Unghästtest eller Ridhästtest

SilverSara

Trådstartare
Hej,

Har precis insett att jag kan visa min fyraåring på "treårstestet" som bytt namn till unghästtest och är för både tre och fyraåriga hästar numera.

Har nu beslutsångest om man ska visa honom på unghästtest eller ridhästtest. Vad är egentligen bäst? Syftet att visa honom är att jag gärna vill ha en registrerad unghästbedömning på honom, inte ute efter att kvala.

Inga stora skillnader heller egentligen som jag förstår det? På ridhästtest finns möjlighet till uppsutten hoppning men tror att jag vill visa hoppning löst i vilket fall. Hur hade ni gjort/ska göra + motivering?

Anledningen att han inte visades på treårs är att han är liten, ej rastypisk, men stor galopp och fantastiskt hopp så vill visa honom ändå.
 
För att krångla till det ytterligare får man även visa på båda testerna under samma säsong 😉

Om jag inte ville visa uppsuttet varken hopp eller gångarter och hästen varit lite outvecklad så kanske jag hade valt unghästtestet.
Tror ändå inte man kan kvala om man inte visar uppsuttet på ridhästtestet?
 
Haha herregud. Nu blev jag sugen på att visa båda ;)

Nej men det lutar faktiskt mot att inte visa uppsuttet och då är det kanske lika bra att visa på unghästtest. Har precis börjat igångsättning efter tre månaders vila så går det oväntat bra kanske man vill visa uppsuttet ändå. Vet du ungefär när anmälningarna brukar öppna? :)
 
I min förening brukar de öppna i mars någon gång. Vi har tre tillfällen och jag har för mig att alla öppnar samtidigt.
 
Jag kommer visa min 4-åring på Ridhästtest direkt, men hon är dressyrstammad och ganska långt kommen i ridningen.

Om det är en hopphäst och du ändå vill löshoppa hade jag valt Unghästtest. Då gör du löshoppningen direkt efter några varv lösgalopp och sedan ett enklare ridprov till sist. På Ridhästtestet ska du först göra ett ridprov där hästens gångarter bedöms så risken är att hästen kanske blivit lite trött och inte har samma klipp i hoppningen. Om det nu inte är så att hästen brukar vara lite väl pigg vid hoppningen så du tror det är bättre att den är riden lite först.
 
Jag kommer visa min 4-åring på Ridhästtest direkt, men hon är dressyrstammad och ganska långt kommen i ridningen.

Om det är en hopphäst och du ändå vill löshoppa hade jag valt Unghästtest. Då gör du löshoppningen direkt efter några varv lösgalopp och sedan ett enklare ridprov till sist. På Ridhästtestet ska du först göra ett ridprov där hästens gångarter bedöms så risken är att hästen kanske blivit lite trött och inte har samma klipp i hoppningen. Om det nu inte är så att hästen brukar vara lite väl pigg vid hoppningen så du tror det är bättre att den är riden lite först.

Tack för ditt välmotiverade svar :) Är en hopphäst, som sagt är han liten så det är främst hoppförmågan som är anledningen till att visa. Så det låter smart som du säger att se till att det finns tryck till hoppningen. Han är lite "långsam", tar tid innan han blir bekväm och hittar glädje i nya arbetsuppgifter. Hösten som treåring fattade han verkligen löshoppningen och jag tror inte att vi kommer hinna lika långt uppsuttet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 241
Senast: Motacilla
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp