Unghästvila

Pricken2004

Trådstartare
Halloj!
Jag har en fundering. Unghästar ska ju gå på vila då och då, men vad är egentligen bäst, att hästen vilar flera veckor/månader i sträck eller att man lägger in en liten vilovecka här och var och kanske nån något längre sommar- och vintervila. Om man då t.e.x har en unghäst som behöver stimulans och hade tyckt det var tråkigt att bara stå under långa perioder.

Tack på förhand! 😁
 
Unghästar behöver generellt längre vilor, en vecka här och där räcker ej. De är ju fortfarande bäbisar som ska växa både i kropp och knopp och få en chans att vila och bara va och smälta det de har lärt sig.
 
Har min första "bebis" nu, han fyller 3 i maj, gjort sin första inridnings period nu, 8 pass på 4 veckor, så from nästa helg åker han ut dygnet runt och kommer få vila helt förutom lite rykt och pyssel någon gång i veckan. Tror det minst blir 4 veckors vila, sen blir där inridningsperiod 2 senare i sommar.

Jag märker sån skillnad när han fått vila, skaffade honom i januari, inte gjort mycket så vi har promenerat, tömkört lite och vardaglig hantering i ca 6-8 veckor( 2-3 ggr/ vecka , mellan 15-30 min/ gång) , sen märktes det ganska tydligt att han var trött. Så han fick 2 veckors helvila innan inridningen påbörjade. Mycket nyttigt och stor skillnad på honom.


Så värt att tänka att allt nytt vi introducerar för dessa unga hjärnor påverkar dem enormt plus då alla växtperioder.
 
Vi/jag utbildar våra unghästar (födda på gården), alltså från föl till tre-fyraåring, genom att ha korta perioder t.ex. tre- max fyra dagar med relativt intensiv träning, alltså flertalet korta pass varje dag ( 4-5 ggr varje dag, på 5-10 minuter för de yngsta, kanske 20-25 minuter för de äldre), följt av 2-4 veckor av flockliv på lösdrift, där det enda som händer är lite borstning ungefär.

Unghästar "absorberar" träning medan de vilar. Moment där de visade osäkerhet i/inte förstod fullt ut, senaste träningsvändan, fungerar oftast utmärkt när nästa period av träning börjar.

Vi backar alltid tillbaka och kör första-andra passet under en ny träningsperiod som en kort repetition av basics:
Vi utbildar trygga körhästar - alltså är basics att ha fungerande kommunikation mellan häst och människa när man blir ledd på marken, respektive att bli tömkörd med ledare. När tömkörningen är helt befäst (efter ett år ungefär), så är basics fungerande tömkörning utan ledare.

Markarbete i form av att leda hästen på ett strukturerat sätt, och tömkörning är också mycket bra att jobba med för unga hästar som ska bli ridhästar. Det icke belastande träning, som förbereder hästen för uppsuttet arbete i framtiden.

Observera dock - jag pratar om föl till tre-fyraåring, man kan lägga upp träningen på annat sätt ju äldre, "mognare" hästen blir, för egentligen behöver vi ju se både fem och sexåringar (kanske något år till) som unghästar/hästar under utveckling.

Vill man skapa en stabil hästindivid, så lönar det sig att jobba långsamt och tröska igenom momenten så att det hästen ska kunna av grundutbildning, verkligen sitter "inne" i hästen som djupinlärt.
 
Min fjordkille vilar nästan hela vintern och någon vecka här och där på sommaren. Det funkar bra för oss. Men det som funkar för oss behöver inte fungera för andra :)
 
Jag har haft två unghästar senaste åren som jag upplevt varit svåra att vila, dvs de blir rastlösa. Det brukar ta ett par veckor innan de helt landar i att de ska vila. Sen är det inga problem och de har fått tid att tänka över träningen.

Så i vissa fall tror jag korta vilor inte gör så stor skillnad, utan hellre då ha fler långa vilor (minst en månad). Jag har ingen stress att nå specifika mål med mina unghästar vid en viss ålder, så jag kan helt utgå från individen.

Däremot mår jag själv väldigt fysiskt och psykiskt dåligt vid minusgrader, så jag vilar alltid unghästarna mellan november och februari, minst till sju års ålder. Även mina äldre hästar får lugnare träning under den perioden med färre pass.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 295
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp