unghästars behov

majola

Trådstartare
Hej hopp!

Kan någon vänlig själ lite snabbt tala om vad en treårig häst har för näringsbehov? Naturligtvis saknas just de sidorna i mitt foderhäfte... Jag är intresserad av kvoterna först och främst.
 
En treårig häst kan vara en shettis, en travare i träning eller en islandshäst som inte påbörjat sin utbildning än, så omöjligt att säga med enbart de uppgifter du har angett.

Men, kvoten ska ligga på minst 6,5 för unghästar.
 
Så sant! Exemplet skulle i så fall vara en treårig halvblodshäst som är nyligen inriden, arbetar tre-fyra gånger i veckan eller så.
 
Vad väger/kommer den att väga som vuxen då? ;) Lättfödd/svårfödd?
 
Det är en helt hypotetisk häst! Vi kan väl säga att den kommer att väga 600 kg (så mycket väger väl en medelstor halvblodshäst?).

Överarbeta inte! Jag vill veta rekommenderad MJ/smbrp-kvot och mineralkvoterna, samt om det är något annat man ska tänka särskilt på men utfodring av unga hästar, som ju mer an vuxna hästar är i en uppbyggnadsfas eftersom de rids in etc. Behöver de något tillskott p g a detta? Jag har t ex hört att det är bra att ge extra c-vitamin till unghästar (typ ettåringar) om de blir varma i kotorna pga av "växtvärk". Sådana saker tänker jag på.

Tack för att du är så engagerad!
 
Hypotetisk häst!? Varför då?

Ang c-vitamin så vet jag inte ärligt talat. Men det jag vet är att hästar tillverkar sitt eget c-vitamin så några tillskott behövs inte.. Men tja vem vet? :smirk:

Mineralkvoten ska gärna vara lite högre hos unghästar, ca 1,6-1,8 har jag allt för mig. :cool:

Vad du ska tänka på vid utfodringen tycker jag är att ge mkt hö. Sedan läste jag här någonstans ur en artikel som Martha(?) klistrade in, att stärkelserik mat, t.ex. havre inte egentligen var så lämpligt att ge. Det kunde vara en orsak till lösa benbitar eller liknande enligt en studie på unga travhästar. Hade något att göra med glykokemiskt(eller vad ordet var, GI iaf) index.. Men det är lite överkurs tror jag allt.

En normal halvblodshäst väger väl 550-600 kg. Så runt 60-70 MJ kan väl vara rimligt beroende på vikt.
 
Tja, det skulle ju kunna vara så att jag är ganska intresserad av en häst som råkar vara just tre år. Men det kan vi låta vara osagt. Lite högre mineralkvot och proteinet bör ligga på minst 6,5 alltså. Det ska nog inte vara något problem om vi får lika bra hö som i fjol. *hoppas*
 
Mhm aha jaså på det viset.. :cool: Får hoppas att det blir som du vill då! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 721
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
909
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp