Bukefalos 28 år!

G

Guapa

Blir snart ägare till en Pre- hingst från Frankrike. "Vild" så att säga. 4 år gammal. Det blir min första unghäst... Ska bli hur kul och intressant som helst... Det ska bli en barockhäst då då. Naturligtvis finns det hjälp här att få i stallet, men jag ville ändå höra om det finns nån här som gjort något liknande? Några tips? Det kanske finns nån bra unghästbok ni kan rekommendera? Håller på att läsa Dansa med hästar , och den är jättebra. Men som sagt, vill höra (läsa) vad ni har att säga.
 
Jag köper honom av kvinnan som äger stallet. 50 000 kr + moms får jag honom för. Egentligen brukar de ta 70 tror jag men nu vill hon ta hem hästarna... Får väl en del rabatt eftersom hon känner mig, och jag har redan en häst därute, hon vet hur dyrt det blir. Sen vill hon att jag ska "sammarbeta" lite med hennes dotter, som också får en. Så det blir ett riktigt kap! ;)
 
Jag har gjort precis detsamma, med undantaget att dte var en camarguehäst :) Och att han kastrerades en månad innan resan till Sverige.

Tips jag kan ge:

Ska han gå på lösdrift? Stall? Bete?
Mourven kom i mitten av november till Sverige och står här på lösdrift (nu på bete). Han fick en natt och dag stå och vila upp sig i rasthagen i anslutning till lösdriften. Han var väldigt stel efter resan osv. När han började äta och dricka (han fick knäckebröd med b-vitamin och e-vitamin på också) kom magen igång och han blev piggare. Han kom hit runt 18 på torsdagen och runt lunch på fredagen släppte vi ihop honom med de andra odågorna (unghingstar mestadels).

De sprang och de sprang (även om lillen var stel hade han spring i benen och de andra for ju efter). De lugnade ner sig och han kom snabbt in i flocken. Det var dock itne förrän i början av januari som han började känna sig hemma och blev mer harmonisk. Han började då leka mer med de andra hästarna och jag fick komma betydligt närmare honom. Innan hade jag mest bara fått klia på huvud och hals och lite bog, men i januari kunde jag börja klia över nästan hela honom (magen och skapet var han lite kinkig med, han har stor integritet pojken, släpper inte de andra hästarna så nära heller). Jag började också om med att lära honom grimma, lyfta ben osv. Innan hade de bara "tvingat" honom (han blev väl hanterad minimalt och bara vid vet.koll och kastrationen), han hade aldrig blivit lärd. Jag började med ett rep och bara kliade på honom med det. La det över ena örat, berömde. Nästa gång la jag det över båda, berömde, osv. Till slut kunde jag ta repet över nacken utan att han ryggade undan eller tyckte det var läskigt och jag kunde då också sätta på grimman.

Benen tog lite längre eftersom han reagerade med att ta ner huvudet och bita tillbaka när jag kliade där ;) Det är ju så de beter sig när de leker. Efter ett tag insåg han att det inte var så man skulle göra och efter lite tid (i mars) kunde jag lyfta fram och efter ytterligare ett par månader (i maj) kunde jag även lyfta bak. Nu är han helt tam för mig (jag får ta var jag vill, inga som helst reaktioner när jag är vid skapet och pillar osv) och han har även träffat massör och hovtrimmaren som fått ta på kroppen (han har varit lite kinkig med mage och skap för massör, verkaren var aldrig där och pillade). Han är nyfiken på folk och vågar nästan gå fram och hälsa på främmande människor.

Vi har nu börjat ut och gå lite mer (började med det på lösdriften, sen fick han vila från nytt och sen flyttade de till betet). Lite jobbigt att gå ifrån flocken, men han ahr toppenpsyke så det kommer nog gå galant.

Jag har inte stressat någonting utan låtit dte ta den tiden det tagit. Visst skulle jag säkert kunnat få snabbare resultat, men kanske inte med en lika lycklig häst. Att tas ifrån sin flock, stå i lastbil ett par dagar, komma till helt nytt land och nya hästar är ju ganska så traumatiskt för dom och det är bara att vänta ut. Jag gjorde ju som du kanske förstår i princip ingenting de första två månaderna och det var nog vad han behövde, han visade när han var redo.
Ett tips är att bara gå runt i hagen, umgås med honom utan några krav. Följ honom (ej driva), stå och sov bredvid honom. Gör allt du kan för att få honom att få förtroende för dig. det är det första, sedan kan du fortsätta med att bli högre i rang (om dte är ditt mål). Min filosofi är ömsesidigt förtroende och respekt och en rang som ligger på 50-50.

Min pålle (och andra från södra Frankrike/Spanien?) har en väldigt stor integritet och en stor personlig sfär. Det gäller att be om tillåtelse att få komma in en bit ifrån och han gör detsamma. Vissa av de andra (unghingstar från Sverige) klampar bara rätt in i min personliga sfär. Beroende på hur känslig han är (troligtvis väldigt känslig eftersom han aldrig blivit avtrubbad av klantiga människor) får du ju vara lite olika tydlig (stor i rörelserna) och hård.

Jag kan rekomendera 'Tänk som din häst' med Michael Peace och Lesley Bayley.

Oj, det blev långt, men så går det när man frågar om sånt här :D
 
Jag köpte min Pre hingst då fyra år från spanien också vild!

Det jag gjorde var att fastställa ledarskapet med hjälp av diverse horsemanshipmetoder (hempfling, Monty Roberts) Jag hade en horsemanshiptränare som hjälpte mig en ggr i veckan de första veckorna.

Det gick hur bra som helst, dock är det ju viktigt med hingstar vare de PRE eller andra raser att man vet vad man sysslar med så det inte sker olyckor.

Efter en månad ca började jag rida så smått. Då hade jag hjälp av en beridare från spanska ridskolan - så klart att det gick jättebra också!

Nu är han 7 år och jag har nyligen (i torsdags) kastrerat honom då jag vill kunna ha det lite mer avslappnat och så min son och man också kan rida på honom. (det kunde de innan också men det känns tryggare att ha honom kastrerad)

Lycka till med din kille!
 
Oh jag glömde att säga:

Om du planerar att kastrera försök att vänta tills din häst är utbildad då det är så mycket lättare att träna en hingst. De är liksom mer med på saker.

Dock blir de ju aldrig färdigtränade men ändå!
 
Åh vad kul, jag tänkte också använda lite Hempfling- metoder. Tycker det verkar bra! Hur gjorde du precis då han kom då? Fick han gå i hagen direkt eller boxen? När började du arbeta med honom? Vill gärna höra lite detaljer om just början!
 
Min hade gått på lösdrift fram tills han var tre. I spanien är det vanligast att de vid treårsåldern tar in hingstarna, visar dem för godkännande och sedan beslutar i fall de ska sälja eller behålla hingsten. Under denna tid och framöver står de inne hela tiden. Kanske kommer ut någon gång i en rasthage men inte dagligen.

Det är en av anledningarna att jag valde att inte låta min hingst gå ut de första tre månaderna!

Den andra är att jag ville att hingsten skulle se mig som sin ledare och få ett förtoende för mig. (då det inte var mitt egna stall och han skulle bli utledd av andra människor som inte gjorde som jag ville) Detta funkade mycket bra och han började gnägga redan andra veckan när jag kom, då han visste att jag var den som tog ut honom. En sak som ofta händer PRE ägare i Sverige när de släpper ut sina PRE- hästar i hagen är att hästarna får ett bättre självförtroende och förändras i personligheten. De är helt plötsligt inte lika fogliga längre. De ÄR snällare som hingstar än de flesta andra hästar men man bör ha i åtanke att det är varmare i Spanien = slöare hästar. Och att de står inne= vet inte sin egen styrka och dåligt självförtroende. Det sistnämnda är min egen generalisering av egna erfarenheter av min uppväxt i Spanien och som hästägare här och i Spanien. Alltså inga klara bevis för att det stämmer

Han fick gå lös i ridhuset för att springa av sig dagligen innan jag arbetade honom. Jag ledde även ut honom i grimma för att beta mm.

Jag började arbeta andra dagen han kom. Började så smått med Join-up övningar - om du känner till dessa. Alltså mycket översiktligt att du har hästen helst lös i en round-pen eller som jag i longerlina i ridhuset. Driv fram hästen tills den visar tecken på "underlägsenhet" dvs. tuggar och slickar sig om munnen sänker huvudet mm.mm. Bjud den sedan att stanna och gå fram till den - sedan (om du gör det rätt, ta hjälp av tränare om du aldrig har provat innan) har du en häst som följer dig lös var du än går. Sedan är det dags att ställa lite krav typ, vilket avstånd han ska följa dig på - Hempflings metoder. Jag jobbade jättemycket på att just leda honom rätt i vanlig grimma. Jag jobbade jättemycket med mitt eget kroppsspråk och min kroppshållning. Och hur jag hanterade mig själv som tex att aldrig ta ett steg bakåt när hästen kom imot mig - aldrig, aldrig, låta hästen passera in i mitt område utan att den var välkommen. Jag lärde hästen att rygga när den kom för nära.


Sedan gick jag vidare med longering och tömkörning (i den mån jag kunde). När det kändes rätt började jag sitta på honom barbacka. Sedan med sadel och sedan började jag rida för min tränare - han red även hästen i början.

Jag insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle kunna rida min hingst utanför ridhuset bettlöst (vilket var min tanke från början)så jag rider honom på ett tredelat auriganbett och det går jättebra.

Hoppas du fått lite tips på vad du ska göra. Jag tror det bästa är att bara känna av situationen, och hästen. Din häst kanske är helt annorlunda mot min och kräver annan behandling. Min var väldigt kaxig. Din kanske är skygg..

Lycka till
 
Jag vill ha en häst som är lycklig, även när jag inte är där. Jag vill att den ska ha en rolig omgivning och ett spännande liv, mer än de 2-3 timmar jag är där om dagen.

Jag gör mig själv intressant för att bli ledare, inte omgivningen tråkig (eller obefintlig).

Min fick fortsätta med sitt vilda liv och berättade när han var redo att gå vidare och då gjorde vi det.
 
Då har vi ju en lika uppfattning om hästar och hästhantering! :)

Min häst går ute med hästkompisar(trots att han är/var hingst) varje dag och har gjort hela tiden utom de tre första månaderna..

Jag ville ju inte göra för stora förändringar för honom då han hade stått inne ett helt år sedan han var tre! Jag tror nog inte att han hade mått särskilt bra av att släppas ut i vårt kalla klimat i en hage med en massa okända hästar när han precis kommit till sverige!

Förrästen hade jag dem ute hela natten ett par veckor i juni - mot deras vilja! Den lilla forcerade staketet och gick in i stallet. Och den stora stod och väntade på att få komma in från klockan fem på eftermiddagen - varje dag!

Det vilda livet i all ära - men jag tror nog att har de vant sig vid lyxen att få komma in till ett varmt myggfritt, dragfritt, torrt stall.. med lite god kvällsmat att tugga på så är det nog svårt att släppa det. Liksom vi inte skulle vilja gå tillbaka till att leva i grottor..eller? ;)
 
Är inte hon också Pre? Nja, det är inte därför jag valde namnet.
 
Skrev jag att han var vild? :o

Jag tror jag skrev att han hade tagits in från det fria när han var tre..(då var han vild)

No hard feelings.. :)
 
Det kanske var jag som läste in något i ditt svar eftersom trådskaparen frågade om det var något som tagit hem vild häst. Tror nog du skrev att han stått på stall ett tag :o Så fel det kan bli ibland :crazy:

Men med din häst måste det ju ha varit samma sak som att vänja en tävlingshäst, som bara stått på stall hela livet i princip, vid att vara "fri" ungefär? När kom han till Sverige?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 759
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 699
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 190
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 646
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp