Unghästtest förberedelser.

polly p

Trådstartare
Jag ville bara bolla lite hur mycket förberedelser ni har gjort/gör. Ska ev visa min treåring. Löshoppninng tex.. Räcker det att träna 5~6 ggr innan? Förstår ju att allt är individuellt men..
Ridprovet.. Hur höga är kraven?
Tyckte att när min uppfödning som är såld och visades av nya ägaren att det ändå var ganska länge dom red.. Kan ju ha varit att jag var nervös då den var väldigt spänd och gick på två ben innan mm;)..
Praktiskt vet jag ju vad som ingår.

Min tex är riden i alla tre gångarter. Endast lite löshoppad i padock samt ej tränad vid hand.

Ska den visas om ca 2 månader så måste jag komma igång och ha en plan där det inte heller blir övertränat..
Jag ska ha hjälp av unghäst utbildare men är nyfiken på andras erfarenheter, synpunkter och tänk.
 
Jag ska inte visa själv men brukar vara funktionär och har nog sett närmare 1000 unghästtester vid det här laget.

Mitt tips är att satsa på att träna löshoppningen oavsett om det är en hopp eller dressyrhäst. Jag har sett alldeles för många hästar som sprungit bort all sin ork där för de inte riktigt förstått. Börja varje träning med att låta hästen lösgaloppera ett varv i höger utan att hindrena är uppe. Vänd sedan hästen och gör likadant åt vänster. Stoppa hästen på långsidan mitt emot hindrena och bygg upp hinder. Har sett så många hästar som inte kan galoppera i höger varv utan gått över till vänstervarv hela tiden alternativt slängtravat varv efter varv och sen fått soppatorsk. Det är inte heller helt ovanligt att hästarna reagerat när hindrena blivit uppbyggda och stoppar.

Ridningen är inte mer än ett ridborgarmärke, hästen ska gå att rida i båda varven i alla tre gångarterna. Man behöver inte rida så mycket innan, min kompis häst fick diplom efter att ha varit riden tio gånger.
 
Jag ville bara bolla lite hur mycket förberedelser ni har gjort/gör. Ska ev visa min treåring. Löshoppninng tex.. Räcker det att träna 5~6 ggr innan? Förstår ju att allt är individuellt men..
Ridprovet.. Hur höga är kraven?
Tyckte att när min uppfödning som är såld och visades av nya ägaren att det ändå var ganska länge dom red.. Kan ju ha varit att jag var nervös då den var väldigt spänd och gick på två ben innan mm;)..
Praktiskt vet jag ju vad som ingår.

Min tex är riden i alla tre gångarter. Endast lite löshoppad i padock samt ej tränad vid hand.

Ska den visas om ca 2 månader så måste jag komma igång och ha en plan där det inte heller blir övertränat..
Jag ska ha hjälp av unghäst utbildare men är nyfiken på andras erfarenheter, synpunkter och tänk.
Träna visa för hand!Har man tränat det finns poäng att plocka på det "enkla" momentet. Träna nån gång löshoppning hemifrån
 
Tack snälla både @Görel ( det var ju ett superbra tips att tänka på varv byte.. Det måste ju kunna övas även i samband med lösgalopp i padock och @Karoliten för tänket med visning för hand. Det kn man ju öva korta stunder bara så den förstår komma igång bra mm..
 
Hellre kvalitetsträning än kvantitet.
Träna löshoppning i ridhus också. Ha tillräckligt med medhjälpare, gärna samma som till visningen - en i varje volt och en på mitten. När du hoppar så ska en av medhjälparna vara den som ger hästen kommandon och smacka om det behövs så hästen vet vem den ska lyssna på. Se till att hästen galopperar efter hindret och inte bryter av förrän på motsatt långsida. Gör likadant varje gång.
 
Och träna kondition på hästen! Det är min bild att många fina hästar "tar slut" och inte orkar visa sig från sin bästa sida för att de inte orkar en hel dag.
 
Osäker på var du bor, men häromkring ordnas även många föreläsningar/clinics om hur man förbereder inför unghästtestet.

Och läs bedömningsreglementet! Tycker jag fick mycket vägledning därifrån vad gäller delar att förbereda hästen på :)
 
Läs på om löshoppning, tex Mikael Nolin brukar finnas bra artiklar om. Det viktiga är att hästen har självförtroende och vågar hoppa på plats. Ha samma medhjälpare och träna hemma på hur ni ska göra så ni inte börjar ändra på plats.
 
Verkligen tack alla för så många bra tips som inte alltid går att läsa sig till/hitta fack mässigt läsning om :)!
 
Du har fått jättebra tips redan! Det här kanske verkar uppenbart, men se till att ni har samma avstånd när ni tränar löshoppningen som de kommer ha på treårstestet.
Träna även på att ställa upp hästen, det är svårare än man tror! Ju mer din häst förstår uppgiften desto bättre kommer det gå.

Jättebra/rolig tråd för övrigt :up:
 
Jag ville bara bolla lite hur mycket förberedelser ni har gjort/gör. Ska ev visa min treåring. Löshoppninng tex.. Räcker det att träna 5~6 ggr innan? Förstår ju att allt är individuellt men..
Ridprovet.. Hur höga är kraven?
Tyckte att när min uppfödning som är såld och visades av nya ägaren att det ändå var ganska länge dom red.. Kan ju ha varit att jag var nervös då den var väldigt spänd och gick på två ben innan mm;)..
Praktiskt vet jag ju vad som ingår.

Min tex är riden i alla tre gångarter. Endast lite löshoppad i padock samt ej tränad vid hand.

Ska den visas om ca 2 månader så måste jag komma igång och ha en plan där det inte heller blir övertränat..
Jag ska ha hjälp av unghäst utbildare men är nyfiken på andras erfarenheter, synpunkter och tänk.

Nja alltså, skulle hästen bara vara löshoppad 5-6 gr totalt i dens liv då menar du?
Jag vänjer mina vid löshoppning ganska unga. (obs, de hoppar ej högt alls). Åker även och tränar på löshoppningen på andra platser så hästarna är coola vid ny plats. Finns inget värre (jo men nästan) att se en förskräckt 3 åring springa runt och löshoppa i halvt panik.
Ridprovet kan du googla för att se vad som ingår men kort sagt så är det skritt trav och galopp i båda varven. Dom säger till dig vad och när du ska göra det så rider du hästen normalt i alla gångarter redan nu så är det säkert inga problem. 2 månader är gott om tid. Du hinner träna i lagom takt till det. :)
 
Läs på om löshoppning, tex Mikael Nolin brukar finnas bra artiklar om. Det viktiga är att hästen har självförtroende och vågar hoppa på plats. Ha samma medhjälpare och träna hemma på hur ni ska göra så ni inte börjar ändra på plats.

Jag var iväg på löshoppning för Mikael med min 4-5 gånger innan. Det var verkligen superbra! Någon gång handlade det om att ge hästen självförtroende, någon gång teknik osv.
Han har verkligen öga för det där. Fick bra tips för visningen som inte gällde hoppningen också.


@polly p

Min hade löshoppat ca 20-25 gånger totalt i sitt liv innan, han fick skutta bommar på ridbanan redan som föl för att det inte skulle vara något dramatiskt.
Vi var även på Flyinges genrep.
Angående ridningen så var samtliga gångarter, stopp, broms och framåtbjudningen väl befästa, han var riden 2-3 ggr/vecka i två månader innan samt lösgalopperad för konditionen skull. Dessförinnan mest sutten på i lina.

Känner du inte att han är redo nu finns det ju numera möjlighet att visa dem som 4-åringar också, tycker det är bra man anpassat det efter växande unghästar :)
 
Öva samtliga moment innan. Och mitt främsta råd som flera sagt innan är att åka på genrepet. Många år sedan nu när jag skulle visa min egen häst. Vi hade tränat alla moment hemma och i grannens ridhus. Vi visste inte då att det fanns genrep att åka på. På testdagen fick hästen scenskräck då ridhuset var annorlunda, och glömde bort allt hon lärt sig. Vi fick skämmas och åka hem utan bedömning. :o

Kondition är också ett jättebra tips. Senaste hästen jag hjälpte till att visa lösgalopperade vi några gånger i veckan innan testet. Mest för att hon var tjock, men hon kom i väldigt bra kondition också och orkade med hela testet utan problem.
 
Öva samtliga moment innan. Och mitt främsta råd som flera sagt innan är att åka på genrepet. Många år sedan nu när jag skulle visa min egen häst. Vi hade tränat alla moment hemma och i grannens ridhus. Vi visste inte då att det fanns genrep att åka på. På testdagen fick hästen scenskräck då ridhuset var annorlunda, och glömde bort allt hon lärt sig. Vi fick skämmas och åka hem utan bedömning. :o

Kondition är också ett jättebra tips. Senaste hästen jag hjälpte till att visa lösgalopperade vi några gånger i veckan innan testet. Mest för att hon var tjock, men hon kom i väldigt bra kondition också och orkade med hela testet utan problem.

Lägger bara till att träna allt i rätt ordning så att hästen blir trygg med vad som kommer härnäst.
 
@Marty + @Eloise var och hur lösgalopperar ni? I ridhus eller har ni tillgång till en galoppslinga?

Kör ni det som intervallträning ett visst antall varv/minuter, eller?

Jag har bara en ca 20x40 ridbana och det känns liksom inte helt optimalt...
 
@Marty + @Eloise var och hur lösgalopperar ni? I ridhus eller har ni tillgång till en galoppslinga?

Kör ni det som intervallträning ett visst antall varv/minuter, eller?

Jag har bara en ca 20x40 ridbana och det känns liksom inte helt optimalt...

Jag svarar jag också ;)

Jag lösgalopperar i ridhus. Bygger upp som en löshoppningsbana fast utan hinder. Galopperar i intervaller, först 3 minuter/varv och så 2 min/varv.

Gjorde det nu på morgonen, och det fungerade bra. Kommer göra det 1 gång/vecka nu de närmsta veckorna eftersom vi inte kommer ut i skogen på grund av alla snö.
 
@Marty + @Eloise var och hur lösgalopperar ni? I ridhus eller har ni tillgång till en galoppslinga?

Kör ni det som intervallträning ett visst antall varv/minuter, eller?

Jag har bara en ca 20x40 ridbana och det känns liksom inte helt optimalt...

Jag har gjort det på ridbana... med extra "staketvakt" på vissa ställen så de inte får för sig att hoppa över.
Inte helt optimalt men jag lastar inte och åker till ridhus för att lösgaloppera. :angel:

Har kört det i intervaller men inte tagit tiden, beror lite på hästens kondition.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Hundhälsa Min hund ska på torsdag få genomgå gastroskopi. Både oralt och rektalt. Efter en långdragen problematik från mag- och tarmkanalen och...
Svar
4
· Visningar
1 764
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 532
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 765
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny laptop
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp