit det lugnt och stegvis, innan ihopsläpp i samma hage.

Min egen går i perioder själv av helt andra skäl (foder/gräsfritt och sällskapet som såhär års inte alltid går ute). Det känns för jävligt, för mig. Och hästen hade nog mått bra av sällskap och en stor, kuperad hage. Men det är, sett till alla faktorer sammanslaget, det bästa alternativet f.n. Hade hästen rusat runt som en tok hade jag förstås fått tänka om.
Vad jag menar är att ibland får en välja mellan pest eller kolera, och ta det som funkar/känns minst dåligt.
 
Jag hade haft min häst ensam i en hage i detta fall.
Verkar han inte stressad över det skulle jag inte haft dåligt samvete heller.

Jag har tur som har en snäll häst som har en snäll, lugn och bestämd ledare i hagen (de går två och två hos oss).
Skulle minsta lilla tjaffs uppstå så får hon gå själv under vintern. Jag märker ingen skillnad på henne om hon går själv eller med kompisen.(Om hon går själv går de bredvid varandra och har även boxarna bredvid varandra)

Jag hade aldrig ens provat att släpp ut mitt sto i samma hage som din, så du verkar ha (tål)modiga stallkompisar :D
 
Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat. Detta kan bli lite rörigt, men gör mitt bästa för att förklara.

Hage 1, efter att ha köpt honom släpptes han in i en hage tillsammans med 5 andra valacker i åldern 4-20, varav en tydlig ledare vilket inledelsevis fungerade bra. Två hästar flyttade. Den andra 4 åringen fick en otäck sparkskada och långtidskonvalence. efter skadan läkt släpptes de ihop alla igen och det gick bra.. I några veckor. Sedan fick samma häst en liknande skada på samma ben och ledarhästen kort därpå bröt griffelbenet. Dessa hästar fick sedan byta hage och allt går bra. Resterande valacker, min + två till går tillsammans, ålder 3-20 år på dessa och går bra. Vi märker efter ett tag att det blir mycket lek mellan unghästarna och skador kommer.. Avgörande var när vi hittade ena hästen med en sparkskada som skadat artären och det stod en stråle blod rakt ut= tur att hästen klarade sig. Min häst + 20 åring går tillsammans och min bossar rätt bra men det går bra. Snart börjar sparkskador återigen uppstå... Min häst får då gå själv i en hage med hästar kring sig i några veckor = tillfreds och lugn.

Hage 2, vill givetvis inte ha en unghäst ensam så testar med en annan tuffare vallack = jagar min häst ur hagen vid flera tillfällen. Får återigen ställa honom själv.

Hage 3, testar att tänka om och ställa honom med ston. Två veckor gick jättebra. Ett tydligt ledarsto som han fogade sig efter och höll sig i skinnet. Dock började han betäcka det andra stoet = går inte.

Nu går han återigen själv och vi börjar få slut på alternativ.. Vi tänker testa igen med "hage 2", denna gång en större hage, utan ston i hagen bredvid och låta de stå Box i Box med varandra innan. Om det inte går så vet vi inte vad vi ska göra... Jag vill inte ha en häst ensam men vet inte vad jag ska göra. Ston betäcker han och vallackerna blir alla skadade genom sparkar.. Hur hade ni gjort om det inte går med hage 2? Låtit honom gå själv med hästar kring sig där han är tillfreds och inga skador sker eller ev. flytta (vill verkligen inte) och hoppas det går bättre i ett annat stall.. Om inte, vara tillbaka på ruta ett?
Hagen verkar vara för liten. Större hage så kommer de inte så nära inpå varandra. Men antagligen har du inte den möjligheten och då finns det inte några andra alternativ än att han får gå själv.
 
Hagen verkar vara för liten. Större hage så kommer de inte så nära inpå varandra. Men antagligen har du inte den möjligheten och då finns det inte några andra alternativ än att han får gå själv.

Nu läser du nog in för mycket i texten. Det är tre olika hagar och vilken storlek de har står inte.

I sak har du rätt att djur ofta kan bli av med dåliga beteenden och konkurrens genom utökad area.
Men sanningen kan ju vara en annan.

Jag har haft min ena häst på bete när han var ung, ca 3 hektar med bara två andra hästar och en blev ständigt utjagad ur hagen, genom staketet.
 
Jag har ett gäng hästar. I en hage går det en ensam häst och han är obekymrad - ser hästar hela tiden och är inte orolig.
I hans fall är det eksem som gör att jag inte låter honom ha en kompis: han får inte ha någon eller något att klia sig på.

Så länge hästen har andra hästar omkring sig ser jag det inte som elakt att den får gå i egen hage.
 
För mig är svaret ganska beroende på om unghästen bara är en tuff skitunge som leker för hårt och/eller muckar bråk, eller om den helt enkelt inte fattar hästspråk alternativt är allmänt knepig mot andra hästar.

Är den bara kaxig skulle jag släppa den någonstans med ett sällskap som lär den veta hut, och på tillräckligt stor yta. Sen skulle jag ta hem och prova återintroduceras med lämpliga kompisar.

Fattar den inte hästspråk eller är knepig med andra hästar låta den gå själv.
 
Hade jag varit en av de andra hästägarna hade jag skrikigt rakt ut om det pratades om att din häst skulle in i hagen ! förlåt, men för mig hade inte varit värt det.

Självklart tycker jag att man tids nog måste hitta en kamrat som passar och då går mina tankar såhär:
Jag tycker det låter som att antingen är din häst riktigt kaxig och inte lärt sig veta sin plats som unghäst. Här krävs nog en häst som, ursäkta språket, men som bankar skiten ur din och som under inte några omständigheter accepterar ett sådant här beteende.

Eller så är han bara extremt "lekig" av sig och kanske behöver ett hingstbete där han kan bråka med likasinnade tills han mognat lite.

Eller sist men inte minst, han kanske är extremt dominant och skulle behöva gå med hästar som är låga i rang och som inte utmanar honom. Inte helt optimalt, men man kan ju hoppas att man minskar skadorna.
 
Jag hade haft min häst ensam i en hage i detta fall.
Verkar han inte stressad över det skulle jag inte haft dåligt samvete heller.

Jag har tur som har en snäll häst som har en snäll, lugn och bestämd ledare i hagen (de går två och två hos oss).
Skulle minsta lilla tjaffs uppstå så får hon gå själv under vintern. Jag märker ingen skillnad på henne om hon går själv eller med kompisen.(Om hon går själv går de bredvid varandra och har även boxarna bredvid varandra)

Jag hade aldrig ens provat att släpp ut mitt sto i samma hage som din, så du verkar ha (tål)modiga stallkompisar :D


Att han betäckte var inget vi visste om, uppfödd i flock och gått fram till 3 års ålder tillsammans med ston.. Tydligen väcktes lusten sent
 
Hade jag varit en av de andra hästägarna hade jag skrikigt rakt ut om det pratades om att din häst skulle in i hagen ! förlåt, men för mig hade inte varit värt det.

Självklart tycker jag att man tids nog måste hitta en kamrat som passar och då går mina tankar såhär:
Jag tycker det låter som att antingen är din häst riktigt kaxig och inte lärt sig veta sin plats som unghäst. Här krävs nog en häst som, ursäkta språket, men som bankar skiten ur din och som under inte några omständigheter accepterar ett sådant här beteende.

Eller så är han bara extremt "lekig" av sig och kanske behöver ett hingstbete där han kan bråka med likasinnade tills han mognat lite.

Eller sist men inte minst, han kanske är extremt dominant och skulle behöva gå med hästar som är låga i rang och som inte utmanar honom. Inte helt optimalt, men man kan ju hoppas att man minskar skadorna.

Vi tror, som du säger att han är rejält kaxig och hade behövt ha en häst som punktmarkera rejält. Den första hagen, där han gick tillsammans med en tvättäkta ledarhäst skötte han sig bra. Fick några rejäla tillsägningar (det smäller bra när 700 Kg åker i backen för han kaxat..). Så, jag tror att det optimala för honom är att gå tillsammans med en riktigt ranghög häst som inte accepterar minsta lilla kaxighet. Låta han gå med ranglåfa tror jag bidrar till ännu mer självförtroende och skador
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 150
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp