Unghäst som busar sig svettig i hagen...

jklirla

Trådstartare
Hej
Undrar lite över detta, har fått hem en ny liten unghäst som har otroligt mycket bus i sig i hagen. Han har varit utan lekkompis därifrån han kom och nu har min gammelhäst tagit på sig rollen som lekfarbror, de busar och springer runt och jagar varandra i timmar...vilket ju sig är bra men saken är den att de blir ju svettiga...
Gammelhästen har täcke på sig ( snart i och för sig helt söndertuggat av unghästen ) men den lilla har aldrig haft täcke och som de härjar törs jag inte sätta på honom något heller, han har päls som en björn. Men han blir ju svettig och det är runt 15 grader kallt här. Han står inne om nätterna. Är det farligt? De har fri tillgång till hö.
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Raka ett spår på undersidan av halsen, på samma sätt som man kan klippa islänningar på lösdrift.

27215.jpg


Han borde svettas lite mindre, torka lite snabbare, men kan gå utan täcke som vanligt. Om den stora svettas så mkt skulle jag nog överväga ett tunnare täcke på den eller klippa den på valda delar också... svett under täcke är inte heller så mysigt, och det är inte skönt att vara överhettad (som att arbeta i för varma kläder, till slut blir man ju knäpp)
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Nej det är inte farligt för unghästen- den har väl vinterpäls? Prova att stick in handen i pälsen- de torkar fort närmast kroppen... Jag skulle inte klippa alls , snart kommer ju januari då det kan vara ännu kallare...
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

:bump:

Håller med till 100%
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Nej det är inte farligt för unghästen- den har väl vinterpäls? Prova att stick in handen i pälsen- de torkar fort närmast kroppen... Jag skulle inte klippa alls , snart kommer ju januari då det kan vara ännu kallare...

Åtminstone jag tycker inte det känns lustigt med en svettig häst ute i -18 som det iaf varit hos oss till och från de senaste veckorna. Så länge de rör sig är det väl okej, men då fortsätter de å andra sidan att svettas och torkar således inte, men håller sig varma. När de slutar röra sig blir de kalla, och vinterpälsen isolerar inte särskilt bra när den är blöt inifrån och ut... åtminstone inte på min häst som kräver yllefilt över halsen i flera timmar för att torka på rimlig tid om han inte är klippt.

Ett sådant där spår på halsen påverkar knappt nånting för kylans skull, men hjälper mot värmen. Har haft min häst klippt upp till halva halsen och ner på bogarna vintertid i flera år, visserligen med täcke när det varit som kallast och innan det vuxit ut en bit, men de har inte täckt halsen ändå, och de flesta jag känner har inget täcke som täcker halsen även om hästen delvis är klippt där. Undantaget om hästen är extremt frusen.

Man kan ju klippa medhårs också om man är rädd att det ska bli för kort. Det har jag gjort några senvårar med min häst, som svettas extrema mängder när man rider, oavsett väderlek eller pälstjocklek. Inte kul för honom att svettas som en gris i hagen bara för att det råkar vara några varma dagar tidigt på säsongen innan han hunnit fälla pälsen.
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Var glad över att din unghäst har ngn att leka med!
PL

Men det verkar ju som att TS är glad över detta, men oroar sig för hästens hälsa pga svett. Jag ser ingenstans att hon inte vill att den leker?
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Nä jag tycker att de är jättebra att de håller igång som de gör, de är så kul att titta på dem. Det var svetten och kylan jag funderade över, idag har det varit mildare och då är det ju lugnt. Smart tips med klippningen. Har varit rädd att klippa eftersom jag inte törs täcka honom i hagen pga skaderisken. Men om man klipper som du visar ska det alltså gå bra ändå, trots minus neråt 30 som vi hade förra vintern?

Den gamla hästen är väldigt frusen av sig, en fd. travare, han har blivit mer frusen med åren, nu är han 17. Han kan stå och skaka mitt i sommaren om det regnat på honom. Har ett jättebra täcke ute som andas, jag hoppas det ska fungera även i kylan. Tack för tipsen.
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Klipp ett smalt spår (1-1½ klippmaskinsbredder kanske) där och se om det gör någon skillnad. Om det inte märks så mkt kan du ju klippa ett spår till.

Om du är orolig för kylan kan du ju som sagt klippa medhårs till att börja med, då blir det inte riktigt lika kort, men jag har aldrig upplevt att de fryser och är spända med den klippningen, särskilt inte om de håller igång. Det brukar ju växa ut igen relativt snabbt.
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Lånar tråden lite ...

Jag har en snart 8-månaders fölunge som har en enorm päls. Kruxet är att han svettas om natten och när han busar i hagen. Kan jag klippa honom så som du, Petunia, visar? Eller är det skadligt på något sätt att klippa en såpass ung häst? Det borde väl vara värre att låta honom vara för varm på natten och frysa på dagen? Dock verkar han inte frysa ute, men sånt kan man ju inte vara säker på.

Och ja, jag vet att det bästa vore att ha honom på lösdrift eller i ett kallstall, men jag vill inte flytta på honom eftersom både han och jag trivs otroligt bra i stallet. Dessutom finns det ingen lösdrift i närheten. Vårt stall är iskallt på dagen, men när hästarna kommer in värms det fort upp.
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Har aldrig hört nån som klippt ett föl. Vintern har ju just kommit igång och föl har ju behov av sin päls.
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Ja, men frågan är om det beovet är så stort att det är värt att han blir varm och svett om natten? Han verkar dock inte speciellt påverkad. Är lika pigg och glad som alltid, men jag är ju rädd att han ska frysa ute. Dock kanske översta lagret fryser till och så torkar han underifrån? Jag har ingen aning, och jag måste ju få fråga, det är ju för hästens bästa.
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Har aldrig hört nån som klippt ett föl. Vintern har ju just kommit igång och föl har ju behov av sin päls.

Jag tror inte så lite klippning påverkar negativt på något vis... om hästen får den energi den behöver och har päls på alla ställen utom ett litet spår på halsen så tror jag knappast att den skulle "behöva" den pälsen så himla mycket.

Det är så många "ska" och "ska inte" när det gäller det här. Gör det som känns som att det gör det så bra för hästen som möjligt. Jag klipper hellre ett litet spår och riskerar att hästen fryser lite på en liten del av kroppen en kort tid på året (pälsen borde ju växa snabbt ut igen) än att de ska gå och vara för varma och svettas en längre del av året (vintern kan ju vara lika lång som pälsen...)

Jag klipper min häst på halsen långt in på våren (dock medhårs sista tiden) och skiter högaktningsfullt i "klippregler" om pälsen skulle bli ful på sommaren (vilket jag aldrig upplevt) för att han svettas något fruktansvärt vid ridning oavsett pälslängd och oavsett kondition. Inte heller fäller han senare eller något annat för att han är klippt framåt slutet på april...
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Ja behovet är så stort!
Men om han svettas på natten kanske stalltemperaturen är för hög.
PL
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

-kl-

Tycker det verkar väldigt dumt att klippa en unghäst, varför rubba ngt naturligt?

De unghästar (trav) jag har jobbat med har haft världens björnpäls o de tränades 3 dagar i veckan och gick på lösdrift. Borstades av med piggborste efteråt och sen ut igen. Och då pratar vi ca 100-120 olika individer under ett par år.

Är ganska säker på att din unghäst mår bra o klarar sig utmärkt!
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Ja, naturligtvis är stalltemperaturen för hög. Annars hade han ju inte svettats. Det skrev jag från början. Såklart vill jag inte göra något som skadar honom, det är ju därför jag frågar, men varför är den lilla biten päls på halsen så viktig att det är värt att han blir svettig? Varför klarar inte han sig med lika kort och tunn päls på en liten bit på halsen som halvblodsfölet har på hela kroppen?
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Om stallet värms upp fort när hästarna kommer in så vore det väl läge att öka ventilationen.
PL
 
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Men nu är det bara 15 minus i december det kan bli betydligt kallare i januar..., jag skrev bara att jag inte skulle göra det när det nu kan bli riktigt kallt.

Min häst är oklippt och rids ute och kan bli svettig ute och blöt ute. Hennes päls är så tjock så kylan och fukten kommer inte in utefrån och transporteras ut innefrån. Även fast hon är svettig utanpå är hon torr närmast kroppen när vi kommer hem, brukar alltid gå ca 15 min hem till stallet...Det är en 17 årig ung vbl. travmärr. Men hon står i en bra hage med naturligt vindskydd, gammal höbod och träd och fri tillgång på hö.

Men visst kan man klippa om inte är det ju bra träning för människa och häst.
ot min häst torkar snabbt, speciellt om jag byter filtar...det är nog väldigt olika från häst till häst...
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst som busar sig svettig i hagen...

Jag klipper min häst på halsen långt in på våren (dock medhårs sista tiden) och skiter högaktningsfullt i "klippregler" om pälsen skulle bli ful på sommaren (vilket jag aldrig upplevt) för att han svettas något fruktansvärt vid ridning oavsett pälslängd och oavsett kondition. Inte heller fäller han senare eller något annat för att han är klippt framåt slutet på april...

Det gör jag med! Jag klipper hur jag vill, det har aldrig skadat pälsen på hästen eller på nåt annat vis skadat heller... Istället har jag haft en nordsvensk bruks med superkondis! ;) Och som slipper droppa av svett!! Det är otroligt vad de här robusta kallbloden, som jag antar att du också har (är det hästen på din avatar?) , svettas om de inte klipps! Även om de bara "promenadrids" och bara rids utomhus! Dels har de faktiskt större muskler/massa som gör dem varma lättare och dels en mycket tjockare/längre/tätare päls! Jag jämför med våra tre hästar som går på lösdriften ihop... ett halvblod och två kallblod... halvblodet har ju knappt hälften av kallblodens päls! Det är ju INGENTING liksom. Och då svettas han dels inte så lätt och dels torkar det mycket snabbare.

Nu har jag en 3åring (nordsvensk bruks igen) som går på lösdrift och har superbjörnpäls och blir lite lätt svettig av t o m en rask skrittur! Han ska åka på utbildning/tillridning hela januari och då ska jag täckesklippa honom innan han ska dit, tänkte jag. Annars kommer han ju inte orka! Ska ridas en hel del i ridhus o allt. Där på plats kommer han stå installad så det är inga problem och sen får vi se hur det har hunnit växa tills han kommer tillbaka, antagligen får han ha ett täcke på sig resten av vintern på lösdriften...
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 676
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 126
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 896
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej, jag fick hem min unghäst för lite mer än en vecka sedan och nu börjar han få riktigt tråkigt i hagen. Han biter på allt han kommer...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp