Unghäst som har svårt med galoppen. Har det löst sig?

Varför linar man en gigantisk fyraåring i galopp? Hästar stärks av övergångar och inte att man fortsätter i samma gångart "mil efter mil".

En fyraåring på 180cm har en gigantisk kropp att växa i för att inte tala om att bygga upp gällande muskelstyrka. Rid ut i skog och mark och fokusera inte på att galoppen inte sitter som den ska. Ni har all tid i världen!
Just för att stärka honom med fattningar exempelvis? Har ingenstans sagt att jag låter honom galoppera mil efter mil på lina? utan vi jobbar mest med just med mycket fattningar på lina och alltid korta stunder bara för att inte slita. Sen då och då får han galoppera på en bit för att hålla galoppen och fortsätta tänka framåt men då springer jag alltid med honom så att han kommer ut från volten längst större delen av fyrkanten. Han är bekväm och rör sig knappt i hagen heller, även en stor häst behöver börja röra sig och stärka upp kroppen redan som ung för att hålla, dock mycket försiktigare än en liten, lättare unghäst såklart. Detta är inte heller något som görs ofta och 90% av passen är just ute i skog och mark både uppsuttet och för hand för att stärka och hitta glädje och bjudning Läs tidigare inlägg. Jag förstår att han är stor och sen men tråden startades mycket för att få tips om saker som hjälper bjudningen och stärker men även för att höra om andra som haft liknande svårigheter men fått en fin häst i slutänden. För när man är mitt i det med en snart 5 årig hoppstammad unghäst som inte ens går att löshoppa pga svag galopp och dålig bjudning så känns det lite som att det aldrig kommer gå framåt. Jag har egentligen inte bråttom, men behövde lite pepp 😊

Dock igår! Efter en veckas skritt i skogen och promenader så var han supertaggad, bjöd själv till galopp upp för en backe och ville inte bryta av när jag ville, så det var riktigt kul att det för en gångs skull fick vara jag som sa att det fick räcka och be honom att ta det lite lugnt 😁🥰
 
Min T är definitivt inte stor, men har haft en galopp som var alldelles för stor för sin egen balans och motorik.

Hamnade där du är nu, kunde galoppera ½-1 varv på ridbanan innan det blev slängtrav/avbrott.

Så jag jobbade massor med att inte galoppera längre sträckor. Dock skulle avbrottet alltid ske på mitt initiativ (lyckades inte alltid men det var målet iaf). När styrkan blev lite bättre så galopperade jag ett varv på volten (eftersom han hade mycket lättare för att bara sig på volt än på rakt spår), och gick rakt fram tills jag kände att han sprang ifrån sig själv/tappade balansen/tappade koordinationen, då gjorde jag en mjuk sväng in på en volt igen och saktade av.

Detta evolverade senare till att rida på långsidan - göra volt när jag kände att han föll isär - fortsätta rida rakt fram. Tillslut släppte det för honom också.

Dock jobbade jag massor med lösgalopp på vår 30x63m bana vilket jag uppfattade att hjälpte honom hitta sin egen balans. Också mycket fattningar på töm (han kunde inte hålla galoppen på 20m volt i början) för att bygga styrka.

Vad jag också vill säga- att kunna galoppera 14 varv i stäck ridhuset är inget självändamål, speciellt inte om det inte kan göras i balans. HItta balansen i de korta sträckorna först, oavsett om det är på bana eller ute. Klarar han 100m idag kanske han klarar 102m nästa vecka. Eller månad. Det kommer när det kommer.
Det låter exakt som hans problem. Stor galopp så faller lätt i där och tappar balans/koordination. Han hade tidigare samma problem i traven men där fungerar det bra numer. Jag kan ju inte lösgaloppera längre, byte stall för att få bättre uteridvägar så därav får vi galoppera på lina de gånger jag vill öva fattningar och liknande utan ryttare på ryggen och jag upplever precis som du att galopp utan ryttare har hjälpt honom massor både med styrka och koordination. Vi gjorde det mer tidigare men nu fattar han bra i balans uppsuttet också men precis som din så faller han isär efter ett par språng rakt fram. Men då är det bara att fortsätta jobba som vi gör så kommer det säkert tillslut med mer tid. 😊
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
829
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 520
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp