Unghäst som är "dominant"?

ssandraar

Trådstartare
Behöver rådfråga lite.
Jag har en SWB valack som är 1år 8 månader nu, köpte honom som nyfylld 1 åring. Han har sedan hösten när han började sätta päls blivit oerhört odräglig, biter och naffsar (massor), trycker emot när man vill flytta på honom och allmänt sur! Jag tänkte att det hade med pälssättningen men tror nu det handlar om någon slags trots eller att han testar gränser.
Han är min första riktigt unga häst och därför är jag lite osäker på hur jag ska bete mig när han beter sig illa. Har prövat lite olika strategier; vara väldigt hård tillbaka och säga NEJ när han t.ex. försöker bita men det känns som att det triggar han mer. Jag har försökt ignorera honom men märker ingen skillnad. Sedan har jag prövat ett knep som jag såg på Youtube inom NH att stryka runt mulen tills han slutar försöka bita, detta har funkat bäst med att minimera naffsandet men är rädd att det blir någon slags belöning?
Han är verkligen MANISK känns det som ibland, en sak jag har märkt är att han försöker ofta bita en när man går ifrån honom. Någon som har något dunderknep eller tips?

Sedan en helt annan sak. Funderar på att ta ut en hästmassör till honom, då han tycker det är oehört skönt att bli masserad av mig men jag är inte speciellt duktig. Har som fått för mig att man inte ska hålla på så mycket i kroppen på dem när de växer? Eller är det en skröna?
 
Nej han är inte trotsig eller testar gränser. Däremot så är han en unghäst som behöver leka! Och hur leker hingstar och valacker? Jo de bits och naffsas ofta och mkt!

Ge honom fler och bättre lekkamrater dygnet runt så lär han sluta med det beteendet ganska så omgående.

Jag tar ofta ut equiterapeut även till mina unga hästar. Det är givetvis lättare att rätta till problem med kroppen om de inte har gått med dem i hur många år som helst.
 
Sedan har jag prövat ett knep som jag såg på Youtube inom NH att stryka runt mulen tills han slutar försöka bita, detta har funkat bäst med att minimera naffsandet men är rädd att det blir någon slags belöning?
Warwick Schiller? :D (Skulle iofs inte klassa honom som "NH")

Om det funkar så spelar det väl ingen roll om det är en belöning? :) De flesta hästar är faktiskt inte jättepigga på att bli klappade på/runt mulen utan blir snarare distraherade/lite perplexa och avbrutna om man pillar dem där, så han tar det nog inte som en "belöning", skulle jag gissa (utan att ha sett hästen).

Annars håller jag med @SiZo - han behöver antagligen leka mer. Om de får utlopp för sitt lekbehov brukar de inte försöka att leka med oss människor. Att försöka "bestraffa" en så ung häst (eller någon häst egentligen) funkar inte så bra, de har inte mognaden för att förstå det. Det blir som att försöka betraffa en tvåårig människobebis som kladdar vid matbordet. Jag skulle fortsätta på ignorera-stigen och försöka ge hästen fler/bättre lekkompisar och/eller mer utevistelse.

Lycka till!
 
Hingstar/valacker upplever jag har ett stort behov av att leka och gärna med munnen. Bitas, hålla i, dra etc.
Botas rätt mycket av att umgås med likasinnade för att få utlopp för det. Jag tror det är jätteviktigt med lekkamrater.


min förra häst blev triggad(när han var på bushumör) av att man sa åt honom, så där fungerade det absolut bäst att ignorera. Han fick inte kliva över mej eller sluta respektera mitt utrymme men utanför utrymmet fick han hålla på nästan bäst han ville bara han höll sej på mattan sas. Vilket han gjorde bara jag ignorerade. Då hade han ju ingen att leka med.
Men började jag försöka säga åt honom tog han det som en invit till lek. Det kan snabbt bli för stort och tufft om man inte är snabb att parera.
 
Behöver rådfråga lite.
Jag har en SWB valack som är 1år 8 månader nu, köpte honom som nyfylld 1 åring. Han har sedan hösten när han började sätta päls blivit oerhört odräglig, biter och naffsar (massor), trycker emot när man vill flytta på honom och allmänt sur! Jag tänkte att det hade med pälssättningen men tror nu det handlar om någon slags trots eller att han testar gränser.
Han är min första riktigt unga häst och därför är jag lite osäker på hur jag ska bete mig när han beter sig illa. Har prövat lite olika strategier; vara väldigt hård tillbaka och säga NEJ när han t.ex. försöker bita men det känns som att det triggar han mer. Jag har försökt ignorera honom men märker ingen skillnad. Sedan har jag prövat ett knep som jag såg på Youtube inom NH att stryka runt mulen tills han slutar försöka bita, detta har funkat bäst med att minimera naffsandet men är rädd att det blir någon slags belöning?
Han är verkligen MANISK känns det som ibland, en sak jag har märkt är att han försöker ofta bita en när man går ifrån honom. Någon som har något dunderknep eller tips?

Sedan en helt annan sak. Funderar på att ta ut en hästmassör till honom, då han tycker det är oehört skönt att bli masserad av mig men jag är inte speciellt duktig. Har som fått för mig att man inte ska hålla på så mycket i kroppen på dem när de växer? Eller är det en skröna?

Vad har han för dagligt sällskap?
Vad försöker du göra med honom och hur mycket/ofta?
 
Behöver rådfråga lite.
Jag har en SWB valack som är 1år 8 månader nu, köpte honom som nyfylld 1 åring. Han har sedan hösten när han började sätta päls blivit oerhört odräglig, biter och naffsar (massor), trycker emot när man vill flytta på honom och allmänt sur! Jag tänkte att det hade med pälssättningen men tror nu det handlar om någon slags trots eller att han testar gränser.
Han är min första riktigt unga häst och därför är jag lite osäker på hur jag ska bete mig när han beter sig illa. Har prövat lite olika strategier; vara väldigt hård tillbaka och säga NEJ när han t.ex. försöker bita men det känns som att det triggar han mer. Jag har försökt ignorera honom men märker ingen skillnad. Sedan har jag prövat ett knep som jag såg på Youtube inom NH att stryka runt mulen tills han slutar försöka bita, detta har funkat bäst med att minimera naffsandet men är rädd att det blir någon slags belöning?
Han är verkligen MANISK känns det som ibland, en sak jag har märkt är att han försöker ofta bita en när man går ifrån honom. Någon som har något dunderknep eller tips?

Sedan en helt annan sak. Funderar på att ta ut en hästmassör till honom, då han tycker det är oehört skönt att bli masserad av mig men jag är inte speciellt duktig. Har som fått för mig att man inte ska hålla på så mycket i kroppen på dem när de växer? Eller är det en skröna?

hur hålls din ungäst ang vardag med utevistelse ?
 
Undrar också hur din hästhållning ser ut. Om du inte redan har honom på lösdrift med andra unghästar i samma ålder, försök ordna detta. :-)
 
Samma fråga som andra, hur ser vardagen ut? Kompisar?
Om inte det finns nån att leka med hade jag provat att om han gillar nån typ av leksak som han kan tugga på och greja med som är tillåtet. Det är inte tillåtet att tugga på och greja med en människa. :) Men det hade jag mest löst med "mitt spejs och du får inte vara i mitt spejs". Handlar mest om att hästen inte ska komma upp i ansikte eller komma åt dig, då bara flyttar du på hästen, med så mycket tryck som behövs.
Vi har en 1,5-åring i stallet, när han ska få mat eller jag ska fylla på vatten är jag mycket tydlig med att han får flytta på sig. Annars har du honom tuggandes på din mössa.
 
Unga hingstar och valacker är orala, har noll och inget med dominans och testa gränserna att göra.
Hästar är mottrycksdjur så även det helt normalt, att flytta sig för tryck är något vi lär hästarna.

Låt hästen leka av sig i hagen med andra hästar som vill leka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 818
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp