Unghästen står på klinik =/

Alexandra_W

Trådstartare
Kele strikes again :crazy:

Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne tyckte han 'nej tack' så alla fick sova ute.

Imorse hade jag ett besök med tandplågaren så jag åkte vid sju utan att kolla hästarna (som inte syntes till). Sen när jag kom hem skulle jag ta in Vision och prova den bomlösa igen, men inser att Kele står själv i en egen del av hagen och kommer inte trots att jag kommer med mat. Så jag går runt hörnet för att ropa på henne och då kommer hon, men jag fick en känsla av att något var fel. Och jo då, ett redigt blodigt bakben..

Så in med hästen och tvätta rent, och jag blev tyvärr inte lugnare av det. Ett sår på framsidan av kotan, lednära =/ Som ett halvcirkelformat jack (mycket snyggt och prydligt, som skärsår), och ett hål in. Varm och öm. Jag försökte sonda såret för att se hur djupt det var men Kele var INTE förtjust i det, och inte ens med brems lyckades jag få en god bild av hur det stod till. Men jag fick utan problem in spetsen på en spruta.

Sprang med henne och hon var halt. Jävlaskitfan.. Bara liiten temphöjning dock.

Så på med kompress, linda benet och ut med henne i hagen för att se vilket håll det gick åt, då hon inte var fasligt halt och inte hade hög temp.

Gick ut och kollade henne efter en timme, och då stod hon för sig själv igen, och såg väldigt hängig och moloken ut. Var lite mer halt dessutom.

Ringde MK och fick prata med Keles veterinär som sa 'det där gillar jag INTE hur det låter, kom in med en gång'. Så ut och koppla släp, in med Kele och iväg mot MK. Var där vid två, och kom hem nyss...

Veterinären var inte så glad åt vad hon såg. Klämde och kände och Kele var ju både svullen, varm och öm och det rinner ur såret hela tiden. Sprang med henne men efter typ 10 meter tyckte veterinären att 'det räcker' eftersom hon sett att hon var halt och det räckte så.

Så i med lugnande och så sonda såret. Och jag stod i en vinkel så jag bara såg änden på sonden. Och den försvann djupare och djupare in och jag såg sista sprutan komma närmare. Det var dock i sidled sonden gick in MASSOR (4-5 cm). Åt ALLA håll. Hon har alltså ett sår som ett hål som går inåt, inte in I leden, men väldigt nära, men inte perforerat leden. Risk för både ledinfektion och benhinneinfektion och så. Men dessutom har det släppt från underliggande vävnad åt alla håll i en radie av typ 6-8 cm. Såg superläskigt ut, ni som haft hundar som blivit biten av en annan hund har ett ganska bra hum.

Veterinären är säker på att det är en sparkskada, och ville ha en röntgen. Men redan innan den så sa hon att hon inte tänkte släppa hem henne utan ville ha henne kvar under övervakning pga den stora risken för infektion och att den slår sig på leden.

Röntgen var i alla fall ren, och med visst besvär fick vi i en permanentkanyl (läs. Neddrogad häst, fyra personer, brems, dubbel öronbrems, allmän tjuvhållning och brottningsmatch och en rejäl portion ren råstyrka.. Ett stycke djursjukvårdare stack in huvudet i undersökningsrummet och skrattade rått och tyckte 'det här skulle man haft en bild på'. Då stod FEM personer med förenade krafter och en del fusk såsom brems, och verkligen med alla krafter som fanns, försökte hålla Kele still så veterinären kunde sy fast kanylen. Dte gick rätt vilt till ibland, och Kele var både uppe i luften med framdelen, och nere på golvet på knä... Ibland är det lilla livet inte såååå himla rart.. Jag önskade dem lycka till när jag åkte hem, när drogerna gått ut och Kele insett att hon har en decimeter lång nål i halsen, så vill JAG inte vara där.. Hon kommer nog mista en del medlemmar i sin fanclub, och jag tror de kommer förstå vad jag menat när jag sagt att visst är hon söt och väluppfostrad och rar men det är en BITCH när det inte passar. De har sett oförstående ut.. jag tror de kommer förstå snart *hehe*) Kele fick som vanligt maximalt med droger, jag tror hon blivit junkie för hon vaknade reptilsnabbt hela tiden, t ex inne på röntgen då hon tyckte att 'nu har ni plågat mig i flera timmar, jag är less, jag är hungrig, jag vill åka hem och ni kan dra åt helvete allihopa nu ska jag UT härifrån om jag så ska sparka mig ut!'. Fick mer knark, och var lugn när plåtarna togs, men snart pigg igen lagom till vi skulle ut.. Hmm..

Veterinären satte in behandling direkt, stark antibiotika samt smärtstillande, och sprutade stelkramp. Från början hade de nog inte tänkt behandla direkt (det lät inte så), men veterinären tyckte som sagt INTE om hur det såg ut och sa åt djursjukvårdaren att 'vi sätter in behandlig på Waikele nu direkt ändå'.

Så, jag kom hem med ett tomt släp, och nu står där bara två hästar i hagen plötsligt, imorse var det fyra. Vision måste undra vad fan som händer, det kommer hästar, åker hästar och försvinner hästar i högt tempo här och han lär vara rätt förvirrad vad som egentligen försiggår. (Fyra hästar imorse = Vision, Kele, islänningen som var här på inridning som åkte hem idag medans jag var iväg med Kele, samt en kompis häst som ska bo här ett tag. Nu är det bara V och kompisens häst kvar)

I absolut BÄSTA fall får Kele komma hem på onsdag, det är om inga komplikationer alls tillstöter. Annars dröjer det, hur länge är ju omöjligt att säga, men jag borde få hem henne mellan onsdag och fredag om inget allvarligare tillstöter.

Tumhållning mottages gärna, jag tycker inte om att veterinären var bekymrad, och den äckligt överhängande infektionsrisk som är, dels helt naturligt iom ett sådant sår, men också pga de gosia fickorna åt alla håll som blir iom att huden slitits loss från underliggande vävnad.. Mumma för bakterier. Men hon är ju i de bästa händer och får behanding direkt..

Jag har inte funderat så mycket på vem som är 'den skyldige' faktiskt, det är ju under kategorin 'skit händer', och alla hästarna var rörande sams igår alla gånger jag kollade. Och ingen var sur på Kele imorse heller. Men det jag är ganska säker på har hänt, utefter sårets placering (sparken har kommit från motstående sida och träffat snett insida/framsida av kotan) så är det isisens lilla hov som landat där. Däremot tror jag INTE att det var meningen att KELE skulle få sparken. Men Kele, som går rörande väl ihop med alla hästar i hagen, är lite korkad ibland. HOn är väldigt bra på att gå undan när minsta hot/tillsägelse/varning riktas mot HENNE. Men t ex om två hästar står en liten bit ifrån varandra och hotar/utmanar varandra, så kan Kele, glad och trygg i förvissningen att ingen är arg på henne, gå mitt emellan. Hon har lyckats få däng av misstag på det sättet förr, hamnat ivägen för någons spark.. Så jag tror isisen (som kan vara en ragata) kaxade mot kompisens arab, som inte är en ragata men inte tar skit från små mopsiga ungponnys inte.., och lilla väna Fröken Fräken lallade emellan och fick ta smällen..


Men min lilla bebis (för plötsligt blev hon min bebis igen) på klinik.. tomt ju, och matte är inte hyperorolig, hon är i de bästa händer, men lite oroad är jag allt att det ska bli infekterat, jag kan faktiskt mista henne. Och det blir inte bättre av att jag har erfarenheten från Vision, som trots klinik, höga doser antibiotika etc fick en riktigt ful infektion vid sitt spiktramp, som fick fäste i leden, och hans liv hängde på en väldigt skör tråd pga det (han fick vid ett tillfälle 24 h på sig att resa sig igen, annars var det slut). Så jag vet ju tyvärr att det KAN bli otrevligt även trots snabb behandling, och inte så illa just nu (leden är ju oskadad än iaf). Brr..
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Står dom ute dygnet runt NU!!!!!????

Gud va hemskt inte vad man önskar sig precis hoppas att det går bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghästen står på klinik =/

Stackars stackars dig... men det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg... En stor portion med information blandat med lite humor och sarkasm...

Lycka till!!! Hoppas att det går bra!!!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Urk vilken sabla otur du har med det lilla livet :(

Håller tummarna att allt går åt rätt håll.

Du kan hålla tummarna för min lilla pålla. Ska till kliniken på fredag. Dubbelsidig hälta fram helt plötsligt efter en MYCKET försiktig igångsättning under 5 månader... :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Mahogney skrev:
Står dom ute dygnet runt NU!!!!!????

Gud va hemskt inte vad man önskar sig precis hoppas att det går bra!

Japps, de går ute NU, helt enligt devisen 'hästar som inte vill komma in vid intag slipper'. Isisen och Kele hade sovit ute natten innan det med, så jag trodde DE iaf skulle vara VÄLDIGT angelägna att komma in, spciellt som det var rått och regnade. Fyra hästar kom och hälsade vid grinden, en häst (Vision) sa jag går gärna in. Tre ston sa 'Är du galen? Gå in? Glöm det!' och gick stillsamt iväg och åt istället.

Imorse syntes inte en häst till när jag kom ut vid sju, så de trivdes rätt bra uppenbarligen.

Jag är så heeeeeemsk att även om det är vinter och 20 grader kallt så hästar som inte kommer när jag ropar vid intag får sova ute. Dagen efter brukar de dock vilja komma in. Men hästarna får välja själv, jag tvingar dem bara om det är ösregn etc. De har såklart täcke på om vädret anbefaller det, samt alltid fri tillgång till mat.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Men herregud, du (och Jen80) måste ha de mest olycksdrabbade hästarna på hela buke! :crazy: Hoppas verkligen det ordnar sig!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Välkommen i klubben:-).

Min tvååriga halvblodshingst är inne på Uppsala för andra ggr, du kan läsa om hans sårskada i en annan tråd här på hästvård.

Det var också lednära, vid hasleden, dock klarade sig den.

Men man är glad att man har försäkrat vid sådana här tillfällen.
Hittills har han kostat runt 40000 kr.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Du är nog den mest otursdrabbade människa jag hört talas om vad det gäller hästar, förutom min granne. :eek: .

Hoppas att det ordnar sig för Kele, och att hon slipper infektioner. Hon måste ju bli bra snart... :crazy: . Du får väl uppdatera oss läsare.

Kram på dig
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Nä USCH, Alex!!!
Du har nog världens otur. :( Men det ordnar sig nog ska du se. Jag hållar alla tummar jag har för Kele.

Kramar till dig, jag vet att du är jätteorolig för din lilla!!!

Zenith
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Härifrån kan du räkna med idog tummhållning, och jag håller lite annat okså för Keles skull.

Låt henne vara kvar så länge det går, som du säger så får hon den bästa vård. Det verkar som vissa unghästar bara MÅSTE vara med om att tänja på gränserna, innan de blir vuxna.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Men har du gjort dig osams med Gudarna eller något?
Du verkar som litet drabbad.
Jag hoppas att det skall gå bra, men det borde det ju göra.
Det är ju bara en skada och sådana brukar faktiskt läka.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Jag håller tummarna... Hoppas det blir bra med K någon gång snart!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Det kan allvarligt inte vara sant.. :confused:

Hur sjutton kan man ha en sån otur.. håller mina tummar för dig!!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Usch lider med er :cry:
Här håller vi tummar, tår, tassar & hovar för att Kele ska BLI BRA!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Vilken oturlig olycka...
Jag håller tummarna för Kele. Jag tror nog att det kommer att gå bra. Hon har ungt och bra läkkött och som sagt är hon ju i kunniga händer nu. Hoppas att dom dumma bakterierna håller sig någon annanstans.

Mina hästar (islänning och arab) går också ute dygnet runt nu och har gjort det i över en vecka, fastän jag bor på riktigt nordliga breddgrader. Inatt ville dom dock komma in och matte ville även gärna ha in dom, det blåste och regnade och var inget mysigt...
Mina brukar också få bestämma själva men ibland tror islänningen att han minsan klarar huuur hårt väder som helst för han är ju faktiskt en tuff, vild nordman, då får matte rycka in och plocka ner honom på jorden :p

Tillbaka till det viktiga. Jag håller tummarna för dig och Kele!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

cilvia skrev:
Välkommen i klubben:-).

Min tvååriga halvblodshingst är inne på Uppsala för andra ggr, du kan läsa om hans sårskada i en annan tråd här på hästvård.

Det var också lednära, vid hasleden, dock klarade sig den.

Men man är glad att man har försäkrat vid sådana här tillfällen.
Hittills har han kostat runt 40000 kr.

Jag trodde att jag hade fått gå ur klubben jag när valacken efter sju sorger och åtta bedövelser iaf VERKADE ha sansat sin olycksbenägenhet lite. Fast det var nog bara för Kele tagit över, hon har ju sin ålder till trots en diger lunta veterinärpapper =/

Men jo, försäkringen är jag glad åt att ha. Det har jag varit länge, det har ju kostat en hel del med årets tidigare besök med henne och det här lär ju inte bli billigt heller. Men jag har det så bra (i sammanhanget) att jag har Agria med utökad vetvård på henne, vilket innebär att klinikvistelsen kommer att kosta mig noll kronor. Självrisken är betald ( i januari) och sen täcker de ju 100%. VÄLDIGT tacksamt just nu.

Till alla - tack för tummarna, och självklart kommer jag att uppdatera er såfort jag hör något mer (vilket borde bli i em)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Och jag tycker att JAG har det jobbigt just nu efter att ha kämpat med hästen hela hösten-våren och sedan fara till tandläkaren och DÅ skulle allt vara fixat - trodde jag. En dag efter tand. får hästskrället gallor (troligtvis proteingallor pga för mkt vårgräs) i alla fyra. Precis som om han tajmat in det efter tandbesöket. :angel: Jaja tyckte jag då men nu har det gått 1½ vecka och gallorna på bak vägrar försvinna, eller ja, de försvinner ibland vid stillastående men ökar vid rörelse. Fan, det sista jag skulle behöva var att han fick kotledsiflammationer på båda bak nu. :cry:

Men du slår faktiskt mig med hästlängder. Du och Fladde, hjelp. Jag hade grinat ihjäl mig för mindre. :crazy: Håller iallafall tummarna så hårt det går för dig och Kele. :)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Jag har också Agria, utökad veterinärvård, så vi har betalat 2000 kr, och resten kostar då ingenting, det känns så himla skönt, men slutnotan som försäkringsbolaget ersätter slutar säkert på en 60000-70000 kr, så då är man ju tacksam att man har den utökade veterinärvården
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

USCH!
Jo, det låter ju nästan som Kele tagit över oturen från Vision.
Jag måste bara få hålla med om att dina trådar är trevliga. En mysig mix av saklighet, humor och sarkasm.
Ska hålla både tummar och tår för er.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp