Unghästar

Maris_

Trådstartare
Jag och stallägaren har tänkt göra lite med hennes ettårshingst. Longera osv och vill gärna ha tips på hur man går till väga. Hur man lär in kommandona osv. Enklast i början är väl att en longerar och den andra går brevid hästen och visar hur han ska gå? Eller hur brukar ni göra?

Har ni några fler tips rent allmänt gällande löshoppning, longering/tömkörning osv av unghästar?

/ Maris
 
Först och främst. Var väldigt försiktig med longeringen på en så ung häst... Korta pass sällan det gäller nästan ända till han ska ridas in runt 2,5-3 år. Träna hellre att leda ute i skogen och på ridbanan och liknande (i träns med grimma över och grimskaft och tyglar)

Sen är det faktist så att visst är det bra att vara två, men vissa hästar fattar jättefort och behöver knappast ledas runt. Använd komando i kombination med kroppsspråk och olika rörelser med pisken (ex, cirkel till galopp, fram-tillb för trav och upp-ner för skritt). Förbered genom att öva att leda från båda sidor.Löshoppning ska vara på lek från början och sedan fram emot 2-2,5 (allt beror ju på hästens utveckling) kan du börja kräva lite mer. Men tänk på att lägg av om hästen visar minsta tecken på att tycka det är tråkigt annars kan man förstöra den! (Flyinge hade nåt "program" med att låta unghingstarna löshoppa mycket för flera år sedan, för att kunna välja ut de bästa och satsa på dem, och den finaste hingsten fick ju hoppa mest, då folk kom på besök, speciella dagar etc. Den hästen vägrade plötsligt löshoppa alls!!)

Allt med unghästar ska vara på skoj och man måste kunna ställa krav samtidigt som man ser till att hästen har kul, det är a och o.
 
Tycker inte det är lämligt att longera en så pass unghäst. Börjar i stället tömköra dem. Ut och traska i skog och mark, börja med en ledare och att lära in de olika komandona som smacka = fram, ptro= stopp, svänga höger/vänster etc.
Vill du ha mer konkreta tips hur ni bör gå till väga är du välkommen at PMa mig.
Lycka till! :bump:
 
Ok! Är det pga att det sliter på honom som man inte bör longera nu? Vi testade lite idag, bara i skritt, och bara några varv åt olika håll. Tränade på att göra halt och så vidare. Det gick helt ok, jag vet inte om han fattade något, men inga stora problem var det iaf!

Har en till fråga. Han har varit duktig på att stå uppbunden tidigare, men så för ett tag sen så trasslade han in sig kan man säga runt en stolpe, fick panik och drog omkull. Hur går man vidare nu för att lära honom att det inte är farligt att vara uppbunden? Han är lite nervös nu när man binder upp honom, och ägaren har tidigare mest varit själv och hållit på med honom så hon har inte velat göra det så ofta eftersom hon är rädd för att det ska hända igen. Men finns det några knep, eller är det bara att binda upp honom korta stunder och hoppas på att han får tillbaka lugnet över att vara uppbunden? Vi har såna där elastiska tjocka gummiband som uppbindning.

/ Maris
 
Du kan ju löslongera och träna kommando.

"Miljöträna" - gå över konstiga underlag (grus, stenplattor, pressenning, gå mellan bilar på gårdsplanen - låt någon bil vara igång mm mm).

Ut och gå i skog och mark.

Tränsvänj. Även om du inte ska använda täcke så träna att lägga på och ta av.

Låt bara fantasin sätta gränser!!!

Men tänk på att inte ha för långa pass. Jag brukar ta 15-20 minuter beroende på vad jag gör.

Lycka till! :banana:
 
Jag håller med, att longera en sådan unghäst det är för tidigt, det man ska göra är att låta hästar vara hästar så länge det går, hitta på lite kul, inte allvar här!
Ut och promenera, men akta dessa hormoner kan vara på gång.
Det man ska vänja en unghingst är att ledas, stanna och gå men inte gå på dig, bindas upp och ryktas( lite svans och man putsning) och kratsa hovarna och härma lite hovslagare om det behövs, kunna ta hästen på hela kroppen och vänja hästen vid att rengöra vid skapet och bara pyssla med !!
 
En ettåring är ju i många avseenden bara en "bäbis" ännu.Det sliter lite på hästarna att springa runt på en volt och tids nog komer den att hinna med det också.
Träna i stället med att gå ut och gå promenader i skog och mark, så han lär sig lyfta fötterna i terrängen. Du kan även träna att göra halt och sätta i gång i skritt igen. Använd gärna rösten Ptro=halt, smackning = gå t.ex.
Promenaderna ska inte vara mer än ca 20 min två till tre gånger i veckan tycker jag.
Korta stunder bara lite då och då. Det finns ingen snledning att träna sönder en häst de lär sig ändå.
Så här ser min "utbildningsplan " ut.
1År. Träna på att gå promenader i grimma.Stå uppbunden. Lyfta hovar. Att bli ryktad m.m
2 år: Vänja sig vid träns (går med de äldre ett åringarna också). Lära sig att ha saker på sig som tömkörningsgjord. Filtar m.m. Bli tömkörd. lätt löshoppning. Även här gäller det med korta pass några gånger i veckan.
3 åring. Longering samt på börja inridning.
Detta gäller alltså om de inte ska visas i tre års test eller liknande. Då börjar jag lite tidigare men i MYCKET korta pass.

Angående att han inte vill bli uppbunden så finns det olika sätt att gå till väga. Beror ju lite på hur hästen reagerar o.s.v.
Din häst hade blivit skrämd men går att binda upp. Bind upp den korta stunder under uppsikt. Ge den något att tugga på t.ex hö, så får den annat att tänka på.
Annars tror jag att det kommer att lösa sig om ni bara ger det lite tid. Snart märker han att det inte är farligt.
Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp