UnghästVM i dressyr 2018

Eukaryot

Trådstartare
Är det någon som tittar på unghästVM, antingen på webben (clipmyhorse) eller IRL?
Vad tycker ni om de svenska uttagningarna, blev rätt hästar uttagna? Övriga åsikter? 😀
 
Inte tittat något än men tror att Total Hope borde ha en chans att ta hem titeln för 6-åringar. OM han inte rids med för mycket spänning. Ironman H gick bra och gick direkt till final vilket jag tyckte var välförtjänt av det lilla jag sett av honom tidigare. Finns väl ett och annat bottennapp i uttagningen, men det visade sig självt på banan också..
 
Jag hoppas Astorias resultat räcker till final, det är verkligen en härlig häst! Men får gärna visa lite mer bärighet i galoppen också för att komma upp över 8 där med.
 
Jag hoppas Astorias resultat räcker till final, det är verkligen en härlig häst! Men får gärna visa lite mer bärighet i galoppen också för att komma upp över 8 där med.
Håller också tummarna för att Astoria håller kvar sin finalplats hela vägen nu ikväll :D
 
Total Hope ser verkligen ut att vara ”Happy athlete” men jag kan förstå att domarna drog med...
vad säger ni om skritten? Den ser nästan märklig ut men samtidigt är den ju rätt ren i takten.. var det rätt att sänka den under 7?
 
Total Hope ser verkligen ut att vara ”Happy athlete” men jag kan förstå att domarna drog med...
vad säger ni om skritten? Den ser nästan märklig ut men samtidigt är den ju rätt ren i takten.. var det rätt att sänka den under 7?

Jag tror hon visade för lite skritt med kontakt... Kände att det började bli farligt och fattade galopp ganska tidigt.
 
Ärligt talat så fattar jag inte riktigt varför Total Hope fick åka på SWBs kvot? Varför gick inte ägarna via OLDförbundets uttagningskommite? Så har ju andra fått göra, dvs få en plats via det förbund som hästen tillhör.
 
Inte tittat något än men tror att Total Hope borde ha en chans att ta hem titeln för 6-åringar. OM han inte rids med för mycket spänning. Ironman H gick bra och gick direkt till final vilket jag tyckte var välförtjänt av det lilla jag sett av honom tidigare. Finns väl ett och annat bottennapp i uttagningen, men det visade sig självt på banan också..
Vilka bottennapp tänker du på då? Det var väl ingen av de som SWB skickat dit som blev sist, eller har jag missat nåt?
 
Ärligt talat så fattar jag inte riktigt varför Total Hope fick åka på SWBs kvot? Varför gick inte ägarna via OLDförbundets uttagningskommite? Så har ju andra fått göra, dvs få en plats via det förbund som hästen tillhör.

För att han är i avel i Sverige och det gynnar svenska uppfödare med avkommor om han kommer ut och visar upp sig internationellt.
 
För att han är i avel i Sverige och det gynnar svenska uppfödare med avkommor om han kommer ut och visar upp sig internationellt.
Jo, jag vet ju att det är för att han står uppstallad i Sverige i år och att det är så de resonerar. Men det är många hingstar som verkar i avel inom SWB, det är tex hur många som helst som verkar via seminimport. Det känns som ett för svagt argument att en OLD-reggad häst ska representera SWB bara för att den står uppstallad här.

Det är väl inte SWBs sak att se till så att en specifik hingsts avkommor får reklam internationellt. Varför just Total Hope och hans avkommor? Tror att Schockemöhle klarar av att marknadföra hingstarna i sitt program själv, bättre än vad många svenska hingsthållare gör...

Tex Helgstrand som har tyskreggade hästar stående i Danmark ser ju till att de får åka till unghästVM via det förbund som hästen är grundreggad i, inte via DV. Precis som att en SWB-häst som står i utlandet kan bli uttagen via SWB trots att den inte råkar stå uppstallad i Sverige.
 
Vilka bottennapp tänker du på då? Det var väl ingen av de som SWB skickat dit som blev sist, eller har jag missat nåt?
Vill inte diskutera enskilda ryttare och varför jag inte tycker att hen inte borde varit uttagen. Men det gick som det gick iaf.

Otroligt kul att Astoria är i final!!
 
Det gick bättre för Total Hope idag! Än ligger han på finalplats och jag håller tummarna iaf 😊! Känns som om han kanske gör "en Floricello".
 
Både Total Hop och Diod till final, kul!

Dorina och Romeona förbättrade sig också, men det blir nervöst att se om det räcker till finalplats för Dorina, hon är 3a nu men 8 kvar...
 
Härligt att både Diod och Astoria är i final 👏

@Fiorano Det är väl ingen som har kommit på botten av SWB-hästarna, därav min fråga om ditt uttryck bottennapp? De andra förbunden, vars sämsta hästar kommit efter SWBs sämsta har ju misslyckats mer med sina uttagningar i så fall.
 
Härligt att både Diod och Astoria är i final 👏

@Fiorano Det är väl ingen som har kommit på botten av SWB-hästarna, därav min fråga om ditt uttryck bottennapp? De andra förbunden, vars sämsta hästar kommit efter SWBs sämsta har ju misslyckats mer med sina uttagningar i så fall.

Ja men alltså du frågade i trådstarten vad vi tyckte om uttagningarna, och jag svarade. Jag begär inte att du ska hålla med mig.
 
Jo, jag vet ju att det är för att han står uppstallad i Sverige i år och att det är så de resonerar. Men det är många hingstar som verkar i avel inom SWB, det är tex hur många som helst som verkar via seminimport. Det känns som ett för svagt argument att en OLD-reggad häst ska representera SWB bara för att den står uppstallad här.

Det är väl inte SWBs sak att se till så att en specifik hingsts avkommor får reklam internationellt. Varför just Total Hope och hans avkommor? Tror att Schockemöhle klarar av att marknadföra hingstarna i sitt program själv, bättre än vad många svenska hingsthållare gör...

Tex Helgstrand som har tyskreggade hästar stående i Danmark ser ju till att de får åka till unghästVM via det förbund som hästen är grundreggad i, inte via DV. Precis som att en SWB-häst som står i utlandet kan bli uttagen via SWB trots att den inte råkar stå uppstallad i Sverige.

Jag tycker det är bra som det är nu, att svenska hingstägare som köper in fina hingstar och låter dem gå i det svenska bruksprovssystemet också kan få chans att åka på Sveriges kvot. Lika väl som att inte fylla platserna (vilket antagligen hade blivit fallet om inte TH blivit uttagen eftersom ingen reserv blev uttagen t.ex?) eller skicka någon som inte riktigt håller måttet.
Så att TH som både varit bruksprovsvinnare och mest använda hingst får åka tycker jag inte är så konstigt.

Att jämföra med spemaimporter tycker jag är löjligt. Men visst, det finns många som verkar i avel i Sverige och har de svensk ryttare och ägare och gått svenskt prov är de välkomna att delta i uttagningarna.
 
Ja men alltså du frågade i trådstarten vad vi tyckte om uttagningarna, och jag svarade. Jag begär inte att du ska hålla med mig.
Ja, absolut får du tycka det. Vi har olika uppfattningar om vad bottennapp är helt enkelt. För mig är det om man kommer sist eller näst sist typ, därav min fråga om jag hade missat någon av de som är uttagna av SWB, eftersom ingen av dem hamnat så långt ner i resultatlistan.
 
Jag tycker det är bra som det är nu, att svenska hingstägare som köper in fina hingstar och låter dem gå i det svenska bruksprovssystemet också kan få chans att åka på Sveriges kvot. Lika väl som att inte fylla platserna (vilket antagligen hade blivit fallet om inte TH blivit uttagen eftersom ingen reserv blev uttagen t.ex?) eller skicka någon som inte riktigt håller måttet.
Så att TH som både varit bruksprovsvinnare och mest använda hingst får åka tycker jag inte är så konstigt.

Att jämföra med spemaimporter tycker jag är löjligt. Men visst, det finns många som verkar i avel i Sverige och har de svensk ryttare och ägare och gått svenskt prov är de välkomna att delta i uttagningarna.
Kanske OT, men hur stor andel av Total Hope ägs av svenskar? Trodde att huvudägaren var/är Schockemohle. Dvs en tyskreggad häst med till största delen tysk ägare. Jag kan förstå tanken med att det ger reklam till svenskstationerade hingstar. Men hur lite svenskanknytning kan de ha innan det blir för lite SWB-representation för att kunna bli uttagen via SWB? Det är en tävling mellan avelsförbunden, inte mellan ryttarna. Så ryttarens nationstillhörighet borde spela noll roll i sammanhanget.

Jag är lite kluven, men lutar åt att det kan vara bättre att lämna platsen tom eller att ta ut någon "sämre" SWB. Om platsen ställs till förfogande till något annat förbund om exempelvis SWB inte använder alla sina platser så vore det väl schystast att det förbundets egen uttagningskommite får möjlighet att välja ut vilket extrahäst som ska åka. TH och alla andra hästar som har sålts till andra länder än där de är reggade har möjlighet att bli uttagna via sitt eget förbund, så har flera andra hingstägare gjort.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 690
Senast: Barbabelle
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: caballus
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp