Unghäst på bete, hjälp med lite tankar

Nikki o Fabian

Trådstartare
Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte.

Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen gått på dagbete innan hon släpptes på bete dygnet runt. Har inte tränats hårt utan har bara lärt in tömkörning i skritt och blivit insutten(skrittad någon minut med ryttare på ryggen några ggr) sen jag fick hem henne för ca 6 månader sen. Innan dess har hon bara gått i hagen med sin flock i princip. Nu ska hon bara få vara häst och smälta det hon lärt sej.

Jag har ett treårigt arabsto som jag släppt på bete för ca 1,5 vecka sen. Flocken är nybildad och det har inte blivit riktigt någon struktur bland hästarna än, två av stona är väldigt mycket för att valla runt min häst bla.

Min lilla ligger ner en del vilket är helt normalt och när jag kommit ut på betet för att hämta in henne och hon legat ner så har jag låtit henne vila klart.
Idag när jag kom låg hon ner o sov på sidan, ensam, hade ett utav stona en bit ifrån sej, hon verkade sova djupt för när jag nästan var framme hos henne så tog hon upp huvudet o såg nyvaken ut. Jag lät henne vara o väntade på att hon skulle resa sej av sej själv.
Det som dock avvek från det normala var att hon andades så kraftigt, hon puffade med mulen mot magen nån gång men då var det nån fluga där, hon la sej på sidan igen o fortsatte andas kraftigt. Jag studerade henne o märkte sen att hon började svettas vid armvecket o sidan av magen. Då blev jag för nojjig och satte på grimman och tog upp henne.
När hon sen gick såg hon väldigt stapplig ut på h.f(den sida hon låg på), men det blev bättre och bättre ju längre vi gick.
Jag tog in henne i ridhuset på vägen mot stallet för att se om underlaget hade någon betydelse(hon är aldrig skodd) men jag tyckte inte att jag såg någon direkt skillnad.
Kom till stallet och bad en erfaren stallkompis titta när jag gick med henne och hon tyckte att hon såg lite stel ut i h.b.

Jag ställde in henne i stallet för att hon skulle kyla av sej (ute var det ca 24 grader varmt och sol med lite vind) så att jag kunde känna av hovarnas temp samt tempa henne efter ett tag. Väl i boxen så letade hon mat och verkade vilja komma ut i stallgången så fort jag öppnade dörren.
Jag borstade av henne och gick igenom henne, satte på nytt flugmedel osv. Hon drack lite smått från det vatten som fanns i vattenkoppen(hon kan inte det där med att trycka fram vattnet själv) och när jag satte in en hink med vatten i boxen så drack hon inte. Hon bajsade en normal hög (lite grön, inte hårt och inte löst) och kissade en gång, när hon kissade lät hon lite ansträngd när hon stod i "kiss-ställning".
Tempade efter ca 1 timme inne och hon hade då 38,3 i temp(jag vet inte vad för normaltemp hon har).

Bad samma stallkompis hjälpa till att kolla hennes gång och hon såg ut som vanligt, pigga och lätta steg.
Så jag tog ut henne på betet igen och hon travade fint när jag bad henne och hon tog även eget initiativ till trav sen.

Men så var stallpersonalen ute på bete o kollade hästarna någon timme senare och då låg hon ner igen. Stallägaren tyckte att hon skulle få komma in och sova över natten.
Jag själv ser väl inte det som något problem att hon får komma in o sova men sen kom jag att tänka på att det kanske är dumt att hålla henne borta från flocken när den inte riktigt är så stabil än.

Så just nu står hon i själv i en hage vid stallet och ska få gå in i en box vid 15 när dom uppstallade hästarna går in för natten.
Jag känner som sagt spontant att jag åker ut på kvällen och släpper ut henne igen, bara hon verkar vara normal. Då har hon haft tid till vila i stallet med andra hästar runt omkring sej.

Jag tänker självklart på ev fästingsjukdom lr fång men har inte någon erfarenhet av det (som tur är), vilka tidiga tecken ska man vara uppmärksam på?

Så, är hennes stelhet/stapplighet(imorse) något att känna oro över lr kan det vara normalt?
Är det bästa att låta henne vila inne lr ska jag bara låta henne gå ute på betet och tro att hon snart kan vila/koppla av ordentligt?
 
Jag tycker väl snarast att det låter som att hon har ont i magen, faktiskt. Håll noggrann koll på henne.
 
Jag tycker väl snarast att det låter som att hon haransträngtgen, faktiskt. Håll noggrann koll på henne.
Ok. Min första tanke var oxå att hon hade ont i magen/ont någon annanstans pga att hon andades så ansträngt o sen började svettas. Men sen tyckte jag inte alls se några tecken på ev kolik när hon väl var uppe på benen. Då var det stappligheten(som sen försvann) som oroade mej istället...

Nu sitter jag här o måste ta ett beslut om hur jag ska göra ikväll, släppa ut lr hålla på box över natten?
 
Ok. Min första tanke var oxå att hon hade ont i magen/ont någon annanstans pga att hon andades så ansträngt o sen började svettas. Men sen tyckte jag inte alls se några tecken på ev kolik när hon väl var uppe på benen. Då var det stappligheten(som sen försvann) som oroade mej istället...

Nu sitter jag här o måste ta ett beslut om hur jag ska göra ikväll, släppa ut lr hålla på box över natten?
Svetten torkade så fort hon kom in o det blev inte mer av det.

Kan dom ligga för länge o bli stela o flåsiga av det?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: Görel
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp