unghästfoder!

Gullan86

Trådstartare
har en islandshäst hingst på 9 månader.
går just nu i hingstflock tror inte de blivit släppta på bete ännu men ska inom sinom tid.

han är född sent (augusti) och jag tycker han är lite magrare och eländigare än de andra ettåringarna.
han har fått kraft musli grön ca 4 dl och lite mineraler under vintern ca 4 gång/vecka fanns inte möjlighet till oftare.
men nu på slutet så äter han knappt.

innan åt han kraft grund tillsammans med mamman för det fick hon och då nallade han lite ur hinken men nu är han avvand.
han verkade gilla det bäst men frågan e om de kanske inte var för att han var van vid det och mamma sa att det var okej.
men kraft grund känns som det innehåller för lite näring för en unghäst.

de har haft fri tillgång på mineral i form av sån saltslicksten i hagen under vintern och även sommaren.

kraft groov 125
eller hippo grow alfa
kraft musli grön

vilket av dem innehåller bäst värden?

är det någon ide att fortsätta ge kraftfoder när de släpps på bete?
om unghingsten (07) fortsätter att vara åt det magrare hålllet?

eller är det kanske vanligt att man kan räkna revbenen på ettåringar?

han har under vintern haft i princip fri tillgång på hösilage(största delen av dygnet). men mest har han ju snuttat på mamman då.

han avvandes för ca 2 månader sen något sånt.
vi hade velat vänta lite till men han började hoppa på stona och mjölken tog slut hos mamman.

vilken typ av mineraler passar bäst till unghästar vinter/sommar?

all hjälp mottages tacksamt (OBS vill INTE höra något om vad mamman fått eller inte fått eftersom jag INTE äger henne)
 
Sv: unghästfoder!

har en islandshäst hingst på 9 månader.
går just nu i hingstflock tror inte de blivit släppta på bete ännu men ska inom sinom tid.

han är född sent (augusti) och jag tycker han är lite magrare och eländigare än de andra ettåringarna.
han har fått kraft musli grön ca 4 dl och lite mineraler under vintern ca 4 gång/vecka fanns inte möjlighet till oftare.
men nu på slutet så äter han knappt.

innan åt han kraft grund tillsammans med mamman för det fick hon och då nallade han lite ur hinken men nu är han avvand.
han verkade gilla det bäst men frågan e om de kanske inte var för att han var van vid det och mamma sa att det var okej.
men kraft grund känns som det innehåller för lite näring för en unghäst.

de har haft fri tillgång på mineral i form av sån saltslicksten i hagen under vintern och även sommaren.

kraft groov 125
eller hippo grow alfa
kraft musli grön

vilket av dem innehåller bäst värden?

är det någon ide att fortsätta ge kraftfoder när de släpps på bete?
om unghingsten (07) fortsätter att vara åt det magrare hålllet?

eller är det kanske vanligt att man kan räkna revbenen på ettåringar?

han har under vintern haft i princip fri tillgång på hösilage(största delen av dygnet). men mest har han ju snuttat på mamman då.

han avvandes för ca 2 månader sen något sånt.
vi hade velat vänta lite till men han började hoppa på stona och mjölken tog slut hos mamman.

vilken typ av mineraler passar bäst till unghästar vinter/sommar?

all hjälp mottages tacksamt (OBS vill INTE höra något om vad mamman fått eller inte fått eftersom jag INTE äger henne)


Hejhej! Det beror ju lite på vad du har för värden på hösilaget!:) men i det stora hela tycker jag att krafft pluss är 10 gånger bättre än grooven!:D
 
Sv: unghästfoder!

Glöm inte att avmaska innan han släpps på betet! Mask kan slå hårt på föl. Vilken typ av bete har du? Är det magra skogsbeten eller åkervall? Om det är ett bete på åkervall så behöver du bara ge mineraler. Annars kanske du ska överväga ett mer proteinrikt foder än det du nämner (exempelvis Krafft Protein).
 
Sv: unghästfoder!

Är han avmaskad regelbundet mot spolmask? Det kan vara därför han ser eländig ut.
Sen är de 4dl 4 ggr i veckan ingenting. Har förmodligen inte gjort varken till eller ifrån. Han hade behövt mer. Ditt grovfoder har inte varit bra nog till ett föl.
Av de tre kraftfoder du räknar upp hade jag valt Hippo Grow Alfa. Bra värden till bättre pris än övriga. Jag hade börjat ge honom det nu trots att det snart är bete.
// Linda
 
Sv: unghästfoder!

Unga hästar och främst runt året kan vara väldigt eländiga utan att det för den sakens skull är något fel, men din häst är ännu ung och magen är inte färdig för kraftfoder. Ska den nu släppas på bete kanske du kan avvakta, i annat fall är lusern ett bättre foder att välja istället för kraftfoder.
 
Sv: unghästfoder!

Är han avmaskad regelbundet mot spolmask? Det kan vara därför han ser eländig ut.
Sen är de 4dl 4 ggr i veckan ingenting. Har förmodligen inte gjort varken till eller ifrån. Han hade behövt mer. Ditt grovfoder har inte varit bra nog till ett föl.
Av de tre kraftfoder du räknar upp hade jag valt Hippo Grow Alfa. Bra värden till bättre pris än övriga. Jag hade börjat ge honom det nu trots att det snart är bete.
// Linda

nej men hur mkt och hur ofta rekomenderar du hippo grow alfa då han är bara ett islandshäst föl på 9 månader och är max 117 i mkh så han e väldigt liten beräknad vuxen höjd runt 141-143.

vill ju inte att han ska äta för mkt och för snabbt heller så han växer för snabbt och får problem pga av det.

vad rekomenderar du för mineraler?(i fri tillgång alltså)
 
Sv: unghästfoder!

Unga hästar och främst runt året kan vara väldigt eländiga utan att det för den sakens skull är något fel, men din häst är ännu ung och magen är inte färdig för kraftfoder. Ska den nu släppas på bete kanske du kan avvakta, i annat fall är lusern ett bättre foder att välja istället för kraftfoder.

jo men han är inte hälosamt smal utan alltså han ser eländig ut mkt pga pälsen MEN jag kan alltså räkna revbenen och jag fruktar att ju mer han kommer få sin sommarpäls destå mer kommer man kunna räkna revben utan att behöva känna med handen:crazy:

och såvitt jag vet så ska inte unghästar vara magra och "undernärda".

han verkar äta väldigt dåligt, han är ju hingst men vid 9 månaders ålder kan de ju knappas påverka.

lusern hack då menar du? ja hade de funkat hade jag testat det först men det är så att han går på lösdrift med ca 8 andra unghingstar/valacker.
så det kan bli lite svårt med tid att stå och vänta på att han som inte är speciellt mathungrig ska stå och tugga i sig 1kg lusern hack utanför hagen eller nåt...för i hagen går de ju inte o lägga de då ska ju alla de andra äta upp de...

de andra verkar inte alls lika magra som han, han e född augusti så han e ju mindra än de andra men han verkar ha magrat av mkt mer nu sen han avvandes från mamman tyvärr lite tidigt för han började hoppa på stona och hans mamma hade ingen mjölk kvar.
han avvandes vid 7 månader har jag för mig.

men de har ju nu gått 2 månader sen sist och det verkar som att han bara går ner mer och mer i vikt.
man han växer lite på höjden iaf tack och lov.
men e jätterädd för att han ska bli undernärd.

unghästar mår bäst av att gå på gödslad/odlas vall egentligen va? inte skogsbeten?

men när är risken stor att man ger dem för mkt så de växer för snbbt och får skador av det?
 
Sv: unghästfoder!

Glöm inte att avmaska innan han släpps på betet! Mask kan slå hårt på föl. Vilken typ av bete har du? Är det magra skogsbeten eller åkervall? Om det är ett bete på åkervall så behöver du bara ge mineraler. Annars kanske du ska överväga ett mer proteinrikt foder än det du nämner (exempelvis Krafft Protein).

tack för rådet, han avmaskades tydligen idag och ska står i en liten hage utan bete nu till måndag då de ska släppas på bete tydligen.

jag känner nästan för att köra upp på måndag och titta:banana: och så kolla hur han mår.
har tyvärr 18mil tid:crazy:

men hur vet man vilket maskmedel man ska ta? ska man inte göra kolla masken på föl?

kraft protein vad är skillnaden mellan det och kraft 125 eller vad den heter?
 
Sv: unghästfoder!

Alfan innehåller en stor mängd gräsmjöl. Så det är ett kraftfoder med grovfoder i kan man säga.
Kommer unghingstarna att utfodras på betet?
Nä, de ska inte vara undernärda. Fast att de växer mycket vissa perioder.
Vilket medel avmaskade de med? Synd att du inte tog träckprov på honom innan. Då hade det varit lättare att välja medel och veta om han hade mycket mask.
// Linda
 
Sv: unghästfoder!

kan inte uttala mej om skillnaden mellan de olika fodersorter du nämner men utfodrar själv med krafft groov 125 & det märks att det är mer näringsrikt än ett vanligt fullfoder, hästarna breddare sig till & med över ryggarna utan att tränas, hul har vi däremot aldrig haft problem med, de håller sig normala.
Krafft groov rekommenderas bland annat till just växande hästar.
 
Sv: unghästfoder!

hej igen...

har nu varit och köpt kraft groov 125 det blev det eftersom det var granngården jag var på.
tänkte lika bra att köpa nu så har man det eftersom vi har en bit till granngården.

men jag hoppas jag valde rätt...hur mkt ska man ge då? och hur ofta, och hur kan man trappa upp?
 
Sv: unghästfoder!

tack för rådet, han avmaskades tydligen idag och ska står i en liten hage utan bete nu till måndag då de ska släppas på bete tydligen.

jag känner nästan för att köra upp på måndag och titta:banana: och så kolla hur han mår.
har tyvärr 18mil tid:crazy:

men hur vet man vilket maskmedel man ska ta? ska man inte göra kolla masken på föl?

kraft protein vad är skillnaden mellan det och kraft 125 eller vad den heter?

Avmaskning är jättenoga på unghästar, inte aktuellt med kolla masken! Hör m din veterinär, krävs recept för köp avmaskningsmedel numer. Skogsbete är otillräckligt för din häst, alldeles för magert. Passar vuxna islänningar bättre. Unghästar ska ha mycket näringsrikt bete. De skador som blir p g a felaktig foderstat första året är inte reparerbara.
 
Sv: unghästfoder!

men när är risken stor att man ger dem för mkt så de växer för snbbt och får skador av det?

Ett- och två-åringar orkar knappast äta för mycket grovfoder, de är faktiskt inte speciellt duktiga på att tugga. Fri tillgång på proteinrikt foder, selentillskott och eventuellt extra mineraler. Bra bete är ett absolut krav. Som sagt felaktig utfodring under de första tre åren kan påverkar hela islandshästens liv och kan aldrig repareras. Att försöka fixa till ett dåligt bete eller dåligt grovfoder genom att ge kraftfoder är dyrt och inte bra för hästens matsmältning.
 
Sv: unghästfoder!

nej okej tack så hemskt mkt för svar...

vad för slags bete skall de ha hur vet man att det är ett bra och tillräckligt bete??

han går nu i en ganska liten hage med sina kompisar och vartefer det tar slut kommer de öppna nya hagar och de kommer till slut gå på 3-4 uppöppnade hagar tydligen men inte på samma gång förrän i slutet av sommaren som jag frörstod det.

jag har honom "inackorderad" så jag kan inte styra över vad det är för slags grovfoder.

men hur vet man att de får tillräckligt av allt då?

hur vet man att selen behöver tillsättas det skall välm finnas i marken och i mineralerna...och är väl dessutom giftigt i för stor mängd.?!
 
Sv: unghästfoder!

Avmaskning är jättenoga på unghästar, inte aktuellt med kolla masken! Hör m din veterinär, krävs recept för köp avmaskningsmedel numer. Skogsbete är otillräckligt för din häst, alldeles för magert. Passar vuxna islänningar bättre. Unghästar ska ha mycket näringsrikt bete. De skador som blir p g a felaktig foderstat första året är inte reparerbara.

okej varför är inte kolla masken aktuellet??????

hur vet man då vilket maskmedel man skall använda???

det är inte jag som fixar med avmaskningen han har blivit avmaskad först när han va 8 veckor sen i oktober och sen i januari + nu i fredags.
i fredags av de iaf Banmint(stavas?) men vet ej om det varit samma de andra gångerna ska de vara det?.
så som han avmaskats är väl korrekt gjort???

HUR vet man vilket bete de skall ha? hur ska det se ut?vart ska det va m.m?

jo det du skrev vet jag om därför jag e så noga med att han inte ska bli mager nu....
 
Sv: unghästfoder!

hej igen...
hur mkt ska man ge då? och hur ofta, och hur kan man trappa upp?

Han ska ha mat varje dag gärna 2-3 ggr om det finns möjlighet. I början äter han kanske inte så mycket innan han märker hur gott det är med kraftfoder. Tycker du ska ha upp honom på 1 kg och se vad som händer. Kan väl ta 1-2 veckor med bara ett smakprov första dagen. Sen beror det lite på hur mycket han får i sig.
Han har ju ätit pellets förr men har han lite svårt att tugga kan det blötas lite.
// Linda
 
Sv: unghästfoder!

"Kollamasken" kan ge fingervisning om val av preparat. Jag menade att unghäst alltid ska avmaskas med maskmedel. betet för unghästar ska vara välskött, d v s inte förvuxet eller nedbetat eller fullt m gödselhögar och rator. Grönt och tätt med gräs, lågt bestånd av ogräs. Skogsbete blir för glest med gräs. Unghästen ska inte behöva leta gräs. Tydligare?
 
Sv: unghästfoder!

"Kollamasken" kan ge fingervisning om val av preparat. Jag menade att unghäst alltid ska avmaskas med maskmedel.

När unghästen är så pass gammal som nio månader är det att rekomendera att ta träckprov först. Mina t.ex. behövdes inte avmaskas alls inför betet. Fölets första avmaskningar kan man göra utan träckprov då parasiterna tar en viss tid på sig att utvecklas, men efter de två första avmaskningarna är det bara att träckprova på som med vuxna hästar!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 460
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp