M

musse

I "vårt" stall står det en 2-årig hingst.
Den är ohanterad, bits och sparkas.
Alla som har häst i stallet delar på insläpp, lunchfodringar och middagar.
Ägaren till hingsten har tills nu tagit in och ut sin häst själv, men nu vill hon att vi andra ska börja göra det.
Vad händer om någon av oss blir skadad, eller tappar hästen, så att den ställer till skada på annan häst, eller egendom.
Vem bär då ansvaret?
Stallägaren, hästägaren eller den som vid tillfället hanterade hästen?
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
I kontraktet i vårt stall står det att om min häst skadar någon eller något så är det mitt ansvar.
roflmao.png
roflmao.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Generellt sätt är det hästägarens ansvar. I mitt stall har jag dock ett krav på att samtliga hästar skall vara välhanterade och väluppfostrade. Ingen skall behöva handskas med/fostra någon annans ouppfostrade häst, något som uppskattas av de som står i stallet..
 
Varför står hingsten på stall och inte ihop med jämnåriga hingstar på bete?

Men jag tycker att ni ska vägra hantera en ohanterad hingst, det är nog bland det riskfylldaste som finns när det gäller hästar.
Vägra utsätta er för fara och låt henne uppfostra sin hingst själv.

Marita
 
Den här tråden var ju inne för en evighets sedan men jag satt och läste gamla trådar och reflerkterade över denna.

Du frågar vem som bär det yttersta ansvaret om hästen skulle skada någon.

Jag vet inte vad som gäller människor men om den skulle komma lös och skada hästar så är det stallägaren, om inte denna har ett kontrakt med hästägaren och avsäger sig ansvaret! (så har iallafall jag hört det).
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 292
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp