Unghästtest förberedelser.

@Marty + @Eloise var och hur lösgalopperar ni? I ridhus eller har ni tillgång till en galoppslinga?

Kör ni det som intervallträning ett visst antall varv/minuter, eller?

Jag har bara en ca 20x40 ridbana och det känns liksom inte helt optimalt...
Ridbana funkade för oss. Vi har en ridbana 20x60. Skulle man köra på hela banan fick vi vara två så att hästen håller igång hela varven. Någon gång kortade jag av med snöre på kortsidorna så det blev ca 20x40 så kunde jag hålla igång hela varvet själv. Man får passa så att de inte blir sugna på att hoppa över staketet om det är ridbana, men jag upplevde att polletten föll ner ganska fort så de kom in i systemet.

Jag brukar köra ca 2 min/intervall på yngre hästar. Något kortare om de har svårt att orka. 4-6 intervaller.
 
@sorbifolia Jag håller på och förbereder min ponny för treårstest. Lösgalopperar ibland enbart, just för konditionens skull, men med samma bana som när jag löshoppar (20x40 meter).

Det som jag tycker är viktigast är att hästen galopperar lugnt (inget jagande, som man tom kan se på proven ibland) och att ha koll på återhämtningspulsen.

Sist jag lösgalopperade blev det 4x2 min galopp, men då pulsen efter 10 min skritt var 52 spm så ska jag öka på intervallerna till nästa gång. Min ponny är väldigt ädel, så jag tror eg att hon har bra kondition naturligt. Men om inte annat så tränar man på rutinerna med lösgalopp. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Hundhälsa Min hund ska på torsdag få genomgå gastroskopi. Både oralt och rektalt. Efter en långdragen problematik från mag- och tarmkanalen och...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 512
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 762
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp