unghäst-westernsadel?

T

Thindra

Här har jag aldrig varit, spännande :cool: !

Till saken: Jag har en treåring till salu, han är inriden nu i sommras. Jag har en westernintresserad spekulant på honom. HUr är det att fortsätta att utbilda en så unghäst sittandes i en westernsadel, jag har fått för mig att de är tunga, otympliga sadlar? Kan lilla hästen ta stryk av detta (ryggen)? Han är väldigt valpig fortfarande och växer.

Vi tar det väldigt lugnt med honom, rider inte så mycket justnu, men tömkör osv. När vi rider använder vi én sadel som stöder en lättsits, i westernsadlar sitter man väl ner tungt på sittbenen?

Eller är jag helt fel ute?
 
"Eller är jag helt fel ute?"

Du är, mycket riktigt, helt fel ute! (Ursäkta!)

"Till saken: Jag har en treåring till salu, han är inriden nu i sommras. Jag har en westernintresserad spekulant på honom. HUr är det att fortsätta att utbilda en så unghäst sittandes i en westernsadel, jag har fått för mig att de är tunga, otympliga sadlar? Kan lilla hästen ta stryk av detta (ryggen)? Han är väldigt valpig fortfarande och växer."

Under förutsättning att westernsadeln (precis som med en engelsk sadel) passar hästen tar inte ryggen mera stryk av det än annars. Snarare tvärtom, eftersom bommen i en westernsadel är konstruerad för att fördela ryttarens vikt över en betydligt större yta av hästens rygg än vad en engelsk sadel gör. Visst, westernsadlar är mycket tyngre, vilket beror på deras konstruktion, men det är inte värre än om en ryttare som väger 10 kg mer än vad du gör skulle rida på hästen.

"Vi tar det väldigt lugnt med honom, rider inte så mycket justnu, men tömkör osv. När vi rider använder vi én sadel som stöder en lättsits, i westernsadlar sitter man väl ner tungt på sittbenen?"

Risken med lätt sits är att man kan få mera punkttryck på hästryggen än när man sitter ned, särskilt i en engelsk sadel, återigen beroende på sadelns konstruktion. Dessutom kan man rida lätt i westernsadlar också:-). Om man gör det eller inte beror ju på ryttaren ifråga.

Jag köpte en 3 åring i början på sommaren, som var inriden på engelskt sätt, men ska ha honom till bl a westernridning. För närvarande rider jag mest i en engelsk sadel p g a min gamla hästs sadel inte passar (Någon som behöver en sadel?). Jag beklagar att jag måste göra det eftersom jag tror att hästens rygg skulle må bättre av westernsadel. Och jag rider lätt resp står i lätt sits i westernsadel ute.




[/quote]
 
Westernryttarna Kungsbacka har sadelpassningsclinic i Kinna (6 mil från gbg) på onsdag kanske vore något för dig!
Vi går igenom bommar, kvalité m.m. :idea:
Killen som kommer har med sig bommar och sadlar som är byggda på likadana bommar så det är jättelätt att se hur det passar!
maila mig om du vill komma! (du kan ta med dig hästen med om du vill!) :)
jennyhej@yahoo.se
:bump:
 
Läste ditt meddelande idag, ifall du undrar varför jag ej svarat. Det låter spännande , och där skulle jag säkert lära mig mycket, men som sagt hästen är tillsalu, så det är inte så att det behövs justnu! Men tack snälla, ändå :) !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 672
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 906
Senast: mackan
·
Ridning Väldigt snubblig unghäst... Nu är det så att jag har en halvblodsvalack, ganska liten (164cm) men har alltid varit lite okänslig, lågt...
Svar
5
· Visningar
2 465
Senast: Nela
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 716
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp