Unghäst som drar tyglarna ur händerna.

Arawen

Trådstartare
Funderar över hur jag ska tackla min unghäst. Han är bara 3 och vill ju inte förstöra nått från början. Har börjat rida honom så smått. Men han drar gärna tyglarna ur handen på mig. Rider honom på ett rakt bett. Det här funkar bra innan både vid tömkörning och vid ridnig så tror inte att det är det.
Nån som har nått knep eller idé. Vill ju inte dra honom i munnen.
 
Funderar över hur jag ska tackla min unghäst. Han är bara 3 och vill ju inte förstöra nått från början. Har börjat rida honom så smått. Men han drar gärna tyglarna ur handen på mig. Rider honom på ett rakt bett. Det här funkar bra innan både vid tömkörning och vid ridnig så tror inte att det är det.
Nån som har nått knep eller idé. Vill ju inte dra honom i munnen.

Jag tycker du ska ta hjälp av en duktig unghästutbildare.
 
Söker han handen bra? Annars är det bra att börja träna detta på lång tygel (så han får plats).
Det är inte tandväxling på gång?
 
1. Kolla tänderna.
2. Kolla rygg och sadel
3. Kolla så att du inte ber om för kort ram. Eller är hästen överbyggd just nu så att det blir svårt med balansen. Tillväxtspurt?
4. Korsa tyglarna över manken och låt knogarna vila mot manken så att du kan ge en tydlig (inte för kort) ram utan att tappa tyglarna, dra eller smygkorta.
5. Håll inte ramen för länge, utan beröm så snart hästen accepterar ramen och håll den bara några meter.
6. Om det inte funkar, avbryt och fundera på om det behövs vila eller experthjälp.
 
Så din häst är såpass ung tror jag att det är att det är nytt osv =) du jag förmodar att du kollat sadel osv.

Försök att vara mjuk, inte stum men sin häst ska inte vinna på att dra tyglarna ur händerna på sig.

Min sköthäst var förvisso ruskig med huvudet osv(var så I körningen också) men det jag gjorde var rida på långa tyglar. Ruskade han mkt-red på med lång tygel tills han slutade, då tog jag dem å börja från början igen(funkade till slut)

När drar den tyglarna ur händerna på dig? Isf kan det betyda den är svag just där? Tips är att träna för en tränare också=)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 093
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp