Unghästbedömningar 2021

Gabby_Ossi

Trådstartare
En tråd om årets bedömningar, tänkte vi kan både rapportera resultat för egna hästar och reflektera över olika hingstars förärvning utifrån resultatlistor och webb-sändningar!

Hingstar som har första årgången till 3-årstest:

Godkända i SWB 2017:

Baloé Hp 1342
Calido's Son 1343
Demand 1344
Formalin 1345
Aideean 1346
Conde Nord 1347
Ike 1348 (har fåtal avkommor även -17)
I'm Very Special F 1349
Ipanema CC 1350
Ironman H 1351
Cayenne de Clarence 1352
Conthallon Rouge 1353
Harlem D 1354
Quintet 1355
Crusader Ice 1357
Vinnio II W Z 1358
Casanova Hästak 1359
Cooper vd Heffinck 1360 (har även äldre avkommor)
For Laubry 1361
Görklintgårds Quinto 1362
Incanto VDL 1363
Romeo 1365
Cristallo II 1366
Quick Orion d'Elle 1367

Övriga (fyll gärna på om ni har koll på några mer nya import/enstolicens-hingstar med lite större kullar):

Springbank II VH 9272
 
Inte om ngn spec hingst men så trist att många dressyrstammade hästar är så dåligt förberedda för hoppningen.

Jag har alltid fått höra av en känd och erfaren uppfödare att Cabachon avkommor behöver mkt tid på sig. Ska därför bli lite extra spännande att se Crusader Ice avkommorna 😊
 
Inte om ngn spec hingst men så trist att många dressyrstammade hästar är så dåligt förberedda för hoppningen.

Jag har alltid fått höra av en känd och erfaren uppfödare att Cabachon avkommor behöver mkt tid på sig. Ska därför bli lite extra spännande att se Crusader Ice avkommorna 😊
jag var på genrep treårs och där fanns tre crusader ice. Det som var utmärkande tyckte jag var att de hade samma rörelsemönster med framdelen. Lite smygande och utsträckta, raka framben i hoppningen
 
jag var på genrep treårs och där fanns tre crusader ice. Det som var utmärkande tyckte jag var att de hade samma rörelsemönster med framdelen. Lite smygande och utsträckta, raka framben i hoppningen
Intressant ändå att dom var så pass lika i sitt rörelsemönster. Tycker det är kul när hingstarna har sina första årgångar med.
 
Inte om ngn spec hingst men så trist att många dressyrstammade hästar är så dåligt förberedda för hoppningen.

Jag har alltid fått höra av en känd och erfaren uppfödare att Cabachon avkommor behöver mkt tid på sig. Ska därför bli lite extra spännande att se Crusader Ice avkommorna 😊

Och så finns det dressyrhästar som plockar diplom i hoppning, men inte i dressyren 😅
 
De två jag tror du tänker på har tränats av hoppryttare. Påtagligt att få lärt sina hästar att trava in i kontakten. Det krävs för bra poäng...

Jag är ytligt bekant med ägaren till den ena och hon är väldigt om sig och kring sig med sina hästar. Så inte bara ryttaren, även ägaren förbereder sina hästar väl i det fallet.
 
Det spelar väl ingen roll hur många dom är? Tycker det var kul att han fick just det. Åtminstone 2 dressyrhästar tog förövrigt hoppdiplom, Special for You och så Brown Fellow.
Jo det gör det eftersom mitt inlägg var att det var trist att se så många dressyrhästar vara dåligt förbereda på hoppmomentet. Jättekul om det var 2 st i din förening som fick hoppdiplom men tyvärr är dom som är bra tränade för det så få till antalet och det blir väldigt synd om dom som inte är det att komma in och behöva göra något som dom inte är tillräckligt tränade för.
 
Jo det gör det eftersom mitt inlägg var att det var trist att se så många dressyrhästar vara dåligt förbereda på hoppmomentet. Jättekul om det var 2 st i din förening som fick hoppdiplom men tyvärr är dom som är bra tränade för det så få till antalet och det blir väldigt synd om dom som inte är det att komma in och behöva göra något som dom inte är tillräckligt tränade för.

Hur många hopphästar får gångartsdiplom då? Är inte så insatt.
 
Jag tror inte folk fattar hur svårt det är att visa häst för hand, och att löshoppa. Det är som en egen gren. Har verkligen den största respekt för de som förstår hur det går till att få ut "max" av en unghäst poängmässigt. Lugn och metodisk träning för att hästarna också måste skolas in i ett bra system, precis som vid ridning eller annat jobb.

edit: och många gånger är det precis som vanliga lätta dressyrklasser. Proffsen får placeringarna. Ibland är det för att de har fina hästar hos sig, och ibland beror det lika mkt på att hästen är rätt tränad och förstår hur den ska använda sin kropp rätt.
 
För info, så har jag INTE skrivit nått om att det skulle vara lätt. Jag har heller INTE skrivit nått om att dressyrhästarna är dåligt förberedda. Jag tog upp 2 exempel från andra sidan skalan, där de tog diplom i "fel" gren.

Tror ni det, har ni läst in saker mellan rader som inte finns.
 
Jag tror inte folk fattar hur svårt det är att visa häst för hand, och att löshoppa. Det är som en egen gren. Har verkligen den största respekt för de som förstår hur det går till att få ut "max" av en unghäst poängmässigt. Lugn och metodisk träning för att hästarna också måste skolas in i ett bra system, precis som vid ridning eller annat jobb.

edit: och många gånger är det precis som vanliga lätta dressyrklasser. Proffsen får placeringarna. Ibland är det för att de har fina hästar hos sig, och ibland beror det lika mkt på att hästen är rätt tränad och förstår hur den ska använda sin kropp rätt.

När det gäller löshoppningen så har jag varit på så många treårstest där ffa gångartshästar inte varit tränade alls på att löshoppa - det var betydligt mer påtagligt för 5-6 år sen än vad det är nu. Jag har lidit med hästarna som inte haft en susning om vad de ska göra.

Många föreningar har börjat med organiserade träningar/genrep och det har gjort mycket för hästarna tror jag
 
Jag har anmält mig till öppen klass i juni, min är inte visad pga inte inriden och visningsbar som 3 och 4 åring. Nu är hon 6.
Vi löshoppar varannan vecka och hon hoppar bra. Sen kom jag på att jag inte ens behöver löshoppa i öppen klass :p så jag kommer strunta i det, poängen i öppen klass räknas ändå inte in i BLUP och hon hoppar inte tillräckligt bra för diplom (tror jag). Det är en dressyrhäst alltså.

Min förra löshoppade varje vecka inför 4-års och det är fan taskigt att inte förbereda hästarna för det momentet. Det står ju i reglementet exakt hur det kommer gå till, distanser och höjder. Kan inte vara så svårt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp