Unghund som inte gillar att åka bil

Tuggben

Trådstartare
Min 13-månaders hane gillar inte att åka bil. När man närmar sig bilen och han förstår att det är dags att åka så börjar han darra. Eftersom vi av många olika skäl behöver åka bil, dessutom ofta, så vill jag göra något åt saken.

En tanke som jag har och som jag kört i ett par dagar nu är att försöka stegvis exponera honom för bilen. Har skurit upp en wienerkorv som jag börjar mata honom med när vi närmar oss bilen. Har kommit såpass långt att jag har lyckats få honom attt både närma sig bilen samt stå i bagageutrymmet och även hämta korvbitar i sin bur.

Är det någon som vet om detta kan vara en bra metod eller om jag slösar bort min tid? Isf - hur bör jag göra istället?
 
Det är en bra metod att skapa en positiv upplevelse för hunden att vara i och nära bilen. Du kan också testa att servera hans mat där så att det blir en vardagsrutin att man äter sin mat i bilen.

När ni sen börjar köra så kör korta sträckor och kör till roliga ställen, tex skogen eller stranden eller var ni nu tycker det är jättekul att vara. Så kommer han associera bilåkandet med att ni kör till roliga ställen.

Det är inte ovanligt att valpar och unga hundar blir åksjuka så illamående kan vara en bidragande orsak till att han tycker det är jobbigt i bilen. Det brukar ofta växa bort med tiden.
 
Har aldrig testat med godis men med att åka bil innebär något skoj, för våra hemma har det varit att spåra eller jaga. Funkat för alla utom den som var åksjuk och kräktes redan innan fösta km.
 
Det är en bra metod att skapa en positiv upplevelse för hunden att vara i och nära bilen. Du kan också testa att servera hans mat där så att det blir en vardagsrutin att man äter sin mat i bilen.

När ni sen börjar köra så kör korta sträckor och kör till roliga ställen, tex skogen eller stranden eller var ni nu tycker det är jättekul att vara. Så kommer han associera bilåkandet med att ni kör till roliga ställen.

Det är inte ovanligt att valpar och unga hundar blir åksjuka så illamående kan vara en bidragande orsak till att han tycker det är jobbigt i bilen. Det brukar ofta växa bort med tiden.
Det var bra tips, tack! Vi åker mycket bil i vardagen, ex till/från hunddagis varje dag. Dessutom brukar vi behöva åka en bit för att komma till bra promenadstråk då jag bor mitt i stan. På helgerna åker vi ofta ganska långt för att ta oss ut i naturen, så åkturerna slutar ofta med en positiv upplevelse.

Känns bra att du säger att beteendet brukar växa bort. Jag hoppas det. Annars får han nog tyvärr stå ut med att vara lite darrig när det är dags för bilåkning. Men kan jag hjälpa honom att med träning överkomma rädslan så gör jag gärna det.
 
Jag gissar att hunden är åksjuk - det är ju jättevanligt på unga hundar. Kör Postafen under alla åkturer oavsett längd ett tag för att bryta obehaget kring bilåkning. Om inte annat så utesluter du att det är åksjuka som skapar problemet. Och kör samtidigt som du gör med godis och positiv betingning kring bilresor (åka korta resor till superroliga ställen, äta supergott godis i bilen/nära bilen, etc).
 
Min papillon gillar inte att åka bil och blir åksjuk ganska omedelart.

Dock är det alltid bättre efter att vi åkt lite länge stäckor. Har vi en timmes resa eller mer så är bilåkning roligare ett tag efteråt.

Eftersom han blir åksjuk är illamåendet det enda han upplever att åkandet. Dvs är vi åker korta sträckor. Så går vi mot bilen så vet han att han kommer att må illa. Svårt att uppbåda entusiasm i det läget....
Åker vi längre går illamåendet över efter en stund och vi kommer fram till något roligt.
 
Kan vara så illa att det är ett missljud i bilen som bara han hör. Är det likadant om ni prova med en annan bil?

En kund till oss fick helt enkelt lov byta bil då hans hund vägrade åka i den han hade (ylade som en galning). Men när bilen var inne på service och han hade lånebil under tiden, då var hunden knäpptyst.
Så han bytte helt sonika till en annan bil och problemet löst
 
Jag gissar att hunden är åksjuk - det är ju jättevanligt på unga hundar. Kör Postafen under alla åkturer oavsett längd ett tag för att bryta obehaget kring bilåkning. Om inte annat så utesluter du att det är åksjuka som skapar problemet. Och kör samtidigt som du gör med godis och positiv betingning kring bilresor (åka korta resor till superroliga ställen, äta supergott godis i bilen/nära bilen, etc).
Kan man ge hund postafen? Är inte det för människor? Han väger ca 9 kg

@Malibu_Stacy
 
Ja du kan ge postafen. Jag har gett det till valp.

Min Dvärg var åksjuk ända till 2-årsåldern. Sista året var han nog inte åksjuk egentligen utan det handlade mer om minnesbilder efter att han hade varit åksjuk. Det gick helt över. En tik jag hade hade samma problem som din med att darra och hon kröp mot bilen. Under färden dregglade hon och hon blev medtagen och trött av att åka bil. Det höll på i ca 2 år sen älskade hon bilen.

Håll ut och försök göra bil och bilturerna så positiva som möjligt.
 
Kan man ge hund postafen? Är inte det för människor? Han väger ca 9 kg

@Malibu_Stacy
Ja det kan man, 1 tablett för 20-25 kg. Ska ges typ två timmar innan avresa. Bäst effektivt dock Cerenia men det är receptbelagt. Kombinera gärna med Adaptil för lugnande effekt. För långa resor, om hunden har ångest eller rädsla vid bilåkning fungerar Sileo bäst, också receptbelagt.
 
Ja det kan man, 1 tablett för 20-25 kg. Ska ges typ två timmar innan avresa. Bäst effektivt dock Cerenia men det är receptbelagt. Kombinera gärna med Adaptil för lugnande effekt. För långa resor, om hunden har ångest eller rädsla vid bilåkning fungerar Sileo bäst, också receptbelagt.
Tack! Då blir det en halv tablett för min ds då pga väger 9 kg.

Säg att vi ska åka en längre resa ca 1h, vara borta i 4 h och sen åka hem igen, kan jag då ge en halv tablett vid avfärd och sen en halv tablett vid hemfärd? Eller överskrider jag nån slags maxgräns? Hur länge sitter effekten av en halv tablett i?
 
Tack! Då blir det en halv tablett för min ds då pga väger 9 kg.

Säg att vi ska åka en längre resa ca 1h, vara borta i 4 h och sen åka hem igen, kan jag då ge en halv tablett vid avfärd och sen en halv tablett vid hemfärd? Eller överskrider jag nån slags maxgräns? Hur länge sitter effekten av en halv tablett i?
Postafen ska verka i 12 timmar :)
 
Kan även fungera att ha laddat bilen med något gott innan ni kommer dit. Min äldre hund tryckte till min valp rätt hårt i samband med att vi skulle åka bil vilket gjorde att valpen var inte så sugen på det sen ett tag. Jag brukade smyga ut först och lägga en köttbulle eller annat som luktade gott i bilen innan vi gick ut och vips hade han en förväntan på vad det skulle ligga för smaskigt i bilen och nu älskar han att åka bil även om det bara var ett kort tag den var "laddad". :)
 
Min 13-månaders hane gillar inte att åka bil. När man närmar sig bilen och han förstår att det är dags att åka så börjar han darra. Eftersom vi av många olika skäl behöver åka bil, dessutom ofta, så vill jag göra något åt saken.

En tanke som jag har och som jag kört i ett par dagar nu är att försöka stegvis exponera honom för bilen. Har skurit upp en wienerkorv som jag börjar mata honom med när vi närmar oss bilen. Har kommit såpass långt att jag har lyckats få honom attt både närma sig bilen samt stå i bagageutrymmet och även hämta korvbitar i sin bur.

Är det någon som vet om detta kan vara en bra metod eller om jag slösar bort min tid? Isf - hur bör jag göra istället?

Hade precis samma problem med min lettiska importvalp. Hon ville absolut inte gå till bilen och kräktes ofta. Fick tips om att spraya fällen i bilburen med adaptilspray 15 min innan varje bilresa och efter att ha gjort det bara en gång har jag en hund som självmant vill hoppa in i bilen. Har nu använt sprayen kanske 10 bilresor och tänkte köra tills flaskan är slut innan jag provar utan. Trodde aldrig att det skulle fungera men det är toppen! Känns bättre än att behöva ge dom någon tablett.
 
Hade precis samma problem med min lettiska importvalp. Hon ville absolut inte gå till bilen och kräktes ofta. Fick tips om att spraya fällen i bilburen med adaptilspray 15 min innan varje bilresa och efter att ha gjort det bara en gång har jag en hund som självmant vill hoppa in i bilen. Har nu använt sprayen kanske 10 bilresor och tänkte köra tills flaskan är slut innan jag provar utan. Trodde aldrig att det skulle fungera men det är toppen! Känns bättre än att behöva ge dom någon tablett.
Tack, detta ska jag prova!
 
Min västgöte har aldrig gillat bilen. Han drog intensivt åt ett annat håll när vi närmade oss bilen. Godis hjälpte inte. Han var inte åksjuk vad jag kunde se. Numera, 5 år gammal, hoppar han in själv. Jag tror den stora grejen var att han inte ville bli lämnad i bilen. Han behöver numera inte åka till kurser och ligga och vänta, eftersom han inte vill träna. Tränar gör jag med collien, och han åker nästan bara bil till roliga ställen, som skogen, och behöver sällan vänta i bilen. Alla nöjda.
 
Idag har vi testat en halv tablett postafen 2h före avfärd och adaptilspray i buren ca 20 min före avfärd. Efter en färd på ca 1h och därefter ha uträttat våra ärenden gick "valpen" fram till bilen för returfärden till synes utan att protestera eller darra. Håller tummarna :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 564
Senast: Halali
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 563
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp