Unghäst som stegrar sig

Evelinan

Trådstartare
Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt?

Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något speciellt han blir missnöjd med.
När jag köpte honom var han nästan helt ohanterad, hade bara gått i unghästflock och hanterades mest bara vid verkning, flytt av hage osv.
Han var jättesvår att lasta och stegrade/kastade sig innan vi fick in honom en bra stund efteråt.

Väl hemma fick jag lära honom att det var ok att bli hämtad i hagen, borstad, ledd osv. Han var väldigt jobbig att leda i början och stegrade vid flera tillfällen. Nu (ett halvår senare) har jag kommit så långt att han är helt okomplicerad att leda, borsta, hänga på. Jag köpte även ett släp och skulle lastträna, beredd på att det skulle ta timmar så tog jag det otroligt lugnt.. 3 minuter senare var han lastad och det går fortfarande lika lätt. Antagligen hade allt pyssel och ledarskapsträning på olika sätt gett honom förtroende nog att bara lita på mig. Han bryr sig heller inte alls om många andra saker, som att tränsa och sadla honom första gången, han rörde inte en min.

Men om man t.ex. ska spraya honom med flugspray reser han sig rakt upp, vänder och drar iväg eller står och stegrar ifall han är uppbunden.
Samma sak om man försöker longera honom i högre fart än skritt.

Saken är den att det har fungerat med ovanstående tidigare och allt tyder på att han inte är rädd utan bara vet han kan jävlas och slippa undan på dessa sätt då det är tråkigt eller lite obehagligt. (Obehagligt, inte samma sak som rädsla).

En mycket kunnig, känd tränare longerade honom 2 gånger, 2 dagar i rad och det var mååånga gånger ha stegrade under dessa passen, men bara en gång han lyckades sticka.
Tränaren sa att hästen är inte rädd eller fräck, men har väldigt kall skalle. En gång var han dock fräck då han reste sig mot och över tränaren.
Han visade ingen rädsla, utan tränaren sa att det är typiskt unghästbeteende (även om inte alla håller på just såhär).

Har ni några tips vad man kan göra? Han som hjälpte mig tyckte jag skulle strunta i longering OM jag inte kan använda en rundkorall eller VET att jag orkar hålla honom (så han inte får belöning genom att komma iväg när han gör fel). Jag har varken tillgång till rundkorall eller stark nog att hålla honom när han blir som värst.

Använder mig av repgrimma och ledrep, vill inte sätta på honom träns eller stigbett och riskera att han sliter sönder sin mun.
När han stegrar drar jag tillbaka och han får obehag över nacken från grimman, så fort han kommer ner och står still får han eftergift och beröm. Dock brukar stegringen ofta sluta med att han vänder sig helt om och drar iväg utan att jag orkar hålla emot.
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Prova att ha honom i ett långt grimskaft och lär honom gå fot, då han ställer sig upp så drar du till så han nästan tappar balansen=läskigt!

Håll aldrig under huvudet på honom utan lär honom gå "lös" med huvudet vid den del av kroppen där du vill ha honom!

Kan fungera! Lycka till!
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Jag förstår att du inte vill dra sönder hans mun eller nåt liknande, men själv hade jag nog tänkt att detta måste få ett slut, nu. Jag har själv en häst som varit mer än jobbig, så här med facit i hand skulle jag varit tuffare tidigare. Sånt jäkla trams som att stegras och hota människor ska man ta bort fort som attan.

Om du sätter på honom träns och sedan sätter linan genom den närmsta bettringen och drar över nosryggen, genom bortre bettringen och sedan fäster i närmsta ringen riskerar du inte att slita i sönder munnen. Utrusta dig självklart med pisk. Hästen måste gå framåt och förstå att det är det enda som gäller. Kan du inte sätta upp hinderstöd/stolpar så att du får en egen rundcorall?

Jag kan ju säga så här, jag kunde absolut inte göra NH-rörelser med min häst när hon var 3-4 år, hon hade dödat mig... Men jag stod också ut för länge med att hon betedde sig som en liten jävel, hade jag satt hårt mot hårt tidigare hade vi fått resultat så mycket snabbare.

Har nu jobbat lite med en häst med liknande problem, han gör allt möjligt för att slippa undan. Drar sönder bindöglor, springer över folk, rycker sig loss, reser sig, bockar under ridning osv. Denna hästen har dock utöver sitt felaktiga beteende ont. Men det kvittar om man har ont, man behöver inte gå över folk för det... Han hatar tex avmaskning och detta fick jag utföra, för ägaren vågar knappt. Utrustad med kedjegrimskaft och pisk gick det till slut, men han försökte mer än en gång både resa sig och slå mig med frambenen. När han till slut insåg att han inte skulle få rätt fick jag avmaska. Men den ägaren hade tjänat på att inte låta hästen vinna med sitt dåliga beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst som stegrar sig

Min unghäst som jag hade förut var precis likadan. Stegrade sig jämt så fort någonting blev jobbigt. Han slog över säkert 10 gånger, som tur var gick det bra. Jag hade också hjälp av en superduktig kille som jobbar med "problemhästar" och han sa att min häst inte var rädd på något sätt utan precis som din häst väldigt tuff i skallen. Vi longerade mycket och jobbade hela tiden med att han skulle tänka framåt istället för uppåt. När han stegrade sig var vi på han direkt med longerpisken för att få honom framåt. Han lärde sig efter ett tag att det inte var någon ide att resa sig när det blev jobbigt och började istället tänka framåt. MEN jag vill poängtera att det viktigaste av allt är att kolla upp så att hästen inte har ont någonstans och att beteendet beror på det! Har man ont så gör man vad som helst för att slippa ifrån att göra saker, hästar precis som människor. Hoppas du får ordning på din häst:)
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Hästar jävlas inte. Ngt gör att den reser sig. Du får tänka om o vara så lugn som du var med lastningen.

Har du inte en inhängnad?

Gör en i hagen. volten ska inte vara så liten att den känner sig trängd... o reser sig när den inte FÖRSTÅR!

Ha lina på. inte ett kortare ledrep då volten bli för liten. 10 -15 m beroende av storlek o gångarter på hästen.

Sen... ALLA hästar reagerar på sprutning! du måste vara jätteförsiktig o få den att förstå att du inte vill den illa. Det kan ta lång tid o kör gärna svansglans under vintern så den vänjer sig på sikt. En del vänjer sig aldrig.
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Hästar jävlas inte, men de vänjer sig snabbt om de ser att en sak får effekt. Sedan finns det de hästar som utnyttjar det och de hästar som inte gör det.

Själv har jag en häst som utnyttjar alla svagheter.
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Måste tänka framåt hela tiden när hästen ställer sig.
När hästen inte alltid förstår kan även detta ske.
Låt det inte gå för långt, om du ej klarar det själv ta hjälp av någon duktig som har erfarenhet av detta sedan innan.

Lycka till:):)
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Tack allihopa för era svar, jättegulligt med hjälpsamma människor. :-)
Jag ska försöka göra en liten rundkorall med pinnar och ellinor och iallafall testa. MEN denna lilla odågan brukar gå igenom trådarna på hagen om elen inte är på och har tidigare hoppat över ett staket då han inte fick som han ville. Men en gång kan man ju prova och se, annars får jag testa på något nytt.
Kan testa med bett en gång när jag vant in honom med vid tränset, vill inte en av hans första upplevelser med träns och bett ska bli otäckt. Troligen slutar han om det gör för ont för när han stegrat sig och försökt slita sig med grimma uppbunden eller när han fastnat i eltråden då han försökt ta sig igenom stannar han och blir helt lugn ganska direkt. Han får aldrig panik på det sättet, så det är skönt.
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Min unghäst stegrade sig när han var riktigt liten, vi sprayade vatten på honom o det funkade för oss. Jag tycker du ska vara oerhört försiktig, använd hjälm o säkerhetsväst! Man lever bara en gång. Känner du att det blir för svårt, TA HJÄLP! Gillade någon som tipsade om att dra i huvudet åt sidan. Det kan funka. Lycka till o VAR RÄDD OM DIG!
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Hej prova med en kapson, finns billigt på postorder ca 200 kr, funkade för min kille.
 
Sv: Unghäst som stegrar sig

Att han gör så när du kommer med spryaflaska är inget underligt utan mer naturligt. Den låter ju som stor läskig insekt och många hästar reagerar på det ljudet. Behöver han flugmedel så ta det på en svamp eller trasa och gnid på det.

Sedan har hästar olika sätt att reagera och försvara sig på när det uppstår situationer som dom inte förstår. Din häst reser sig, en annan kan stanna och tredje kan sticka iväg m m. Så det behövs förklaras för hästen vad du/ni vill att han ska göra ungefär som med transporten. Bäst är att inte pressa honom så mycket att han reser sig för det kan göra saken värre om han "lär" sig att det är sätt att komma ifrån saker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: skiesabove
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 232
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp