Unghäst som har svårt med galoppen. Har det löst sig?

Jag tror på att försöka hitta det hästen tycker är roligt. En snabb galopp uppför en backe på uteritten? Hitta nya vägar/stigar och passa på att lägga in lite galopp när hästen bjuder själv? Hoppa något litet skutt? Lasta och åka någon annanstans och rida, kanske en strand eller en "ny" skog? Rida med sällskap, kanske flera hästar tillsammans? Galopp på en stubbåker?

Hellre locka fram egen bjudning än att springa bakom med långpisk, tycker jag!
Det låter ju som att de testat det mesta för att få igång bjudning. Ibland behöver man bara hjälpa dem "över tröskeln lite".
Drivning från marken är ju något hästen känner väl igen. Den galopperar tex utan problem vid longering (då jag gissar att ts använder longerpisk?) och då blir det mer att ta till en välbekant hjälp för att komma igång även med ryttare.
Många hästar svarar väldigt väl just på att drivningen kommer bakifrån. Den här hästen verkar ju ha lite svårt med bjudning generellt så man kan ju gissa att den inte riktigt förstår ryttarens framåtdrivande hjälper fullt ut.
 
Han låter väldigt lik min numera tyvärr avlidna unghäst, som visserligen var mkt mindre (1,60), men hade en STOOOR galopp (VM ryttare i dressyr som vi tränade för var avis på hans galopp) och svårt att hålla ihop. Jag fick jobba en massa med galoppen på lina och i tömkörning, och under ryttare så var det till en början så att jag fick "kicka" på honom för varje steg i galoppen för att hålla igång. Sedan så blev det faktiskt bättre när vi väl började hoppa, hindren blev lite motivation för honom så det gick oftast okej att hålla igång galoppen mellan dom.

Det är rätt normalt för unghästar att inte ha framåtbjudningen "naturligt", för många hästar måste den "programmeras in". Så jag skulle fokusera på att han ska tänka framåt vid ALL hantering, även när du leder honom från marken så ska han skritta med bra framåtbjudning - med stora hästar som tar långa steg blir det ofta att man lär dom bromsa ner och sakta av istället, men då stjälper man ganska mkt mtp ridningen. Ju mera bjudning du får i skritten och traven, ju lättare blir det att bibehålla denna i galoppen. Och ang. att bryta av innan han själv bryter, så håller jag med dig i att man inte får göra det till en vana, min blev så att direkt jag berömde honom så saktade han ner till trav - det var lääänge som jag fick jobba hårdt för att hålla galoppen ett helt varv i ridhuset. Så han behövde faktiskt korrigeras och fatta ny galopp direkt när han bröt, och "tvingas" gå längre och längre sträckor.

Till slut - din häst är med sin ålder och sin storlek långt ifrån färdig i sin kropp. Han behöver tid, och troligen mycket mera tid än en "normal" unghäst. Nu vet jag inte hur du tränar honom, men jag skulle rekommendera merparten avsutten träning på töm samt uteritter i varierad terräng, för att stärka honom. Samt relativt frekventa viloperioder. Om han orkar galoppera ett varv åt varje håll i ridhuset/på ridbanan just nu, så låter det för mig som "lagom" just nu mtp hans storlek och utveckling. Jag skulle inte heller vilja börja hoppa honom med ryttare än iom du säger han är tung och dessutom saknar balansen och styrkan. Utan sikta in mig mot att börja rida småklasser i hoppning kanske om 1,5 år när han blir 6.
 
Har du några backar i närheten som ni kan klättra i? När jag stod på Ekerö brukade vi klättra i trädkanten till slalombacken upp till åsen, bra för att stärka bakdelen.
 
Väldig bra tråd, har samma problem med min. Hon saknar framåtbjudning, men det är blivit mycket bättre. Jag tycker saker och ting går lååååååååångsamt, så är inne i en period vart det känns skitsurt. Jag fattar ju varför och jag måste sluta stirra mig blind på andras hästar. Tex har en i stallet en super fin 6åring som kan så mycket, medans min knappt vill trava helt rakt på höger volt på stora spåret :meh: Vi galopperar inte mycket uppsuttet, men hennes arbete på lina och töm har blivit super bra. Jag använder mycket glada tillrop med :p

Men tänker att jag inte behöver ha så bråttom med att galopperar uppsuttet, men kommer fortsätta med att göra det löst och använda bommar etc. Har tagit hjälp av en sadelfast ryttare som skall rida henne ut en gång i veckan och då börja galoppera henne ute i skogen. Efter min avsittning i somras har jag endast ridit ut 2 gånger, men mina ben blir som gelé då, så jag våger faktiskt inte på ett tag. Jag slog mig rätt illa och det va en rätt våldsam avsittning. Hon har dock sköt sig så himla bra med allt annat, tex kunna vi rida medans folk hoppar i ridhuset etc, så himla stolt av henne, som inte är van vid hinder etc.

Men känner mig igen TS- jag känner också vi inte kommer "någonvart" och det känns som vi är fast med "samma gamla" och känner mig som en super dålig ryttare. Henne jag tränat för har dock gett oss massor beröm och tips. Min hästs favorit övning är "stanna". Så bromsen är iaf väldigt bra installerat på henne 😂 vilket är väldig skillnad från min förra.
 
Han låter väldigt lik min numera tyvärr avlidna unghäst, som visserligen var mkt mindre (1,60), men hade en STOOOR galopp (VM ryttare i dressyr som vi tränade för var avis på hans galopp) och svårt att hålla ihop. Jag fick jobba en massa med galoppen på lina och i tömkörning, och under ryttare så var det till en början så att jag fick "kicka" på honom för varje steg i galoppen för att hålla igång. Sedan så blev det faktiskt bättre när vi väl började hoppa, hindren blev lite motivation för honom så det gick oftast okej att hålla igång galoppen mellan dom.

Det är rätt normalt för unghästar att inte ha framåtbjudningen "naturligt", för många hästar måste den "programmeras in". Så jag skulle fokusera på att han ska tänka framåt vid ALL hantering, även när du leder honom från marken så ska han skritta med bra framåtbjudning - med stora hästar som tar långa steg blir det ofta att man lär dom bromsa ner och sakta av istället, men då stjälper man ganska mkt mtp ridningen. Ju mera bjudning du får i skritten och traven, ju lättare blir det att bibehålla denna i galoppen. Och ang. att bryta av innan han själv bryter, så håller jag med dig i att man inte får göra det till en vana, min blev så att direkt jag berömde honom så saktade han ner till trav - det var lääänge som jag fick jobba hårdt för att hålla galoppen ett helt varv i ridhuset. Så han behövde faktiskt korrigeras och fatta ny galopp direkt när han bröt, och "tvingas" gå längre och längre sträckor.

Till slut - din häst är med sin ålder och sin storlek långt ifrån färdig i sin kropp. Han behöver tid, och troligen mycket mera tid än en "normal" unghäst. Nu vet jag inte hur du tränar honom, men jag skulle rekommendera merparten avsutten träning på töm samt uteritter i varierad terräng, för att stärka honom. Samt relativt frekventa viloperioder. Om han orkar galoppera ett varv åt varje håll i ridhuset/på ridbanan just nu, så låter det för mig som "lagom" just nu mtp hans storlek och utveckling. Jag skulle inte heller vilja börja hoppa honom med ryttare än iom du säger han är tung och dessutom saknar balansen och styrkan. Utan sikta in mig mot att börja rida småklasser i hoppning kanske om 1,5 år när han blir 6.
Ah min är också bara 160, men har mycket sprung i galoppen. Hon har väldigt svårt att hålla den mer än 1 varv även på lina, och jag får verkligen elda på och berömma massor. Det ger mig mer motivation att man måste träna in det på vissa unghästar, min är 5 men riden som en 3årig. Hon har även varit väldigt långsam och leda till och från hagen, så har faktiskt jobbat på det du säger med att hon måste gå fram och tänka framåt. Min förre köpte jag också som 5åring, men hon va en racer Ferrari (tailormade temptation/May sherif stam på henne), så på henne behövde man aldrig tänka framåt, men utan få henne att lugna ner sig va utmaningen.
 
Tänkte på en sak till @banani angående framåtbjudningen. När vi tränar islandshästar att springa fort i pass så gör vi det ofta med hjälp av en kraftfoderhink med lite gott "skrammel" i (ju godare, desto bättre!). Hittar en bra sträcka att rida pass (som inbjuder till att springa fort, gärna "på hemväg"), rider där kanske 50-100 meter (beroende på vad hästen klarar, så småningom lite längre) och sitter sedan direkt av och erbjuder hinken. Kan upprepas 1-2 gånger och sedan promenad utan ryttare hela vägen hem. Det lär hästen två saker: 1) det är roligt och belönande att springa fort och 2) man ska stanna efteråt :D Beroende på häst så är antingen 1 eller 2 viktigast - eller båda. Jag tänker att detta kan ju användas i andra gångarter än pass också - galopp till exempel. På min egen häst använder jag det i tölt för att han ska vilja bjuda till det där "lilla extra" som jag vet att han har i sig men som han ibland är för bekväm för att ta fram :)
 
Det låter ju som att de testat det mesta för att få igång bjudning. Ibland behöver man bara hjälpa dem "över tröskeln lite".
Drivning från marken är ju något hästen känner väl igen. Den galopperar tex utan problem vid longering (då jag gissar att ts använder longerpisk?) och då blir det mer att ta till en välbekant hjälp för att komma igång även med ryttare.
Många hästar svarar väldigt väl just på att drivningen kommer bakifrån. Den här hästen verkar ju ha lite svårt med bjudning generellt så man kan ju gissa att den inte riktigt förstår ryttarens framåtdrivande hjälper fullt ut.
Ja det är precis så. Vi bytte stall enbart för att det stall vi nu flyttat till har fantastiska uteridvägar, just för att kunna leka fram bjudning och styrka på ett roligare sätt ute. Jag ska inte säga att det inte har hjälpt alls, men än så länge ytterst lite just i galoppen. Håller man sig till skritt och trav så är han väldigt pigg och glad när man är ute, han kan till och med vilja galoppera iväg ibland men det är några meter vi pratar om sen kommer han på att det mest är jobbigt… Vi har också testat att hitta glädjen och bjudningen med små hinder, hjälper lite ibland, han tycker det är kul att hoppa men helst i trav… ibland vill han rulla över i galopp mot eller mellan hinder men han bryter helst av direkt efter hindret om han får bestämma. Det är att hålla galoppen som är det svåra. löshoppning tycker han är helt menlöst och det har vi helt lagt ner då han inte bjuder fram i galoppen lös heller och jag inte vill ge honom dåliga erfarenheter på hinder ifall han då slår sig när han försöker hoppa med handbromsen i. Däremot som du säger, han tar drivning bakifrån och från marken väldigt bra. Det fungerar på lina att hålla igång honom och vi har tagit hjälp från marken där en gick med långpisk bakom när vi lärde in galoppfattningar från början vilket gick väldigt bra.
 
Tänkte på en sak till @banani angående framåtbjudningen. När vi tränar islandshästar att springa fort i pass så gör vi det ofta med hjälp av en kraftfoderhink med lite gott "skrammel" i (ju godare, desto bättre!). Hittar en bra sträcka att rida pass (som inbjuder till att springa fort, gärna "på hemväg"), rider där kanske 50-100 meter (beroende på vad hästen klarar, så småningom lite längre) och sitter sedan direkt av och erbjuder hinken. Kan upprepas 1-2 gånger och sedan promenad utan ryttare hela vägen hem. Det lär hästen två saker: 1) det är roligt och belönande att springa fort och 2) man ska stanna efteråt :D Beroende på häst så är antingen 1 eller 2 viktigast - eller båda. Jag tänker att detta kan ju användas i andra gångarter än pass också - galopp till exempel. På min egen häst använder jag det i tölt för att han ska vilja bjuda till det där "lilla extra" som jag vet att han har i sig men som han ibland är för bekväm för att ta fram :)
Ja min gör allt för godsaker så godis och att hoppa av och avsluta som beröm när han gjort något som han tycker är lite jobbigt har jag använt som belöning en del också. Vi har en galoppbana där ”upploppet” går hem mot stallet så får nog använda den lite mer för att sen avsluta med godis och promenad hem 😊
 
Väldig bra tråd, har samma problem med min. Hon saknar framåtbjudning, men det är blivit mycket bättre. Jag tycker saker och ting går lååååååååångsamt, så är inne i en period vart det känns skitsurt. Jag fattar ju varför och jag måste sluta stirra mig blind på andras hästar. Tex har en i stallet en super fin 6åring som kan så mycket, medans min knappt vill trava helt rakt på höger volt på stora spåret :meh: Vi galopperar inte mycket uppsuttet, men hennes arbete på lina och töm har blivit super bra. Jag använder mycket glada tillrop med :p

Men tänker att jag inte behöver ha så bråttom med att galopperar uppsuttet, men kommer fortsätta med att göra det löst och använda bommar etc. Har tagit hjälp av en sadelfast ryttare som skall rida henne ut en gång i veckan och då börja galoppera henne ute i skogen. Efter min avsittning i somras har jag endast ridit ut 2 gånger, men mina ben blir som gelé då, så jag våger faktiskt inte på ett tag. Jag slog mig rätt illa och det va en rätt våldsam avsittning. Hon har dock sköt sig så himla bra med allt annat, tex kunna vi rida medans folk hoppar i ridhuset etc, så himla stolt av henne, som inte är van vid hinder etc.

Men känner mig igen TS- jag känner också vi inte kommer "någonvart" och det känns som vi är fast med "samma gamla" och känner mig som en super dålig ryttare. Henne jag tränat för har dock gett oss massor beröm och tips. Min hästs favorit övning är "stanna". Så bromsen är iaf väldigt bra installerat på henne 😂 vilket är väldig skillnad från min förra.
”Skönt” att höra att det finns fler med samma problem. Min är också väldigt bra på att stanna! Ett kort litet prrt och vi står still från galopp 😂
 
Ja min gör allt för godsaker så godis och att hoppa av och avsluta som beröm när han gjort något som han tycker är lite jobbigt har jag använt som belöning en del också. Vi har en galoppbana där ”upploppet” går hem mot stallet så får nog använda den lite mer för att sen avsluta med godis och promenad hem 😊
Låter ju perfekt! :)

Jag skulle också försöka tänka på att ibland ta riktigt korta ridpass - nästan så att han blir förvånad "åh, vad lätt det var att göra rätt!" Kort, snabbt och mycket beröm brukar vara bra när det gäller att få till framåtbjudningen! Det är ju också en ung häst, så träningen SKA vara lätt och lustfylld, helst!
 
Har du några backar i närheten som ni kan klättra i? När jag stod på Ekerö brukade vi klättra i trädkanten till slalombacken upp till åsen, bra för att stärka bakdelen.
Vi har lite backar på ena rundan runt stallet som vi skrittar i 1-2 gånger i veckan för att stärka. 😊
 
Han låter väldigt lik min numera tyvärr avlidna unghäst, som visserligen var mkt mindre (1,60), men hade en STOOOR galopp (VM ryttare i dressyr som vi tränade för var avis på hans galopp) och svårt att hålla ihop. Jag fick jobba en massa med galoppen på lina och i tömkörning, och under ryttare så var det till en början så att jag fick "kicka" på honom för varje steg i galoppen för att hålla igång. Sedan så blev det faktiskt bättre när vi väl började hoppa, hindren blev lite motivation för honom så det gick oftast okej att hålla igång galoppen mellan dom.

Det är rätt normalt för unghästar att inte ha framåtbjudningen "naturligt", för många hästar måste den "programmeras in". Så jag skulle fokusera på att han ska tänka framåt vid ALL hantering, även när du leder honom från marken så ska han skritta med bra framåtbjudning - med stora hästar som tar långa steg blir det ofta att man lär dom bromsa ner och sakta av istället, men då stjälper man ganska mkt mtp ridningen. Ju mera bjudning du får i skritten och traven, ju lättare blir det att bibehålla denna i galoppen. Och ang. att bryta av innan han själv bryter, så håller jag med dig i att man inte får göra det till en vana, min blev så att direkt jag berömde honom så saktade han ner till trav - det var lääänge som jag fick jobba hårdt för att hålla galoppen ett helt varv i ridhuset. Så han behövde faktiskt korrigeras och fatta ny galopp direkt när han bröt, och "tvingas" gå längre och längre sträckor.

Till slut - din häst är med sin ålder och sin storlek långt ifrån färdig i sin kropp. Han behöver tid, och troligen mycket mera tid än en "normal" unghäst. Nu vet jag inte hur du tränar honom, men jag skulle rekommendera merparten avsutten träning på töm samt uteritter i varierad terräng, för att stärka honom. Samt relativt frekventa viloperioder. Om han orkar galoppera ett varv åt varje håll i ridhuset/på ridbanan just nu, så låter det för mig som "lagom" just nu mtp hans storlek och utveckling. Jag skulle inte heller vilja börja hoppa honom med ryttare än iom du säger han är tung och dessutom saknar balansen och styrkan. Utan sikta in mig mot att börja rida småklasser i hoppning kanske om 1,5 år när han blir 6.
Tack! Jag tänker mycket på det med han storlek och försöker verkligen vara försiktig och gå lugnt fram. Men det är lätt att tappa modet lite när man ser andra med unghästar som ser i stort sett klara ut en månad efter inridning och som går unghästklasser och hoppar banor på 1 meter plätt lätt medan vi kämpar med att hålla galoppen med hyfsad bjudning ett varv i ridhuset. Ibland undrar jag om vi någonsin kommer komma dit, lite vad har jag gett mig in på? Men sen försöker jag påminna mig om just detta och tänka att jag helt enkelt får se det som att han träningsmässigt är minst ett år sen, kanske mer iom sin storlek.

Just nu rids han eller linas ungefär varannan dag 90% korta pass om vi är på banan med Max ett lite tuffare pass per vecka för att pusha gränsen lite. Ute kan det bli lite längre pass men då med mycket skritt inblandat eller bara skritt. Resten av tiden bara hagen eller promenader för hand. Sen lägger jag in ett par dagars eller någon veckas vila här och där så fort han känns lite trött, så klart utöver de längre sommar och vintervilorna.

Men framåtbjudningen har utvecklats massor sista tiden och nu marscherar han på fint i i skritten och även traven ute. Tyvärr försvinner den helt så fort han vilat en längre period och då tar det alltid några veckor innan han fattar grejen igen. Det är som att han går in i något slags snoozeläge och behöver ridas aktiv igen.
 
Tack! Jag tänker mycket på det med han storlek och försöker verkligen vara försiktig och gå lugnt fram. Men det är lätt att tappa modet lite när man ser andra med unghästar som ser i stort sett klara ut en månad efter inridning och som går unghästklasser och hoppar banor på 1 meter plätt lätt medan vi kämpar med att hålla galoppen med hyfsad bjudning ett varv i ridhuset. Ibland undrar jag om vi någonsin kommer komma dit, lite vad har jag gett mig in på? Men sen försöker jag påminna mig om just detta och tänka att jag helt enkelt får se det som att han träningsmässigt är minst ett år sen, kanske mer iom sin storlek.

Just nu rids han eller linas ungefär varannan dag 90% korta pass om vi är på banan med Max ett lite tuffare pass per vecka för att pusha gränsen lite. Ute kan det bli lite längre pass men då med mycket skritt inblandat eller bara skritt. Resten av tiden bara hagen eller promenader för hand. Sen lägger jag in ett par dagars eller någon veckas vila här och där så fort han känns lite trött, så klart utöver de längre sommar och vintervilorna.

Men framåtbjudningen har utvecklats massor sista tiden och nu marscherar han på fint i i skritten och även traven ute. Tyvärr försvinner den helt så fort han vilat en längre period och då tar det alltid några veckor innan han fattar grejen igen. Det är som att han går in i något slags snoozeläge och behöver ridas aktiv igen.
Alla tar sig igenom unghästtiden på olika sätt. Det är så himla lätt att råka jämföra sig med andra men man får försöka att bara fokusera på sig själv och sin egen utveckling. Sen helt plötsligt faller polletten ner och då kan man ibland komma ikapp iaf lite :)
 
För en herrans massa år sedan när jag var på en liten klubbtävling och hjälpte till, var det en tjej som berättade att hennes häst när hon köpte honom inte ens kunde svänga i hagen i galopp utan att gå omkull! Han startade i dressyr den dagen och hade inga problem med galoppen i programmet. :up:
 
Har ni sällskap när ni rider ut?
Vi rider både med och utan sällskap. Han är lite mer tillfreds och avslappnad i sällskap och lite mer spänd och tittig utan men det är ingen större skillnad. Han är alltså ganska pigg ute i skogen men ändå så är det 100meter +/- som gäller i galoppen sen blir det tungt, oavsett om någon galopperar bredvid eller inte 😐
 
Har du haft någon med osteopat- eller kiropraktikutbildning ute för genomgång av honom?
Ibland kan begränsning i ledfunktionen ge den typen av problem som du beskriver, så det kan vara en idé att kolla med osteopat eller kiropraktor :)
 
Varför linar man en gigantisk fyraåring i galopp? Hästar stärks av övergångar och inte att man fortsätter i samma gångart "mil efter mil".

En fyraåring på 180cm har en gigantisk kropp att växa i för att inte tala om att bygga upp gällande muskelstyrka. Rid ut i skog och mark och fokusera inte på att galoppen inte sitter som den ska. Ni har all tid i världen!
 
Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en väldigt vaken och reaktiv häst men kroppsligt långsam. Hoppstammad och egentligen med fina gångarter, dock stora och ”schwungiga” med mycket bakben vilket krävt mycket jobb för att bygga styrka och hitta balans och takt även i traven. Dessutom har han haft väldigt dålig framåtbjudning men som sista tiden kommit mer och mer nu i skritt och trav. Galoppen däremot är otroligt svår! Han håller galoppen hyfsat på lina men uppsuttet så är det väldigt kämpigt att ens hålla galoppen mer än något varv på ridbanan då han blir lång, tappar bjudningen helt, sen takten och tillslut försöker han bara bryta av. Vi försöker just nu mest att galoppera ute men även där får vi tryck och fin bjudning kanske 100 meter sen blir det för jobbigt och han dör helt. Jag förstår att vissa hästar kräver tid, jag har en super peppig dressyrtränare som tror att det kommer bli bra tillslut men vissa dagar tvivlar jag på att vi någonsin kommer komma vidare från detta. Han är 4,5 nu och fantastiskt fin och på nivå för sin ålder i skritt och trav men i galoppen och såklart hoppningen till följd av det så går det så långsamt framåt att det känns som att vi står still! Han galopperar dessutom nästan aldrig av sig själv ens i hagen och har i stort sett aldrig gjort (haft honom sen han var 1,5), även där är det någon rusch på 100 meter sen bryter han av. Han är frisk och fräsch, röntgad osv. Finns det någon som haft en unghäst med liknande problem där det har löst sig så pass att de fungerat som hopphäst i vuxen ålder? Har vi några solskens historier på jättar som bara behövt extra tid och sen blommat ut? Behöver motivation och kanske tips på vad som fungerat för någon annan 🥹😅
Har två liknande historier dela med mig av. Den ena hästen var också närmre 180, går 140 i dagsläget. Otroligt mkt efter sin åldersgrupp som unghäst. Började tävla 80-90 cm först som 6,5 åring. Skynda långsamt gällde verkligen. Viktigt med ordentligt med vila och göra det enkelt tycker jag. Stora hästar behöver som du säkert vet ofta mer tid på sig. Den andra, runt 172 som 3-4 åring men väldigt stora gångarter som den inte riktigt kunde reda ut sina rörelser förrän i 5 års åldern. Mina tips är att inte traggla på ridbana, ut och bygg upp styrkan ute, klättra gärna, raka spår, draghäst den vill följa efter, korta pass och gärna tömkörning för att bygga utan ryttare som ”stör” på ryggen. Så länge det inte är ngt fel på honom kommer ni komma dit men det krävs tid och tålamod och en bra plan. 😊
 
Min T är definitivt inte stor, men har haft en galopp som var alldelles för stor för sin egen balans och motorik.

Hamnade där du är nu, kunde galoppera ½-1 varv på ridbanan innan det blev slängtrav/avbrott.

Så jag jobbade massor med att inte galoppera längre sträckor. Dock skulle avbrottet alltid ske på mitt initiativ (lyckades inte alltid men det var målet iaf). När styrkan blev lite bättre så galopperade jag ett varv på volten (eftersom han hade mycket lättare för att bara sig på volt än på rakt spår), och gick rakt fram tills jag kände att han sprang ifrån sig själv/tappade balansen/tappade koordinationen, då gjorde jag en mjuk sväng in på en volt igen och saktade av.

Detta evolverade senare till att rida på långsidan - göra volt när jag kände att han föll isär - fortsätta rida rakt fram. Tillslut släppte det för honom också.

Dock jobbade jag massor med lösgalopp på vår 30x63m bana vilket jag uppfattade att hjälpte honom hitta sin egen balans. Också mycket fattningar på töm (han kunde inte hålla galoppen på 20m volt i början) för att bygga styrka.

Vad jag också vill säga- att kunna galoppera 14 varv i stäck ridhuset är inget självändamål, speciellt inte om det inte kan göras i balans. HItta balansen i de korta sträckorna först, oavsett om det är på bana eller ute. Klarar han 100m idag kanske han klarar 102m nästa vecka. Eller månad. Det kommer när det kommer.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
841
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 906
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp