Unghundsfoder?

tanten

Trådstartare
Uttjatat ämne... jag vet. :o

Hunden jag nu betalat handpenning på, han är född i oktober. Frågade om vilket foder han åt och hur länge han skulle äta det.
Svaret var RC Junior tills de var året.

Det är alltså en liten kille 3-4 kg. Brukar inte gilla RC och undrar om unghundar verkligen behöver äta valp/juniorfoder så länge?

Torsten åt Acana tills han blev rejält allergisk mot det. Provade Hills för småhundar och det funkade tills han blev allergisk mot det också. Sedan landade vi i ett allergifoder så det är liksom inte aktuellt på en (förhoppningsvis) frisk hund.

Hjälp en tant som är tillbaka på ruta ett igen med det mesta som gäller unghundar.
Tips på ett foder jag kan fasa in med RC?
 
Uttjatat ämne... jag vet. :o

Hunden jag nu betalat handpenning på, han är född i oktober. Frågade om vilket foder han åt och hur länge han skulle äta det.
Svaret var RC Junior tills de var året.

Det är alltså en liten kille 3-4 kg. Brukar inte gilla RC och undrar om unghundar verkligen behöver äta valp/juniorfoder så länge?

Torsten åt Acana tills han blev rejält allergisk mot det. Provade Hills för småhundar och det funkade tills han blev allergisk mot det också. Sedan landade vi i ett allergifoder så det är liksom inte aktuellt på en (förhoppningsvis) frisk hund.

Hjälp en tant som är tillbaka på ruta ett igen med det mesta som gäller unghundar.
Tips på ett foder jag kan fasa in med RC?
Jackie är 9 månader och hon får vuxenfoder nu. Hon är färdig på höjden och har haft sitt första löp så jag tyckte det var dags att gå över på vuxenfoder. Jag har testat en del olika foder till Jackie, hon tycker att många av forna har för stora kulor. Just nu kör vi på Dr Clauder mini, beställde hem 4 olika smaker, fanns påsar på bara 400 gram så jag köpte en av varje. Det är lika små kulor som i Doggy professional mini och den storleken tycker hon är lagom.
 
Det finns för mycket konstiga foder att välja på idag, tyvärr. Allt från ras-foder till ålders-foder O_o
Gör som du alltid gjort förr :up: Välj ett foder i rimlig prisklass som finns där du bor, det är mitt tips ;)
D.v.s som Gnist, valpfoder till dom är 5-6 månader, då blandar man med ett valfritt vuxenfoder ett tag, övergår helt till vuxen-fodret och håller tummarna. Det är väl så de flesta gör?! Jag gör så och det har fungerat.

Jag hade en Terv-tik som visade sig vara allergisk mot fiskmjöl, så när det blev inblandat i det foder vi kört i flera år (nytt recept hette det...) då var det bara att byta. Hon fick klåda så det var väldigt lätt att finna orsaken.
 
Tack. Mitt neurotiska jag blev lugnat.
Uppfödaren ger även sina vuxna juniorfoder så då blev jag plötsligt osäker och mitt förnuft flög ut genom fönstret. :o

Kommer att ta ett tag att vänja sig vid att slippa hålla björnkoll för klåda eller magont. Dvs göra som jag gjort med alla tidigare hundar - ge ett vettigt foder de faktiskt äter
 
Tack. Mitt neurotiska jag blev lugnat.
Uppfödaren ger även sina vuxna juniorfoder så då blev jag plötsligt osäker och mitt förnuft flög ut genom fönstret. :o

Kommer att ta ett tag att vänja sig vid att slippa hålla björnkoll för klåda eller magont. Dvs göra som jag gjort med alla tidigare hundar - ge ett vettigt foder de faktiskt äter
Vissa ger juniorfoder eller valpfoder till vuxna hundar om de har svårt att hålla vikten då många vuxenfoder ligger lågt på både fett- och proteinhalt.

När jag kollar på foder så vill jag ha ett med så "rena" ingredienser som möjligt. Ju kortare och enklare innehållsförteckning att förstå, desto bättre många gånger. Sedan vill jag ha hög andel animalier i fodret också, för att betala dyra pengar för billig utfyllnad i fodret är tämligen ointressant här. Många märken skriver inte hur många procent animalier det är i maten, helt enkelt för att de inte vill att man ska veta hur fånigt lite det är. Andra märken skriver tex 20% kyckling, 10% lamm osv. Jag föredrar sådana tillverkare.

När det gäller vad de blandat ut maten med så beror det så mycket på vad som fungerar bra för hundarna. Vissa är ju supernöjda med spannmålsfria foder som tex Acana och Orijen, själv undviker jag potatis, majs och vete då jag upplever att hundarna bajsar så fruktansvärt mycket av sådana foder (även där det ska vara hög kötthalt).

Med allt det sagt så föredrar jag tveklöst färskfoder/barf och har gett det i... 10 år nu? Blandar bara i torrfoder ibland som extra mellanmål eller liknande och har nu ett torrfoder som jag planerar att använda när vi är ute och vandrar i sommar. Då kan jag med lätthet ge billig mat som är svensktillverkat med svenska råvaror och inte innehåller massor av utfyllnad. Dessutom upplever jag att hundarna mår som allra bäst av det.
 
Det finns för mycket konstiga foder att välja på idag, tyvärr. Allt från ras-foder till ålders-foder O_o
Och det säljer! Jäklar vad det säljer.
"Jag har en pudel, så jag måste ge pudelfoder!" osv. Eller alla de jag möter som säger att deras hund nu fyller 8 år, så "då ska man visst byta till seniorfoder" (trots att deras hundar mår utmärkt på maten de ätit fram till dess). Jag spenderar numera mycket tid åt att informera om foder och att förklara för folk att de inte behöver sjuttioelva tillsatser och rasspecifika foder och allt vad det är, bara hunden mår bra.
Olika fetthalt och proteinhalt mellan foder, javisst. Men herregud vad det gått till överdrift.

"Nu har vi ett speciellt bulldog-foder, med kulor i speciell form anpassad för bulldoggens mun!" :cautious:
 
Vissa ger juniorfoder eller valpfoder till vuxna hundar om de har svårt att hålla vikten då många vuxenfoder ligger lågt på både fett- och proteinhalt.

När jag kollar på foder så vill jag ha ett med så "rena" ingredienser som möjligt. Ju kortare och enklare innehållsförteckning att förstå, desto bättre många gånger. Sedan vill jag ha hög andel animalier i fodret också, för att betala dyra pengar för billig utfyllnad i fodret är tämligen ointressant här. Många märken skriver inte hur många procent animalier det är i maten, helt enkelt för att de inte vill att man ska veta hur fånigt lite det är. Andra märken skriver tex 20% kyckling, 10% lamm osv. Jag föredrar sådana tillverkare.

När det gäller vad de blandat ut maten med så beror det så mycket på vad som fungerar bra för hundarna. Vissa är ju supernöjda med spannmålsfria foder som tex Acana och Orijen, själv undviker jag potatis, majs och vete då jag upplever att hundarna bajsar så fruktansvärt mycket av sådana foder (även där det ska vara hög kötthalt).

Med allt det sagt så föredrar jag tveklöst färskfoder/barf och har gett det i... 10 år nu? Blandar bara i torrfoder ibland som extra mellanmål eller liknande och har nu ett torrfoder som jag planerar att använda när vi är ute och vandrar i sommar. Då kan jag med lätthet ge billig mat som är svensktillverkat med svenska råvaror och inte innehåller massor av utfyllnad. Dessutom upplever jag att hundarna mår som allra bäst av det.
Jag gav Torsten lite Mush blå. Det enda foder han faktiskt blev upphetsad av att jag gjorde i ordning. Det var rena delikatessen, men veterinärer blev alldeles skrynkliga och sa nåt undvikande om att de inte brukade rekommendera det...

Vill inte ge enbart färskt, eftersom det är så krångligt att ta med om vi är på bortaplan under en dag. Så jag har gett en eller två bullar och resten torrfoder. Det var också ett sätt att få i honom torrfodret. Han fick aldrig några reaktioner på Mush.

Eftersom det är så små hundar (3-4 kg) är mush så bra eftersom deras bullar är på 25 g. Enkelt att portionera. Behöver inte dela nåt.

Vad är så dåligt med Mush?
 
Jag gav Torsten lite Mush blå. Det enda foder han faktiskt blev upphetsad av att jag gjorde i ordning. Det var rena delikatessen, men veterinärer blev alldeles skrynkliga och sa nåt undvikande om att de inte brukade rekommendera det...

Vill inte ge enbart färskt, eftersom det är så krångligt att ta med om vi är på bortaplan under en dag. Så jag har gett en eller två bullar och resten torrfoder. Det var också ett sätt att få i honom torrfodret. Han fick aldrig några reaktioner på Mush.

Eftersom det är så små hundar (3-4 kg) är mush så bra eftersom deras bullar är på 25 g. Enkelt att portionera. Behöver inte dela nåt.

Vad är så dåligt med Mush?
Varför är det krångligt att ha med när man är borta ett tag? :) Om jag ska bort över en dag, såpass länge att vi inte är hemma när det är dags för middag, då tar jag bara med matlåda. Har jag inte möjlighet till kyl under tiden så ser jag till att ta med mig maten fryst, så tinar den under dagen och är lagom att servera på kvällen. Använder då matlådan som matskål och diskar som vanligt när vi kommer hem.

Ang veterinärer så är det dels många som har dålig kunskap om färskfoder, dels många som aldrig(!) rekommenderar annat än de foder som säljs på själva veterinärklinikerna. Att jag själv började med färskfoder, var faktiskt för att en veterinär övertalade mig till det :p Och på en annan veterinärklinik, då säljer de faktiskt just Mush. Veterinärer som inte privat har ett stort intresse av att läsa på om just foder har sällan speciellt mycket kunskap om det. De ska ju vara proffs på att fixa problem hos hundar med sjukvård, inte proffs på mat. (även om mat och hälsa absolut hänger ihop många gånger, men även det har jag märkt att många inte tänker på)

Det enda dåliga med Mush är väl prislappen antar jag? Generellt alltså. Det finns ju inte ett foder som fungerar utmärkt till alla hundar. Mina har tex fungerat väldigt dåligt på Mush Vaisto Röd. Däremot fungerade de bra på Mush Blå.
 
Varför är det krångligt att ha med när man är borta ett tag? :) Om jag ska bort över en dag, såpass länge att vi inte är hemma när det är dags för middag, då tar jag bara med matlåda. Har jag inte möjlighet till kyl under tiden så ser jag till att ta med mig maten fryst, så tinar den under dagen och är lagom att servera på kvällen. Använder då matlådan som matskål och diskar som vanligt när vi kommer hem.

Ang veterinärer så är det dels många som har dålig kunskap om färskfoder, dels många som aldrig(!) rekommenderar annat än de foder som säljs på själva veterinärklinikerna. Att jag själv började med färskfoder, var faktiskt för att en veterinär övertalade mig till det :p Och på en annan veterinärklinik, då säljer de faktiskt just Mush. Veterinärer som inte privat har ett stort intresse av att läsa på om just foder har sällan speciellt mycket kunskap om det. De ska ju vara proffs på att fixa problem hos hundar med sjukvård, inte proffs på mat. (även om mat och hälsa absolut hänger ihop många gånger, men även det har jag märkt att många inte tänker på)

Det enda dåliga med Mush är väl prislappen antar jag? Generellt alltså. Det finns ju inte ett foder som fungerar utmärkt till alla hundar. Mina har tex fungerat väldigt dåligt på Mush Vaisto Röd. Däremot fungerade de bra på Mush Blå.
Krångligt i bemärkelsen att vi ofta åker i sällskap med andra. Ska jag krångla med burkar och skålar sinkar jag de andra onödigt mkt och smutsig disk är aldrig roligt att ha i handväskan :) Och färskt foder luktar. De jag umgås med är inte hund/djurmänniskor alls.

torrfoder kan jag ge i handen om det kniper. Tänk på att jag har en liten hund, en portion är kanske 1 dl.

Hade inte haft samma infallsvinkel om jag fortfarande hade flattar :up:
Prislapen på Mush är i stort sett försumbar om jag ger en eller två köttbullar per dag. Roligt att höra att det inte är en allmänt rådande åsikt att Mush är uselt foder.
 
Risken med färskfoder är bakterier som är resistenta mot penicillin och viss antibiotika. Kanske oviktigt för endel men gissar att det faktiskt kan vara värt att fundera på en runda till för din del? https://www.slu.se/forskning/kunska...med-farskfoder-kan-sprida-patogena-bakterier/
Det är också orsaken till att veterinärer avråder ifrån att ge det. Det är helt enkelt en för stor risk. Inte bara för hunden/katten som får det utan också för andra som kommer i kontakt med avföringen.
 
Risken med färskfoder är bakterier som är resistenta mot penicillin och viss antibiotika. Kanske oviktigt för endel men gissar att det faktiskt kan vara värt att fundera på en runda till för din del? https://www.slu.se/forskning/kunska...med-farskfoder-kan-sprida-patogena-bakterier/
Det är också orsaken till att veterinärer avråder ifrån att ge det. Det är helt enkelt en för stor risk. Inte bara för hunden/katten som får det utan också för andra som kommer i kontakt med avföringen.
Tror inte risken för resistens är så stor för ett nordiskt foder?
Skulle inte ge färskfoder från nånstans ute i Europa.
 
Vissa ger juniorfoder eller valpfoder till vuxna hundar om de har svårt att hålla vikten då många vuxenfoder ligger lågt på både fett- och proteinhalt.

När jag kollar på foder så vill jag ha ett med så "rena" ingredienser som möjligt. Ju kortare och enklare innehållsförteckning att förstå, desto bättre många gånger. Sedan vill jag ha hög andel animalier i fodret också, för att betala dyra pengar för billig utfyllnad i fodret är tämligen ointressant här. Många märken skriver inte hur många procent animalier det är i maten, helt enkelt för att de inte vill att man ska veta hur fånigt lite det är. Andra märken skriver tex 20% kyckling, 10% lamm osv. Jag föredrar sådana tillverkare.

När det gäller vad de blandat ut maten med så beror det så mycket på vad som fungerar bra för hundarna. Vissa är ju supernöjda med spannmålsfria foder som tex Acana och Orijen, själv undviker jag potatis, majs och vete då jag upplever att hundarna bajsar så fruktansvärt mycket av sådana foder (även där det ska vara hög kötthalt).

Med allt det sagt så föredrar jag tveklöst färskfoder/barf och har gett det i... 10 år nu? Blandar bara i torrfoder ibland som extra mellanmål eller liknande och har nu ett torrfoder som jag planerar att använda när vi är ute och vandrar i sommar. Då kan jag med lätthet ge billig mat som är svensktillverkat med svenska råvaror och inte innehåller massor av utfyllnad. Dessutom upplever jag att hundarna mår som allra bäst av det.

Lite OT men vilket torrfoder valde du tillslut?
 
Tror inte risken för resistens är så stor för ett nordiskt foder?
Skulle inte ge färskfoder från nånstans ute i Europa.
Med tanke på att studien är gjord i Sverige skulle jag inte ta förgivet att nordiskt foder är undantaget. Salmonella och e-coli förekommer ju även här.

Var och en väljer såklart själv men det är orsaken till att veterinärer avråder ifrån att använda färskfoder.
 
Risken med färskfoder är bakterier som är resistenta mot penicillin och viss antibiotika. Kanske oviktigt för endel men gissar att det faktiskt kan vara värt att fundera på en runda till för din del? https://www.slu.se/forskning/kunska...med-farskfoder-kan-sprida-patogena-bakterier/
Det är också orsaken till att veterinärer avråder ifrån att ge det. Det är helt enkelt en för stor risk. Inte bara för hunden/katten som får det utan också för andra som kommer i kontakt med avföringen.
Jag skummade artikeln men kunde inte se att det fanns detaljerad information om hur fodren hundarna ätit var sammansatta. Många färskfoder innehåller kyckling och som jag förstått det är det främst just kyckling som utgör risk ur bakteriesynvinkel. Jag ger min hund färskfoder, men ett som baseras helt på svenskt nöt- och viltkött. Antibiotikaresistens hos nötboskap förekommer visserligen även i Sverige, men SVA menar att läget är gynnsamt.

Jag har därför dragit slutsatsen att hunden får äta sitt färskfoder, men jag valde bort (de billigare) kycklingvarianterna pga bakterierisken. Fodret är trots det i samma prisklass som många torrfoder och framför allt äter hunden, som tidigare var petig i maten, med glupande aptit.

@tanten det färskfoder jag ger finns i en frystorkad variant som jag använder på resa. En portion kan förvaras i en liten burk med lock (aka matskål). Sen slår jag på vatten, väntar två minuter och ger jycken.
 
Jag ger färskfoder som bas och lite olika torrfoder till den beroende på hund och aktivitet. Har oftast torrisar som godis, så dom får en del av maten under promenaderna.
Jag tycker inte färskfoder luktar mer än torrfoder -vissa torrfoder luktar mer illa än färskt käk :crazy: och v ad andra tycker bryr jag mig inte det minsta om - ingen jag känner är vegetarian och de flesta klarar hantera både rå köttfärs och rå kyckling när dom ska laga mat :D så inte värre att servera hunden det - fast utan att tillaga det. Det går även utmärkt att lägga mat i en plastpåse och kasta påsen efter man gett jycken käk om man åker bort. Eller ta med torrfoder.

Vad gäller valpfoder så får enbart de valpar som flyttar iväg en påse (och färskfoder), mina egna valpar jag sparar fortsätter med färskfoder och lite vuxentorrfoder.

Torrfoder jag varierar mellan är Pure Natural grainfree, Monster av både den med spannmål och den utan. Emellanåt Brit Care eller Essentials kalkon och ris. Just nu kör jag lite av ett nytt fododer som heter Truth (via Essentials)Mina klarar de flesta foder förutom Standardt (huh gräsliga pälsar av den) - bara skiten som kan skilja i mängd. Men mest av allt färskt käk.
 

Liknande trådar

Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 413
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 033
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Det var ganska exakt 13 år sedan vi hade valp senast.. och jag misstänker att en hel del har hunnit ändrats med alla do and dont's på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 000
Hundhälsa Jag håller på att bli galen här. Tiken, som är allergisk mot det mesta, har ätit Arion Lax & ris i flera år utan problem. Nu har de...
2
Svar
32
· Visningar
2 278
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp