Unghästvårtor?

L

Lussitago

Nån som har erfarenhet av det?
Varför får unga hästar det? Och hur behandlar man det? :confused:
 
Sv: Unghästvårtor?

Det är en så kallad "barnsjukdom" som hästar kan drabbas av när de är unga. Det är inte så mycket att göra annat än att vänta tills de försvinner, även om det inte är vackert precis. :smirk: Det smittar rätt bra mellan hästar också, med de som är lite äldre brukar inte få det eftersom de kanske redan har haft det. De blir immuna mot det när de har haft det en gång. :)
 
Sv: Unghästvårtor?

Det är ett virus (pappilomvirus) och när de klarat av det blir de immuna. De allra flesta hästar får det som unga (därav benämningen unghästvårtor). Det läker ut spontant på nånstans mellan 3-6 månader, och man behandlar det inte om det inte skulle vara extremt. Utan låt det vara, håll inte på att peta och joxa i dem utan låt det vara.

Viruset smittar men det är bara de som inte haft det förr som får det, och det är ett otroligt vanligt virus.

Såhär såg min åring ut i ett halvår (det såg VÄRRE ut i verkligheten), hon hade nästan näsborrarna halvt igentäppta av vårtor. (Om bilden inte fungerar ta bort http:// och prova igen)

http://hem.passagen.se/xyplex/vartor.jpg
 
Sv: Unghästvårtor?

Min 2-åring har en "plupp" på ena bakskanken. Det är som en vårta eller något. Kommer det med försvinna och är det samma virus tro?
Den är vit och ca 2 cm stor.
 
Sv: Unghästvårtor?

Jag har haft det på en unghäst förra året och då var det min första som hade det har aldrig haft det innan och det vara bara den som fick det och nu i år har jag en annan som har det och det är fortfarande bara en som har det så jag är lite tveksam att det smittar så mycket och sen har jag nog kommit lindrigt undan då mina inta har haft så mycket.
 
Sv: Unghästvårtor?

En i mitt stall penslade på Virkon S på dom med en tandborste, till allas bestörtning :crazy:. Dock var vårtorna helt borta på typ en vecka.
 
Sv: Unghästvårtor?

Min hade vårtor runt skapet (valack) på våren när han var fyra år. De försvann efter ca 6 månader och jag behandlade dem inte alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
416
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 436
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Ponylove
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp