Freyr

Trådstartare
Jag hjälper en kompis att köra in en travare. Hon (hästen inte kompisen ;) ) är 1,5 år och går bra att longera, handhästa och tömköra med check (stavas det så?). Hon har börjat förstå svängande tömtag. Vad tycker ni att är nästa steg? Hästen ägare tjatar om vagnen, men är det rätt? Tycker fortfarande att hon är så himla ung, men har inte så mycket erfarenhet av travhästar. Vad tycker ni?

/Malin
 
Om hon förstår alla kommandon-svänga åt bägge hållen, stanna och sätta igång så kan ni nog sätta henne i vagn. Kom ihåg bara att då man svänger/vänder/voltar med vagn trycker skalmen dem i sidan och ifall de är ovana kan de tycka att de är läskigt och känna obehag. Men ifall ni är två går det säkert bra..
mvh jesse
 
jag tycker ni ska testa att sätta hästen i vagn men ta de lungt och va minst två. sätt inte fast vagnen helt om hästen får panik av att vara fast framför vagnen. vänj hästen ganska mycket med vagnen innan.
/ullis
 
ålder är inget hinder då de flesta traver körs in efter betet som ettåringar...däremot så skall hästen verkligen förstå kommandona du ger...det skall sitta som gångertabellen innan vagnen skall på...OM nåt skulle hända ibörjan så måste man vara säker på att dina kommandon går in till hästen...en dålig inkörning kan förstöra hästen för all evighet
jag brukar gå slalom mellan träden i skogen , backa, longera med 2 tömmar...framför allt ptroo skall sitta som ett lås...var verkligen säker på att hästen förstår allt ni vill att den skall göra innan vagnen åker på....normalt så tar det mellan 3 veckor till 3 månader, helt beroende på vad du ha för en individ...själv tömkör jag aldrig kortare tid än 1 månad hur snäll hästen än är....men jag vet att det finns dom dom gör det fortare innan vagnen är på.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 021
Senast: Kristall10
·
Träning Hej på er 👋 Jag har tagit mig an en ponny som verkligen har fått mig att förstå innebörden av omotiverad. Jag har aldrig varit med om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 985
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp