Unghästar och bett

the_connemara

Trådstartare
Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag vet att mycket kommer med mer ridning o vana vid bett osv osv men HUR mycket som helst kan man ju inte tillåta. Jag vill inte det ska bli ovana.

Tackvare att vi inte ägt honom och klantiga tandläkare ( :mad: * 1000 typ ) så är det först nu han faktiskt är ok (hoppas och tror jag) i munnen.

Vargtänderna fick inte dras ut förrän i januari. Eftersom han gick en inkörningskurs under höst/vinter/vår så hade han bett under tiden. Vargtänderna uppskattar jag kom upp under hösten men var väldigt små o "fina" (inte irriterade eller så) men han hade därför bara ett novabett under den tiden. Vilket han aldrig tyckte om. Gapade o krånglade o tyckte det var allmänt äckligt, som en unghäst kan göra.

Sedan drogs vargtänderna (äntligen!!) ut under en månadslång vila pga hovskada i hagen. Dock fick p*ckot långt i från med allt o varnade oss inte för rester eller liknande vi skulle ha koll på.

Han tyckte dock fortf inte om novabettet så vi testade ett tvådelat anatomiskt med fasta ringar från Shires. Tyckte han inte mer/mindre om förutom att han tyckte det var skarpt.

Testade ett lite grövre tvådelat Sprenger bett som gick hem ett litet tag. Men fortf för skarpt för mig att tömköra på men funkade under ridningen (hade börjat rida då o jag är ryttare o ingen körmänniska ;) ). Allt lugnt, jag tömkörde bettlöst, tränaren tog honom lite först på körkursen o sedan var han lugn i munnen med mig.

Då började han lägga upp bettet mellan tänderna med tungan när man ledde honom. Ridning funkade fortf ok. Men bara att hålla honom under sadling borta var pest o vi tänkte att han kan ju ändå inte vara nöjd om han håller på så.

Dags för vila efter treårs. Efter vilan på 1 mån helvila o 1 mån bettlöst avsutten träning lånade vi lite bett o testade. Rakt bett stängde han inte munnen om, tvådelat la han upp i munnen, tvådelat med syntet stängde han inte munnen om (troligtvis för ojämnt, han drog undan tungan hela tiden) men så ett tredelat med parerstång som han stände munnen om o verkade hyfsat nöjd. Köpte ett i hans storlek o trodde allt var frid o fröjd.

Eftersom han var vår nu så åkte vi till vår gamla vanliga tandläkare för jag störde mig på knölarna i överkäken som jag inte tyckte fanns där på andra hästar, hade även misstanke om att han inte tappade tänderna ordentligt, luktade skumt ibland men jag nådde inte riktigt in att känna o se. Mycket riktigt, drog loss en gammal tand på var sida samt plockade ut MASSOR med vargtandsrester på båda sidor :mad: :mad:

Åter igen ridning ok. Ingen körning efter vilan, tömkör bettlöst, onödigt att ens testa på en sådan känslig häst med en sådan ovan tömförare :o Hålla, nja inte riktigt bra ändå, men inte samma "dra upp hela bettet o köra fram nosen o bita" - stucket som på tvådelat.

Tills i helgen då det var ett himla grejandes o krånglandes med bettet när jag red. Ok, han var lite piggare än vanligt o jag fick ta lite i honom vilket inte brukar behövas men så mycket krångel tycker jag inte det borde medföra. Det var oxå svårt att få fram honom till bettet bitvis o mer på slutet som annars brukar bli bättre.

Så till frågeställningen :D Låter det här som "typiskt unghäst" grejande med bettet som man ska stå ut med som blir bättre eller? För jag vill inte sitta på honom ett endaste pass utan att känna att han kommer till bra arbete vilket det kändes som i söndags. Har ni gjort det? Fått stå ut med att ridingen går så mycket tillbaka bara pga bettproblem? Eller låter det som att det är dags att testa nytt/gammalt bett? Har era unghästar "helt plötsligt" tyckt om ett bett som de tidigare inte gillat alls?

Fundering just nu är att testa det tvådelade anatomiska igen o se. Där var han trots allt bara lite obekväm med min hand i körningen, har inte ridit på detta bett ännu. Eller så ska jag ta det kallt o rida med samma tredelade med parerstång till helgen igen, har nog två ridpass på mig då (fre-sön).

Bettlöst går inget bra att rida på, åka häst funkar men mer fattar vi inte ihop. Han blir helt annan att rida på det och även där vill jag inte lägga pass med dålig form "bara för att". Det kommer garanterat när vi är mer samspelta. Trots att jag inte rider mycket med handen/bettet så funkar inte hjälperna 100 för det bettlösa.

Han har mestadels gått med en löst spänd remontgrimma. Blir mer orolig om bettet åker runt i munnen om han gapar för ett tygeltag som det gör om han går utan nosgrimma. Men jag vill inte dra åt den mer än 2 fingrar på höjden för jag vill se o känna tydligt när han protesterar.

Suger alltid lite på bettet så det blir lite skum, lite mer på ena sidan vilket ju är helt normalt. Får alltid en sockerbit när vi tränsar (för att göra bettet o tränsningen positiv) o tränsar i princip sig själv, är väldigt ivrig men hittar inte alltid rätt :D

Alla tankar o funderingar både om Tiger o hans bettkrångel o om egna erfarenheter mottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Unghästar och bett

Har även jag en unghäst (4år) som är lite orolig i munnen, har nu börjat växla bett lite mellan rakt äppel gummibett och 2-delat, ska även köpa ett bett med parerstänger. Just variationen har gjort henne mycket tryggare i munnen eller vad man ska säga. Även om hon är helt odräglig just nu när hon är brunstig.

Känner ju inte din häst men för oss är det mer en utbildnings fråga.
Men din krake verkar ju ha haft en del munproblem. En teori kan ju va att han inte har vant sig vid att alla vargtänder osv. är borta. Jag skulle nog satsa på att rida på det bett som funkar bäst och ta god tid på mig för att sedan variera bett.
 
Sv: Unghästar och bett

Min häst, nu 4 år, har krånglat med bett sen i våras när hon blev ordentligt skarp i tänderna och så. Jag ordnade tänderna och hon vilade också i samband med det och var på betäckning och sådär, men var riktigt tjafsig med huvudet, ryckte fram det när man förhållde och vevade med det när man red.

Tillslut provade jag Pessoas 2-delade bett som låser sig i ett läge så det blir stelt. Det är fortfarande rörligt för hästen i munnen men så fort du gör en förhållning blir det svängt men stumt.

Det var en totalvändning! Hästen är numera inte ett dugg orolig mer än om hon är obalanserad, vevar inte med huvudet och rycker mycket sällan vid förhållning.

Hade innan detta provat:
vanligt 2-delat, 3-delat, 3-delat med fasta ringar, rakt, rakt med fasta ringar, applemouth rakt osv.

IMG_3576.jpg


Det finns med annat utseende vid ringarna som ger mer "fast ring"-känsla.
 
Sv: Unghästar och bett

Nej han har säkert inte vant sig vid att bett kan vara lite trevligare än de erfarenheter han haft tidigare. Men jag vet ju som sagt inte riktigt hur länge jag ska vänta ut honom eller om han faktiskt inte tycker om bettet.

Just det med variationen o att din unghäst gillar den var ngt nytt för mig. Jag är så rädd att växla för mycket när de ännu inte "vet" men då har det ju iaf funkat bra för din häst :) Så eg så känner jag som du säger att jag kanske borde låta bli att byta bett o låta honom vänja sig o så småningom känna att bettet ligger där det ligger o inte stör honom som det gjort innan. Men ja, bra att kunna reflektera :bow:
 
Sv: Unghästar och bett

Det lät ju jättebra, skönt att det löst sig! Har hört om de betten tidigare men inte riktigt tänkt på dem.

Men hurdan var hon med tungan på raka bett? Och hur reagerade hon vid förhållning i munnen sas? Min vill ju bara för allt i världen ha bort trycket från tungan (som det ju oxå blir av tredelat när man tar en förhållning av vad jag förstått). Hur upplever du det bli när bettet låser sig i en förhållning?
 
Sv: Unghästar och bett

Jag har varierat från början med min treåring, vi växlar mellan rakt och tredelat och det funkar jättebra. Med henne var jag dock jättenoga att plocka bort vargtänderna innan jag satte in bettet då jag haft en unghäst som skaffade sig olater av att jobbas med vargtänderna på plats. På honom märktes det med tandgnissel samt en ovilja att söka stöd. Oavsett bett...
 
Sv: Unghästar och bett

Min gillade inte raka bett men älskar det här bettet. Så antagligen är det annorlunda. Hon gillade inte heller de delade som viker sig om tungan, stoppade gärna upp dem bland tänderna och tuggade på dem bakofram :crazy:
 
Sv: Unghästar och bett

Mjo, jag hade gärna ägt honom från början o fått väck de där små elakingarna hos ngn som tar väck allt. Ack så man ångrar sig att man inte stod på sig, det hade det varit värt tusen gånger om.
 
Sv: Unghästar och bett

Han tyckte dock fortf inte om novabettet så vi testade ett tvådelat anatomiskt med fasta ringar från Shires. Tyckte han inte mer/mindre om förutom att han tyckte det var skarpt.

Ringde tränaren som rekommenderat detta bettet till annan unghäst tidigare (därför jag testade det på min unghäst i våras) och hon tyckte jag skulle testa det samt en lös engelsk nosgrimma.

Gjorde så i söndags och han blev inte glad vill jag lova. Märks så fort man tränsar med de tvådelade nu att han kör fram huvudet mot bettet o lägger upp det extremt mycket i munnen. Redan skritt på lång tygel gjorde min mamma (i köksfönstret som vanligt när vi går i väg till skogen ;) ) så paff så hon hämtade kikaren för att kolla vad det var för fel på honom.

Efter ca 20 min skritt/trav/galopp var vår hemska ridtur nästan slut. Jag hade fått dra/ta tag/hålla emot så många gånger för att han inte skulle rycka tyglarna ur händerna på mig så den sista traven som brukar vara så där härlig när man fått honom lugn i steget o länga ut halsen ordentligt var ren katastrof :eek: Han hade visserligen slutat rycka tyglarna ur händerna på mig men halsen var kort, hela hästen spänd o steget kort o trippig, kändes typ som att ryggen var av :crazy: Jag satt av o klappade den stackars kraken efter att ha svurit mig genom ridturen över det j*vla bettet.

Men, nu har vi gett det en helt ärlig chans o kan hänga det på bettkroken igen, som börjar bli full av icke användbara bett.

Fick iaf tid för tränaren nästa helg så då sätter jag på det tredelade igen o tar bara med det hon rekomenderade, hoppas hon inte vill se hur eländigt det går med det i munnen.

Dock tror jag nosgrimman var lite bättre iaf, man kan ju alltid hoppas.

Någon som känner igen liknande?
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 823
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp