Unghäst som testar en

Enligt ägaren och efter vad jag sett så har hästen longerats, tömkörts och körts med vagn. Förutom det så har andra medryttare hoppat terrängbana med honom som legat på runt 70 - 80 cm. Så han är nog ganska utbildad det är därför jag är lite fundersam över varför varken ridningen eller longeringen fungerade. Jag anser nog att jag är en ganska bestämd och konsekvent ryttare så vet ej riktigt vad jag gör för fel. Men jag ska konsultera med min tränare eftersom jag har film på det som inte fungerade så kanske hen kan hjälpa mig i frågan om vad det kan vara. Nästa ridpass närmar också på medryttarhästen ifråga så jag får väl se om det fungerar bättre då. Förresten kom på att jag bytte från hans dressyrsadel till hans hoppsadel, det kan väl inte ha stört honom på något sätt ?
Du skriver att du är bestämd och konsekvent. Hade du beskrivit er relation så om det hade varit en mänsklig vän till dig? För att få till en fungerande relation behöver man inte vara bestämd. Däremot måste man vara lyhörd och respektfull mot hästen, lyssna på hen och vara tydlig och konsekvent med sina egna gränser.
 
Vet du när hästen hade en viloperiod sist? Det kan vara det som behövs nu. Det kan också vara så att han musklat sig mer och ssdeln inte ligger bra längre. Eller att han får så motstridiga signaler från olika ryttare att hästen varken vet ut eller in längre. Jag tycker oavsett att hela upplägget med flera medryttare på en 5-åring låter ytterst tveksamt. Som andra redan skrivit så behöver en unghäst konsekvent hantering och ridning av en ryttare med stor erfarenhet. Inte flera olika ryttare som du dessutom beskriver som unga och ganska oerfarna.
 
Okej, så en typ av sammanfattning av det de flesta har skrivit. Jag ska inte använda den sadeln som han hade senast, jag ska vara tydlig och konsekvent och lyssna på honom som individ. Jag ska mest jobba honom från marken så att vi först förstår varandra därifrån innan jag börjar rida så att någon av oss medryttare gör mer av ett utbildande jobb istället för att bara rida och pressa honom med otydliga signaler. Jag ska se till att det blir kul för honom också i ridning och hantering istället för en ständig dragkamp där vi missförstår varandra. Ska tilläggas att han självklart ska gå på sommarbete och vila. Men ägaren har sagt att vi ändå ska hålla på med honom (inte ridning) under sommaren för annars blir han "odräglig" då antar jag att vi ska tömköra, longera eller eventuellt köra honom. Men då tänker jag att jag kan fortsätta med det jag skrev tidigare att jobba med vår kommunikation från marken, tänker på övningar som att han ska följa efter mig, stanna när jag stannar och lite mer åt frihetsdressyr hållet då han lätt kör över en i hantering och gör lite som han vill. Vill att vi ska hitta något belöningssätt som inte bara går ut på att han får godis utan han själv ska känna när han är duktig genom positiv förstärkning. Låter detta bra ?
 
Okej, så en typ av sammanfattning av det de flesta har skrivit. Jag ska inte använda den sadeln som han hade senast, jag ska vara tydlig och konsekvent och lyssna på honom som individ. Jag ska mest jobba honom från marken så att vi först förstår varandra därifrån innan jag börjar rida så att någon av oss medryttare gör mer av ett utbildande jobb istället för att bara rida och pressa honom med otydliga signaler. Jag ska se till att det blir kul för honom också i ridning och hantering istället för en ständig dragkamp där vi missförstår varandra. Ska tilläggas att han självklart ska gå på sommarbete och vila. Men ägaren har sagt att vi ändå ska hålla på med honom (inte ridning) under sommaren för annars blir han "odräglig" då antar jag att vi ska tömköra, longera eller eventuellt köra honom. Men då tänker jag att jag kan fortsätta med det jag skrev tidigare att jobba med vår kommunikation från marken, tänker på övningar som att han ska följa efter mig, stanna när jag stannar och lite mer åt frihetsdressyr hållet då han lätt kör över en i hantering och gör lite som han vill. Vill att vi ska hitta något belöningssätt som inte bara går ut på att han får godis utan han själv ska känna när han är duktig genom positiv förstärkning. Låter detta bra ?
Är det någon av alla människor inblandade runt den här hästen som leder dess utbildning? Som har helhetssyn och som instruerar de andra? Om inte tror jag det vore en bra idé om den som är mest erfaren tar det ansvaret. Att utbilda hästar är inte helt enkelt och det blir ännu svårare om det är många personer inblandade och alla gör lite olika.
 
Är det någon av alla människor inblandade runt den här hästen som leder dess utbildning? Som har helhetssyn och som instruerar de andra? Om inte tror jag det vore en bra idé om den som är mest erfaren tar det ansvaret. Att utbilda hästar är inte helt enkelt och det blir ännu svårare om det är många personer inblandade och alla gör lite olika.
Okej, detta låter bra och helt förståeligt. Ansvaret för utbildningen ska ju egentligen ligga på ägaren. Vad ska jag då göra som medryttare? Ska jag sluta hålla på med denna häst och helt enkelt leta vidare efter en mer passande läromästartyp?
 
Okej, detta låter bra och helt förståeligt. Ansvaret för utbildningen ska ju egentligen ligga på ägaren. Vad ska jag då göra som medryttare? Ska jag sluta hålla på med denna häst och helt enkelt leta vidare efter en mer passande läromästartyp?
Ni kanske kan börja med att träffas alla och lägga upp en gemensam plan? Och komma överens om vem det är som leder arbetet?Om du väldigt gärna vill fortsätta med den här hästen alltså. För din egen skull tror jag absolut du skulle ha störst glädje av att försöka hitta en som är mer av läromästare.
 
Ni kanske kan börja med att träffas alla och lägga upp en gemensam plan? Och komma överens om vem det är som leder arbetet?Om du väldigt gärna vill fortsätta med den här hästen alltså. För din egen skull tror jag absolut du skulle ha störst glädje av att försöka hitta en som är mer av läromästare.
Yes, det får nog bli så att jag rider den tiden som uppsägningstiden är sedan får jag nog leta vidare. Nu vet jag i alla fall vad jag ska "se upp för" eller tänka på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 633
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp