Unghästtest SWB 2018

Gabby_Ossi

Trådstartare
Idag drar första Unghästtesten igång, och jag tänkte att i den här tråden kunde vi diskutera resultat ur ett allmänintresse, alltså t.ex. toppresultat och resultat för avkommor till nya hingstar som har sin första årgång eller inte fått ihop tillräckligt för ett index ännu.

Flyinge är först ut och websänds på https://www.equisport.tv/livestream/10295/unghasttest-fredag/ , har redan börjat!

Startlistor och katalog finns här: http://malmohus.swb.org/evenemang/unghasttest/

Själv är jag spänd på att se avkommor till Deodoro och Vilancio eftersom jag använde båda första året de godkändes, fick inget föl alls det året pga krånglande sto men har en 2-årig Deodoro nu.
 
Senast ändrad:
Hingstar som godkändes 2014, antal avkommor -15 inom parantes:

Conthinder 1278 e. Conthargos (10)
Deodoro 1279 e. Damon Hill (24)
Diero Lux N 1280 e. Diarado (46)
Vilancio 1281e. Vitalis (22)
Bergåkras Amaranth (SWB) 1282 e. Ampere (21)
Contador 1283 e. Catoki (17)
RayMore (SWB) 1284 e. JJ RayBan (2)
Red Hot Chili (SWB) 1285 e. Niveau (SWB) (20)
Van Vivaldi 1286 e. Vivaldi (14)
Cortino (SWB) 1287 e. Diabeau vd Heffinck 6)
Elliot VDL 1288 e. Casall (16)
Frans Andreo II (SWB) 1289 e. Sandreo (13)
Uncanto di Villagana 1290 e. Canturo (16)
Casiro I 1291 e. Cassini I (6)
Comfortuna VDL1292 e. Berlin (29)
Corino VDL 1293 e. Corrado I (-)
Coventry 1294 e. Connor (25)
Crusador 1295 e. Cassini I (1)
Detroit 1296 e. Dimaggio (2)
LaCross 1298 e. Larimar (-)
Quality1299 e. Quinar (-)
Quin I 1300 e. Verdi (9)
Benetton Dream 1301 e. Brentano II (87)

Så inte så stora årgångar, Bentton Dream är väl den enda som med säkerhet borde få ihop 10 visade redan i år. Förmodligen Diero Lux också. Så kan man hoppas på Comfortuna, Coventry, Deodoro och kanske Vilancio, Amaranth och Red Hot Chilli.
 
Såg bara en häst men att man inte klappar/berömmer när den gör rätt bara rycker när den gör fel är lite tråkigt att se
 
Har kikat på webbsändningen hemifrån lite sporadiskt under förmiddagen, en del fina hästar. En som fick hoppdiplom tyckte jag krånglade sig över hindren..
Ska visa min Diero Lux-avkomma imorgon.
 
Resultat från Flyinge: Hopp Gång

3 gångartsdiplom till Fürstenball och ett var till BH Zack, Van Vivaldi, Vilancio, Skovens Rafael och Don Juan de Hus.
2 Hoppdiplom till Favorit Ask och ett var till Kannan, I'm Special de Muze, Diero Lux N, London, Contant Q, Sandokan och Armani Code.

Avkommor till hingstar med <10 visade sedan innan:
(Inom parantes antal visade sedan tidigare)

Algot 1 (9) = 10
Bordeaux 1 (8)
Capo 1 (-)
Cornet Obolensky 1 (?)
Cristallo I 1 (?)
Diarado's Boy 1 (2)
Diero Lux N 1 (-)
Don Juan de Hus 1 (-)
Everdale 1 (4)
For Romance I 1 (1)
Hampton 1 (3)
I'm Special de Muze 1 (5)
Latour 1 (-)
London 1 (1)
Magic Park 1 (8)
Red Hot Chilli 1 (-)
Sandokan 1 (-)
Tomahawk 1 (2)
Totilas 1 (4)
Van Vivaldi 1 (2)
Vilancio 1 (-)
 
Nja, jag höll på med ett långt inlägg efter Strömsholms första visningshelg men glömde posta så blev av med det som sparades utkast och sedan orkade jag inte göra om allt direkt igen... Och sedan fick jag lite mycket inför terminsavslutningen, sedan började jag kolla upp WFFS istället... Men tänkte ta tag i det nu igen ;)
 
Nu har jag gått igenom de testen som varit, har dock inte varit så ambitiös som något år och sparat alla poäng utan bara kollar hur många som visats för de hingstarna som inte har haft 10 visade avkommor + alla som fått diplom. Inväntar sista helgens resultat också men det som sticker ut såhär långt i mina ögon:

Vilancio - 22 registrerade, 9 visade, 7 gångartsdiplom
Deodoro - 24 reg, 7 visade, 4 gångartsdiplom (+ 1 med diplompoäng som ej reds)
London - 8 reg, 4 visade, 4 hoppdiplom
De l'Or - 11 reg, 3 visade, 3 gångartsdiplom
Dante Weltino - 11 reg, 4 visade, 3 gångartsdiplom, 1 hoppdiplom
Cortino (SWB) - 7 reg, 4 visade, 3 hoppdiplom
Everdale - 12 reg, 5 visade, 3 gångartsdiplom
For Romance I - 9 reg, 7 visade, 5 gångartsdiplom
BH First Choice - 13 reg, 5 visade, 3 gångartsdiplom
Latour - 21 reg, 5 visade, 1 gångartdiplom, 2 hoppdiplom

De som kommit över 10 på första årgången (Vilancio kommer antagligen också, har 2 anmälda):

Benetton Dream, 21-22 visade, 4 gångartsdiplom och 3 hoppdiplom.
Diero Lux N, 11 visade, 3 hoppdiplom

Kommer över 10 med tidigare årgångar:
Algot (SWB)
Corriendo Tau (SWB)
Floré Star
Fürst Romancier
Hasard (SWB)
Magic Park (SWB)
 
Nu har Vilancios 10e också visats, med diplom den med.

Så synd att han försvann så snabbt :(

Blir ju tyvärr så med många fina unga hingstar när så många väljer utifrån vem som håller hingsten, hur "snäll" den sägs vara, eller det man tror är "hett och lättsålt". Så många får aldrig chansen riktigt, och när avkommorna börjar visa hur fina de är så är hingsten såld/kastrerad.
 
Den 11e Vilancio-avkomman fick 48p med 998.5 på gångarter men under 7 på benen. Och De l'Or fick ett fjärde diplom på fjärde visade avkomman i Osby.

Tittar man på de äldre hingstrna så verkar Clever Hill Qs avkommor gå ganska bra med tanke på att han inte används så mycket? Tre Diplom av tre visade bland 3-åringarna varav den ena var högst bedömd i Mälardalen idag. Och en 4-åring som också fick diplom. 3 eller 4 diplom från tidigare visningar därutöver om jag minns rätt. Vet inte hur många han har haft visade totalt men bara 16 registrerade i 3-årsårgången så måste vara ganska hög procent.
 
Har någon sett sammanställning av årets tester från SWB? Letar men hittar inte. Vore ju väldigt intressant att veta utfallet med ändrade regler för 4åringar och såklart vilka hingstar som nu kan avelsvärderas. Eller kommer det först i samband med nya blupindex?
 

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: Hedwig
·
Avel Första testet är igång och kan följas live via webb-TV här: http://equisport.tv/livestream/trearstest-flyinge-3/ Katalog och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 875
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp