Unghäst som testar en

eemmalk

Trådstartare
Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där ridningen fungerat hyfsat och även hanteringen men nyligen så skulle jag rida igen och ville då testa att longera innan ridningen. Jag hade precis samma rutiner som alltid kring honom och gjorde allt på samma sätt men när jag skulle börja longera i paddocken så regerade han inte alls. Jag försökte först att bara försiktigt peta med longeringspö och sen tog jag i lite till eftersom jag inte hade fått någon reaktion men inget fungerade försökte skicka ut honom på volten men han verkade inte förstå. Ska tillägas att han har blivit longerad tidigare. Så då struntade jag helt enkelt i longeringen och satt upp på honom för att börja skritta. Körde lite tempoväxlingar i skritt och det fungerade. Problemet började dock så fort jag kortade upp tyglarna, skänklade på som jag gjort tidigare men ingen respons på varken röst, skänklar eller spö. Vi har både travat och galopperat på tidigare ridpass så jag förstår inte riktigt vad problemet är ? Han verkar inte ha ont och har sagts vara allmänt testande men situationen för mig som är en ganska ung ryttare känns hopplös. Skulle vara jättetacksam för några tips!!
 
Hur märks det att han inte har ont?
Jag kan självklart inte vara säker på att han inte har ont men han betedde sig som vanligt i hagen och verkade inte halt och det gick bra att rida när man väl vände hemåt. Vi är flera medryttare på honom så om det skulle vara något hälsorelaterat så tror jag att någon av oss skulle ha märkt något men ska dubbelkolla med ägaren så att jag är på den säkra sidan. Tack!
 
Jag kan självklart inte vara säker på att han inte har ont men han betedde sig som vanligt i hagen och verkade inte halt och det gick bra att rida när man väl vände hemåt. Vi är flera medryttare på honom så om det skulle vara något hälsorelaterat så tror jag att någon av oss skulle ha märkt något men ska dubbelkolla med ägaren så att jag är på den säkra sidan. Tack!
Flera medryttare? Hur många pass i veckan går hästen?
 
Jag kan självklart inte vara säker på att han inte har ont men han betedde sig som vanligt i hagen och verkade inte halt och det gick bra att rida när man väl vände hemåt. Vi är flera medryttare på honom så om det skulle vara något hälsorelaterat så tror jag att någon av oss skulle ha märkt något men ska dubbelkolla med ägaren så att jag är på den säkra sidan. Tack!
Är ni flera medryttare på en 5 årig häst? Jag tänker att det blir väldigt mycket olika information för en unghäst att tolka. Har ni gemensamma strategier så ni kan underlätta för hästen? Har ni ngn tränare med kunskap om unghäst träning som kan stötta er?
 
(Uppdatering)
1. Pratade precis med ägaren som påstår att hästen är frisk.
2. Hästen går ungefär tre pass i veckan.
3. Tyvärr så är det så att de andra medryttarna är relativt unga och jag tror ej de ger honom (hästen) rätt signaler och nej vi har varken tränare eller någon strategi. Kan jag ha lurats in i att ta mig vatten över huvudet av ägaren när det kommer till detta medryttarskap ? Borde jag säga upp kontraktet ?
 
(Uppdatering)
1. Pratade precis med ägaren som påstår att hästen är frisk.
2. Hästen går ungefär tre pass i veckan.
3. Tyvärr så är det så att de andra medryttarna är relativt unga och jag tror ej de ger honom (hästen) rätt signaler och nej vi har varken tränare eller någon strategi. Kan jag ha lurats in i att ta mig vatten över huvudet av ägaren när det kommer till detta medryttarskap ? Borde jag säga upp kontraktet ?
Hur menar du att du är lurad?
 
Börja med att känna igenom hästen innan varje pass så du lär känna den och veta lite status innan du börja arbeta den.Sen borde man ha en löpande dialog med de andra medryttarna
 
Hur menar du att du är lurad?
Felformulering ska rätta mig själv jag menar att jag kanske inte är så kunnig och borde ha tänkt efter lite bättre vad detta innebär och borde ha kollat med ägaren hur upplägget ser ut. Som sagt är jag själv ganska ung men har ändå känt att det hittils fungerat då jag har haft kunniga hästmänniskor som jag fått tips ifrån men även där har man sagt till mig att detta inte låter som ett bra upplägg men jag tänkte väl att jag testar. Men eftersom jag nu har kört fast skulle jag vilja ha flera människors syn på saken.
 
Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där ridningen fungerat hyfsat och även hanteringen men nyligen så skulle jag rida igen och ville då testa att longera innan ridningen. Jag hade precis samma rutiner som alltid kring honom och gjorde allt på samma sätt men när jag skulle börja longera i paddocken så regerade han inte alls. Jag försökte först att bara försiktigt peta med longeringspö och sen tog jag i lite till eftersom jag inte hade fått någon reaktion men inget fungerade försökte skicka ut honom på volten men han verkade inte förstå. Ska tillägas att han har blivit longerad tidigare. Så då struntade jag helt enkelt i longeringen och satt upp på honom för att börja skritta. Körde lite tempoväxlingar i skritt och det fungerade. Problemet började dock så fort jag kortade upp tyglarna, skänklade på som jag gjort tidigare men ingen respons på varken röst, skänklar eller spö. Vi har både travat och galopperat på tidigare ridpass så jag förstår inte riktigt vad problemet är ? Han verkar inte ha ont och har sagts vara allmänt testande men situationen för mig som är en ganska ung ryttare känns hopplös. Skulle vara jättetacksam för några tips!!
Jag tror du när du lära känna hästen, och hästen dig, så kommer det funka bättre. Jag tänker då inte bara ridning utan även allmän skötsel och hantering. En del hästar är så och särskilt kanske när hästen är relativt ung och med flera nya ryttare/skötare som själv också är yngre så blir det ibland för mycket bara.
 
Felformulering ska rätta mig själv jag menar att jag kanske inte är så kunnig och borde ha tänkt efter lite bättre vad detta innebär och borde ha kollat med ägaren hur upplägget ser ut. Som sagt är jag själv ganska ung men har ändå känt att det hittils fungerat då jag har haft kunniga hästmänniskor som jag fått tips ifrån men även där har man sagt till mig att detta inte låter som ett bra upplägg men jag tänkte väl att jag testar. Men eftersom jag nu har kört fast skulle jag vilja ha flera människors syn på saken.
Hur ser det ut på anläggningen där hästen är uppstallad, finns det ngn tränare som du kan anlita? Oftast brukar kombinationen oerfaren ryttare och oerfaren häst inte vara bra men det kan vara ett bra koncept om du är beredd att ta kontinuerlig hjälp av kunnig tränare. Dock skall ju ägaren till hästen tillfrågas så att det är ok och du behöver ju också fundera över hur mycket pengar du är beredd att satsa.
 
Hur ser det ut på anläggningen där hästen är uppstallad, finns det ngn tränare som du kan anlita? Oftast brukar kombinationen oerfaren ryttare och oerfaren häst inte vara bra men det kan vara ett bra koncept om du är beredd att ta kontinuerlig hjälp av kunnig tränare. Dock skall ju ägaren till hästen tillfrågas så att det är ok och du behöver ju också fundera över hur mycket pengar du är beredd att satsa.
Det finns hopp- och dressyrtränare på stället men tror ej att det är vad vi skulle behöva. Annars låter det bra ska nog leta efter en tränare eller eventuellt fråga om jag får åka iväg till någon av mina tränare och träna för dem och jag ska nog även ge det lite fler tillfällen. Jag vill ju gärna att det ska fungera men är inte van vid att hästar liksom fryser fast och inte reagerar på något. Men det är väl bara att börja stärka vårat band från marken först antar jag så kanske det går bättre i själva ridningen sedan.
 
Som ägare hade jag aldrig låtit unga och okunniga rida mina unghästar. En unghäst behöver en lugn och tydlig person som är konsekvent i sitt sätt och utbildar efter hand hästen är mogen. Du borde nog hitta en mer erfaren häst att vara medryttare på om du inte ens kan longera. Ganska oansvarigt av ägaren att ha flera okunniga medryttare till sin unghäst.
 
Som ägare hade jag aldrig låtit unga och okunniga rida mina unghästar. En unghäst behöver en lugn och tydlig person som är konsekvent i sitt sätt och utbildar efter hand hästen är mogen. Du borde nog hitta en mer erfaren häst att vara medryttare på om du inte ens kan longera. Ganska oansvarigt av ägaren att ha flera okunniga medryttare till sin unghäst.
Ja, jag har sakta börjat märka att ägaren mest gör det för pengarna, alltså att ha medryttare, och att hon nog egentligen inte bryr sig om vad som händer med hästen de dagar vi medryttare har honom. Såklart kan jag ha fel men det känns så. Som sagt enligt ägaren är det jag har beskrivit bara ännu ett sätt för hästen att "testa" mig enligt henne behöver jag vara mer bestämd annars kör han med mig. Men vet ej om detta verkligen är hela sanningen?
 
Ja, jag har sakta börjat märka att ägaren mest gör det för pengarna, alltså att ha medryttare, och att hon nog egentligen inte bryr sig om vad som händer med hästen de dagar vi medryttare har honom. Såklart kan jag ha fel men det känns så. Som sagt enligt ägaren är det jag har beskrivit bara ännu ett sätt för hästen att "testa" mig enligt henne behöver jag vara mer bestämd annars kör han med mig. Men vet ej om detta verkligen är hela sanningen?
Byt häst om du känner så.
 
En ung häst kan behöva vilor för att må bra och hänga med.

har sett unga hästar helt enkelt parkera under ridning och stänga av, reagerar inte.
då har det blivit för mycket och hästen behöver vila.

Sen får man som sagt utesluta att den har ont.
En känslig häst kan mycket väl bli besvärad av många olika ryttare som rider olika.
Eller att den får för mycket otydliga signaler av sin omgivning.
 
Ja, jag har sakta börjat märka att ägaren mest gör det för pengarna, alltså att ha medryttare, och att hon nog egentligen inte bryr sig om vad som händer med hästen de dagar vi medryttare har honom. Såklart kan jag ha fel men det känns så. Som sagt enligt ägaren är det jag har beskrivit bara ännu ett sätt för hästen att "testa" mig enligt henne behöver jag vara mer bestämd annars kör han med mig. Men vet ej om detta verkligen är hela sanningen?

Bra att du ifrågasätter det. Det är orättvist mot hästen att beskriva det på det sättet. Hästar testar inte, däremot är det naturligt att en ung häst med 3-4 (?) olika ryttare blir förvirrad.

Du måste göra det som känns rätt för dig och hästen. Själv hade jag varken velat ha flera medryttare på en unghäst eller vara en av de medryttarna.
 
Ja, jag har sakta börjat märka att ägaren mest gör det för pengarna, alltså att ha medryttare, och att hon nog egentligen inte bryr sig om vad som händer med hästen de dagar vi medryttare har honom. Såklart kan jag ha fel men det känns så. Som sagt enligt ägaren är det jag har beskrivit bara ännu ett sätt för hästen att "testa" mig enligt henne behöver jag vara mer bestämd annars kör han med mig. Men vet ej om detta verkligen är hela sanningen?

Ännu större anledning att hitta en annan medryttarhäst tycker jag. Det är inte värt att ni både ev skadar er. Snarare förstår den inte vad du vill skulle jag gissa på. Min ena 5- åring är fortfarande som en 3-åring pga efter i sin utbildning pga skador och skulle inte förstå alls om jag begärde saker utav den som min andra 5-åring som är i fas kan och förstår. Jag vet inte alls hur långt denna 5 åringen kommit men att tro att den testar och att du behöver vara mer bestämd kan sluta illa om du går på och pressar den när den egentligen inte alls förstår något.
 
Ännu större anledning att hitta en annan medryttarhäst tycker jag. Det är inte värt att ni både ev skadar er. Snarare förstår den inte vad du vill skulle jag gissa på. Min ena 5- åring är fortfarande som en 3-åring pga efter i sin utbildning pga skador och skulle inte förstå alls om jag begärde saker utav den som min andra 5-åring som är i fas kan och förstår. Jag vet inte alls hur långt denna 5 åringen kommit men att tro att den testar och att du behöver vara mer bestämd kan sluta illa om du går på och pressar den när den egentligen inte alls förstår något.
Enligt ägaren och efter vad jag sett så har hästen longerats, tömkörts och körts med vagn. Förutom det så har andra medryttare hoppat terrängbana med honom som legat på runt 70 - 80 cm. Så han är nog ganska utbildad det är därför jag är lite fundersam över varför varken ridningen eller longeringen fungerade. Jag anser nog att jag är en ganska bestämd och konsekvent ryttare så vet ej riktigt vad jag gör för fel. Men jag ska konsultera med min tränare eftersom jag har film på det som inte fungerade så kanske hen kan hjälpa mig i frågan om vad det kan vara. Nästa ridpass närmar också på medryttarhästen ifråga så jag får väl se om det fungerar bättre då. Förresten kom på att jag bytte från hans dressyrsadel till hans hoppsadel, det kan väl inte ha stört honom på något sätt ?
 
Vänd på det. Om du var häst och försökte visa att något var fel, eller var så fel att du inte kunde utföra det du blev ombedd - hur skulle du visa det?

Ett sadelbyte kan mycket väl vara ett problem. Fullblodet gick inte ett steg ens ur stallet om en provade en sadel han inte gillade. Och då kunde det vara en som låg bra för ögat, men som han inte gillade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp