Bukefalos 28 år!

Unghest på vej til at blive distancehest

B

**BORTTAGEN**

Hejsa, så har en dansker fundet vej til jeres forum. Jeg har en 5 års arabervallak, der forhåbentlig kommer til at gå lidt distance på trods af en nylig skade.
Jeg vil høre, hvilket bid I bruger til jeres hest ? Jeg selv bruger hackamoren, men har på det seneste hørt meget dårligt om dette bid. :confused: Er det nødvendigt at træne hesten op på bid, før man går i gang med hackamoren ?
Hvor meget træning ligger i på dressurbanen med jeres ungheste ? Og foregår dette med almindeligt bid eller hackamoren ?

Vh Susanne og Sedoj Team Sedoj
 
Hej!

Välkommen!

Jag använder inte hackamore men däremot sidepull. Vet att flera använder olika typer av S-hackamore och det funkar bra.


Min valack måste jag rida på bett just för att han inte tar bettet så bra. (känslig) Det måste han lära sig. Så det blir endel på dressyrbanan ja- räknar min 7 åring som unghäst mentalt :smirk:

Det bettet jag har är ett tredelat som är utprovat till honom. Fast jag sneglar gärna på Mylerbetten, ett sånt vill jag ha när plånboken tillåter.....

Att hack är dåligt tycker inte jag. Men hästen måste kunna gå på olika sorters bett, men det är min åsikt.

:D
 
I Danmar er det kun tilladt med makanisk hackamore, Sidepull, bosal og rebgrimer er tilladt at ride med til stævnerne desværre.... :(

Vh Susanne og Sedoj
 
Unskyld, der skulle stå at bosal, sidepull osv er IKKE tilladt. Det er ihvertfald hvad jeg har fået at vide

Vh Susanne og Sedoj
 
Min förra häst red jag gärna med hackmore när jag tävlade, åtminstone första sträckan och red sedan gärna med sidepull. Han kunde dricka bra med hackamore, om jag hade stora vida hinkar. När jag red dressyr använde jag oftast vanligt tränsbett.
Min nuvarande häst avskyr hackamore. Sidepull är hon inte heller så förtjust i, hon tycker inte om när det drar runt/över nosen. Så henne rider jag nästan alltid i ett distansträns med vanligt tränsbett, som går att ta av, och det går även att bara rida i nosgrimman (som sidepull). Dressyr rider jag på henne flera gånger i veckan. Ett par gånger (ca.30 min åt gången) på fält eller ridbana. Annars brukar uppvärmningen inkludera öppna och sluta, efter framskrittningen på lång tygel bara rakt fram på vägen. Detta för mjuka upp henne innan distansträningen tar vid.
Hälsning Maja
 
Hej och välkommen! Kul med en dansk på forumet :)

Är det inte tillåtet att tävla med sidepull i danmark? :confused:

Jag har tävlat i danmark två gånger, båda gångerna med sidepull :o Ena gången frågade faktiskt domarna om det var en grimma jag red i men när jag svarade att det var ett sidepull så var det helt okej. :D
 
Sidepull

Er lige blevet informeret om at det eneste tilladte bid udover almindeligt bid var den mekaniske hackamore. Jeg kunne altid prøve at stille op med noget andet, men jeg kunne blive nægtet at starte. Så jeg vælger altså hackamoren - den er sikker på at jeg må starte med.

Om der er nadre regler for udenlandske ryttere skal jeg ikke sige noget om, men måske jeg så bare skulle starte i Sverige *s*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 045
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Jeg har en skøn skøn vallak efter Flaumur frá Sydri-Gröf. Her er han: Jeg ville rigtig gerne se nogle billeder af jeres Flaumur...
Svar
8
· Visningar
1 544
Senast: Fjeld
·
G
Körning hej jeg er igang md at indköre mit ardenner sto, hun tömköres nu bagfra, kan styres i 8 taller cirkler, stopper og går på komando...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: myrlan
·
Hästmänniskan Hejsa Vi overvejer at hyre en box ud mod lidt hjælp i stalden. Nogen af jer der har erfaringer med det? Synes i det er fair med...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp