Unghäst som inte vill gå hemifrån

C

cafu

Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :(

Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del svårigheter med att komma överens om vem som ska bestämma. Den lilla damen är i grunden väldigt lugn och orädd, men har alltid varit extremt flockbunden och haft stora problem med att gå med på att lämna hemmiljön (vet inte om det påverkat att hon blev instängd ensam i en mörk box två veckor som föl, hennes mamma var i och för sig likadan). Har försökt träna detta successivt med att för varje promenad bara gå precis lite längre hemifrån, men kände till slut att vi var tvungna att gå lite fortare fram. Tog därför under våren hjälp av en erfaren person och det gick väl framåt fast det krävdes en ganska tuff hand som inte tolererade några protester. Till slut kunde hon lugnt gå en kortare sträcka i slakt grimskaft i alla fall. Men det stora genombrottet hoppades jag skulle komma under inkörningen som hon var på nu under hösten.

Och visst, när jag kom och provkörde henne på plats hade det skett underverk, inga problem att gå från de andra hästarna. Första gången jag fick hjälp att köra henne hemma gick det också jättebra att lämna gården. Men sen har problemen kommit tillbaka. Första gången jag skulle tömköra henne själv började det med att hon skulle vända hemåt hela tiden. Men jag kände att vi inte fick misslyckas så vi fortsatte tills hon gick med på att samarbeta. Så jag tror faktiskt att körningen kan komma att fungera för där vet hon vad som gäller.

Det jag varit mest rädd för är egentligen att problemen skulle komma tillbaka i vardagshanteringen. Har därför inte vågat promenera med henne förrän nu. I går var det dags att se om inkörningen fått henne att lyssna bättre och faktiskt följde hon med helt utan problem på en liten runda i ett skogsparti i närheten. Men i dag började det igen. Det hon gör är att hon, när hon hör kompisen gnägga eller tycker att vi kommit för långt från gårdsplanen, tar sats och försöker springa förbi och runda mig/preja ner mig i diket för att tvinga oss att vända hemåt. Det jag borde göra då är givetvis att mota henne och tvinga kvar henne på min högra sida och kanske till och med få henne att vika åt höger ännu mer så att vi kan hålla oss rakt på vägen, men eftersom jag inte vågat lita på att hon respekterar detta är jag ju lite rädd för att få en stegrande häst över mig fast jag vet att det blir en seger för henne när hon lyckas få mig att vända. Så jag backar automatiskt och plötsligt står vi vända hemåt som hon vill. Men i dag kände jag att det bara måste fungera, så efter lite backande och vändande hit och dit gav hon faktiskt med sig (efter jag vet inte hur lång tid, det kändes som en evighet som vi stod och diskuterade där på vägen) och följde med så långt som jag ville innan vi vände.

Det som känns tråkigt är för att lyckas med detta kände jag mig tvungen att använda ganska hårda medel för att få henne att lyssna. Hon hade inte alls någon panik utan det handlar helt enkelt om att hon inte vill att någon annan ska bestämma. Tyvärr måste jag säga fick jag använda spöt ett flertal gånger både för att få henne att backa och för att inte springa över mig. Att ha en nästan fullvuxen häst som inte lyssnar kan faktiskt utvecklas till en ganska farlig situation. Men det som var positivt var att hon varje gång hon försökt vända och jag fått stopp på henne stod snällt stilla och lyssnade och då fick hon givetvis mycket beröm, liksom när hon följde med mig.

Det jag undrar är om alla hästar blir sådana här om de inte får en ordentlig uppfostran eller om jag drabbats av ett ovanligt besvärligt exemplar? Eller beror det bara på att jag inte är en tillräckligt värdig ledare? Jag antar att det bästa är om man redan när fölen är små lär dem normal hyfs och uppfostran, som att man inte stegrar sig eller går över människor. I så fall exakt hur gör ni detta? Räcker det med milda metoder eller får ni säga till dem på sparken ibland? När jag fick hem min häst var hon inte ledd så mycket och redan för stark för mig för att jag skulle kunna hålla henne tillbaka om hon bestämde sig för att vända, och eftersom jag då hade läst väldigt mycket om NH och icke-våldshantering ville jag inte ta någon konflikt med henne utan körde med successiv tillvänjning och hoppades att det skulle gå över med tiden. Men vad gör man när det inte verkar fungera?

Jag har faktiskt gått en hel del hanteringskurser både själv och med lilla vilddjuret, både med inriktning på vanligt sunt bonnförnuft och utifrån så kallad "NH-filosofi". Den första kursen fick henne verkligen att lyssna. Men det kursledaren gjorde då var just att om hon inte lyssnade fick hon minsann erfara konsekvenserna. Backade hon inte så blev det lite obekvämt när hon fick ett spö över benen....och visst, det blev en helt annan häst ett tag efteråt. Lugn och snäll och foglig. Men det bästa vore ju om man slapp använda våld tycker jag. Och det är ju hemma i vardagen man ska få det att fungera, inte bara på en kurs!

Det där med repgrimma och lång lina och handskar har jag också provat, men faktiskt övergett. Visst blev jag starkare men det känns faktiskt för farligt att ha en häst bredvid sig som ska få utrymme att hoppa runt och stegra sig lite som den vill. Man kan ju hamna i vägen även om det inte är meningen. Så nu har jag bestämt att hon ska gå nära mig, fast lite snett bakom (fast inte längre än att jag ser hennes ögon och öronspel), och varken stegra sig eller springa förbi och runt/över mig. Och så är det vanlig grimma med kedjegrimskaft som gäller tills hon vet vad som gäller. Egentligen vill jag inte använda kedja, men som sagt så vill jag inte att hon ska få chansen att resa sig, för det har kostar mig en knäskål redan.

Usch det låter kanske som ett hopplöst läge men eftersom hon är en trevlig häst i grunden och det ändå går framåt, om än långsamt, så tänker jag ha hoppet kvar ett litet tag till i alla fall. Tänker både kämpa på själv och ta hjälp vid behov, men är som sagt också nyfiken på om det finns fler som har upplevt samma problem med någon häst och hur ni lyckats lösa problemet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Hej! Jag känner igen mycket av det du skriver.. som du kan se i mina trådar så har jag haft ett antal bråk med min lilla snutta. Hon är lika gammal som dig och inne i en jätte pigg situation där hon ibland lyssnar bra och ibland kan försöka köra över en lite som din gör. Men hon går ändå ganska bra att kontrollera nu, känner att hon lyssnar lite bättre när jag river i åt henne och slutar då men går och spänner sig endå. Det är trist när man inte kan slappna av och bara ta en härlig promenad.

Det tråkigaste när det är så här är att man inte känner att man kommer någonstans med utbildningen, man bara står och stampar och gått några steg tillbaka till och med.

Jag hoppas att det löser sig för dig!! Och mig ;)
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Det handlar om förtroende.
För att kunna känna hästen så behövs en god kännedom, om sig själv, först och främst. Det är bara idiotiskt att utsätta en häst för situationer där man som ledare måste vara hårdhänt, för då har ju förtroendet redan brustit...

Visst kan man undra hur osäker en häst kan bli, och svaret ligger många gånger i att den kan bli lika osäker som ägaren kan vara hård och häsynslös. Det samma gäller alla andra reaktioner som en häst kan uttrycka.

I många fall så uppfattar inte människan och hästen detta med hänsyn och förtroende på samma sätt. Vi kan se detta med balans och harmoni på olika sätt.

Att känna hästens hjärta innebär att man själv måste lära känna sitt eget hjärta först. Hästens protester i alla olika former brukar ofta ha med det att göra. För en människa som känner sitt hjärta vet också var gränserna går för att skapa harmoni, både för sig själv och hästen.

Vissa hästar har en personlighet som är svår att balansera beroende på vår egen peronligeht. Vissa hästar är en större utmaning än andra.

Vad har era hästar för personlighet och vad tror ni att ni ska lära av dessa?
Vad har ni själva för personlighet, och vad ska era hästar lära av er?
:bow:
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Tack för svar. Skönt att höra att man inte är ensam. Hoppas också det löser sig - för oss båda! Ska kolla i dina trådar.

Hej! Jag känner igen mycket av det du skriver.. som du kan se i mina trådar så har jag haft ett antal bråk med min lilla snutta. Hon är lika gammal som dig och inne i en jätte pigg situation där hon ibland lyssnar bra och ibland kan försöka köra över en lite som din gör. Men hon går ändå ganska bra att kontrollera nu, känner att hon lyssnar lite bättre när jag river i åt henne och slutar då men går och spänner sig endå. Det är trist när man inte kan slappna av och bara ta en härlig promenad.

Det tråkigaste när det är så här är att man inte känner att man kommer någonstans med utbildningen, man bara står och stampar och gått några steg tillbaka till och med.

Jag hoppas att det löser sig för dig!! Och mig ;)
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Ja...man kan ju alltid filosofera djupare om saker och ting. Tro mig, jag har försökt att lära mig så mycket jag kan och förstå bättre både vad hästens beteende kan bero på och hur jag bör förhålla mig till det för att uppnå största samarbete.

Men frågan är ändå hur man gör i vardagen. Jag har precis som du skriver i början undvikit att provocera fram en situation som leder till strid. Men är det ändå inte till slut det som jag måste göra när vi inte kommer framåt? När jag efter flera års successiv träning inte ens kan få min häst från gårdsplanen, därför att hon vill bestämma att hon ska vara med sin kompis, är det då inte dags att prova något annat? Visst, jag kan ge upp och sälja henne till någon annan som är en tusen gånger skickligare hästmänniska än jag, men vad har då hästen och jag lärt oss av vår tid tillsammans?

Det som hände under inkörningen var just det att hon tvingades övervinna sitt motstånd att gå från gårdsplanen och övertalades att följa med ut i skogen för att koncentrera sig på en uppgift. Och det gick jättebra men krävde lite jobb.

Det är jättefint det du skriver men vad innebär det konkret i verkligheten?

Det handlar om förtroende.
För att kunna känna hästen så behövs en god kännedom, om sig själv, först och främst. Det är bara idiotiskt att utsätta en häst för situationer där man som ledare måste vara hårdhänt, för då har ju förtroendet redan brustit...

Visst kan man undra hur osäker en häst kan bli, och svaret ligger många gånger i att den kan bli lika osäker som ägaren kan vara hård och häsynslös. Det samma gäller alla andra reaktioner som en häst kan uttrycka.

I många fall så uppfattar inte människan och hästen detta med hänsyn och förtroende på samma sätt. Vi kan se detta med balans och harmoni på olika sätt.

Att känna hästens hjärta innebär att man själv måste lära känna sitt eget hjärta först. Hästens protester i alla olika former brukar ofta ha med det att göra. För en människa som känner sitt hjärta vet också var gränserna går för att skapa harmoni, både för sig själv och hästen.

Vissa hästar har en personlighet som är svår att balansera beroende på vår egen peronligeht. Vissa hästar är en större utmaning än andra.

Vad har era hästar för personlighet och vad tror ni att ni ska lära av dessa?
Vad har ni själva för personlighet, och vad ska era hästar lära av er?
:bow:
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Knapplån
Jag hade en häst något liknande som du beskriver. Han gjorde precis det han kände för om det var att gå rätt över mig, trycka in mig i väggen eller bara vara en jättemysig ridhäst så spelade det ingen roll vad jag gjorde... Han var ändå trevlig tyckte jag eftersom jag lärde känna honom och vissa grejer skulle jag aldrig göra med honom för att han var för stark helt enkelt. Leda honom i enbart grimma gjorde jag sällan. Han funkade däremot bra på tävling och träning.
Så här i efterhand tror jag att det berodde på att han dels blev alldeles för mycket hanterad som föl (han hade ingen respekt för människor) och han var ledaren i flocken redan som ganska ung. Han blev alldeles för tuff helt enkelt. Han hade behövt sättas på plats särskilt av en äldre häst. Som tur är var han en lugn ohc sansad häst med gott humör och därför fungerade han ändå ganska bra. Jag tycker att du kommit en bit på vägen som gått NH kurser. Du skrev att du tycker det är synd att man måste använda våld i vardagen (eller nåt liknande) Men hur fungerar det när flocken uppfostrar de små? Flyttar de sig inte i tid så får de smaka på ett rejält hästabett och unghästen lär sig att man måste gå undan för den som är högre i rang. Du måste visa hästen att du är högre i rang. Jag tycker du tänker rätt när du säger att han inte ska vända åt vänster och hem- använd spö om du måste!! Du är inte elak- du måste bara visa var gränsen går. Det är min åsikt. Sätt gärna din häst i en flock där den får vara lågt i rang så den blir lite uppfostrad också.
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Personligen så tror jag att du gjort för mycket under dessa två år och glömt att låta tiden ha sin gång. Du har kämpat så men det har inte fungerat mer än korta stunder. Hästen har fått övertaget redan från början då du inte ville ställa krav, sen så helt plötsligt så får hon åka på kurser, bli inkörd, fått lite hårdare konsekvenser m.m. allt under en kort period.

Du skriver att du kände dig tvungen att gå fortare fram, varför ? Det är ju en ung unghäst som behöver mer tid än andra och en helt annan träning än den hon fått.

Glöm NH och repviftning, glöm inkörning och låt henne få va unghäst. Behöver man träna på hemmaplan i ett halvår eller mer tills man har ett fungerande samarbete så låt det ta den tiden vad gör det? Det ger belöning i slutänden.

Kanske en stunds lösdrift med en större flock skulle lösa många problem.

Mitt råd till dig är använd ORD istället för kroppen om du inte behärskar den till fullo i kommunikationsyfte konsekvent.

Börja med att få henne att lyssna i stallet på orden, back, sidan, fram, still, lyft till hovarna m.fl. som du vill ha.

När du säger sidan så lägg handen i skänkelläget och tryck lätt samt tänkt dig hur hästen flyttar till sidan. Nordsvenskar är MYCKET känsliga och lyhörda fast vi inte tror det, vi har ofta en tendens att ta i för mycket vilket gör att de protesterar alt. stänger av eller lyssnar en stund för att de är hunsade till det, de har även en stark integritet vilket är bra.

Använd mjukhet och små hjälper. Vid back, tryck lätt i bringan och tänkt dig hästen som backa funkar inte det så nyp till i bringan och ta ett steg mot hästen, vid lyft, knacka lite lätt på kotan tills du får en reaktion. Lär hästen att gå fram för ordet fram, stanna för ordet stanna.

Om du vill att hon skall stå löst i boxen så ha den öppen men ha kapsonen med grimskaft på om du behöver det för styrkans skull. Var gång hästen tänker tanken ett steg framåt så ta tag i linan och säg nej och back. Det behövs inte många gånger förren de förstår. Men tänk på lättheten och att de igenligen är otroligt känsliga. Mycket beröm när du får önskad reaktion.

När hästen kan allt detta ta på en kapson, du blir stark och hästen kan inte dra sig loss. Gör sedan detta ute på gårdplanen eller paddocken. Gå promenader endast där och ingen annanstans.

Stegrar hon sig eller på annat vis bråkar så säg NEJ och dra ner henne med hjälp av kapsonen, stå still andas och slappna av. Gå sen vidare, du måste ha hästen så att du hela tiden kan se henne så att du kan förekomma henne så att hon inte kommer på vad hon kan göra. Behöver du ta i med hårdare tag så tänk på hur skulle en annan häst göra. Om hästen går över dig och inte flyttar sig så skulle en annan häst sträcka på sig, vända upp rumpan och backa mot hästen. Lyssnar den inte då så kommer en spark.

När en häst hälsar på en annan så luktar de på varandras mular för att lukta vem det är, hälsa så och låt henne känna sin ledares doft. Om hon bits så nyp tillbaks. Du behöver tänka häst med henne för det är nog det språk hon förstår bäst.

När detta fungerar och du känner att hon lyssnar på dig om kanske tre månader så ta er första promenad tills gårdplanen tar slut. Under promenaden så testar du av att hon lyssnar på det ni befäst. Jobba alltid med henne ensam utan annan häst i närheten och du måste var fokuserad till 100%. Är du inte det en dag så låt bli.

Lyssna även av henne och låt henne få bestämma vissa dagar då hon inte vill, låt henne då vara istället.

Sorry att jag har svårt att sätta stop på skrivandet.....
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Vissa hästar har en personlighet som är svår att balansera beroende på vår egen peronligeht. Vissa hästar är en större utmaning än andra.

Vad har era hästar för personlighet och vad tror ni att ni ska lära av dessa?
Vad har ni själva för personlighet, och vad ska era hästar lära av er?
:bow:

:bow:
:bow:

Så otroligt tänkvärt och stämmande. Detta har varit så tydligt med min senaste unghäst och jag känner mig lyckligt lottat som får uppleva detta med honom :love:.
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Hej!

Ledsen om det verkade på mitt inlägg som att vi nu helt plötsligt börjat hårdträning med massa kurser och inkörning. Kurser har vi varit på vid ett antal tillfällen spridda över en ganska lång period, mest som social- och miljöträning. Hon har haft viloperioder också, samt gått med större flock.

Anledningen till varför jag ville gå fortare fram var för att jag nog tycker att en 2-åring efter ett och ett halvt års träning ska kunna lämna gårdsplanen en kortare stund i alla fall. Hon är inte rädd eller orolig utan hon vill bestämma helt enkelt. Så om jag hade fortsatt att låta henne bestämma hur långt vi skulle gå hade vi nog aldrig kommit från gårdsplanen.

Just eftersom det har varit så mycket problem med promenaderna har vi faktiskt tränat mycket i stallet och på gårdsplanen med förflyttningar, stanna och gå framåt etc. Men när vi ska gå iväg nånstans så lyssnar hon inte längre.

I övrigt var det bra tips du kom med, ska ta till mig dessa och ha dem i åtanke!

Personligen så tror jag att du gjort för mycket under dessa två år och glömt att låta tiden ha sin gång. Du har kämpat så men det har inte fungerat mer än korta stunder. Hästen har fått övertaget redan från början då du inte ville ställa krav, sen så helt plötsligt så får hon åka på kurser, bli inkörd, fått lite hårdare konsekvenser m.m. allt under en kort period.

Du skriver att du kände dig tvungen att gå fortare fram, varför ? Det är ju en ung unghäst som behöver mer tid än andra och en helt annan träning än den hon fått.

Glöm NH och repviftning, glöm inkörning och låt henne få va unghäst. Behöver man träna på hemmaplan i ett halvår eller mer tills man har ett fungerande samarbete så låt det ta den tiden vad gör det? Det ger belöning i slutänden.

Kanske en stunds lösdrift med en större flock skulle lösa många problem.

Mitt råd till dig är använd ORD istället för kroppen om du inte behärskar den till fullo i kommunikationsyfte konsekvent.

Börja med att få henne att lyssna i stallet på orden, back, sidan, fram, still, lyft till hovarna m.fl. som du vill ha.

När du säger sidan så lägg handen i skänkelläget och tryck lätt samt tänkt dig hur hästen flyttar till sidan. Nordsvenskar är MYCKET känsliga och lyhörda fast vi inte tror det, vi har ofta en tendens att ta i för mycket vilket gör att de protesterar alt. stänger av eller lyssnar en stund för att de är hunsade till det, de har även en stark integritet vilket är bra.

Använd mjukhet och små hjälper. Vid back, tryck lätt i bringan och tänkt dig hästen som backa funkar inte det så nyp till i bringan och ta ett steg mot hästen, vid lyft, knacka lite lätt på kotan tills du får en reaktion. Lär hästen att gå fram för ordet fram, stanna för ordet stanna.

Om du vill att hon skall stå löst i boxen så ha den öppen men ha kapsonen med grimskaft på om du behöver det för styrkans skull. Var gång hästen tänker tanken ett steg framåt så ta tag i linan och säg nej och back. Det behövs inte många gånger förren de förstår. Men tänk på lättheten och att de igenligen är otroligt känsliga. Mycket beröm när du får önskad reaktion.

När hästen kan allt detta ta på en kapson, du blir stark och hästen kan inte dra sig loss. Gör sedan detta ute på gårdplanen eller paddocken. Gå promenader endast där och ingen annanstans.

Stegrar hon sig eller på annat vis bråkar så säg NEJ och dra ner henne med hjälp av kapsonen, stå still andas och slappna av. Gå sen vidare, du måste ha hästen så att du hela tiden kan se henne så att du kan förekomma henne så att hon inte kommer på vad hon kan göra. Behöver du ta i med hårdare tag så tänk på hur skulle en annan häst göra. Om hästen går över dig och inte flyttar sig så skulle en annan häst sträcka på sig, vända upp rumpan och backa mot hästen. Lyssnar den inte då så kommer en spark.

När en häst hälsar på en annan så luktar de på varandras mular för att lukta vem det är, hälsa så och låt henne känna sin ledares doft. Om hon bits så nyp tillbaks. Du behöver tänka häst med henne för det är nog det språk hon förstår bäst.

När detta fungerar och du känner att hon lyssnar på dig om kanske tre månader så ta er första promenad tills gårdplanen tar slut. Under promenaden så testar du av att hon lyssnar på det ni befäst. Jobba alltid med henne ensam utan annan häst i närheten och du måste var fokuserad till 100%. Är du inte det en dag så låt bli.

Lyssna även av henne och låt henne få bestämma vissa dagar då hon inte vill, låt henne då vara istället.

Sorry att jag har svårt att sätta stop på skrivandet.....
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Det betyder konkret att du tar reda 2 viktiga saker om dig själv och om din häst:
1. exakt var klämmer skon, rent känslomässigt?
2. Vad är ni duktiga på, vad är era starka sidor?

Är det ett kallblod?
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Ja, det är nsv bruks (hon på bilden!).

1. Problemet är när hon ska lämna tryggheten hos andra hästar. Hon litar ju inte på mig, men inte på någon annan heller. Vem som än försöker ta henne från flocken protesterar hon högljutt emot. Mitt egna problem är väl att jag inte är så skicklig och smidig på att leda hennes framåtanda i rätt riktning genom att inte tillräckligt tydligt lyckas visa vad jag vill.

2. Hon är som jag skrev i grunden lugn och orädd, bryr sig inte om yttre störningar. Väldigt nyfiken och social. Läraktig. Och när hon lärt sig något tycker hon oftast det är kul. Fungerar väldigt bra på kurser med andra hästar t ex.

Det betyder konkret att du tar reda 2 viktiga saker om dig själv och om din häst:
1. exakt var klämmer skon, rent känslomässigt?
2. Vad är ni duktiga på, vad är era starka sidor?

Är det ett kallblod?
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Ja, det är nsv bruks
Jag gissade så. Därför svarade jag på din tråd.;)
Ett kallblod är ofta mycket känslig. Det har du nu erfarit. Och du behöver lära dig av dessa erfarenheter. Du ska hitta ett sätt att bli din hästs trygghet dom gånger du är tillsammans med henne.
Ett kallblod ska man inte vara hård mot, för dom kan börja förakta dig och då blir det svårt att reparera förtroendet.

Det kan handla om att förflytta sig 1/2 meter eller två steg, men du ska vara den som hästen vill vara tillsammans med.

Vill hon inte ifrån flocken kanske du kan jobba med henne i flocken? Små medel, små steg. Bli accepterad för den du är...

Det handlar inte alltid om att vara tydlig, utan att ha känslan med sig. Känner hästen att du har något som den vill ha, så kommer den till sig även om du är lite mindre tydlig i ditt kroppsspråk.
Nu har du skrivit om hur hästen är.

Hur är du själv? Hur uppfattar hästen dig?

Vad ska du själv göra för att bli den person som din häst vill vara tillsammans med?
:bow:
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

OK, jag förstår vad du menar.

Men saken är den att jag tror att hon uppfattar mig som alldeles för mesig helt enkelt. Inte värd att vara hennes ledare. Hon är en tuff individ, en ledartyp som inte är känslig på ytan i alla fall.

Och de gånger hon verkar ha varit som allra mest nöjd med mig är när jag tagit befälet och varit dominant och lyckats bestämma över henne. Då slappnar hon av och blir hur lugn som helst.

Fel svar antar jag? ;)

Hon går med en äldre valack som är lugnet själv och som bestämmer i hagen. Han gör detta genom att med jämna mellanrum bara med blicken flytta eller om det behövs nypa eller göra utfall mot henne för att hon ska gå undan. Efter att hon kommit hem från inkörning försökte hon utmana honom om ledarskapet, en strid som höll på i dagar och ledde till flera fysiska sammandrabbningar. Till slut hade dock valacken åter tagit befälet. Och eftersom hon accepterat att han är hennes ledare och hon inte vill lämna honom måste han väl göra något rätt? Jag har ofta tänkt att hon vill vara ledare, men eftersom hon är ranglägre i hagen måste hon få utlopp för det behovet genom att försöka utmana mig hela tiden. Hon har aldrig varit så lugn och harmonisk som när hon i somras utöver valacken hade ett jämnårigt sto att bossa över i hagen.

Jag gissade så. Därför svarade jag på din tråd.;)
Ett kallblod är ofta mycket känslig. Det har du nu erfarit. Och du behöver lära dig av dessa erfarenheter. Du ska hitta ett sätt att bli din hästs trygghet dom gånger du är tillsammans med henne.
Ett kallblod ska man inte vara hård mot, för dom kan börja förakta dig och då blir det svårt att reparera förtroendet.

Det kan handla om att förflytta sig 1/2 meter eller två steg, men du ska vara den som hästen vill vara tillsammans med.

Vill hon inte ifrån flocken kanske du kan jobba med henne i flocken? Små medel, små steg. Bli accepterad för den du är...

Det handlar inte alltid om att vara tydlig, utan att ha känslan med sig. Känner hästen att du har något som den vill ha, så kommer den till sig även om du är lite mindre tydlig i ditt kroppsspråk.
Nu har du skrivit om hur hästen är.

Hur är du själv? Hur uppfattar hästen dig?

Vad ska du själv göra för att bli den person som din häst vill vara tillsammans med?
:bow:
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Men saken är den att jag tror att hon uppfattar mig som alldeles för mesig helt enkelt. Inte värd att vara hennes ledare. Hon är en tuff individ, en ledartyp som inte är känslig på ytan i alla fall.
Alla hästar kan vara tuffa på ytan. Det är som med oss människor. Dom som verkar tuffa på ytan har ofta inte kontakt med sitt hjärta, känner sig sårade eller så kanske dom är rädda?
Försök att gå bortom ytan. Där finner du personilgheten. Kallblod har ju tendens till att vara både tuffa på ytan och mycket, mycket känsliga. Och i tillägg mycket smarta.

Man kan vara mesig och ha ett stor hjärta och hästar kommer till en iallafall. Dom accepterar oss för den vi är, eller försöker acceptera oss så länge det är möjligt.

Du behöver fundera mer på vem du är och hur hästen uppfattar dig som person. Vad utstrålar du, positiv eller negativ energi?
Har du en utstålning som gör att hästarna kommer till dig, vill vara din vän och känner trygghet i din närvaro? Det gäller inte bara hästar utan alla du möter.

Och de gånger hon verkar ha varit som allra mest nöjd med mig är när jag tagit befälet och varit dominant och lyckats bestämma över henne. Då slappnar hon av och blir hur lugn som helst.
Då är du väl tydlig, så att hon kan begripa vad du menar?

Fel svar antar jag? ;)
Fråga henne! ;)

Hon går med en äldre valack som är lugnet själv och som bestämmer i hagen. Han gör detta genom att med jämna mellanrum bara med blicken flytta eller om det behövs nypa eller göra utfall mot henne för att hon ska gå undan.
Och hur gör du?

Det är bra att först få hästen att komma till en och vilja vara hos en, före man börjar med övningar som går ut på att fösa hästen ifrån en. Valacken behöver inte bry sig, han vet att hon kommer att vara hos honom iallafall. Hon har inget val. Han vill ha harmoni. Hon visar med sitt stökiga beteende att hon erfarit nya saker. Henns disharmoni kan väl lika gärna vara ett utfall och en rekation på att hon fått lära sig nya sätt att förhålla sig till andra?
Valacken köpte inte hennes idéer och talade om att saker ska förbli som det alltid har varit så länge han är där.
Det går att spekulera i oändlighet....det viktiga är att kunna läsa hästen från olika synvinklar. Det finns mer än bara rang. Det finns känslor också.

Tänk dig att hästen är som Pippi Långstrump.
Hur tusan bär du dig åt för att bli kompis med henne och få henne att leka med dig? :banana: Det handlar inte enbart om att dominera.
;)
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Hej igen!

Det fungerar bra nu.

Hon följer med nu och verkar inse att det inte är så farligt att lämna gården och se sig om i världen en liten stund. Alltsedan vår lilla diskussion häromsistens har hon i alla fall skött sig alldeles utmärkt vid våra små promenader hemmavid som efter hand blivit längre och längre.
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Hej!!

Såhär tror jag: en trygg ledare är också en ledare som kan säga ifrån och även berömma.. Hästen vet vad den kan förvänta sej om man är tydlig i signalerna..bestraffning är ibland befogat för att farliga situationer inte ska uppstå och hästen inte ska ta ledarskapet.. Tryggledare=hästen vet vad den kan förvänta sej av ägaren om den inte lyssnar....tycker att du trådstartaren har gjort allt rätt utifrån det jag läst!!!
GOTT NYTT ÅR PÅ ER!
 
Sv: Unghäst som inte vill gå hemifrån

Tack för svar (hoppas bara att det kommer att fungera för oss även fortsättningsvis) och gott nytt år själv!

Hej!!

Såhär tror jag: en trygg ledare är också en ledare som kan säga ifrån och även berömma.. Hästen vet vad den kan förvänta sej om man är tydlig i signalerna..bestraffning är ibland befogat för att farliga situationer inte ska uppstå och hästen inte ska ta ledarskapet.. Tryggledare=hästen vet vad den kan förvänta sej av ägaren om den inte lyssnar....tycker att du trådstartaren har gjort allt rätt utifrån det jag läst!!!
GOTT NYTT ÅR PÅ ER!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 370
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp