Unghingstbete med bränd mule

phie

Trådstartare
Jag har en liten grabb på två år som har varit på bete i två veckor. Jag åkte för att kika till honom och kunde konstatera att hans rosa lilla mule har blivit redigt bränd. Det var en hel del sårskorpor, som förvisso inte vätskade.

Nu till problemet hur man ska kunna skydda honom från solen. I och med att han går med ett tiotal andra hingstar känns det som om det är en dålig idé att ha grimma med noslapp. Är det en lika dålig idé att skaffa flughuva med noslapp?

Finns det något krämigt som skyddar mot solen och sitter som berget? I och med att betet är en bra bit bort åker jag dit en gång i veckan. De har daglig tillsyn av betesägaren, men att denne ska smeta solskydd på min häst regelbundet kan jag nog inte kräva.
 
Zinkpasta är nog det som sitter bäst.
Eventuellt solkräm för barn brukar också sitta bra, men det slår inte zinkpastan
 
Jag har en liten grabb på två år som har varit på bete i två veckor. Jag åkte för att kika till honom och kunde konstatera att hans rosa lilla mule har blivit redigt bränd. Det var en hel del sårskorpor, som förvisso inte vätskade.

Nu till problemet hur man ska kunna skydda honom från solen. I och med att han går med ett tiotal andra hingstar känns det som om det är en dålig idé att ha grimma med noslapp. Är det en lika dålig idé att skaffa flughuva med noslapp?

Finns det något krämigt som skyddar mot solen och sitter som berget? I och med att betet är en bra bit bort åker jag dit en gång i veckan. De har daglig tillsyn av betesägaren, men att denne ska smeta solskydd på min häst regelbundet kan jag nog inte kräva.

Det låter som att det kan finnas alsikeklöver i hagen? Den gör dem allergiska mot solljus, har haft det på några hästar med mycket vitt, det enda som hjälpte var att ta bort dem från betet och täcka bläsen med huva och nosflärp.
 
Det låter som att det kan finnas alsikeklöver i hagen? Den gör dem allergiska mot solljus, har haft det på några hästar med mycket vitt, det enda som hjälpte var att ta bort dem från betet och täcka bläsen med huva och nosflärp.
Det behöver inte vara alsikeklöver, en rosa mule saknar skyddande pigment och bränns lätt. Jag har haft två alsikeförgiftade hästar och vet skillnaden, det blossade upp handflatestora vätskande sår i karlederna på dem och de fick inte gå ute alls dagtid resten av den sommaren. Tack och lov hade de ingen leverpåverkan.

På min stora är noslapp det enda som fungerar, flughuva blir hon stressad av och salvor är borta samma dag som jag smort henne, vilket hon hatar och hon blir huvudskygg när mulen gör ont. Med lapp på grimman är det aldrig några problem men jag förstår att det är svårt när han går med unghingstar.

Jag hade testat flughuvan.
 
Först känner jag att den som kollar till hästarna borde informerat dig.
Solskyddskräm åtminstone på morgonen. Jag har haft beteshästar i flera år och har solskyddskräm, hovkrats och under torrperioder även hovolja med mig på hagsvängen.
 
Tyvärr så finns det inget solskydd som sitter en vecka även om det sitter bra. För att det ska göra nytta så måste man fylla på minst en gång om dagen. Ibland flera gånger till ock med för det är inte bara när det är solsken som känsliga individer reagerar utan strålningen finns så länge solen är uppe.
Så om hästen ska gå kvar och beteshållaren inte kan göra det är bara noslapp som kan hjälpa.
 
Det bästa jag kan rekommendera är Helosan Sol. Salvan är mycket fet och sitter bra tycker jag, även om den förstås inte sitter "som berget" i en vecka. Om du själv åker dit och smörjer nosen en gång i veckan skulle jag be personen som har betet smörja ca 2 ggr/vecka, så att nosen blir smord ungefär varannan dag. Kanske kan du betala betesägaren lite extra för att denne smörjer?

Jag skulle inte använda vare sig grimma eller flughuva med noslapp när hästen går på hingstbete.
 
Nu är det kanske lite sent, men min kille med rosa nos klarade sig fint om jag smörjde i början på sommaren, så fick han lite bra grundfärg kanske.
Numera behöver jag aldrig smörja. Kan se att han då och då får liksom skorpor, men det är reaktioner på vad han betat. Och det behöver som sagt inte vara alsickeklöver bara, kan vara annat också som de inte tål.
 
Om hästarna visiteras dagligen av beteshavaren tycker jag inte det är orimligt att smeta på lite solkräm på en bränd hästmule.... jag hade helt klart kollat med ansvarig för betet.
 
solkräm för barn är nog bäst, helosan sol sitter knappt kvar en timme när de betar.
själv har jag helosan sol plus noslapp på min häst med rosa mule. detta då jag först blev tipsad om att helosan var bäst, köpte då en stor tub och har den kvar 2 år senare.. och det är inte lite jag kletar på på hästen :p så den räcker länge :D.
men nästa solkräm blir en med hög solskyddsfaktor som är lämplig för barn. så hästen kan gå utan nosflärpen.
 
Jag har en liten grabb på två år som har varit på bete i två veckor. Jag åkte för att kika till honom och kunde konstatera att hans rosa lilla mule har blivit redigt bränd. Det var en hel del sårskorpor, som förvisso inte vätskade.

Nu till problemet hur man ska kunna skydda honom från solen. I och med att han går med ett tiotal andra hingstar känns det som om det är en dålig idé att ha grimma med noslapp. Är det en lika dålig idé att skaffa flughuva med noslapp?

Finns det något krämigt som skyddar mot solen och sitter som berget? I och med att betet är en bra bit bort åker jag dit en gång i veckan. De har daglig tillsyn av betesägaren, men att denne ska smeta solskydd på min häst regelbundet kan jag nog inte kräva.

Zinkpasta är en tjock salva som inte går så lätt bort och skyddar bra mot solen. :)
 
@Rugge : Tack, det har införskaffats!

@Freeride : Tror personligen att det är solbränna. De ben som är vita har inte reagerat. Ska dock hålla koll :)

@lundsbo : Håller med. Blev lite besviken när jag hittade honom helt skorpig. Du verkar vara en föredömlig beteshållare :)

@dimmansstuteri : Jag tycker inte att Helosan sol sitter så bra. Den är mest kladdig. Hade den i försomras och upplever att minsta fukt i gräset fick den att rinna av. Tyckte att ett solstift jag hittade var bättre som dessutom hade högre SPF. Ganska mycket dyrare, dock :(

@Masse : Förstår det. Har inte fått någon återkoppling av beteshållaren än, så jag ska nog skaffa några huvor med noslapp så att han garanterat är täckt. Så länge de får sitta på, det vill säga. Småpojkar...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 753
Hästvård Har en ponny som brände sig om mule och ansikte förra sommaren då han inte var i min ägo, dom tidigare har smörjt med helosan och...
Svar
11
· Visningar
2 097
Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp