unghund som inte vill leka??

F

FjantaZ

har ett problem... har en unghund här hemma som inte vill leka med människor... hon kan leka lite med sin storasyster...

så här blir det... jag leker med trasor, bollar, tjoar och tjimmar medan hunden tittar på mig går iväg 5 meter och sätter sig alt. lägger sig o tittar på "idioten"

om jag kastar en boll kan hon springa efter o 1 av 10 ggr bita i bollen men släpper lika snabbt o går på upptäcksfärd med nosen i backen...

Min andra hund är så lättlekt att jag har svårt att veta hur jag ska tackla problemet.... Önskar konkreta tips på saker som kanske kan hjälpa


att kasta leksaker emellan oss funkar ej
 
Sv: unghund som inte vill leka??

Är det ingen som kan hjälpa mig ?
Är det ingen som har varit med om samma problem ?
 
Sv: unghund som inte vill leka??

Om hunden inte vill leka varför försöka tvinga/lura igång den :confused:
 
Sv: unghund som inte vill leka??

Ja, det kan man ju undra men om jag inte minns fel så har TS en Rottweiler och då är det rätt oroande om man inte kan få hunden att gå igång i varken på kamp eller jakt eller leklust. Det är lite av nödvändigheter för en brukshund och kan komma att behövas senare i arbetet. Lek, kamp eller liknande används med framgång som belöning inom brukset och lydnaden, speciellt i moment som ska vara intensiva. Godis är förvisso bra, men det är lugnande och ger ingen explosivitet. Vill man ha fräs i hunden kan man behöva dra igång den och det gör man genom lek eller kamp.

Huruvida hunden leker eller inte är också ett mått på hundens samarbetsvilja och trots att en rottis är självständig så vill man inte att den ska vara så ointresserad av en.

Att ha en brukshund som inte går att belöna genom lek kan faktiskt blio problematiskt om man vill ta sig någonstans. Speciellt om det är en rottis med mindre motor och med något lojt temperament.
 
Sv: unghund som inte vill leka??

Det hade ju kanske underlättat om ts skrivit vilken ras h*n har och vari problemet låg då, så hade h*n kunnat få mer respons..
 
Sv: unghund som inte vill leka??

sorry att jag missade skriva att det var en rottis på 7 mån... Hon har gått ihop med 2 bröder tills för några veckor sedan då hon flyttade hit... har fått ett tips av en kompis som jag testar...

Jadzia: kanske skulle lagt till detta oxå så man förstod varför problemet var så viktigt.... bra inlägg

numer 2 Rottor här :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 021
Övr. Hund Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har...
Svar
8
· Visningar
2 352
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Ldsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp